Film ATR przelot EPWR-EPWA spostrzeżenie.

Wydarzenia, spotkania, imprezy, szkolenia.

Moderator: PZL Belfegor

Awatar użytkownika
Piotrst
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 71
Rejestracja: sob 14 lut, 2004 00:20
Skąd jesteś: EPBY

Film ATR przelot EPWR-EPWA spostrzeżenie.

Post autor: Piotrst »

Zaryzykuję pisząc o tym bo film oglądałem dość dawno a wykopać go nie sposób i do końca nie jestem pewny co do słuszności spostrzeżenia, ale do rzeczy. Po starcie zaciekawiło mnie postępowanie drugiego pilota (ujęcie było na niego) jak wychyla wolant w prawo i nie było by nic dziwnego w tym gdyby nie to że FD uciekało w lewo w górę. Nasuwa się wniosek że samolot wykonuje skręt a raczej ślizg w lewa stronę bez przechyłu na skrzydło lewe. Czyżby po starcie zmiany kierunku dokonywano właśnie tą techniką pilotażu lewą nogą i kontrowano prawym odchyleniem wolantu? Wiadomo że po starcie każdy okruch energii jest wyliczony i na wagę złota i tłumaczyło takie własnie zachowanie pilotów. Bo przecież kładąc samolot na skrzydło traci on powierzchnię nośną i nadrabiać by musiał siłą ciagu a w tej sytuacji bo podczas staru jakiś tam obliczony nadmiar jej mógł by nie wystarczać ?! Wiem że w lotnictwie pasażerskim piloci często wykonują inne znane zasady pilotażu ze względu na spokój pasażerów. Sytuacje z tego filmu pamiętam od dość dawna i pytanie nie wygasło czego daję upust. Dzięki Cześć
shymon

Post autor: shymon »

Ja mam przy okazji małe pytanie... gdzie można znaleźć ten film? Pamiętam, że kiedyś z kumplem go z FSnordic ściągalismy ale teraz już tam żadnych filmów nie ma :(.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Kamandra
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 248
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:51
Skąd jesteś: EPML

Post autor: Kamandra »

ATR-72 Strachowice - Warsawa Polen 55MB
Obrazek
Cockpit video (WMV - 25:48 )
Ostatnio zmieniony sob 18 gru, 2004 11:07 przez Kamandra, łącznie zmieniany 4 razy.
AMD Athlon 3000+/3,25GB RAM/ATI 4870 512MB/nVidia nForce4-4X/CH Yoke/Logitech Cyborg X/MCP/Pro Pedals CH/350d/100-400L/17-40L
Marcin EPML
SP-LOB

Post autor: SP-LOB »

Co do pytania z tego co mi wiadomo do przy starcie powinno sie ustawic freq ILS zeby jechać wzdłuż osi pasa i po starcie lecieć w jego osi jeżeli atc wyda takie polecenie. A teraz mam pytanko jeżeli startowali w strone w którą proawdzi ILS (np. ILS na 27 i startoali z 27) to chyba logiczne że po starcie jeżeli skręcą w prawo to LOC bedzie uciekał w lewo. Taka jest moja wersja ale mogę się mylić (oglądałem ten filmik dość dawno temu).

Pozdrawiam

Post odrobinke wyedytowałem (wyciałem kawałek o OT w postach, ktore były wyzej, a ktore usunąłem) - konraf
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

SP-LOB pisze:A co do pytania z tego co mi wiadomo do przy starcie powinno sie ustawic freq ILS zeby jechać wzdłuż osi pasa i po starcie lecieć w jego osi jeżeli atc wyda takie polecenie. A teraz mam pytanko jeżeli startowali w strone w którą proawdzi ILS (np. ILS na 27 i startoali z 27) to chyba logiczne że po starcie jeżeli skręcą w prawo to LOC bedzie uciekał w lewo. Taka jest moja wersja ale mogę się mylić (oglądałem ten filmik dość dawno temu).
Pozdrawiam
W dokumentacji (oczywiście do ATR F1) jest napisane, że należy ustawić HDG pasa, i leciec według niego. Z filmów i opisów pasażerów (choćby na forum) wynika, że zakręt na trasę następuje bardzo szybko. Na tym filmie zresztą też. Dokładnie po 15 sek od oderwania się od ziemi. Po 63 sek ciąg jest zmniejszany, chwilkę potem (po 100 sek) ustawiana jest IAS 170 i po 115 sek włączony jest AP a FMC pokazuje, że kierunek LDZ.

Co do pytania: jest tak, że samolot tuż po starcie, faktycznie przechyla się w lewo, a ruch wolantem jest w prawo. Niestety, za mało widać co sie dzieje za oknem. Początkowo faktycznie, wygląda to na ślizg, ale po 3 sek juz zakręca. Możliwe, że w ruch obrotowy wokół osi wzdłużnej, samolot został wprowadzony sterem kierunku, a wolant użyto do skontrowania i potem skoordynowania zakrętu.
Ale równie dobrze mogła to być korekcja podmuchu wiatru czy cokolwiek inne.
Może jakiś pilot by się wypowiedział?
thewho
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 76
Rejestracja: pn 31 maja, 2004 23:52
Skąd jesteś: Tarnów

Post autor: thewho »

Ogladnelm ten film (nie wiem dlaczego wczesniej pytal sie o haslo? teraz jest ok)
4:10 samolot jest lekko przechylony w prawo i wolant tez lekko w prawo
4:11 kamera idzie w lewo
4:16 mamy nasz widok z samolotem przechylonym w lewno a wolntem idacym w prawo

Dla mnie jest to normalne poprawne sterowanie z tzw "podwojnym ruchem sterow" - czyli zakret w lewo: wolant noga w lewo, samolot osiaga wlasciwe przechylenie, kontrujemy ruch w prawo (wolant i noga) aby przestal sie przechylac w lewo.
Ruchy sterem w lewo zapewne byly wtedy jak kamera odjechala na kapitana a my widzimy juz tylko kontre. Tak mi sie wydaje.

Tu rowniez edytowałem. Że też proste pytanie o film może spowodować takie debaty ;) Niektóre posty, ktore były wyzej zostały usuniete. Teraz jest tylko na temat i niech tak pozostanie - konraf
Awatar użytkownika
Piotrst
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 71
Rejestracja: sob 14 lut, 2004 00:20
Skąd jesteś: EPBY

Post autor: Piotrst »

No jak tak pomysleć glebiej to chyba moja teoria była błędna . Bo rzeczywiście manewr skrętu w płaszczyźnie całego samolotu to duża strata ciagu , pomimo tego że samolot jest w płaszczyźnie nośnej całkowicie. Co z tego? kiedy siła ciągu od silników jest skierowana nie do kierunku lotu lecz w skos w próżnię. Zgadza się jakby się tak przyjżec to te kontrowanie wolantem trwa chwilke i nie wynika to jakby z zasady postepowania tylko z przyczyn zewnętrznych. Trzeba pamietac że to prawdziwy lot prawdziwego samolotu i miejsca na cuda teorii wymyslone takie jak moje nie maja miejsca. Jak wspomniałem film oglądałem dość dawno ale dzięki wam mam go znowu i dokładnie go przeglądnałem. Dzięki pozdrawiam miłośników lotnictwa .Cześć
Awatar użytkownika
pilot A
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 77
Rejestracja: ndz 20 lut, 2005 23:14
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: pilot A »

Na zamieszczonym filmie po starcie z WRO-RWY 30 Pierwszy Oficer wykonuje czynnosci zwiazane ze sterowaniem statkiem powietrznym; jest tzw. PF (Pilot Flying). Jego zadaniem jest utrzymanie fizycznego toru lotu i odbywa się to "ręcznie".
Wg. instrukcji operacyjnej wykonujemy tam lewy zwrot na HG, czyli w kieruku progu RWY30 (prawie). W tym celu F/O wykonuje głęboki skręt wolantu w lewo osiagajac dozwolony - bezpieczny przechył. Aby utrzymac ów przechył (powtarzam: dozwolony, bezpieczny) i nie przekroczyć go konieczna jest kontra. Jesli przechył uzyskujemy za pomoca zmiany ustawienia kursu (HDG) poprzez przeprogramowanie Autopilota utrzymaniem stopnia przechyłu zajmuje się komputer. Tu robi to F/O - bez pomocy AP.
Nie ma mowy o slizgu! Tak głęboki przechył uzyskujemy za pomoca lotek (wolant) a nie steru kierunku (pedały orczyka). Orczyk służy do łagodnych zmian kierunku, a slizgu (lot "na skrzydło") używa się zazwyczaj na podejsciu końcowym przy bocznym wietrze.

Z wyrazami szacunku, gratulujsc spostrzegawczosci

Andrzej - pilot ATR Eurolot
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

Nawet nie wiesz jak się cieszę, że ktoś kto lata naprawdę będzie nam pomagał! Wreszcie skończy sie teoretyzowanie!
Witamy na forum!
PS. Myślę, że wyrażam opinię większości z nas...
Awatar użytkownika
Yoda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 144
Rejestracja: wt 13 kwie, 2004 17:39
Skąd jesteś: Zabrze

troszke OT

Post autor: Yoda »

Dokladnie ToTom
Jak wczoraj wieczorem przeczytalem
Andrzej - pilot ATR Eurolot
to az mi ciarki po plecach przeszly. :D

Witam i pozdrawiam.
Jerzy B

Post autor: Jerzy B »

Praktycznie wszystkie samoloty pasażerskie są samostateczne co oznacza, że po wprowadzeniu w zakręt (przechyleniu) i puszczeniu wolantu samolot powinien (teoretycznie) wrócić do lotu poziomego. Oczywiście musi być dobrze wytrymowany, wyważony i musi lecieć we w miarę spokojnej atmosferze. Ta kontra wolantem służy głównie do szybszego zmniejszenia momentu obracającego. Potem trzeba utrzymywać lekko wolant w kierunku zakrętu bo maszyna będzie wam wracać do poziomu. Na Kaczorach tak to działało więc przypuszczam że ATR ma podobnie (Kaczor to AN-24). Skręcać z zakontrowanym wolantem nie można. Oczywiście prawidłowy zakręt koordynowany wykonywany manualnie wymaga współdziałania nie tylko lotek, ale również steru kierunku i wysokości. Do tego jeszcze trochę więcej pary na motory. Na dużych samolotach (B737) do zakrętów podczas lotu steru kierunku praktycznie się nie używa. Przydaje się głównie w momencie przyziemienia gdy lądujecie z bocznym wiatrem i podchodzicie z poprawką w kursie. Tuż przed przyziemieniem kopiecie wtedy pedał steru kierunku od strony zawietrznej, kolimujecie oś samolotu z osią pasa i siadacie. Druga sytuacja to start z bocznym wiatrem. Samolot ma wtedy tendencję do skręcania "pod wiatr" i trzeba to korygować sterem kierunku by utrzymać kierunek startu, a następnie lotką żeby go równo poderwać (inaczej skrzydło od strony wiatru pójdzie do góry pierwsze) - tu jest tzw. skrzyżowanie sterów. Ślizg służy głównie do wytracania wysokości i prędkości podczas lotu ale to raczej na małych samolotach turystycznych i szybowcach (prędkościomierz wariuje). W komunikacyjnych speedbrejki są tak skuteczne, że nie ma takiej potrzeby - ale też się da.

PS Zupełnie inaczej jest w samolotach akrobacyjnych, które z założenia są niestateczne i tam drążkiem i orczykiem trzeba pracować non stop by utrzymać zadany kierunek lotu. Jeszcze mniej stateczne są samoloty wojskowe. Bez pomocy komputera nie da się tym latać.

Pozdrawiam serdecznie JB [/u]
ODPOWIEDZ