[FSX] Coś jeszcze na początek?

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

OlmerPL
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: pn 18 sie, 2014 19:18
Skąd jesteś: Trójmiasto

[FSX] Coś jeszcze na początek?

Post autor: OlmerPL »

Witam, jestem początkującym graczem FSX z Trójmiasta. Lotnictwem jako takim nigdy szczególnie się nie interesowałem, nie byłem fanboy'em co uczy się samolotów na pamięć itp. ale jednak jak samoloty latają dowiedziałem się dość szybko (zawsze widziałem że to przez wróżkowy pyłek, nikt mi nie wmówi że jest inaczej!!!) i fajnie się oglądało jak jakiś przelatywał nisko (nad Gdańskiem nietrudno o takie widoki). Później zacząłem grać w War Thundera aż do dnia dzisiejszego, niezobowiązująca zabawa. Wyszło w ostatnim czasie, że zawodowo jestem związany z przemysłem lotniczym (na razie na krótki okres, czy się przedłuży zobaczymy xD) to z ciekawości pożyczyłem od krewnego fsx'a. Starałem się podejść do sprawy jak najrzetelniej, poczytałem, trochę pościągałem i wydrukowałem. Tu pojawia się sedno tego wątku, co byście polecali dodać jeszcze do gry na początek? Na razie korzystam z następujących "dodatków i pomocy":

-FSX/P3D world Navaids package, aktualne VoR'y, NDB itp
-FSCloud
-AiP od PAŻP'u, na razie wydrukowałem same departure i arrival dla Gdańska
-checklisty dla samolotu

Latam po północnej Polsce Cessną 172, Gdańsk, Bydgoszcz, Poznań plus mniejsze okoliczne lotniska. Ustawiłem grę tak, by samolot domyślnie miał wszystko wyłączone, cold & dark. Nie piszę skomplikowanych FP, ot, start wedle procedury, do innego lotniska lub stacji vor'a, powrót, lądowanie z użyciem ILS wedle procedury. Ostatni lot to w ogóle poleciałem bez użycia autopilota (EPGD-->EPGI-->EPGD, aż szkoda pokazywać zdjęcia z mapy fsx jak leciałem, przepiękne szlaczki xD), aby zobaczyć jak se poradzę z utrzymaniem lotu, korektami kursu itd. Nie latam wyżej niż FL050 ale przy użyciu instrumentów i nawigując po vor'ach i innych radiolatarniach. Fajnie było by wylądować tylko przy użyciu ILS, ale do tego jeszcze długa droga i ostatnie dwa kilometry robię już patrząc się na pas. Ogólnie chyba wylatałem w sumie około 15h w fsx na razie.

Co więcej na początek doradzacie, czy to dodatkowe narzędzia czy może coś poza komputerem?

P.S. Jako kontrolera używam pada od PS3, pedałów od starej kierownicy no i klawiatury, może sobie kupie joystick i zrobię jakiś prosty panel z przełącznikami na bazie Mjoy bo lubię takie majsterkowanie, ale to już zobaczymy w przyszłości.
Ostatnio zmieniony pt 05 wrz, 2014 23:41 przez OlmerPL, łącznie zmieniany 2 razy.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Domyślną Cessną można wykorzystać przy nauce bardzo wielu rzeczy, a dodatków, nawet darmowych, dostępnych jest mnóstwo. Dobrym pomysłem będzie zapoznanie się z przyklejonymi tematami - możesz w nich znaleźć wskazania źródeł do nauki i różnorakich dodatków, tak programowych jak i sprzętowych.
Nie latam wyżej niż FL050
Poziomy lotów są używane powyżej wysokości przejściowej, która w Polsce wynosi 6500 stóp.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Generalnie - lataj jak najwięcej i nie spinaj się, że musisz się czegoś konkretnego nauczyć - wszystko przyjdzie z czasem, w miarę rozwiązywania kolejnych "zagadek".

Joystick niestety jest obowiązkowy - gra na padzie na dłuższą metę nie ma sensu - lepiej kupić joya za kilkadziesiąt złotych.

Znajdź sobie jakieś miejsce z charakterystyczną linią brzegową i poćwicz nawigację w oparciu o punkty charakterystyczne terenu.

Do nauki bardzo polecam darmowe lotnisko Zegrze Pomorskie - można pobrać z avsim.com. Lotnisko zawiera fotoscenerię okolicy i jest bardzo ładnie zrobione. Jeśli dodatkowo pobierzesz darmową paczkę obiektów 3d z http://www.simdesign.pl/3d.php to już masz oparcie do nawigacji wokół lotniska.

Polecam też Barona do nauki obsługi silnika i w ogóle - bardziej skomplikowanego samolotu.
OlmerPL
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: pn 18 sie, 2014 19:18
Skąd jesteś: Trójmiasto

Post autor: OlmerPL »

Właśnie zakupiłem Thrustmaster'a T.16000M, grał ktoś nim w FSX? Raczej zrezygnuje z osi ruddera w joyu i zostanę przy pedałach od kierownicy, muszę pokombinować z przyciskami od trymu bo chwila nieuwagi i i na domyślnych ustawieniach przegina z wartościami.
Ostatnio zmieniony śr 10 wrz, 2014 18:01 przez OlmerPL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Z czystej ciekawości - co jest nie tak z trymem? Zasadniczo w każdym joysticku powinien działać tak samo - tzn proporcjonalnie do długości przyciśnięcia (jeśli masz ustawione w FSX powtórzenie na maksymalną wartość - co zresztą sugeruję).
OlmerPL
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: pn 18 sie, 2014 19:18
Skąd jesteś: Trójmiasto

Post autor: OlmerPL »

Nie no to takie moje przyzwyczajenie do klawiszy tylko, nic szczególnego xD

[ Dodano: Śro 17 Wrz, 2014 09:48 ]
Mam takie pytanie. Na przykładzie EPGD, procedury STAR RWY 29 (AIP AD 2 EPGD 5-1-3), GRUDA 1P i GODMA 1P mają na początku FL100, jak to się ma w przypadku gdy się leci taką Cessną na wysokości powiedzmy do 8 tysięcy (więcej jeszcze nie leciałem)? Jeśli mamy trzymać się procedury (na Vatsim kontrola kazała) musimy się wznieść minimum do tego poziomu?

Jest to pytanie teoretyczne które nasunęło mi się w trakcie przeglądania map.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Po kolei. Przede wszystkim - lecąc na FL80 nie wejdziesz w TMA przed GRU. Także jesteś poza przestrzenią kontrolowaną i żadnego polecenia od kontrolera w tym miejscu nie dostaniesz.

W przestrzeń C wejdziesz w punkcie GD609, za którym masz nakazaną wysokość 7000, więc po zmianie ciśnienia na QNH ta wysokość Cię będzie obowiązywała jeśli kontroler zezwoli Ci na wlot do TMA i nakaże wykonywanie lotu zgodnie z tą procedurą STAR.

Jeśli jesteś niżej (np. na 5000 stóp) to wejdziesz w przestrzeń C w punkcie GD 607. Tam nie masz ograniczenia wysokości tylko zalecaną wysokość. I znów - jeśli kontroler nakaże wykonywanie STAR to wykonujesz odpowiednio do tego co na mapie. Lub odpowiednio do tego co kontroler poleci.

Kontroler może zgodzić się na zniżanie lub lot poniżej STAR:
Gdy przylatującemu statkowi powietrznemu zezwala się w STAR na zniżanie poniżej poziomu (poziomów) określonych w STAR, statek powietrzny stosuje się do profilu w płaszczyźnie pionowej opublikowanego w SID, o ile takie ograniczenia nie są w sposób jasny unieważnione przez ATC. Opublikowane minimalne poziomy przewyższenia nad terenem są zawsze stosowane.
(Za: PL-4444)


Musiałbym przejrzeć wszystkie mapy, ale o ile mnie pamięć nie myli nie ma w Polsce TMA kontrolowanego radarowo, w którym wysokości radarowe byłyby wyższe niż minimalny poziom lotu / wysokość lotu IFR w granicach TMA. Zwykle budowa TMA jest taka że kontroler obejmuje radarem najniższy poziom lotu / wysokość lotu IFR w granicach TMA.

Analogicznie w Krakowie lecąc od KOTEK wejdziesz w przestrzeń C w punkcie RODAK. Lecąc na 6000 stóp.


Także - z jednej strony zgłaszasz w planie lotu odpowiedni punkt wlotowy dla lotniska, a z drugiej strony - pilnujesz tego kiedy faktycznie znajdziesz się w przestrzeni kontrolowanej i nie naruszasz jej bez zgody kontrolera dalej wykonując dolot zgodnie z poleceniem kontrolera.


Generalnie - najważniejsze jest to, żeby mieć świadomość czy akurat się jest w przestrzeni kontrolowanej czy nie i żeby nawiązać łączność w odpowiednim momencie, tak żeby kontroler nie był zaskoczony tym co robisz - analogicznie do tego, że realny samolot w locie IFR utrzymuje w przestrzeni niekontrolowanej dwukierunkową łączność radiową. Polecenia kontrolera raczej bzdurne nie będą i nikt bez sensownego powodu nie każe Ci się wznosić o 600 metrów tylko po to, żeby zaraz zniżać ;)
OlmerPL
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: pn 18 sie, 2014 19:18
Skąd jesteś: Trójmiasto

Post autor: OlmerPL »

Dzięki wielkie ^^
ODPOWIEDZ