Landing lights

Wydarzenia, spotkania, imprezy, szkolenia.

Moderator: PZL Belfegor

br10
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 50
Rejestracja: wt 19 paź, 2004 23:33
Skąd jesteś: EPWA

Landing lights

Post autor: br10 »

Witam

Panowie, jak to właściwie jest z tymi światłami. Myślałem zawsze że poniżej 10 000 feet trzeba włączyć landing lights. Ale tak się składa, że codziennie widzę z mojego okna kilkadziesiąt samolotów lądujących na pas 33 EPWA i jakieś 5 % z nich podchodząc do lądowania nie ma włączonych w/w świateł, np. dzisiaj około 22.35 benek lub arbuz BA leciał tylko na nav i strobe. Mieszkam koło lasu kabackiego tak więc do lotniska niedaleko i wysokość lotu w tym miejscu nie może byc wieksza niz 10 000.
Andrzej
Awatar użytkownika
adams99
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 50
Rejestracja: pn 14 cze, 2004 10:20
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: adams99 »

To jest chyba zależne od polityki linii lotniczych.
aviator
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 84
Rejestracja: czw 19 lut, 2004 23:35
Skąd jesteś: FIR Warszawa

Post autor: aviator »

...dzisiaj około 22.35 benek lub arbuz BA leciał tylko na nav i strobe...
podziwiam zdolności nocnego widzenia..., nie dość że wypatrzyłeś że to był benek lub arbuz to jeszcze że to była BA... :P
Awatar użytkownika
zbyszek
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 133
Rejestracja: ndz 26 wrz, 2004 21:13
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: zbyszek »

może po prostu mu się żarówki spaliły, polityka linii ma tu nic do przepisów ruchu lotniczego, prawdą jest jednak, że z tymi światłami jest różnie i sam nie wiem dlaczego
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Właśnie, ja też widziałem jak pilot ATR-a podchodzącego do pasa 30 na EPWR włączył landing lights dopiero na ostatniej prostej. Może pan A by nam to wytłumaczył?
adamek

Post autor: adamek »

Z tego co ja wiem, bo tak jest w checklistach samolotów to:
Landing Lights wyłącza się po starcie przed osiągnięciem wysokości 10 tys. stóp, natomiast w trakcie lądowania właczamy je gdy wejdziemy już w ściażke Localizera, lądując wg. ILS.
Awatar użytkownika
pilot A
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 77
Rejestracja: ndz 20 lut, 2005 23:14
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: pilot A »

Wywołany do tablicy - odpowiadam ;)

Zaczynajac od początku, na przykładzie ATRa, oczywiście. Przed uruchomieniem, w czasie przygotowania cockpitu świecimy światła pozycyjne - kolorowe na skrzydłach, oraz białe pozycyjne na ogonie i stateczniku poziomym (oświetlenie wokół samolotu - ma to duże znaczenie po zmroku).
Przed uruchomieniem silników palimy Beacon - mrugające czerwone na kadłubie. Przed kołowaniem Taxi i Wings - na boku kadłuba.
Zajmując pas Stroboskopy (jasno migające na skrzydłach) i Landing.
Po starcie wyłączamy po kolei: Taxi, Wings, Strobo i Landing (te dwa ostatnie przed osiągnięciem Trans. Level).
Beacon i pozycyjne Nav pozostają włączone.
Potem kolejność odwrotna. Strobo i Landigs, ponizej Trans Level, ale najpierw Strobo. Landigs zazwyczaj przy osiągnięciu pułapu Localizera. Na prostej zapalamy Taxi i wings (i to prawdopodobnie zauważacie, co powoduje, że samolot jest dobrze oświetlony).
Kołowanie na wszystkich światłach, po wyłączeniu silników pozostaje Beacon i Nav, do momentu podłączenia baterii GPU, kiedy wyłącza się Beacon, pozostając na Nav.

Wszelkie zauważone odstępstwa zależą od kolejności zczytania Checklist i innych mniej lub bardziej przypadkowych okoliczności.

Andrzej
aviator
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 84
Rejestracja: czw 19 lut, 2004 23:35
Skąd jesteś: FIR Warszawa

Post autor: aviator »

Po starcie wyłączamy po kolei: Taxi, Wings, Strobo...
no z tymi błyskotkami to chyba przesadziłeś... :roll: Stroby palą się od zajęcia pasa aż do jego zwolnienia po lądowaniu...
Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

Post autor: wegi »

A mnie "uczyli" tak:

przed włączeniem silników: włączone beacon i nav
Kołowanie: włączone taxi i wing, beacon, nav
Zajęcie pasa: land, strobe, beacon, nav
Po starcie: wyłączone taxi
Powyżej 10000ft wyłączone land.
I potem odwrotnie.
zapraszam ->http://www.vlatanie.blog.pl/ - aktualizacja 6.03.2011
ODPOWIEDZ