[FSX] Lądowanie we mgle bez ILS

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

[FSX] Lądowanie we mgle bez ILS

Post autor: Lindberg »

Witam, mam pytanie, może dla wielu banalne albo glupie ale dla mnie dość istotne: troszeczkę sobie polatuję na kompie, to się chyba nazywa "defaulowe" - nie w sieci. Latanie i lądowanie w locie IFR z ILS-sem nie sprawia mi w zasadzie żadnych problemów. Ale jak przygotować się i wylądować we mgle jeżeli na lotnisku nie ma ILS? Np. w B737. ATC podprowadzi na visual a tu nic nie visual. Może ktoś odpowiedzieć?
Pozdro. :D
st1322
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 174
Rejestracja: pn 10 sie, 2009 15:56
Skąd jesteś: ELLX

Post autor: st1322 »

Wtedy nici z ładowania i:
1) czekasz na holdingu aż mgła się podniesie;
2) odlatujesz na lotnisko zapasowe na którym panują dobre warunki pogodowe lub infrastrukura min ils pozwala wylądować.

Przed każdym lotem polecam sprawdzać pogodę żeby być gotowym na takie niespodzianki.
mbucholski
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 283
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
Skąd jesteś: Maastricht

Post autor: mbucholski »

Zależy co oprócz tej mgły w metarze stoi. Ogólnie podejście to nie tylko ILS, ale np. LOC, VOR/DME, NDB, RNAV, CTL (kolejność przypadkowa).
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

mbucholski pisze:Zależy co oprócz tej mgły w metarze stoi. Ogólnie podejście to nie tylko ILS, ale np. LOC, VOR/DME, NDB, RNAV, CTL (kolejność przypadkowa).
O ile się orientuję to te wszystkie skróty działają na zasadzie częstotliwości. Umiem z nich korzystać ale one raczej nie ustawią samolotu " w osi i na ścieżce". Chyba że się mylę.
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Proponuję np.TUTAJ pooglądać sobie mapy podejść. Wiele z nich można wywnioskować.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Lindberg pisze:
mbucholski pisze:Zależy co oprócz tej mgły w metarze stoi. Ogólnie podejście to nie tylko ILS, ale np. LOC, VOR/DME, NDB, RNAV, CTL (kolejność przypadkowa).
O ile się orientuję to te wszystkie skróty działają na zasadzie częstotliwości. Umiem z nich korzystać ale one raczej nie ustawią samolotu " w osi i na ścieżce". Chyba że się mylę.
Ogólnie w osi i ścieżce ustawi cię chyba jedynie ILS/MLS/jakikolwiek inny system podejścia precyzyjnego

Pozostałe mają doprowadzić do punktu w przestrzeni, z którego możliwe jest lądowanie z widocznością. http://heading.pata.pl/ tutaj masz je opisane, po lewej są do wybrania 'systemy lądowania'. Systemy o których mówisz, są nieprecyzyjne i bez widoczności nie gwarantują zrównania się z osią pasa, np VOR, jeśli dobrze pamiętam, to 2,5* możliwego odchylenia to np od punktu w którym rozpoczyna się zniżanie do pasa 15 na EPWA do progu pasa, może dać chybienie o ponad 550 metrów. (co jest nie do końca prawdą, bo radial na VOR daje 5* offsetu od osi pasa co za tym idzie kolejny kilometr w bok...)

Jeśli mówimy o mgle, to kwestią jest oczywiście jakie warunki w tej mgle panują, może być kompletne mleko, a można coś na kilka set metrów widzieć. Tak czy siak, na mapach podejść jest rozpisane jak wykorzystać daną pomoc nawigacyjną i w czasie zniżania schodzisz do minimum swojego/maszyny/zadanego przez kontrolera i na tej minimalnej wysokości działasz jak bramka logiczna - widzę coś na Ziemi - idę dalej, nie widzę, odchodzę na drugi krąg.

Mam nadzieję, że tym razem się nie skompromitowałem swoją wciąż skromną wiedzą.
Ostatnio zmieniony ndz 13 mar, 2011 18:29 przez hideto, łącznie zmieniany 1 raz.
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

Kolego Kirow: No niestety to nie moja liga. Po prostu czarna magia. A może jakoś prościej - po chłopsku - można to wytłumaczyć? :oops:
Ostatnio zmieniony ndz 13 mar, 2011 18:21 przez Lindberg, łącznie zmieniany 1 raz.
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Latanie i lądowanie w locie IFR z ILS-sem nie sprawia mi w zasadzie żadnych problemów
W zasadzie w momencie poznania procedur lądowania ILS, lądowanie takie nie sprawia żadnych problemów.
Piszesz, że podczas mgły są problemy, czyli rozumiem, że jeśli nie ma mgły to bez ILS bez problemu wylądujesz?
gregorio
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

gregorio pisze:
Latanie i lądowanie w locie IFR z ILS-sem nie sprawia mi w zasadzie żadnych problemów
W zasadzie w momencie poznania procedur lądowania ILS, lądowanie takie nie sprawia żadnych problemów.
Piszesz, że podczas mgły są problemy, czyli rozumiem, że jeśli nie ma mgły to bez ILS bez problemu wylądujesz?
Ląduję bez problemu. Ale właśnie chodzi mi lądowanie podczas mgły. Oczywiście zakładam widoczność dajmy na to 2-4 mile jest, czyli samo przyziemienie jest z widocznością, ale ciekawi mnie jak ustawić się przy braku visual na oś pasa. Czy to jest możliwe.
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Lindberg pisze:Kolego Kirow: No niestety to nie moja liga. Po prostu czarna magia. A może jakoś prościej - po chłopsku - można to wytłumaczyć? :oops:
Ależ to nie jest czarna magia, na forum jest opisane jak czytać te mapy, jak znasz jako tako angielski, to również masz na yt tutorial który uczy jak odczytywać dane(nawet nie jeden). Na pierwszy rzut oka jest to skomplikowane, jak już będziesz wiedział co który znaczek znaczy, to się przekonasz że jest to jak spacer po parku za rączkę.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Wszystkie podejścia (w tym ILS do CAT II) mają doprowadzić nawigacją wg przyrządów do punktu w którym zobaczysz próg pasa o ile pogoda nie jest gorsza niż ich minima. Zgaduję, że pisząc o "bezproblemowym ILS" rozumiesz podejście gdy odczyty przyrządów poprzez autopilota sterują Twoim lotem. To dwie różne sprawy - nawigacja wg przyrządów bez widoczności ziemi, a sterowanie samolotem. Jak to skumasz reszta będzie pestka, bo to tak samo jak przy ILS tylko czytasz inne wskaźniki.

Piotr
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Zgaduję, że pisząc o "bezproblemowym ILS" rozumiesz podejście gdy odczyty przyrządów poprzez autopilota sterują Twoim lotem
Dokładnie to miałem na myśli.
gregorio
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Lindberg pisze:Kolego Kirow: No niestety to nie moja liga. Po prostu czarna magia. A może jakoś prościej - po chłopsku - można to wytłumaczyć? :oops:
Jeśli kiedykolwiek widziałeś jakąkolwiek mapę (np. fizyczną Polski ;) ) , to ta nie różni się znacznie. Weź sobie np. mapkę podejścia ILS do dowolnego pasa i porównaj ją z mapką podejścia VOR do tego samego pasa. Zwróć uwagę skąd bierze się kurs drogi końcowej podejścia (z jakiej radiopomocy) w obu przypadkach. Co się dzieje z profilem pionowym (zniżaniem). Jak to zniżanie kontroluje się przy tych podejściach.

O podejściach: TUTAJ

Nie za się tego zakumać bez odrobiny tzw. "teorii"
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39
Tu masz bdb poradnik czytania map. Po polsku. Napisany przez naszego kolegę Adama Szymurę.
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

Ok panowie, dzięki. Zabieram się za lekturę i naukę. Powiedzcie jeszcze gdzie znajdę mapy lotnisk? :oops:
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Nie wysiliłeś się z szukaniem.
Coś do poczytania: gsschool_pl.pdf
oraz viewtopic.php?p=71476#71476
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
CR99
Cadet
Cadet
Posty: 2
Rejestracja: śr 06 kwie, 2011 00:57
Skąd jesteś: Hiszpania

Post autor: CR99 »

Lindberg pisze:
gregorio pisze:
Latanie i lądowanie w locie IFR z ILS-sem nie sprawia mi w zasadzie żadnych problemów
W zasadzie w momencie poznania procedur lądowania ILS, lądowanie takie nie sprawia żadnych problemów.
Piszesz, że podczas mgły są problemy, czyli rozumiem, że jeśli nie ma mgły to bez ILS bez problemu wylądujesz?
Ląduję bez problemu. Ale właśnie chodzi mi lądowanie podczas mgły. Oczywiście zakładam widoczność dajmy na to 2-4 mile jest, czyli samo przyziemienie jest z widocznością, ale ciekawi mnie jak ustawić się przy braku visual na oś pasa. Czy to jest możliwe.

Starosc temat, ale az mnie korci zebny cos dopisac. Otoz jak sie doskonale sklada wszyscy chca aby latanie czy to na fs9 czy to na x bylo jak najbardziej realne. Kazdy generalnie sni aby zostac pilotem, jedni sie ucxza w tym celu drudzy nawet potrafia zalozyc koszule i czapke pilota przed kompa itd itd. W zwiazku z tym mam jedno wazne spostrzezenie. Mnianowicie: Ty jako pilot (zakladam, ze chcesz nim byc, latasz bo lubisz) majac 157 pasazerow plus cabin crew na pokladzie, masz checi i odwage ladowac w mgle z brakiem widocznosci, bez ILS??? Po to piloci sprawdzaja pogode przy planie lotu zeby wiedziec takie rzeczy o pogodzie a w extremalnym przypadku maja do dyspozycji lotnisko zapasowe, na ktore bez zwlocznie pownni odleciec kiedy na docelowym nie da sie z w.w powodu ladowac. Ja oczywiscie nie chce dyskutowac na temat katastrofy w Smolensku, ale zaden z trzezwo myslacych pilotow nie ladowalby w takich warunkach bez ILS. W tresci ktora napisalem nie chcialem ublizyc zadnej osobie, poprostu taki maly apel - jesli chcesz byc pilotem, czujesz to kiedy siadasz przed kompa, kreci cie to, to staraj sie myslec jak pilot, co on by zrobil jakby sie zachowal, jak powinien sie zachowac. Czytaj duzo, ogladaj video materialy ucz sie gdzie sie da...bo fs to nie tylko byle latanie samolotem i juz. Jesli sie chce posiadac wiedze i wglebic w temat to jest to doskonaly symulator. Dzieki za uwage....sorry rozpisalem sie nieco...
ZAWSZE NAPRZOD, NIGDY WSTECZ
ODPOWIEDZ