Kilka pytań początkującego - wer. 2

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Robicie off-topic.
Mamy ograniczone moce moderowania i administrowania. De facto każdy post na temat już poruszany powinien lecieć do Przechowalni (z podaniem powodu przesunięcia).
Jeśli taki wątek przeoczymy, po prostu nie powinno się na niego odpowiadać (wątki bez odpowiedzi są po jakimś czasie kasowane) lub odpowiedzieć krótko: "było poruszane" i podać linka, acz wtedy też wyręcza się pytającego w szukaniu (choć czasami początkujący może po prostu nie wiedzieć jak sprecyzować pytanie).

Kolega TytusPZL napisał, że na bazie takiego wątku jak ten można by zrobić poradniki. Wierzysz w cuda? ;) Mam na Aztec.pl poradniki do np. PMDG 737, ATR F1, a i tak co chwila pojawiają się pytania, jak zaprogramować to, czy tamto.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

W cuda nie wierzę, ale mnie na przykład przeczytanie aviation.home.pl od deski do deski, zaglądanie na heading.pata.pl, gdy coś szukam o nawigacji, albo czytanie ostatniego bestsellera - Poradnika czytania map i planowania trasy oszczędziło mnóstwa pytań, a Wam nerwów, że się pytam ciągle o to czy tamto. Uwierzcie, sporo moich pytań znalazło zadowalającą odpowiedź w takich materiałach.
Właśnie testuję arkusz Excela autorstwa RzEmYka do wyboru kierunku pasa w zależności od wiatru (oczywiście wiem, że jest coś takiego jak ATIS). Przypuszczam, że i on będzie przebojem.

A co do faktu, że przygotowanie poradnika do masa roboty, to się zgadzam w 100%
Nikt nie wymaga, że MUSI być, ale im więcej osób poczuje "wenę twórczą" tym lepiej i dlatego gorąco zachęcam do odkrycia w sobie pasji autora materiałów dydaktycznych. Może kiedyś i ja coś skrobnę, ale tymczasem dużo w Wiśle wody upłynie, bo coraz bardziej zdaję sobie sprawę jak mało jeszcze wiem.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

TytusPZL pisze:arkusz Excela autorstwa RzEmYka do wyboru kierunku pasa w zależności od wiatru (oczywiście wiem, że jest coś takiego jak ATIS)
Ale ja nigdzie nie wspomniałem, że to arkusz wyboru pasa. To tylko i wyłącznie wizualizacja.
im więcej osób poczuje "wenę twórczą" tym lepiej
Tylko do pewnej, niedużej ilości osób, później jakość przeradza się w ilość.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

RzEmYk pisze:
im więcej osób poczuje "wenę twórczą" tym lepiej
Tylko do pewnej, niedużej ilości osób, później jakość przeradza się w ilość.
A wierzysz, że wiele osób poczuje wenę? Ja obstawiam, że max kilkanaście, a i to nie jestem pewien.

Ale kończyć trzeba mości panowie, bo się offtopem staje ta dygresja mała.
Ostatnio zmieniony pn 09 sty, 2012 22:44 przez TytusPZL, łącznie zmieniany 1 raz.
barrav
Cadet
Cadet
Posty: 16
Rejestracja: ndz 03 lip, 2011 17:27
Skąd jesteś: EPPO - Gorzów

Kołowanie backtrackiem i transponder

Post autor: barrav »

Hi,
mam pytanie kontroler w EPGD pozwolił mi na wykonanie kolowania drogą Alpha i backtrackiem do pasa 29. Czy przed punktem wjazdu na sam pas, musze poprosić o pozwolenie na sam backtrack?

I zapewne banalne pytanie posiadam Cessne 172 od Carendao i gdy otrzymam squwak na transponderze wczasie kołowania muszę mieć ustawione na Stand By, a po wjeździe na pas i zgloszeniu gotowości do lotu na transponder na ON?
Czy dodatkowo trzeba coś ustawiać w SquawkBox?
Oczywiście wszystkie pytania opierają się o zasady panującę w realny lotnictwie czyt. Vatsim 8-)
pisać kto z Gorzowa lub okolic ;)
E-Jet
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 114
Rejestracja: wt 09 mar, 2010 18:11
Skąd jesteś: pl

Post autor: E-Jet »

1. Jeśli kontroler podaje Ci zgodę na kołowanie i backtrack,to się już nie musisz pytać. Gdyby był duży ruch, zezwoliłby na kołowanie, ale zaznaczyłby, że masz oczekiwać przed pasem.

2. Transponder po wjechaniu na pas ustawiasz na mode C, a po lądowaniu i zjechaniu z pasa - standby. Ja dla pewności ustawiam to zarówno w samolocie, jak i okienku Sqb "transponder". musisz jednak uważać bo czasem po rozpoczęciu lotu, jeszcze na ziemi, sqb ustawia transponder na C i trzeba go zmienić.

Pozdrawiam
mbucholski
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 283
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
Skąd jesteś: Maastricht

Post autor: mbucholski »

Niektóre samoloty są połączone z modułem SquawkBoksa i zmieniają jego ustawienia (okno) razem ze zmianą nastawy w kokpicie samolotu. Trzeba patrzeć przy zmianie, ale ogólnie jest ich niewiele.
barrav
Cadet
Cadet
Posty: 16
Rejestracja: ndz 03 lip, 2011 17:27
Skąd jesteś: EPPO - Gorzów

Post autor: barrav »

A dokładnie w cessnie są trzy możliwości ustawienia SBY ON i ALT to który ustawiać po otrzymaciu zgody na start?
Jeszcze pytanie odnośnie mojego latadła tzn. Cessny podgrzew gaźnika jest włączony gdy przepustnica jest wciśnięta do końca czy "otwarta"?
pisać kto z Gorzowa lub okolic ;)
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Podgrzew jest włączony, gdy dźwignia jest wyciągnięta.
E-Jet
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 114
Rejestracja: wt 09 mar, 2010 18:11
Skąd jesteś: pl

Post autor: E-Jet »

barrav pisze:A dokładnie w cessnie są trzy możliwości ustawienia SBY ON i ALT to który ustawiać po otrzymaciu zgody na start?
Jeszcze pytanie odnośnie mojego latadła tzn. Cessny podgrzew gaźnika jest włączony gdy przepustnica jest wciśnięta do końca czy "otwarta"?
1. Jak przepustnica jest wciśnięta do końca to jest też otwarta, więc nie myl tych pojęć. ;] Podgrzew gaźnika sam sobie możesz włączyć.

2. STBY to stand-by, ON to włączony czyli coś jak "mode C", a alt to nie wiem co, nie spotkałem się.
Ostatnio zmieniony wt 17 sty, 2012 16:51 przez E-Jet, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Transponder w trybie ALT przesyła dodatkowo w odpowiedzi na zapytanie informację o wysokości samolotu.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 106
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

ekran nawigacyjny

Post autor: kopyrda »

Witam. Lece 737 800 na hdg i mam rozowa przerywana linie, ktora przesuwa [się] wraz ze zmiana kursu na panelu autopilota , biala linie ktora wskazuje kurs jakim lece i pokazuje mi sie druga biala linia ktora biegnie lekko w bok od linii kursu ktorym lece. Wie ktos moze co oznacza ta linia ktora idzie lekko w bok??
Ostatnio zmieniony czw 02 lut, 2012 17:33 przez kopyrda, łącznie zmieniany 1 raz.
kopyrda
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Może zarzuć jakiegoś screena, będzie łatwiej.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
meduzes
Cadet
Cadet
Posty: 32
Rejestracja: śr 13 kwie, 2011 14:04
Skąd jesteś: Kętrzyn

Re: ekran nawigacyjny

Post autor: meduzes »

kopyrda pisze:Witam. Lece 737 800 na hdg i mam rozowa przerywana linie ktora przesuwa wraz ze zmiana kursu na panelu autopilota , biala linie ktora wskazuje kurs jakim lece i pokazuje mi sie druga biala linia ktora biegnie lekko w bok od lini kursu ktorym lece. Wie ktos moze co oznacza ta linia ktora idzie lekko w bok??
A wiatr z której strony wieje ?!
kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 106
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

Post autor: kopyrda »

Wiem, ze to symulator. Wiec symulowalem lot a nie gralem ok.
Czyli ta linia ma cos wspolnego z wiatrem?? Jesli tak to czy da sie ja wylaczyc bo kiedyś latalem u kumpla i jej nie bylo.W tym filmie w ok 3 min przy zakrecie widac ze sa dwie linie jedna od kursu i ta druga i nie mowie tu o linii trasy tylko o tej obok linii kursu.
http://www.youtube.com/watch?v=7SQwGbY24Ls
A drugie pytanie to czy da sie jakos prowadzic samolot po planowanej trasie, [taki] ktory nie posiada fmc ani przyciskow LNAV i VNAV?? Czy caly lot trzeba sterować hdg i przy podejsciu uzywac LOC? Czy LOC moze jakos zastąpić NAV jesli ustawimy trase w planowaniu lotu w FSX?.
Bardzo bym prosil o normalne wypowiedzi i pomoc a nie wysmiewanie bo jestem poczatkujacy i nikt nie wie wszystkiego od razu a to forum jest przeciez wlasnie po to.
Z gory dzieki.

Pisz poprawnie.
Ostatnio zmieniony czw 02 lut, 2012 17:36 przez kopyrda, łącznie zmieniany 1 raz.
kopyrda
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

kopyrda pisze:A drugie pytanie to czy da sie jakos prowadzic samolot po planowanej trasie ktory nie posiada fmc ani przyciskow l nav i v nav?? Czy caly loit trzeba steroiwac hdg i przy podejsciu uzywac LOC? Czy LOC moze jakos zatapic NAV jesli ustawimy trase w planowaniu lotu w FSX?.
Bardzo bym prosil o normalne wypowiedzi i pomoc a nie wysmiewanie bo jestem poczatkujacy i niekt nie wie wszystkiego od razu a to forum jest przeciez wlasnie po to.
Z gory dzieki
Chcesz pomocy, to radzę przejść całą szkołę Roda bez dotykania większych samolotów. Masz kompletny galimatias w głowie. Nie odróżniasz pilotażu od nawigacji ("prowadzić"), w nawigacji nie odróżniasz informacji od wytyczania linii drogi, nawigacja obszarowa miesza Ci się z instrumentalną i z a/p. Na pytania nie da się odpowiedzieć bez wykładu jak u Roda. Bo odpowiedź na wszystkie te pytania brzmi - i tak i nie.

Piotr
Bitels
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: wt 06 gru, 2011 19:17
Skąd jesteś: Łódź

Post autor: Bitels »

Święta racja. Z tego co piszesz, wynika że nie wiele wiesz o nawigacji. Bez urazy... Ja od pół roku korzystam z FSX'a i jak na razie latam tylko Cessną. Poczytaj poradniki, przejdź całą szkołę w symulatorze i o większych maszynach w tej chwili zapomnij, jeśli chcesz mieć trochę radości. Pozdrawiam.
FSX - jestem zafascynowany. Masa nauki przede mną.
www.ourbikefamily.za.pl
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

@Kopyrda - w - http://www.cassubian.pl/portal/pl/conte ... lot-022012 - przeczytaj sobie świetny tekst o lotach non-RNAV. Oderwij się od FSa i jego guziczków i zrozum na czym polega nawigacja w lotach IFR bez komputerów zwanych FMC.

Piotr
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Staram się regularnie uczyć podstaw latania. Proszę mi poradzić jaki samolot kupić w Simmarkecie, na którym mógłbym uczyć się praktyki. W tej chwili jestem na etapie czytania Szkoły pilotażu podstawowego Rocha Machado.
gregorio
Awatar użytkownika
leszek81
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: śr 19 sty, 2011 23:03
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: leszek81 »

Nie wiem czy forumowa "starszyzna" się ze mną zgodzi, ale wydaje mi się, że defaultowa Cessna w FSie na początek w zupełności wystarczy. Poza czytaniem podręcznika Roda warto też przerobić jego lekcje praktyczne.
A jeśli już koniecznie chcesz płatny dodatek to polecam Cessne 172 od Carenado. Na pewno ma lepiej zrobiony model aerodynamiczny niż defaultowa maszyna. Ale nie wydaje mi się, żebyś ucząc się na defaultach nabrał jakichkolwiek złych nawyków.

pozdrawiam,
Leszek
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Jak rozumiem szukasz samolotu, który oferuje bardziej zaawansowane modele systemów niż domyślna Cessna - zainteresuj się zatem Kataną Marcela Felde albo Cubem z AccuSimem A2A.
stanislaw5b
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 115
Rejestracja: ndz 03 paź, 2010 14:51
Skąd jesteś: Łomianki

Post autor: stanislaw5b »

Bardzo dobra jest jeszcze Katana od Aerosoftu. Szczerze polecam :)
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

To właśnie ta wymieniona powyżej, Aerosoft jest wydawcą.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Przy czym warto jasno poradzić, że jeśli ma się problemy z opanowaniem Roda, to lepiej robić to na standardowej, prostej Cesence jak radzi Leszek 81, a potem powtórzyć kurs na czymś bardziej skomplikowanym. Wbrew pozorom, to może być szybsze podejście. Jeśli Rod idzie łatwo, to można drogę do wiedzy skrócić.

Piotr
Eggtooth
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: czw 08 mar, 2012 11:00
Skąd jesteś: Lublin

Pytanie i prośba o pomoc

Post autor: Eggtooth »

Witam.

Na wstępie od razu zaznaczam że nie umiem za bardzo latać, oraz latam tylko i wyłącznie dla rekreacji (bez nawet podstaw znajomości GPS, itd. Po prostu startuję i lecę). Może was natychmiast odepchnąć to od pomocy mi, jednak mój problem jest związany z autopilotem w Airbusie A340-600 (Thomasa Rutha) oraz wysokością.

Problem: Ustawiam autopilot na załóżmy 6000 metrów. Okej, samolot dochodzi do tej wysokości, ale zaczyna na zmianę lecieć w górę i w dół. Nigdy prosto, tylko albo pikuje w dół, a potem unosi nos i leci w górę, i po jakimś czasie znowu pikuje w dół i znowu leci w górę. Nie rozumiem o co tu chodzi, w A321 jest to samo.

Od razu chciałbym tez się zapytać: Skoro próbuję lądować, to czy można lądować w 100% bez autopilota? (tzn samemu korygować prędkość, oraz podejście i kąt, i czy to jest poprawne?). Od razu mówię, w FSX mam przelatane max 12h (małymi samolocikami latałem w FS9, ale też nie dużo), startować jakoś umiem nawet A380, a lądować nie umiem, i dopiero się uczę (jakimś cudem wyszło mi lądowanie zniszczonym Boeingiem 747 w misji "747 Test Flight", gdzie prędkość podejścia miałem poniżej 180 węzłów). Na multi nie będę latał gdyż gdybym miał wystartować to prawdopodobnie złamał bym większość zasad, więc wolę samowolkę SP, i samemu odkrywać nieznane (systemy samolotu, oraz zwiedzanie świata w FSX). Między innymi w ten sposób odkryłem jak używać autopilota, oraz mniej więcej do czego służy ATC. Nawet nie wiem co to SID/STAR, FIX, VOR, EPWA, itd, ale wierzę że nauczę się tych rzeczy sam. Chyba że macie jakiś poradnik co to jest i jak się tym posługiwać to natychmiast zasiądę i będę się uczył jak najwięcej.

Nie zniechęca mnie natłok tych skrótów, systemów i potrzeby znajomości ponieważ to wymaga praktyki a przede mną długa druga nauki. Mimo to latam tymi wielkimi samolotami, często latam IL-96 i Bristol Brabazon, ale z ciekawości sprawdziłem A380, A340, Boeing 777 i pare innych maszyn. Uwielbiam je podziwiać ;). Jakby ktoś pytał- umiem nawrócić samolotem, i wylądować na pasie z którego wystartowałem, jednak wiele rzeczy jeszcze muszę się nauczyć. Jestem typowym przykładem lotniczego analfabety (tak, czytałem jeden z tematów na forum, i wziąłem to z posta hideto).

Jeszcze jedno: czy samolot jak dotknie pasa startowego przy lądowaniu, i jak wyhamuję go, to czy może on się zatrzymać na pasie na chwile (stanąć) żeby dodać mocy i zjechać z pasa? 100% przypadków muszę się zatrzymać gdyż jak wyląduję to mam wrażenie że jeżeli samolot będzie dalej jechał to przekroczy pas.

Więcej porad poczytam z tematów na forach, jednak prosiłbym o pomoc z tym Airbusem, bo doprowadza mnie do szału to latanie góra-dół.
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Najpewniej ustawiasz zbyt dużą prędkość wznoszenia i samolot traci prędkość. Airbus wtedy sam wyrównuje i zniża, żeby nabrać tej prędkości i potem ponownie wznosi.

Nie da się poprawnie latać szczególnie dużym samolotem nie wiedząc nic o nim. Parametry lotu i sposób ich utrzymywania są minimalną wiedzą, jaką musisz posiąść żeby cokolwiek się udało...

P.S. 180 kts na końcowym podejściu do za dużo nawet dla 747 ;)
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Eggtooth
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: czw 08 mar, 2012 11:00
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: Eggtooth »

Kirow pisze:Najpewniej ustawiasz zbyt dużą prędkość wznoszenia i samolot traci prędkość. Airbus wtedy sam wyrównuje i zniża, żeby nabrać tej prędkości i potem ponownie wznosi.

Nie da się poprawnie latać szczególnie dużym samolotem nie wiedząc nic o nim. Parametry lotu i sposób ich utrzymywania są minimalną wiedzą, jaką musisz posiąść żeby cokolwiek się udało...

P.S. 180 kts na końcowym podejściu do za dużo nawet dla 747 ;)
Twoja metoda zastosowana. Poszedł jak po sznurku.

No i przy okazji przestudiowałem wszystkie możliwe instrukcje w tematach, powiem wam że tego jest dużo. Dziś się odważyłem i wsiadłem na multi. Musze wam powiedzieć że kołowanie na lotnisku, jest bardzo proste, utrzymuję 5 węzłów (gdzieś tak czytałem). Byłem na serwie który dość bardzo przestrzega zasad, i powiem wam że bardzo przyjemnie mi się latało. Coś pięknego. Teraz już wiem że uczyć się warto.
P.S. 180 kts na końcowym podejściu do za dużo nawet dla 747 ;)
Sorry pomyłka, miałem 130-140 kts.
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Tu masz jeszcze sporo o tym, jak w rzeczywistości lata się Arbuzem:

SmartCockpit

Dla większych samolotów normalna prędkość kołowania to 15-25kts na prostej.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Eggtooth
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: czw 08 mar, 2012 11:00
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: Eggtooth »

Kirow pisze:Tu masz jeszcze sporo o tym, jak w rzeczywistości lata się Arbuzem:

SmartCockpit

Dla większych samolotów normalna prędkość kołowania to 15-25kts na prostej.
Dzięki, przyda sie
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Oczywiście MOŻNA i nawet TRZEBA nauczyć się latać BEZ autopilota. Oczywiście na tak dużej maszynie jest to trudne, więc zapraszam na początek do przerobienia kilku lekcji latania zintegrowanych z symulatorem, a potem poczytania materiałów przesłanych przez kolegów wyżej.
Eggtooth
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: czw 08 mar, 2012 11:00
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: Eggtooth »

A jednak błąd z Airbusem nadal jest... wie ktoś jaka jest prędkość wznoszenia dla A340, 321, czy innych?
ylid
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 90
Rejestracja: śr 29 wrz, 2010 22:48
Skąd jesteś: Olkusz

Post autor: ylid »

A może poczytaj jeszcze co nieco o tym jak w realnym świecie piloci wznoszą się liniowymi odrzutowcami na docelowy pułap? Z czego wynikają zmienne prędkości wznoszenia, jakie są różnice pomiędzy A321 czy B747?

I tak jak pisali poprzednicy - nie wskakuj tak od razu za stery czegoś większego skoro jak sam przyznałeś nie masz jeszcze dobrze opanowanych podstaw.
Ostatnio zmieniony czw 08 mar, 2012 18:12 przez ylid, łącznie zmieniany 1 raz.
marcpro
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 189
Rejestracja: czw 18 paź, 2007 23:05
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: marcpro »

Eggtooth pisze:A jednak błąd z Airbusem nadal jest... wie ktoś jaka jest prędkość wznoszenia dla A340, 321, czy innych?
W jakiej fazie lotu interesuje Cię wznoszenie? Tuż po starcie, czy w końcówce wznoszenia na przelotową?
Jaka jest masa samolotu?
Na jaką wysokośc chcesz wejść?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to jaka jest prędkość wznoszenia.
Pamiętaj o tym że im cięższy samolot tym mniejsze wznoszenie i analogicznie w przypadku pułapu. Im wyżej lecisz - tym wznoszenie mniejsze.

Generalnie, to zabierasz się do tego tematu od d....py strony.
Zacznij od C172, później weź Mooney Bravo, następnie coś dwusilnikowego np. Barona itd.
Nie zaczynaj od razu od dużych samolotów bo to ślepa uliczka - nauczysz się tylko wciskać guziki i kręcić pokrętłami.

Przerób szkołę latania w FS i dużo dużo ćwicz.
Lataj ręcznie bez autopilota, ćwicz radionawigację, kręgi nadlotniskowe, utrzymywanie stałej prędkości podczas wznoszenia i zniżania, lot poziomy, wznoszenie i opadanie ze stałą prędkością pionową, utrzymywanie wysokości w głębokim skręcie, podejście z widocznością i ILS, poprawne trymowanie samolotu, itd. Zacznij ćwiczyć najpierw przy bezwietrznej pogodzie i następnie stopniowo zwiększaj sobie poziom trudności np. boczny wiatr 5 węzłów, widoczność ograniczona do 10 mil, deszcz lub śnieg, itd.

Dopiero jak te rzeczy będziesz poprawnie robił z ręki, pomyśl o autopilocie i innej elektronice (FMC, MCDU, itd).
Pozdrawiam,
Marcin
FS 9,1; FSG 2005; GE Pro; UTE; FE; WPS; TPS; FSPax; FS Nav, RC4, Wilco Airbus vol1.
C2D 8500, GF 9800GTX+ 1GB, SB Audigy 2 ZS, 2GB RAM, XP Pro SP3.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

marcpro pisze:Nie zaczynaj od razu od dużych samolotów bo to ślepa uliczka - nauczysz się tylko wciskać guziki i kręcić pokrętłami.
... i zadawać mało sensowne pytania. Prędkość wznoszenia dla danego samolotu jest optymalna (i to nie zawsze) jeśli nie odbywa się kosztem prędkości poziomej przy danym ustawieniu przepustnic, masie samolotu i wysokości (plus jeszcze drobne parametry). To zrozumiesz jak przejdziesz drogę proponowaną przez Marcpro. Wtedy do głowy Ci nie przyjdzie takie postawienie pytania.

Któryś raz z rzędu tłumaczymy, że nie ma cudownych recept na naukę FSa w weekend. No co Ci np. odpowiedzieć na pytanie o zatrzymanie na pasie po lądowaniu, a przed kołowaniem? Chyba odesłać Cię do własnych wspomnień z reala, a jak nie leciałeś, to do filmików na YT. Może załapiesz, że to zwyczajny brak ćwiczeń.

Piotr
kvd57
Cadet
Cadet
Posty: 2
Rejestracja: pt 09 mar, 2012 16:36
Skąd jesteś: Nowy Sącz

Post autor: kvd57 »

WItajcie mam pytanie dotyczące lądowania oglądałam mnóstwo filmików na temat lądowanie ILS ale dotychczas nie jestem wstanie wylądować bez problemu GDy podchodzę do lądowanie na ILS na Okęcie z Deblin tak jak pokazywano na wielu filmikach "różowy romb" dotyczący wysokości jest na środku wciskam APR . Lotnisko już widać wszystko ok ale nagle samolot unosi nos a "romb" się podwyza i nie mogę już nic zrobić gdyż klapy i hamulec są na full. Prędkość wynosi ok 165 wysokość 2500 ft . Bardzo proszę o pomoc i z góry za nią dziękuje:)
Pozdrawiam
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Chcesz pomocy w odtworzeniu lotu pokazanego na jakimś filmiku. Opisujesz moment, w którym Twoje działania nie dają takiego efektu jak na filmiku i oczekujesz rady co zmienić w postępowaniu, by w pełni naśladować tamten lot. To rada jest prosta - gdzieś przed tym momentem zrobiłaś coś inaczej niż autor filmu. Musisz to coś znaleźć sama.

Ale jeśli chcesz pomocy w nauce podejścia ILS, to w ten sposób się nie da. Aby skutecznie wykonywać podejścia ILS z wykorzystaniem autopilota trzeba i umieć podchodzić bez a/p i rozumieć działanie a/p. Wtedy np. stanie się oczywiste, że "samolot unosi nos a "romb" się podwyza" jest zjawiskiem normalnym, gdy zejdziemy poniżej ścieżki przy włączonym trybie APR. Ba, będziesz świetnie wiedziała co spowodowało te zejście poniżej ścieżki.

Piotr
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

oglądałam mnóstwo filmików
To nie ogladaj, bo to jest najgorsze co mozna w tym przypadku zrobic.
Zamiast tego poczytaj sobie:
1) http://heading.pata.pl/ils1.htm
2) http://www.aviation.home.pl/old/ifr/ilsapp.html
A jezeli juz naprawde chcesz z filmu sie uczyc to http://www.youtube.com/watch?v=a01RmeZm ... gT3uNtIgQ= co i tak nie powinno zastepowac czytania.
klapy i hamulec są na full
Jaki hamulec? Domyslam sie ze chodzi o spoilery. Jezeli tak to je schowaj, bo na podejsciu sie ich nie uzywa. Powinny wyskoczyc dopiero po przyziemieniu zeby zapobiec kangurowi.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Tomek1158 pisze:Jaki hamulec? (...) Powinny wyskoczyc dopiero po przyziemieniu zeby zapobiec kangurowi.
Nie temu służą spoilery. Służą do zredukowania siły nośnej na skrzydle, aby nie wznieść się ponownie w powietrze. Przy okazji są hamulcem aerodynamicznym.
Nie uchronią przed kangurem, bo nie zdążą się wysunąć.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Scepon
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: śr 28 gru, 2011 08:40
Skąd jesteś: z Gór

Post autor: Scepon »

kvd57 pisze:... nie jestem wstanie wylądować bez problemu ...
Ja ze swej strony proponuję zapisać lot będąc na podejściu w momencie kiedy jeszcze "wszystko jest ok" i po prostu próbować. Ładować ten sam lot, w tym samym momencie i znowu próbować.
Nie neguję [osobiście] podglądania filmów z internetu, jednak myślę że warto obejrzeć przede wszystkim te, które pokazują realne lądowania. Wszak w symulacjach chodzi o naśladowanie rzeczywistości a nie innych "wirtualnych" pilotów. Warto sięgnąć po teorię, szczegółowiej wczytać się czasem w instrukcję do danego dodatku/samolotu. Liczę, że niedługo zapodasz link do filmu ze swojego własnego, udanego lądowania :) Tyle od amatora.
kvd57
Cadet
Cadet
Posty: 2
Rejestracja: pt 09 mar, 2012 16:36
Skąd jesteś: Nowy Sącz

Post autor: kvd57 »

Hej! Wystąpił u mnie jeszcze problem z samolotem, który podczas kołowania np. w misji w ogóle nie skręca. Dawniej wszystko było ok do ostatniej reinstalki. Jest to standardowy samolot FSX, nie instalowałem żadnych dodatków ani spolszczeń.

Scepon, wielkie dzięki. :) Świetny pomysł z tym zapisywaniem lotu.
Ostatnio zmieniony śr 28 mar, 2012 17:09 przez kvd57, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ