Podejście STAR, punkty nawigacyjne

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Sereno
Cadet
Cadet
Posty: 40
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:21
Skąd jesteś: EPKK

Podejście STAR, punkty nawigacyjne

Post autor: Sereno »

Witam kolegów. Mam nadzieję, że nie zdenerwuje nikogo przez zadanie tego pytania. Chodzi mi mianowicie o kwestie podejścia STAR.

W FSX w Flight Plannerze chcę sobie ustawić ścieżkę po punktach podanych w procedurze STAR np. dla EPKK. Jednak punkty takie jak NAXAR czy BAKOM nie istnieją niestety na mapie w flight plannerze. I tu pojawia się moje pytanie, co muszę ściągnąć, aby te punkty ukazały się na mapie FP?

I jeszcze inna rzecz. Czy w ogóle podchodzenie procedurą STAR na balice ma sens, jak lecę lekką flotą? Np. Baron 58. Czy podejście STAR bez komputera pokładowego jest możliwe?
Awatar użytkownika
cuube
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 176
Rejestracja: sob 02 sie, 2008 19:49
Skąd jesteś: Bochnia

Post autor: cuube »

Sereno pisze:W FSX w Flight Plannerze chcę sobie ustawić ścieżkę po punktach podanych w procedurze STAR np. dla EPKK. Jednak punkty takie jak NAXAR czy BAKOM nie istnieją niestety na mapie w flight plannerze. I tu pojawia się moje pytanie, co muszę ściągnąć, aby te punkty ukazały się na mapie FP?
Nie wiem czy jest coś takiego jak update bazy danych samego FS'a. Jeśli chodzi o samoloty to te lepsze mają FMC i do niektórych możesz pobrać aktualne AIRAC'i (po kupnie oczywiście). Ponadto do każdego samolotu możesz wsadzić vasFMC.
Sereno pisze:I jeszcze inna rzecz. Czy w ogóle podchodzenie procedurą STAR na balice ma sens, jak lecę lekką flotą? Np. Baron 58. Czy podejście STAR bez komputera pokładowego jest możliwe?
Czy ma sens czy nie ma to kwestia własnego nastawienia. Natomiast procedura STAR dla Krakowa jest do wykonania bez FMC.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

viewtopic.php?t=10332
Czy w ogóle podchodzenie procedurą STAR na balice ma sens, jak lecę lekką flotą?
"Lekkość" samolotu nie ma specjalnego znaczenia...
Czy podejście STAR bez komputera pokładowego jest możliwe?
Tak, jest wiele STARów które można wykonać bez oprzyrządowania RNAV, a samo takie oprzyrządowanie to nie jest koniecznie FMC.
Sereno
Cadet
Cadet
Posty: 40
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:21
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Sereno »

Jak miło :) Ściągnąłem sobie najnowszy AIRAC stąd: http://www.btinternet.com/~gb.mitch/index.html i mam punkty wymagane do STAR :D

P.S.

Aha miałem jeszcze się spytać o kilka rzeczy, ale nie będę nowego tematu zakładał. Otóż jak minę punkt BAKOM i już dolatuję do nadajnika NDB (epkk 25) w procedurze STAR, czyli już przygotowuje się do przejęcia wiązki ILS, to po prostu skręcam odpowiednio wcześnie zanim dolecę do NDB i przechwytuję wiązkę i normalnie ląduję? Czy muszę wykonać jeszcze wcześniej jakieś inne procedury? (Zapewne zależy to od ATC - czy przydzieli holding, tak?) Oczywiście nie wspominam, że wszystko wykonywane jest wedle tego co mówi ATC.

I tutaj pojawia się też inny problem, a mianowicie defaultowe ATC. Da się jakoś zmienić to ATC, żeby mi przydzielał odpowiednią procedurę STAR? (dodam, że defaultowe ATC podaje tylko HDG i ALT w ten sposób naprowadzając na lotnisko, ale ze STARem nie ma to nic wspólnego)

Drugie pytanie to autopilot: Kiedy należy go włączyć po starcie? Kiedy należy go wyłączyć przy lądowaniu? (zakładam, że nie stosuje automatycznego lądowania)
Awatar użytkownika
mysterio4555
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 152
Rejestracja: ndz 10 maja, 2009 20:44
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: mysterio4555 »

Sereno pisze:jak minę punkt BAKOM i już dolatuję do nadajnika NDB (epkk 25) w procedurze STAR, czyli już przygotowuje się do przejęcia wiązki ILS, to po prostu skręcam odpowiednio wcześnie zanim dolecę do NDB i przechwytuję wiązkę i normalnie ląduję? Czy muszę wykonać jeszcze wcześniej jakieś inne procedury? (Zapewne zależy to od ATC - czy przydzieli holding, tak?) Oczywiście nie wspominam, że wszystko wykonywane jest wedle tego co mówi ATC.
Wypadałoby wykonać proceduralne podejście ILS oparte na radiolatarni KRW opublikowane na mapach z AIP Polska. W praktyce jednak wygląda to tak iż odpowiednio wcześniej (nawet przed BAKOM) dostaniesz wektor na przechwycenie wiązki na odpowiedniej wysokości/z odpowiedniego kursu. Zauważ że aby nad KRW/KRA złapać wiązkę i zniżać wg. niej, musiałbyś być na wysokości niższej niż minimalna dopuszczalna w sektorze (jeśli jesteś ustabilizowany w wiązce ILS to masz zagwarantowane przewyższenie nad przeszkodami). Zatem czasem będzie to procedurka, czasem wektorowanie, wszystko zależy od ATC i sytuacji ruchowej.

Generalnie STAR służy odciążeniu pracy kontrolera i rzadko kiedy w Balicach (przynajmniej na VATSIM) jest taki ruch ze kontroler nie ma czasu wektorować 2-3 samolotów do podejścia, stąd przeważnie wykonuje się albo częściowo tylko STAR, albo od razu bez niego wektory. Ponownie - wszystko zależy od kontro i sytuacji ruchowej.
Sereno pisze:I tutaj pojawia się też inny problem, a mianowicie defaultowe ATC. Da się jakoś zmienić to ATC, żeby mi przydzielał odpowiednią procedurę STAR? (dodam, że defaultowe ATC podaje tylko HDG i ALT w ten sposób naprowadzając na lotnisko, ale ze STARem nie ma to nic wspólnego)
Z tego co wiem to nie da się. Ratunkiem okazać się może płatny program Radar Contact albo latanie online na VATSIM (osobiście polecam to drugie - daje więcej satysfakcji ;) )
Drugie pytanie to autopilot: Kiedy należy go włączyć po starcie? Kiedy należy go wyłączyć przy lądowaniu? (zakładam, że nie stosuje automatycznego lądowania)
Co do włączania, to wszystko jest limitowane indywidualnie dla każdego typu samolotu. Dla E170 jest to 400ft AGL, dla AT72 jest to 100ft AGL. Co do wyłączania sytuacja jest analogiczna, tj. również regulowana przez procedury określonego samolotu (E170 min 200ft AGL, AT72 160ft). Inaczej ma się sprawa autolandu, do którego niektóre samoloty są przystosowane (m.in E170/E175, B738NG, A333), w takim wypadku AP odłącza się sam czy z pomoca pilota dopiero po ladowaniu.
Ostatnio zmieniony pn 13 wrz, 2010 22:08 przez mysterio4555, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Sereno pisze:dolatuję do nadajnika NDB (epkk 25) w procedurze STAR, czyli już przygotowuje się do przejęcia wiązki ILS, to po prostu skręcam odpowiednio wcześnie zanim dolecę do NDB i przechwytuję wiązkę i normalnie ląduję? Czy muszę wykonać jeszcze wcześniej jakieś inne procedury? (Zapewne zależy to od ATC - czy przydzieli holding, tak?) Oczywiście nie wspominam, że wszystko wykonywane jest wedle tego co mówi ATC.
Podczas podejścia proceduralnego wchodzi się w racetrack. Jeśli jest kontrola (mowa o VATSIM), to zwektoruje. To coś w FSie nie zna ani SIDów ani STARów.
Za to samozakręt i kombinowane przechwytywanie ILSa jest niepoprawne.
Hasło do szukajki: racetrack.
Drugie pytanie to autopilot: Kiedy należy go włączyć po starcie? Kiedy należy go wyłączyć przy lądowaniu? (zakładam, że nie stosuje automatycznego lądowania)
Kiedy się chce. Można cały lot wykonać bez autopilota, można włączyć zaraz po starcie, po minięciu 500ft AGL. Przy podejściu można wyłączyć przed DH/MDA, a można wyłączyć przed przechwyceniem localizera.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
oracle
Cadet
Cadet
Posty: 24
Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 21:11
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: oracle »

Z Racetrakiem to nie jest tak do końca, ze trzeba się na nim "kręcić". Jeżeli pilot zbliża się pod kątem max 30 stopni od ścieżki ILS, może otrzymać zgodę na podejście z prostej, co w praktyce oznacza zrezygnowanie z racetracka i od razu przechwycenie localizera i ścieżki zniżania ILS. (oczywiście musi być wtedy odpowiednio nisko nad NDB). Przykładowo star Poboku 1 to już kąt większy niż 30 st więc Racetrack jest tu wskazany nawet jak nie ma kontroli, ale już podejście do EPKT od Mokos można wykonać bez. Już kiedyś wspominałem o tym jak leciałem rejsowym z zachodu do Katowic, który nie wchodził na racetrack (podejrzewam, że wtedy kontrola prowadzi ich na CF27, który jest na początku ścieżki ILS). I dobrze że tak jest bo niektórzy pasażerowie mogą się pochorować :oops:
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

oracle pisze:CF27
To tylko "wymysł FMC", a nie punkt w opublikowanych mapach.
A w Katowicach samolot mógł być po prostu wektorowany. Wszystko zależy od sposobu kontroli (radarowa, proceduralna) i położenia samolotu względem pasa.
Co do kąta wejścia, to znów hasło do szukajki: racetrack ;)
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
oracle
Cadet
Cadet
Posty: 24
Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 21:11
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: oracle »

Czy masz na myśli, że kąt wejścia może być inny?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Chodziło mi o sposoby wejścia w racetrack w zależności od kąta względem radiopomocy (analogicznie do holdingu).
Oczywiście, że podejście z prostej jest jak najbardziej poprawne i stosowane, ale nie należy tego interpretować jako konieczności samowektoru, żeby tak podchodzić. A niestety samowektor przeważa wśród początkujących vpilotów.

PS Coś co można wykonać samodzielnie - http://www.plar.pl/shop/kalkulator-holdingowy-p-99.html
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
oracle
Cadet
Cadet
Posty: 24
Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 21:11
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: oracle »

Chodziło mi o sposoby wejścia w racetrack w zależności od kąta względem radiopomocy (analogicznie do holdingu).
Zle zrozumiałem, oczywiście należy pamiętać o procedurach wejścia w krążenie, jeśli ten kąt jest inny niż 30stopni. Podpowiadając Sereno najlepiej opisuje to strona (nieskończona skarbnica wiedzy) Aviation.home.pl w dziale holding.
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

RzEmYk pisze:Wszystko zależy od sposobu kontroli (radarowa, proceduralna) i położenia samolotu względem pasa.
Dokładnie. Jak nie ma radaru to nawet jak lecisz idealnie w osi pasa to racetrack kręcisz i tak.
oracle pisze:Zle zrozumiałem, oczywiście należy pamiętać o procedurach wejścia w krążenie, jeśli ten kąt jest inny niż 30stopni.
Jakie 30 stopni ? Jakie procedury ?
Marcin
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

ciemny21 pisze:Dokładnie. Jak nie ma radaru to nawet jak lecisz idealnie w osi pasa to racetrack kręcisz i tak.
Niekoniecznie. Pod kontrolą proceduralną możliwe są też podejścia z widocznością, często z resztą spotykane np. na EPWR.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Pod procedurką również istnieje szansa na podejście z prostej, szczególnie jak nie ma innych samolotów w okolicy. Wszystko zależy od sytuacji ruchowej.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

tidit pisze:
ciemny21 pisze:Dokładnie. Jak nie ma radaru to nawet jak lecisz idealnie w osi pasa to racetrack kręcisz i tak.
Niekoniecznie. Pod kontrolą proceduralną możliwe są też podejścia z widocznością, często z resztą spotykane np. na EPWR.
Ano oczywiście. Nie pomyślałem, zakładałem brzydką pogodę ; )
A co do wypowiedzi Rzemyka to nie byłbym taki pewny. Jak na karcie jest narysowany racetrack to chyba nie ma możliwości go ominięcia.
Marcin
Awatar użytkownika
oracle
Cadet
Cadet
Posty: 24
Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 21:11
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: oracle »

Jakie 30 stopni ? Jakie procedury ?
http://www.aviation.home.pl/ifr/holding.html - Procedury wejścia w krążenie
A co do wypowiedzi Rzemyka to nie byłbym taki pewny. Jak na karcie jest narysowany racetrack to chyba nie ma możliwości go ominięcia.
http://www.pl-vacc.org/files/uproszczone.pdf - Akapit- Podejscia przy kontroli proceduralnej
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

oracle pisze:
Jakie 30 stopni ? Jakie procedury ?
http://www.aviation.home.pl/ifr/holding.html - Procedury wejścia w krążenie
Procedury wejścia w holding znam. Jedyne 30 stopni jakie ma tam zastosowanie to offset w wejściu z offsetem/parallelem. Z poprzedniej wypowiedzi wywnioskowałem, że trochę masz namieszane z tym 30stopni i dlatego spytałem o szczegóły : )
http://www.pl-vacc.org/files/uproszczone.pdf - Akapit- Podejscia przy kontroli proceduralnej
Muszę się dowiedzieć, czy w realu też tak można. Może ktoś wie ?
Marcin
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

W realu ani w tesco nie można, co nie znaczy, że tak nie wykonują ;)
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Bodzio W.
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 197
Rejestracja: czw 08 gru, 2005 18:09
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Bodzio W. »

Mozna.
"Bo final był za krótki..." - stop wirtualnej przemocy
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Witam.
Tym razem nie mam problemu lecz zagadkę.

Madera to jedno z moich ulubionych lotnisk, lądowałem tam już n razy, zawsze "z ręki".
A tu mój syn znalazł film (https://www.youtube.com/watch?v=Bb0oiyiz6JM), który mnie troszkę zadziwił.
Podczas podejścia widać na ekranie FMC punkty: MA05, FUN03, FUN60 i TOGEL.

Obrazek

Ja nie mogę tych punktów dodać, bo ich nie ma - mam AIRAC1410.
Czy ktoś jest mi to w stanie wyjaśnić?
Ostatnio zmieniony ndz 14 gru, 2014 12:01 przez Misiok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Albo mieli w bazie podejść albo sobie wklepali ręcznie (Place Bearind Distance).
Nie wiem skąd wzięli TOGEL, bo obecnie nie występuje w bazie. Na mapach podejść z 2011 też nie widzę.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

FUN to VOR/DME, MA to przypuszczalnie NDB MAD, TOGEL to pewnie fix.
http://www.bostonvirtualatc.com/charts/ ... -01-12.pdf - mapka z okresu zbliżonego do daty wysłania filmiku.
ODPOWIEDZ