Kilka pytań początkującego - wer. 2

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Kilka pytań początkującego - wer. 2

Post autor: konraf »

Witam

Jako, że temat Kilka pytań początkującego bardzo się rozrósł i mało kto przegląda go w całości, postanowiliśmy temat zarchiwizować (plik w załączniku) oraz założyć nowy, w którym poniżej zamieszczam (opracowaną przez Krzyśka vel Rzemyk) listę zagadnień, jakie zostały poruszone w zarchiwizowanym temacie.

Temat - miesiąc.rok

wykonywanie podejścia do pasa - 05.10, 11.10, 03.11
minima podejść (DH, MDA) - 06.10
kategorie samolotu względem prędkości podejścia - 06.10
podejście ILS - 07.08, 08.09, 09.10
podejście VOR/DME - 09.08, 09.11
procedury SID/STAR - 08.09
SID/STAR w FS - 10.09, 06.11
wektorowanie do podejścia przez FSowe ATC - 10.09, 05.10, 04.11
podejście i lądowanie na lotnisku niekontrolowanym - 07.10

planowanie trasy - 02.10, 05.10, 12.10, 02.11, 06.11
dobór poziomu lotu na trasie - 04.09, 07.09, 08.09, 02.10
planowanie paliwa - 02.11
nierównomierne zużycie paliwa - 03.11
wyliczanie Top Of Descend - 08.09, 01.10
utrzymywanie prędkości po starcie, na podejściu i lądowaniu - 08.08, 08.09, 03.10,
autoland - 08.09, 03.10
skręcanie samolotu przy starcie - 08.09
droga hamowania samolotu po wylądowaniu - 11.09
jak wykonać zniżanie na trasie - 08.10

choke lever (dźwignia ssania) - 06.11
dźwignie throttle i prop - 08.11, 09.11
ustawianie składu mieszanki - 03.10
odgłos gear horn - 10.10
włączanie instalacji antyoblodzeniowej - 10.10
działanie autopilota - 07.08

czytanie nazw VOR/NDB/FIX - 02.10
co to departure frequency - 03.10
przeciąganie samolotu na wysokości przelotowej - 01.11

rejestracja samolotu - 03.11
skróty klawiaturowe - 07.11
obserwacja sytuacji na VATSIM - 07.08
podgląd sytuacji w przestrzeni wokół samolotu - 01.11

instalacja meshu - 08.11
UTX a tekstury podłoża - 08.11
krople deszczu na szybie w FSX - 11.10
jak rozpoznać wersję FSX po pliku FSX.exe - 09.11
brak Object Placement Tool w menu FSX SDK - 09.11
smuga kondensacyjna - 08.09
dodatki meteo/wygląd do FSa - 02.10

Pozdrawiam
Załączniki
Dla początkujących - Kilka pytań początkującego.zip
Kilka pytań początkującego - wersja 1
(809.19 KiB) Pobrany 412 razy
Ostatnio zmieniony pn 14 lis, 2011 19:56 przez konraf, łącznie zmieniany 1 raz.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Zapewne pytanie głupie, ale mnie nurtuje.

Załóżmy jedną z dwóch sytuacji -

EPWA, dostaję polecenie kołowania do pasa 11 via R2 D2 D3 D4 C1 albo opuszczam pas 15 drogą kołowania T i następnie dostaję polecenie żeby poprzez np A4 dojechać do któregoś stanowiska.

Jak wygląda procedura przekroczenia pasa w czasie kołowania ? Kontroler poinformuje mnie, że mam się zatrzymać przed przekroczeniem pasa ? czy ta kwestia jest zostawiona dla mnie ?

Jak wyglądałaby komenda wypowiedziana przez kontrolera gdyby chciał żebym się przed przekroczeniem pasa zatrzymał ?
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Hideto pewno żartuje ale warto napisać, że zgoda na cięcie (lub wjazd na) pasa (nie zdeaktywowanego NOTAMem) musi być podana explicite (wprost). Komenda zatrzymania się przed pasem jest reduntantna, bo jeśli kontro nie zezwolił na cięcie pasa explicite, to należy się zatrzymać.

Piotr
mbucholski
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 283
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
Skąd jesteś: Maastricht

Post autor: mbucholski »

Jak wyglądałaby komenda wypowiedziana przez kontrolera gdyby chciał żebym się przed przekroczeniem pasa zatrzymał?
Np. hold short rwy 29. Zatrzymać należy samemu, z wyłączeniem pasów zamkniętych (np. NOTAM-em, nie mylić z nieaktywnym). Trochę inaczej to wygląda w USA, gdzie zezwolenia nie cięcia dostaje się zwykle przy zezwoleniu na kołowanie.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez mbucholski, łącznie zmieniany 1 raz.
slyszers
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 58
Rejestracja: czw 11 wrz, 2008 10:06
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slyszers »

Ostatnio na EPWA również dostaje się od razu zgodę na przecięcie 29 w drodze do 33. Pewnie tylko w przypadku małego ruchu.
Awatar użytkownika
FlyingMike
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: czw 28 lip, 2011 18:13
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: FlyingMike »

Witam po dłuższej przerwie :D
Otóż znalazłem taką oto stronę: http://flightsimulator2012.com/
I czy to oznacza że szykuje się nowy Flight Simulator?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Nie,
tamto to jakaś nowsza odmiana ProFlightSimulator, czyli (mniej lub bardziej legalnie) płatna odmiana open-source-owego FlightGear.

A nowy symulator od MS to Flight.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
armin19.86
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: wt 03 sty, 2012 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Zupełny początek

Post autor: armin19.86 »

Witam wszystkich pasjonatów lotnictwa,
mam pytanie i prośbę. Od niedawna jestem zainteresowany lotnictwem i symulatorem FSX. Widziałem dział dla początkujących z mnóstwem materiałów. Wydaje mi się on jednak bardzo chaotyczny.
Czy ktoś mógłby mi poradzić dokładnie od czego zacząć przygodę z FSX i lotnictwem ogólnie? Poki co intensywnie studiuję książkę Roda Machado oraz tutoriale i learning center FSX. Ale co dalej?

Dziękuję uprzejmie za pomoc.

Pozdrawiam
PS Posiadam FSX.
Ostatnio zmieniony czw 05 sty, 2012 20:58 przez armin19.86, łącznie zmieniany 1 raz.
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Zacznij od tego. Jak przerobisz połowę tej książki, to można myśleć co robić dalej. Przygotuj się na kilka miesięcy nauki. Jak Ci się spodoba, to to hobby wciągnie Cię na wiele lat i wtedy będziesz mógł myśleć o dodatkach, bajeranckim sprzęcie i innych rzeczach, o których tymczasem możesz poczytać na forum.
Mam nadzieję, że jakiś Joystick masz, bo sterowanie klawiaturą to droga przez mękę...
Jak przerobisz Roda Machado, to poczytaj trochę o nawigacji i procedurach na aviation.home.pl oraz Checklistę dla nowych pilotów w dziale Piloci na stronie pl-vacc.org.

Pamiętaj, że ATC (kontrola lotów), zintegrowane z symulatorem jest mało inteligentne i nie nadaje się do nauki nawigacji. Jak opanujesz podstawy nawigacji zgodnie z checklistą i nauczysz się czytać mapy (poradnik znajdziesz na aztec.pl), to spróbuj latać online na VATSIM, albo jak masz trochę kasy, to poczytaj o dodatkach do symulatora usprawniających nawigację i zapewniających lepszą kontrolę lotów (lepsza sztuczna inteligencja, np. program Radar Contact), aby lepiej bawić się offline.

Interesuje Cię akrobacja, a nie lubisz procedur? Znajdziesz wirtualne aerokluby oraz grupy akrobacyjne.

Powoli zacznij się uczyć, a z czasem dojdziesz do perfekcji.

Życzę powodzenia i tyle samo lądowań, co startów!
Artur Grabski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 127
Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Post autor: Artur Grabski »

Na dzień dobry wywal FSowe ATC i nie lataj z nim, bo wyrobisz sobie złe nawyki.
Wszystko dalej zależy od typu latania IFR czy VFR.

Kilka miesięcy pracy, oblatania dokładnie wszystkiego offline i można powoli zaczynać myśleć o lataniu online.

PS: Powitać kolejnego Bielszczanina na niebie.
armin19.86
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: wt 03 sty, 2012 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Post autor: armin19.86 »

Bardzo dziękuję za wskazówki, na pewno będę latał (na początku) zgodnie z nimi. :) Zapału mi nie brakuje, więc myślę, że przerodzi się to w pasję.
Joystick oczywiście mam, podstawowy (kilka przycisków i przepustnic, niestety steru ogonowego nie mogę kontrolować).
Jeszcze raz dziękuję, w razie problemów będę pisać.

PS Od lotniska BB-Aleksandrowice mieszkam dosłownie kilkaset metrów, w ładną pogodę jest na co popatrzeć. :)
Ostatnio zmieniony pt 06 sty, 2012 13:49 przez armin19.86, łącznie zmieniany 1 raz.
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Tymczasowo sterowanie kierunkiem Ci niepotrzebne. Później możesz użyć tańszego substytutu - kierownicy z pedałami. Wtedy pedały da się tak ustawić, aby działały podobnie do pedałów steru kierunku. Jak to zrobić, to poczytasz na forum. Profesjonalne pedały są kosztowne, więc wiele osób lata używając tych od kierownicy. Po poprawnym ustawieniu całkiem dobrze się lata.
Awatar użytkownika
walter
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: czw 23 mar, 2006 01:01
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: walter »

Moze skorzystam i zapytam tutaj jesli mozna. Chodzi o tryb lateralny przy uzyciu GARMINA G1000 w Cessnie T182T od F1. Wstukujac poszczegolne punkty trasy moge wpisac tylko dany punkt bez danych jak kierunek i odleglosci miedzy punktami co skutkuje tym, ze samolot leci co prawda wzdluz trasy, ale pare mil obok. Nie moze tez przeleciec calej trasy, tylko trzeba aktywowac w nawigacji kolejne legi (?). Dodam, ze w manualu cisza na ten temat (na oba). Na screenach w manualu widac te wartosci - jakim cudem, nie mam zielonego pojecia (w corelu dorobili?). :. Moze ktos moglby mi rozjasnic w glowie czy to ja daje ciala czy samolot, a raczej GPS, bo samolocik miodzio. SIDy i STARy chodza bez problemu, trybu VNAV brak.

Edit:

Na tym filmiku widac jednak,ze na trainerze DTK i DIS same sie uzupelniaja.

http://www.youtube.com/watch?list=ULLMT ... jkM#t=128s

Ja juz nie moge do tego fsxa. Gdzies wyczytalem, ze ktos doradza, zeby wylaczyc pauzowanie jak sie fsa spuszcza na pasek czy jakis program obsluguje - patrze przed chwila na Servinfo a ja w locie!!! Predkosc 100kt a stalem na stojance we Wroclawiu, ot ustawilem fsa na wczytanie na EPWR z tym ze throttle zostalo na joyu no i na Aztec watek przesledzic . Przed tygodniem ani Fsinn ani SB nie laczyl w ogóle, w polowie lotu z krk do wawy wyskakiwal blad visual c++ (fscrash) , savy w fsx to zupelna nowosc dla mnie ( trzeba improwizoawc dalej). A dzisiaj byl taki wiatr, nie wiem czy fsx tak cudownie oddaje wplyw powietrza na samolot ale dzisiaj przy 20kt na taxiwayu we Wroclawiu dostawalem takie podmuchy ze nie moglem sie utrzymac na betonce!!!!!!!!

Pisz poprawnie.
Ostatnio zmieniony pt 06 sty, 2012 19:38 przez walter, łącznie zmieniany 3 razy.
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Na dzień dobry wywal FSowe ATC i nie lataj z nim, bo wyrobisz sobie złe nawyki.
W takim razie czym go zastąpić?
gregorio
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Wszystko co dobre to płatne. Darmowym "odpowiednikiem" jest latanie online w sieci VATSIM. Na razie do "Szkoły Pilotażu..." Ci niepotrzebne żadne ATC, bo te lekcje są interaktywne i one są dosyć dobre. Jak je opanujesz, to możesz od razu próbować na VATSIM jeśli nie będzie dużego ruchu w danym momencie. Wtedy kontroler na pewno będzie mógł Ci pomóc (będzie miał na to czas). Zaczyna się od prostych rzeczy typu krąg nadlotniskowy, potem podejścia ILS, a na końcu jak już co nieco będziesz umiał, to SID i STAR. Materiały znajdziesz na aviation.home.pl. Spokojnie. Nie od razu Kraków zbudowali.

Ale najpierw cała Szkoła Roda Machado do opanowania do PPL Checkride.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

TytusPZL pisze:Jak je opanujesz, to możesz od razu próbować na VATSIM jeśli nie będzie dużego ruchu w danym momencie.
Chyba sobie żartujesz... Po FSowej szkółce jest jeszcze spoooro nauki przed pierwszym lotem na VATSIM.
Na początku trzeba się nauczyć latać i nawigować. Do tego wystarczy i default ATC.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Nie wystarczy. A zauważam, że coraz większy jest nacisk aby nie dopuszczać żółtodziobów do VATSIM.

Szkoła Pilotażu zawiera lekcje radionawigacji na wystarczającym poziomie. Doczytać tylko o planowaniu trasy, pogodzie i w drogę.
Poza tym NIE napisałem "naucz się startować i lądować i dawaj na VS", tylko żeby przerobił CAŁĄ szkołę do PPL checkride i poczytał jeszcze trochę o procedurach, a może powoli próbować kręgów przy małym ruchu na VS. KRĘGÓW, a nie lotów! Zanim do tego dojdzie minie z pół roku. Jak się kolo nie zniechęci, to znaczy, że da radę. Przecież jak mu nie będzie wychodzić, to wróci do latania offline, a jakby chciał na siłę kozaczyć, to i tak mu szybko mina zrzednie i rzuci FS'a w kąt.
Ostatnio zmieniony pt 06 sty, 2012 19:02 przez TytusPZL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Nie myl latania i nawigacji z kontrolą. VATSIM to NIE szkółka online, co najwyżej doszkalanie komunikacji z żywym kontrolerem.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

RzEmYk pisze:Nie myl latania i nawigacji z kontrolą. VATSIM to NIE szkółka online, co najwyżej doszkalanie komunikacji z żywym kontrolerem.
Chciałeś powiedzieć NAUKA komunikacji, bo nie sądzę, żeby nawet osoby biegle znający frazeologię od razu potrafiły się bez problemu dogadać, a żaden dodatek ATC nie rozpoznaje mowy.

Jak armin będzie kozaczył, to i tak wyleci z hukiem, a Wasze odpowiedzi w stylu "czeka Cię baaarrrdzoooooo duuużoooooo nauki przez kilka lat" od razu zniechęcają do czegokolwiek.

Wszak kiedyś na pl-vacc wisiał poradnik "Jak zacząć" w którym pisało o kilku tygodniach nauki podstaw, które pozwolą na zaczęcie przygody online.
O ile pamiętam nie ma tam nawet wzmianki o ILS, tylko
bezpieczny start i lądowanie
utrzymywanie kursu i wysokości
nic bez zgody kontrolera
umieć lecieć do/od wskazanej pomocy nawigacyjnej ( a to jest w Szkole Roda)
i aby nie latać w fatalną pogodę i przy dużym ruchu i nie wcinać się komuś w komunikację

Tam zachęcano do podjęcia trudu nauczenia się PODSTAW. Jak komuś się to spodobało, to sam chciał się uczyć coraz więcej i lepiej. A jak ktoś się zniechęcał, to FS szedł w kąt. Kozaki i tak wylatywali po pierwszych 2-3 lotach na VS i nikomu korona z głowy nie spadła (może tylko tym kozakom)

Dopiero później zauważyłem spory wzrost wymagań wobec nowicjuszy na VS...
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

TytusPZL pisze:Chciałeś powiedzieć NAUKA komunikacji
Nie, doszkalanie. Bo podstawy złapiesz i z default FSem. Załapiesz climb/descend, fly heading, squawk, itp. To już są pewne podstawy. Coś, co usłyszysz i jesteś od razu w stanie zrozumieć. Do tego dochodzi nauka różnic i nowej frazeologi w komunikacji z prawdziwym człowiekiem.
żaden dodatek ATC nie rozpoznaje mowy.
voxATC rozpoznaje.
od razu zniechęcają do czegokolwiek.
W rzeczywistości na PPL uczysz się xx godzin teorii i latasz xx godzin z okiem instruktora. Do tego dochodzi IR. Nie da się "nauczyć FSa" w tydzień - dwa. Cudów nie ma.
Wszak kiedyś na pl-vacc wisiał poradnik "Jak zacząć" w którym pisało o kilku tygodniach nauki podstaw, które pozwolą na zaczęcie przygody online.
Tak, rozpoczęcie. Później dochodzi dalsza nauka. Łącznie z nauką offline.
Dopiero później zauważyłem spory wzrost wymagań wobec nowicjuszy na VS...
Powiedziałbym, że poziom się trzyma, tylko nowicjusze coraz bardziej leniwi. To, że dzisiejsza edukacja ogłupia, nie oznacza, że tym samym należy obniżać wymagania na VS.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

a żaden dodatek ATC nie rozpoznaje mowy.
http://www.voxatc.com/Home.aspx (Rzemyk ubiegł)
Wasze odpowiedzi w stylu "czeka Cię baaarrrdzoooooo duuużoooooo nauki przez kilka lat" od razu zniechęcają do czegokolwiek.
Nie mierz każdego swoją miarką.
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Musicie panowie spojrzeć na to z innej strony. Wielu 'nowych' to dzieciaki które gdzieś zobaczyły samolot albo ojciec zabrał je na wycieczkę na lotnisko i zapragnęły polatać. Jeśli na dzień dobry takiemu dziecku powiecie 'słuchaj musisz minimum 2 lata się uczyć' to znaczna większość z nich zrezygnuje. Ale jeśli podejdziecie do tego na zasadzie 'Słuchaj musisz przerobić sobie szkółkę Rod'a a później nauczyć się odpowiednio nawigować, to po kilku lotach treningowych offline, możesz próbować swoich sił na mniej uczęszczanych lotniskach'. Część i tak odejdzie, bo mają 5 minutową zachciankę i chcą wiedzieć jakie przyciski wciskać po kolei żeby wystartować i wylądować, ale część może zostać i kto wie, może za 30 lat lecąc jako emeryci na wczasy na jakiejś ciepłej wyspie, spotkacie takiego dzieciaka jako pilota prawdziwego samolotu.

Polecam do przemyśleń: http://lotnictwo.net.pl/blogs/polishair ... i_tez.html

PS: Oczywiście wszelkie objawy lenistwa i głupoty powinno się tępić. Nie ma sensu rozwodzić się nad osobami które non stop pytają o gotową odpowiedź, a nie miejsce czy sposób w jaki można do niej samemu dojść.
piccolo1972
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 57
Rejestracja: ndz 23 maja, 2010 20:33
Skąd jesteś: Radlin

Post autor: piccolo1972 »

Zgadzam się z filozofią Łukasza.
ATC: Panie Kapitanie, lądując był pan troszkę na lewo od osi pasa...
Kapitan: Zgadza się... a mój pierwszy oficer troszkę na prawo.
Artur Grabski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 127
Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Post autor: Artur Grabski »

Sęk w tym że im ta zachcianka nie przechodzi. Siadam na radarze, leci facet z EPPO do EPWR z planem lotu EPPO to EPWR. Zaczynam sobie pisać na privie, pytam czy przerobił materiały, coś tam przerobił, ale się uczy (stała śpiewka) po czy dostaje dct WRW potwierdza i 5 minut poźniej prosze o potwierdzenie WRW gdyż widzę, że nie wykonuje, na priv dostaje "a co to jest WRW", więc pisze koledze że tak się nie dogadamy i musi poczytać i poćwiczyć jeszcze offline. Oki idzie sobie, tylko co z tego jak godzinę później ten sam pilot bez kontroli znowu lata i nie ma o niczym pojęcia.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Zarówno "offline ATC", jak i "żadne ATC" nie zna pojęcia direct. Jest to element doszkolenia/nauki przed lotem.
W przypadku "nie wiem co to WRW" winny jest briefing (a w zasadzie jego brak) oraz brak przeszkolenia offline. Wypada znać radiolatarnie, które są w najbliższym otoczeniu lotniska. W końcu jakoś też musi wykonać podejście.
Problem w tym, że radosny lot samolotem przerodził się w radosne klikanie w FMC. Wszystko co odbiega od wykutego schematu "z youtube", staje się czarną magią. A ten, kto zmusza do myślenia, nauki, to po prostu się czepia...

Nikt nie twierdził, że VATSIM ma być wesołą niedzielną szkółką i każdy, nawet ten bez minimum wiedzy ma tam latać. Przecież są alternatywy. Czy to sesja multi, czy IVAO.
To tak jakby nagle, w życiu realnym, iść od razu na egzamin na prawo jazdy bez wcześniejszego szkolenia. Egzaminator obleje takiego kandydata. Jaka będzie pierwsza reakcja 95% kandydatów? On się mnie czepia.
Podobnie na VATSIM, bez (w tym wypadku) samodzielnego przeszkolenia, doszkolenia przez jakąś szkółkę w porządnej VA, też się kontroler będzie "czepiał".
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Artur Grabski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 127
Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Post autor: Artur Grabski »

Jeszcze dodajmy że np FSowe ATC powektoruje do EPSC, EPWR czy też EPRZ czego kontroler na Vatsim nie zrobi. Jak się nie ma pojęcia jak odbywa się tam kontrola to się powie kontrolerowi, że przecież wczoraj mnie ktoś tam wektorował, nie dodając że robiło to FSowe ATC
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Tylko, że ja nie o tym pisałem. Po prostu jest różnica między zadaniem komuś abstrakcyjnego celu pod tytułem 'musisz ćwiczyć tyle i tyle czasu', a przedstawieniem mu konkretnego celu, że musi umieć to tamto i tamto. Z podkreśleniem tego, że 'umiem lądować' to nie to samo co 'udało mi się raz wylądować bez katastrofy'.

Sam mimo, że nawigować potrafię, w powietrzu też się utrzymuję i nie ląduje 'pod pasem', to na vatsim się nie pcham. Nie dlatego, że bym 'nie potrafił' tylko dlatego, że dopiero zaczynam zabawę z warunkami pogodowymi a nie mam zamiaru palić z siebie głupa, jak będę musiał na VS wylądować z crosswindem i skończę lądując na dachu terminalu bo mnie zniosło.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Znowu OT ale się dopiszę.

Teoretycznie, masz Hideto rację. To i sensowne i dydaktyczne. Tyle, że coraz więcej tych z offline zupełnie tych wymagań nie rozumie. Kolejne wersje FSa coraz gorzej uczą podstaw, a teraz większość to wychowankowie FSX. Nie odróżniają pilotażu od nawigacji. W książeczce do FS2000 były mapy, w tym podejściówki Jeppa. Bez tych map nie szło polatać. Teraz mapa jest tylko FSowa. Stąd szok po przyjściu na VS, bo żądają czegoś, czego nie ma! Co z tego, że jest wymagana zdolność do nawigacji klasycznej jak w FSX offline to się do niczego nie przydaje, a VORy i NDBiki występują tylko na ekranie GPSa jako tajemne punkty i to są te z cyferkami obok. Zresztą nawigacja w FSX została kompletnie sprowadzona do zera - jest bezużyteczna. I co z tego że wymagania minimum wspominają o podejściu ILS jak 100% uczniów LodzikTV jest pewna, że już to umie. Na forach o grach ILS jest praktycznie zawsze przedstawiany jako klawiszologia, bo tylko takich kategorii uczy FSX. A już odróżnienie VFR-IFR (też w wymaganiach) to kosmos. Jak nie wyjdą poza FSX, to nie mają szans by to zrozumieć. A na VS szybko załapują, że VFR to taki IFR który idzie wykonać GPSem (tylko nie bardzo wiadomo dlaczego nie w ulubionym 737).

Jeżeli ktoś nie liźnie wiedzy spoza FSa, to po przyjściu na VS zawsze będzie rozczarowany, że nie da się pograć w FSa sieciowo. Nie mam pojęcia w jakim języku napisać klarowne wymagania (jak słusznie postulujesz), by to dotarło.

Piotr
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: hideto »

Ależ oczywiście, VS to wszak nie jest serwer CSa dla noobów i pewien zakres wiedzy jest zwyczajnie niezbędny.

Nie powiedziałbym, że VORy i NDBy są w FSX zbędne bo osobiście dość często z nich korzystam. To nie jest kwestia platformy. To jest kwestia czysto ludzka. Nie wiem jak jest zarządzane VS, jakie możliwości mają administratorzy względem, głównie dzieciaków, które chcą sobie polatać.

Rację masz niestety, że nowi ludzie nie szukają rozwiązania danej kwestii ale sposobu na obejście tej kwestii. Na tym żerują osoby typu lodziktv którzy sami nie wiedzą o czym piszą czy mówią a się okazuje, że stają się autorytetami dla sporej ilości użytkowników.

Pytanie tylko brzmi następująco. W jaki sposób 'odsiać' tych którzy nie chcieli się niczego nauczyć. W końcu ani czytanie map to nie jest coś skomplikowanego, ani korzystanie z radio pomocy. Osobiście tego nie rozumiem, bo większy problem stanowi porządne opanowanie samolotu w powietrzu, niż samo nawigowanie. Choć to też kwestia samolotu, jego modelu lotu itp.

PS, tak z ciekawości. Jak zareagowałaby kontrola gdyby newbie pojawił się na płycie w Goshawku, Fishbed'zie albo 'jaszczembiu' z planem vfr vor-to-vor ?
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Może goshawk to przesada ale VFR VOR to VOR to przecież na Vatsim normalka :D.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Cóż z jednej strony mogę zaryzykować stwierdzenie, że swoim skromnym pytaniem wywołałem dyskusję ale tak naprawdę musicie pamietać o jednej bardzo ważnej rzeczy.
Dla jednych zakup FSX czy może nawet pirackie ściągnięcie to rzeczywiście chwila zabawy polegająca na tym aby przycisnąć jeden czy dwa guziki i "sobie polatać". Ale będzie też grupa osób, takich jak Wy którzy swojej pasji oddajecie kawałek swojego życia. I tak naprawdę chylę czoła przed Wami, podziwiam Was i darzę wielkim szacunkiem, gdyż dla mnie to rzecz, która chyba nigdy nie będzie osiągalna.
Ale jest jeszcze jedna grupa osób, która tutaj również zagląda a do której należę ja. Nie mam 12 lat tylko 36. I na pewno nie należę ani do tych pierwszych ale również nie mogę stwierdzić, że należę do tych wielkich pasjonatów. Czyli jest grupa takich jak ja, którzy poniekąd są pośrodku. Z jednej strony chcieliby nauczyć się podstaw i półprofesjonalnie polatać a z drugiej strony nie mają o tym bladego pojęcia. Nie mają też czasu (tak jak ja) aby codziennie spędzać czas godzinami na nauce. I chciałbym Was drodzy koledzy prosić abyście nie zapominali o takich jak ja. A uwierzcie mi jest nas dużo. Nigdy nie nauczymy się tak latać jak Wy. Nigdy nie zdobędziemy wiedzy takiej jak Wy. Ale chcielibyśmy aby prostym, przejrzystym językiem, bez skrótów i drwiny ktoś nam wytłumaczył czasem banalne i dla Was śmieszne zagadnienia. Ja wiele godzin spędziłem na czytaniu tego forum. I wiecie co? Kiedy uruchamiam samolot taki najzwyklejszy w świecie z FSX potrafię wykonać misję i według przyrządów ILS wylądować. Oczywiście tak naprawdę to nie mam żadnej wiedzy i każdą czynność niemalże wyuczyłem się na pamięć z poradnika Korfanta. Moja wiedza to może 0,5 % Waszej. Ale bardzo Was proszę. Pomóżcie nam kiedy zadajemy banalne dla Was pytania. Nie irytujcie się kiedy ktoś prosi kolejny raz o pomoc w rozwiązaniu problemu. Dla was to "bułka z masłem" a dla nas czasem problem nie do przejścia.
Nigdy nie zaryzykuję wejścia na Vatsim bo wiem, że nie mam wiedzy. Ale chcę od czasu do czasu wykonać jakąś fajną misję w offline a bez Waszej pomocy nawet tego nie jestem wstanie zrobić. Dlatego jeszcze raz Was proszę. Pomagajcie nam.
gregorio
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Gregorio - nie Ty wywołałeś dyskusję, a realia. Nie ma dobrego AI ATC. RC jest jak dzień do nocy do FSowego ATC ale też jeszcze daleko od reala. Nawet vatsimowa kontrola jest uproszczona choć ze wszystkich wirtualnych opcji najlepsza.

I nikt nie zapomina o takich jak Ty. Schody się zaczynają jak pada pytanie po raz 100tny. Po pierwsze trzeba mieć nerwy aby odpowiedzieć, a po drugie za pasmo ktoś płaci i jest zawsze taniej odesłać do zapisu dyskowego niż płacić za to samo ponownie.

Piotr
Bitels
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: wt 06 gru, 2011 19:17
Skąd jesteś: Łódź

Post autor: Bitels »

Witajcie. Jestem tu nowy i jak Gregorio nie mam - nastu lat. W FS-a gram, jeśli tak można powiedzieć (podchodząc do tego poważnie) od ok pół roku. Chociaż wiele spraw i zagadnień z zakresu nawigacji jest dla mnie niejasna, to jednak wolę sam odszukać potrzebną mi pomoc, niż narażać się na drwiny. Wiem, że moja niewiedza wynika z braku podstaw, ale chyba my nowi możemy liczyć na odrobinę wyrozumiałości? Sami wiecie, że nauka wszystkiego co potrzebne jest do możliwie jak najbardziej realnego pilotażu zajmuje masę czasu, wasza pomoc w tym względzie ten czas znacznie skróci i pozwoli cieszyć się w pełni tym świetnym symulatorem.

Pozdrawiam.
FSX - jestem zafascynowany. Masa nauki przede mną.
www.ourbikefamily.za.pl
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

PK pisze: Po pierwsze trzeba mieć nerwy aby odpowiedzieć,
Jeżeli kogoś denerwuje jakieś pytanie to nie musi na nie odpowiadać. Nikt nikogo do niczego nie zmusza. Po prostu przejdź do nasępnego postu. No cóż, ale nasze (nie tylko nasze) forum pełne jest mądrali co zjedli wszystkie rozumy ( a przynajmniej takie o sobie mają mniemanie ). Jak widzicie na moim profilu należę chyba do nielicznej grupy wapniaków na forum. Bawię sie - tak, bawię się - FSX od premiery FS2002. To już kilka ładnych lat. Piszę "bawię" bo traktuję FSXa jako relaks, odbicie od problemów dnia codziennego. A czasami to kilka godzin wieczorowo-nocnych. Nie mam aspiracji zostać drugim Wroną. I mimo, że latam już tyle lat, ostatnio na PMGD 737NGX, SIDY, STARY, VORY. NDB i inne ILSy nie są już dla mnie czarną magią to i tak codziennie pogłębiam swoją wiedzę czytając m.in. nasze forum. I niestety mam też wiele pytań ale ich nie zadaję, bo jestem za poważnym człowiekiem by wysłuchiwać zamiast odpowiedzi sarkazmu i ironii wielce obrażonych panów mądrych. A przecież pytania padają w działe " Dla początkujących", więc to takie dziwne, że tu zadają pytania POCZĄTKUJĄCY ? Nie alfy-omegi jak panowie mądrzy. Więc. Po prostu - odpowiedz lub zamilcz.
Pozdro :D
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Kolego Lindberg - aby nie było nieporozumień - też potrafię wyciąć z Twojego postu jakieś zdanie i wyciągnąć z tego dowolne wnioski. Cytat dotyczy odpowiadania na pytanie zadawane po raz 100tny. Rozumiem, że chcesz kontestować pkt. 5 regulaminu, który sam dobrowolnie zaakceptowałeś. To kontestuj. Ja tylko wyjaśniłem dlaczego pytania zadawane po raz 100tny źle się kończą, tym bardziej że pkt. 5 zawiera istotne uściślenie - "...zwłaszcza początkujący...".

I aby było jasne. Przez ostatnie 2 tygodnie dwie moje odpowiedzi wyleciały razem z wątkiem na mocy pkt. 5. Ja to rozumiem. Nie znam forum na poziomie gdzie nie ma takiej zasady. Wielokrotnie wyjaśniałem dlaczego.

Piotr
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Zgadzam się, że zadawane po raz setny pytania wkurzają. Sam nieraz z rozbawieniem czytam przeniesione do Przechowalni pytania, na które wyczerpujące odpowiedzi są wśród 10 pierwszych wyników z Google'a. (bo forumowa szukajka czasem zawodzi).

Trzeba jednak mieć na uwadze również, że specyfika medium, jakim jest forum dyskusyjne powoduje, że łatwo powstaje bałagan w wątkach. Szybko pojawiają się dygresje, mieszanie tematów, czasem (o zgrozo!) wycieczki. A takie "rozluźnione" wątki źle się czyta a jeszcze trudniej wyciągnąć z nich akurat to, co potrzebujemy.

Dlatego m. in. ubolewałem swego czasu na forum PL-VACC nad brakiem jakichkolwiek wieści z prac nad zapowidzianą rewitalizacją serwisu aviation.home.pl Ten serwis jak widzimy był niedokończony, a zauważono też kilka błędów, a wszyscy się zgodzą, że ogranicza on potok pytań od żółtodziobów. Gdyby to dokończyć, to pytanie w stylu: "Mam FS, ale nie wiem jak zacząć latać" będzie można skwitować: Najpierw lekcje wbudowane w FS wraz ze Szkołą Roda, a potem cały materiał AVIATION. I mamy spokój na pół roku.

Rozbuchane wątki działu Dla Początkujących można by przekształcać w profesjonalne poradniki i tu jest pole do popisu dla tych, którzy dostają szewskiej pasji gdy po raz n-ty ktoś pyta o ten sam banał. Macie wiedzę - działajcie, a zobaczycie, że ilość głupich pytań spadnie.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Wiesz, nie ma problemu, żeby "ktoś" to zrobił. Tylko znajdź mi tego "ktosia"... Każdy twierdzi, że On "nie jest tym ktosiem, bo...".
Nie mówiąc już o tym, że takie zebranie wszystkiego razem, to spory projekt, zarówno pod względem merytoryki, objętości materiału, jak i czasu, który jest na to potrzebny.
Problemem jest już nakreślenie granic merytorycznych materiału. Czy umieszczać w nim podejście ILS, czy nie. Jeśli tak, to czy wnikać w minima dla poszczególnych kategorii, czy nie. Jeśli tak, to czy podciągać autoland czy nie. Jeśli tak, to czy opisywać wymagania samolotu do autolandu, czy nie. Przykłady można mnożyć.
W ramach "odczepnego" można śmiało powiedzieć, że kilka lat temu materiałów było o wiele mniej, a jednak ludzie jakoś byli w stanie wyszukać te materiały i z nich się nauczyć.
Wypada też określić grupę docelową tego materiału. Raczej nie będzie to jedna grupa, a raczej większy przekrój. No i znów pojawia się pewien problem. Początkujący w zasadzie dostaną informację, że powinni przeczytać jeden, drugi, trzeci PDF, jeden, drugi, trzeci wątek. Już teraz są z tym problemy, bo już dziś się nie chce większości czytać tych materiałów, bo "ja chcę sobie polatać, a nie czytać jakieś nudne teksty". Idąc na łatwiznę, taki "pilot" ogląda różne filmiki na youtube, które często są robione przez innych "początkujących, ale znających arkana magii". Przykładem był ostatni filmik "pseudo ILS", który uczył błędnego podejścia do tematu na zasadzie: "nakieruj się na zieloną strzałkę w FS GPS, kliknij to i to, oglądaj jak samolot sam spada na pas". Po takim "szkoleniu" pilo... klikacz dalej nie wie na jakiej zasadzie to działa, wie tylko co klikać. Jeśli jednak coś będzie się różniło w klikologii, to nagle "samolot się psuje" albo, co też dobre, "samolot/FMC mi tak kazał".
Ten średnio zaawansowany pilot, to już sporo rzeczy umie sobie sam znaleźć, więc często będzie to dublowanie czegoś, co i tak już jest dostępne.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

Panowie,
dla mnie jest to jałowa dyskusja czyli nabijanie postów czyli rozmowa o niczym na temat "krok marszowy w terenie bagnistym".
Sprowadza się to do jednego: są na forum ludzie mający moc sprawczą. I oni mają podjąć decyzję - wywalić temat albo zostawić. I jeżeli zostawią to nie pastwić się nad zadającym dane pytanie, nie korzystać na tym i bić sobie kolejne punkty tylko krótko i merytorycznie udzielić potrzebnych wskazówek.
Ot i wszystko.
Pozdro. :D
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Lepiej zamknąć.

Światy się rozjechały i bariera językowa jest nie do przebicia. "Pastwieniem" będzie każda odpowiedź podana w innym języku niż ten u pytającego i pozbawiona prostych "wskazówek" pozwalających zrealizować jego cel plus oczywiście pkt. 5. "Pastwieniem" będzie każde odwołanie do podstaw i - nie daj Bóg - kwitów, bo nie wszyscy mają czas by rozumieć co robią, ale zrobić chcą i oczekują, że ktoś to zrobi za nich i to w stylu jakiego oczekują. Tak rozumiane "wskazówki" sprawdzają się tylko przy prostych problemach technicznych, a w pozostałym zakresie zdeklasują forum.

Piotr
Lindberg
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: sob 05 gru, 2009 21:45
Skąd jesteś: Poland

Post autor: Lindberg »

mbucholski pisze:
Jak wyglądałaby komenda wypowiedziana przez kontrolera gdyby chciał żebym się przed przekroczeniem pasa zatrzymał?
Np. hold short rwy 29. Zatrzymać należy samemu, z wyłączeniem pasów zamkniętych (np. NOTAM-em, nie mylić z nieaktywnym). Trochę inaczej to wygląda w USA, gdzie zezwolenia nie cięcia dostaje się zwykle przy zezwoleniu na kołowanie.
Oto prosty przykład na pytanie-odpowiedź. Bez zbędnych docinek i ironii.
I życzę kolegom w nowym roku brania przykładu od Mateusza.
Opuszczam ten temat.
Żegnam.
ODPOWIEDZ