Nawigacja INS, DNS

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Nawigacja INS, DNS

Post autor: shaman »

Chciałbym się dowiedzieć, czy możliwe jest wykonanie na Vatsim lotu w oparciu o nawigację Dopplerowską lub inercyjną?
Oczywiście pomijam tu kwestię procedur dolotowych i odlotowych lotnisk, bo jak wiadomo, można je wykonać w oparciu o podstawową nawigację. (Nie jestem pewien, czy na wielu lotniskach). Bardziej chodzi mi o sam przebieg trasy, czy takowa zostałaby zaakceptowana i byłaby zgodna z regulaminem?
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

A to jaką to trasę chcesz ułożyć, że o to pytasz?
Platforma inercyjna jest tylko narzędziem, dzięki któremu możesz wykonywać lot po trasie tak, jak za pomocą FMS.
Co więcej, INS jest "odporny" na zmienny AIRAC, bo wprowadzasz mu nie nazwę FIXu, tylko jego współrzędne.
Minusem może być mniejsza "idiotoodporność", bo INS nie zweryfikuje poprawności wprowadzonych danych. Pomyłka przy przeliczaniu współrzędnych może oznaczać zboczenie z trasy. Ponadto INS może mieć ograniczoną ilość punktów, które można wprowadzić do pamięci, np. 5 punktów. Wtedy trzeba, dosłownie i w przenośni, w locie wpisywać kolejne.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Co do ilości punktów to faktycznie trasa dzieli się na 9. Obecnie są już dostępne gotowe plany INS i programy, które ułatwiają układanie takich tras.
Mam ochotę polatać z INS samolotem 707 od CS, tylko ciągle za bardzo nie wiem, jak się za to zabrać na Vatsim, a nie chciałbym narobić problemów.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Ale gdzie widzisz różnicę w przebiegu lotu z wykorzystaniem FMS i "samym" INS. Tu i tu lecisz tą samą trasą.
O ile dobrze pamiętam precyzję platformy INS, to jedyna różnica, to brak możliwości wykonania podejść PRNAV.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Tak, ale jeżeli całą trasę podzielę na 9 odcinków, to tylko je będę mieć do dyspozycji. Jak się zachować w przypadku np. DCT i jak to uwzględnić w planie lotu?
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Co do ilości punktów to faktycznie trasa dzieli się na 9.
W modelu CIVA, o którym pewnie myślisz, ale nie w każdym INSie.
Problemem nie będzie samo wykonanie trasy (o ile ma się świadomość akumulowanego błędu i wymaganej dokładności nawigacyjnej), ale przypadek lotu na nieplanowany punkt, co będzie wymagało sprawdzenia koordynatów bądź kierunku i odległości.
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Tak zgadza się, CIVA.
W takim razie rozumiem, że zgodne jest to z regulaminem Vatsim? O sprawy czysto techniczne się nie martwię, wszystko można opanować.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Zgodny z regulaminem Vatsim jest lot bezpośredni między lotniskami z "nawigacją" z zastosowaniem FSowego GPSa bez aktualnej bazy...
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

A plan lotu, jak powinien wyglądać w przypadku lotu z INS?
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Powinien zawierać I w rubryce equipement, możesz też umieścić o tym dodatkową wzmiankę w rubryce other information.
http://eurofpl.eu/originalfpl/pdfs/Euro ... Basics.pdf
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Dziękuje za pomoc. W niedługim czasie myślę, że coś powalczę na Vatsim.

Pozdrawiam!
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Tak czytam, czytam i mam wrażenie, że mylisz dwie rzeczy. Nawigację po drodze, którą zadeklarujesz w planie lotu i/lub nakaże kontroler oraz urządzenie, które pozwoli Ci odnaleźć się w przestrzeni. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego i możesz nawigować z pomocą jakiegokolwiek urządzenia, które wskaże Ci pozycję odpowiednio dokładnie. Jedyny "problem" polega na tym, że musisz go używać na tyle dobrze, żeby bez problemu wykonać trasę.

Co do samego Vatsim - przecież nikt Ci nie sprawdzi jak nawigujesz, a rubryki wyposażenia w planie lotu online w ogóle nie ma. Więc teoretycznie możesz nawet nawigować zliczeniowo, bez żadnych urządzeń. Pytanie czy umiesz i masz dość danych ;)
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Nie, nie mylę ich. Pytam, ponieważ są pewne wyjątki z którymi może być problem w przypadku nawigacji w oparciu o INS, pisałem wyżej o nich.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Nie rozumiem w takim razie gdzie widzisz problem? O ile nie musisz wykonać procedury PRNAV to INS daje Ci możliwość wykonania każdego directu. Musisz mieć oczywiście AIP pod ręką.
progress4
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: sob 01 lis, 2008 22:45
Skąd jesteś: epnt

Post autor: progress4 »

shaman pisze:Tak, ale jeżeli całą trasę podzielę na 9 odcinków, to tylko je będę mieć do dyspozycji. Jak się zachować w przypadku np. DCT i jak to uwzględnić w planie lotu?
Nie musisz trasy dzielić na 9 punktów. Kiedy mijasz punkt, który miałeś wprowadzony do INS możesz w jego miejsce wprowadzić kolejny punkt swojej trasy. Jeżeli masz więcej niż jeden komputer INS to możesz na każdym z nich zaprogramować kolejne punkty na trasie.
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Jeżeli masz więcej niż jeden komputer INS to możesz na każdym z nich zaprogramować kolejne punkty na trasie.
A co jeśli jeden z INSów nagle padnie? Direct 1000nm?
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

A co jeśli jeden z INSów nagle padnie? Direct 1000nm?
Znów wracamy do urządzenia, które zamiast pilota prowadzi nawigację...

Jeszcze raz (i do znudzenia) - nawiguje pilot. INS, GPS, FMC, odbiorniki VOR, ADF, sekstans, namiernik, dryftomierz, kompas oraz mapa, linijka, transporter i cyrkiel to są tylko narzędzia, których trzeba umieć używać.
progress4
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: sob 01 lis, 2008 22:45
Skąd jesteś: epnt

Post autor: progress4 »

Tomek1158 pisze:
Jeżeli masz więcej niż jeden komputer INS to możesz na każdym z nich zaprogramować kolejne punkty na trasie.
A co jeśli jeden z INSów nagle padnie? Direct 1000nm?
Dokładnie to samo co jak padnie FMC, GPS czy co tam masz w samolocie. Da się tak latać.
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Jeszcze raz (i do znudzenia) - nawiguje pilot. INS, GPS, FMC, odbiorniki VOR, ADF, sekstans, namiernik, dryftomierz, kompas oraz mapa, linijka, transporter i cyrkiel to są tylko narzędzia, których trzeba umieć używać.
Tak, tak... Ale jeśli zaprogramujesz na każdym z INSów inne punkty trasy jak to napisał progress4, i akurat lecisz przykładowo nad Atlantykiem i Ci padnie jeden z przykładowo 3 INSów to co zrobisz? Dla tego na każdym z INSów ustawia się te same punkty (do czego był nawet pewien tryb łączący wszystkie INSy tak że wystarczyło wpisać do jednego a reszta sama się uzupełniła) o co mi właśnie chodziło w pierwszym moim poscie.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

akurat lecisz przykładowo nad Atlantykiem i Ci padnie jeden z przykładowo 3 INSów to co zrobisz?
Kontynuuję kursem, którym lecę do następnego punktu nawigacyjnego (ze zliczenia wiem kiedy do niego dotrę). W tym punkcie skręcam na kurs właściwy dla następnego odcinka.

W tym samym czasie programuje drugi INS i po zaprogramowaniu odpowiednich punktów wracam na nawigację wg INS.

Bez obu INS - zgłaszam kontroli, kontynuuję zliczeniowo do przechwycenia sygnału VOR. Dalej radionawigacja, jeśli trzeba - zgłoszenie zmiany planu lotu odpowiednio do możliwości prowadzenia wg pomocy nawigacyjnych.
ODPOWIEDZ