Nawigacja INS, DNS
Moderator: RzEmYk
Nawigacja INS, DNS
Chciałbym się dowiedzieć, czy możliwe jest wykonanie na Vatsim lotu w oparciu o nawigację Dopplerowską lub inercyjną?
Oczywiście pomijam tu kwestię procedur dolotowych i odlotowych lotnisk, bo jak wiadomo, można je wykonać w oparciu o podstawową nawigację. (Nie jestem pewien, czy na wielu lotniskach). Bardziej chodzi mi o sam przebieg trasy, czy takowa zostałaby zaakceptowana i byłaby zgodna z regulaminem?
Oczywiście pomijam tu kwestię procedur dolotowych i odlotowych lotnisk, bo jak wiadomo, można je wykonać w oparciu o podstawową nawigację. (Nie jestem pewien, czy na wielu lotniskach). Bardziej chodzi mi o sam przebieg trasy, czy takowa zostałaby zaakceptowana i byłaby zgodna z regulaminem?
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
A to jaką to trasę chcesz ułożyć, że o to pytasz?
Platforma inercyjna jest tylko narzędziem, dzięki któremu możesz wykonywać lot po trasie tak, jak za pomocą FMS.
Co więcej, INS jest "odporny" na zmienny AIRAC, bo wprowadzasz mu nie nazwę FIXu, tylko jego współrzędne.
Minusem może być mniejsza "idiotoodporność", bo INS nie zweryfikuje poprawności wprowadzonych danych. Pomyłka przy przeliczaniu współrzędnych może oznaczać zboczenie z trasy. Ponadto INS może mieć ograniczoną ilość punktów, które można wprowadzić do pamięci, np. 5 punktów. Wtedy trzeba, dosłownie i w przenośni, w locie wpisywać kolejne.
Platforma inercyjna jest tylko narzędziem, dzięki któremu możesz wykonywać lot po trasie tak, jak za pomocą FMS.
Co więcej, INS jest "odporny" na zmienny AIRAC, bo wprowadzasz mu nie nazwę FIXu, tylko jego współrzędne.
Minusem może być mniejsza "idiotoodporność", bo INS nie zweryfikuje poprawności wprowadzonych danych. Pomyłka przy przeliczaniu współrzędnych może oznaczać zboczenie z trasy. Ponadto INS może mieć ograniczoną ilość punktów, które można wprowadzić do pamięci, np. 5 punktów. Wtedy trzeba, dosłownie i w przenośni, w locie wpisywać kolejne.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Co do ilości punktów to faktycznie trasa dzieli się na 9. Obecnie są już dostępne gotowe plany INS i programy, które ułatwiają układanie takich tras.
Mam ochotę polatać z INS samolotem 707 od CS, tylko ciągle za bardzo nie wiem, jak się za to zabrać na Vatsim, a nie chciałbym narobić problemów.
Mam ochotę polatać z INS samolotem 707 od CS, tylko ciągle za bardzo nie wiem, jak się za to zabrać na Vatsim, a nie chciałbym narobić problemów.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Ale gdzie widzisz różnicę w przebiegu lotu z wykorzystaniem FMS i "samym" INS. Tu i tu lecisz tą samą trasą.
O ile dobrze pamiętam precyzję platformy INS, to jedyna różnica, to brak możliwości wykonania podejść PRNAV.
O ile dobrze pamiętam precyzję platformy INS, to jedyna różnica, to brak możliwości wykonania podejść PRNAV.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
W modelu CIVA, o którym pewnie myślisz, ale nie w każdym INSie.Co do ilości punktów to faktycznie trasa dzieli się na 9.
Problemem nie będzie samo wykonanie trasy (o ile ma się świadomość akumulowanego błędu i wymaganej dokładności nawigacyjnej), ale przypadek lotu na nieplanowany punkt, co będzie wymagało sprawdzenia koordynatów bądź kierunku i odległości.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Powinien zawierać I w rubryce equipement, możesz też umieścić o tym dodatkową wzmiankę w rubryce other information.
http://eurofpl.eu/originalfpl/pdfs/Euro ... Basics.pdf
http://eurofpl.eu/originalfpl/pdfs/Euro ... Basics.pdf
Tak czytam, czytam i mam wrażenie, że mylisz dwie rzeczy. Nawigację po drodze, którą zadeklarujesz w planie lotu i/lub nakaże kontroler oraz urządzenie, które pozwoli Ci odnaleźć się w przestrzeni. Jedno z drugim nie ma nic wspólnego i możesz nawigować z pomocą jakiegokolwiek urządzenia, które wskaże Ci pozycję odpowiednio dokładnie. Jedyny "problem" polega na tym, że musisz go używać na tyle dobrze, żeby bez problemu wykonać trasę.
Co do samego Vatsim - przecież nikt Ci nie sprawdzi jak nawigujesz, a rubryki wyposażenia w planie lotu online w ogóle nie ma. Więc teoretycznie możesz nawet nawigować zliczeniowo, bez żadnych urządzeń. Pytanie czy umiesz i masz dość danych
Co do samego Vatsim - przecież nikt Ci nie sprawdzi jak nawigujesz, a rubryki wyposażenia w planie lotu online w ogóle nie ma. Więc teoretycznie możesz nawet nawigować zliczeniowo, bez żadnych urządzeń. Pytanie czy umiesz i masz dość danych
Nie musisz trasy dzielić na 9 punktów. Kiedy mijasz punkt, który miałeś wprowadzony do INS możesz w jego miejsce wprowadzić kolejny punkt swojej trasy. Jeżeli masz więcej niż jeden komputer INS to możesz na każdym z nich zaprogramować kolejne punkty na trasie.shaman pisze:Tak, ale jeżeli całą trasę podzielę na 9 odcinków, to tylko je będę mieć do dyspozycji. Jak się zachować w przypadku np. DCT i jak to uwzględnić w planie lotu?
A co jeśli jeden z INSów nagle padnie? Direct 1000nm?Jeżeli masz więcej niż jeden komputer INS to możesz na każdym z nich zaprogramować kolejne punkty na trasie.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Znów wracamy do urządzenia, które zamiast pilota prowadzi nawigację...A co jeśli jeden z INSów nagle padnie? Direct 1000nm?
Jeszcze raz (i do znudzenia) - nawiguje pilot. INS, GPS, FMC, odbiorniki VOR, ADF, sekstans, namiernik, dryftomierz, kompas oraz mapa, linijka, transporter i cyrkiel to są tylko narzędzia, których trzeba umieć używać.
Tak, tak... Ale jeśli zaprogramujesz na każdym z INSów inne punkty trasy jak to napisał progress4, i akurat lecisz przykładowo nad Atlantykiem i Ci padnie jeden z przykładowo 3 INSów to co zrobisz? Dla tego na każdym z INSów ustawia się te same punkty (do czego był nawet pewien tryb łączący wszystkie INSy tak że wystarczyło wpisać do jednego a reszta sama się uzupełniła) o co mi właśnie chodziło w pierwszym moim poscie.Jeszcze raz (i do znudzenia) - nawiguje pilot. INS, GPS, FMC, odbiorniki VOR, ADF, sekstans, namiernik, dryftomierz, kompas oraz mapa, linijka, transporter i cyrkiel to są tylko narzędzia, których trzeba umieć używać.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Kontynuuję kursem, którym lecę do następnego punktu nawigacyjnego (ze zliczenia wiem kiedy do niego dotrę). W tym punkcie skręcam na kurs właściwy dla następnego odcinka.akurat lecisz przykładowo nad Atlantykiem i Ci padnie jeden z przykładowo 3 INSów to co zrobisz?
W tym samym czasie programuje drugi INS i po zaprogramowaniu odpowiednich punktów wracam na nawigację wg INS.
Bez obu INS - zgłaszam kontroli, kontynuuję zliczeniowo do przechwycenia sygnału VOR. Dalej radionawigacja, jeśli trzeba - zgłoszenie zmiany planu lotu odpowiednio do możliwości prowadzenia wg pomocy nawigacyjnych.