Plan lotu
Moderator: RzEmYk
Plan lotu
Lece sobie z EPWA do EPRZ ustawiam w FS plan ltotu po czym GND mowi ze nie porpawny no to wysyła mi dobre punkty nawugacyje ustawaim je w SB. A teraz czy moge tą trasę ustawić w FLIGHT PPLANerze FS'a abym mógł lecieć wg GPS. Wykluczając oczywiście szukanie poszczególnych punktów i zaznaczanie na mapie....
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
No dobra sciągnąłem vasFMC ustawiam trase lotu w programie (pomiijając fakt że części punktów nawigacyjnych nie ma np VELAX na traie EPWA-EPRZ) ale nie widze ekranu z trasą lotu w FSie. Co mam zrobić?
Oczywiscie sciągąłem pliki Modules i Templates ale nawet po umieszczeniu ich w odpowidnich folderach gdy włączam FS'a wyskakuje mi :Flight Simulator has detected potentially incompatible aircraft or software. File: FlyIFmConn_v1.0.dll. Do you want this software?Click No to disable this sofware" powiedzcie mi co mam z tym zrobić?
Edytuj, edytuj, edytuj, 100x nie bede prosił. Ostrzeżenie - konraf
Oczywiscie sciągąłem pliki Modules i Templates ale nawet po umieszczeniu ich w odpowidnich folderach gdy włączam FS'a wyskakuje mi :Flight Simulator has detected potentially incompatible aircraft or software. File: FlyIFmConn_v1.0.dll. Do you want this software?Click No to disable this sofware" powiedzcie mi co mam z tym zrobić?
Edytuj, edytuj, edytuj, 100x nie bede prosił. Ostrzeżenie - konraf
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez oleklodz, łącznie zmieniany 1 raz.
Przeczytać mój post piętro wyżej.oleklodz pisze:No dobra sciągnąłem vasFMC ustawiam trase lotu w programie (pomiijając fakt że części punktów nawigacyjnych nie ma np VELAX na traie EPWA-EPRZ) ale nie widze ekranu z trasą lotu w FSie. Co mam zrobić?
Dopóki nie przejdziesz szkolenia z nawigacji, dopóty:
- nie zrozumiesz czego szukać w manualach dołączanych do takich urządzeń jak FMC,
- nie zrozumiesz dlaczego "ekran z trasą lotu w FSie" jest bez znaczenia w porównaniu do planu lotu zanotowanego na papierze albo w FMC,
- nie zrozumiesz czym jest AIRAC i skąd się bierze VELAX.
Pewno dostaniesz podpowiedzi co masz zrobić i jak znam życie polecisz na Vatsimie z tym FMC i przy aktualnym Twoim stanie wiedzy. Zgłosisz plan MARIA VELAX i zgłosisz kontrolerowi brak punktu VELAX, a w czasie UNI polecisz na przełaj prosto na RZE. Tak też można tylko co to ma wspólnego z symulacją "as real as it gets".
Piotr
-
- Light Planes Captain
- Posty: 65
- Rejestracja: pt 24 lis, 2006 01:33
- Skąd jesteś: EPWA
Wszystko masz tu:
viewtopic.php?t=2656
viewtopic.php?t=2656
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Najlepiej układać trasy samemu korzystając z mapek enroute i map TMA.
Dla Polski znajdziesz je w AIP, który wymaga darmowej rejestracji.
Możesz również korzystać z różnych planerów trasy. Z bezpłatnych proponuję routefinder, ale musisz pamiętać o sprawdzaniu punktów wlotowych i wylotowych TMA każdego lotniska z aktualną mapą, bo właśnie tu ten planner robi najwięcej błędów.
Dla Polski znajdziesz je w AIP, który wymaga darmowej rejestracji.
Możesz również korzystać z różnych planerów trasy. Z bezpłatnych proponuję routefinder, ale musisz pamiętać o sprawdzaniu punktów wlotowych i wylotowych TMA każdego lotniska z aktualną mapą, bo właśnie tu ten planner robi najwięcej błędów.
Witam!
Faktycznie wczoraj były problemy z VATSIM-ową bazą planów lotów. Ja sobie wtedy radzę korzystając z VATROUTE. Na tą stronkę wpadłem kiedyś przypadkowo, szukając map niemieckich lotnisk.
Możesz też w ServInfo podejrzeć, czy ktoś nie leci planowaną przez Ciebie trasą. Wtedy tylko "copy" "paste" i po zawodach
Pzdr - Artur S.
Faktycznie wczoraj były problemy z VATSIM-ową bazą planów lotów. Ja sobie wtedy radzę korzystając z VATROUTE. Na tą stronkę wpadłem kiedyś przypadkowo, szukając map niemieckich lotnisk.
Możesz też w ServInfo podejrzeć, czy ktoś nie leci planowaną przez Ciebie trasą. Wtedy tylko "copy" "paste" i po zawodach
Pzdr - Artur S.
AZT017 (WAW)
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
EPWA-EPKK ułożył, lecz EPKK-EPGD, EPWA-EHAM czy też EHAM-TNCM już nie, najwyraźniej ma niezbyt obszerną bazę, pewnie z racji niewielkiej popularności.
Porównaj trasę EPWA-EHAM z Routefindera i Euroute-są właściwie identyczne, jeśli nie liczyć punktów wylotowych i wlotowych TMA. A co to za problem sprawdzić na mapkach, jakie powinny byćNo własnie zauwazylem ze cos jest nie tak na tym RouteFinder i myslalem ze ktos poda inny pomysl...
Bo to jest baza planów lotów, nie układa tylko zawiera gotowe. Firmowany jest przez VACC-SAG więc bardziej dotyczy Szwajcarii, Austrii i Niemiec.
VACC SAG - Switzerland Austria Germany - is the first vACC using the new VATroute services. With release of VATroute, the VACC SAG moves it's route database completly to VATroute. 8290 routes managed by VACC SAG are currently stored in our database.
PL-VACC STU+
Dzieki za wszystkie odpowiedzi naszczescie poradzilem sobie za pomoca EuroRoute Flight Planer
Ostatnio zmieniony śr 07 lut, 2007 21:55 przez ATR, łącznie zmieniany 1 raz.
Ponieważ chciałbym polatać trochę nonRNAV stanąłem przed problemem planowania tras. Większość dróg z pl-vacc jest RNAV a trasy z Route Findera chyba nie wyglądają najlepiej i mają błędy:
EPKT DCT WAR H92 TADEK DCT EPSY
Czy pozostają mi tylko mapy, czy może jest gdzieś jakiś program lub zbiór w którym znalazłnym dobre trasy nonRNAV na mniej popularne lotniska jak właśnie EPSY.
EPKT DCT WAR H92 TADEK DCT EPSY
Czy pozostają mi tylko mapy, czy może jest gdzieś jakiś program lub zbiór w którym znalazłnym dobre trasy nonRNAV na mniej popularne lotniska jak właśnie EPSY.
EPBY-EPKT FL 200 - 200 SL Z96 BIBKA/N0250F190 N133 JED T709 MOKOS
EPSC-EPRZ FL 210 - 270 CHO L996 DRE L619 CZE L981 JED T709 RZE
EPZG-EPKT FL 95 - 195 KELOD L980 LDZ N133 JED
Trasy nie zawierają tylko fizycznych pomocy nawigacyjnych lub są za wysoko - bo jak mam nawigować bez FMC na np. MOKOS?
Edit:
No ale faktycznie trochę tras znalazłem. Cofam zarzut dla pl-vacc i ponowiam pytanie, czy gdybym chciał zaprojketować sam trasę zostają tylko mapy?
EPSC-EPRZ FL 210 - 270 CHO L996 DRE L619 CZE L981 JED T709 RZE
EPZG-EPKT FL 95 - 195 KELOD L980 LDZ N133 JED
Trasy nie zawierają tylko fizycznych pomocy nawigacyjnych lub są za wysoko - bo jak mam nawigować bez FMC na np. MOKOS?
Edit:
No ale faktycznie trochę tras znalazłem. Cofam zarzut dla pl-vacc i ponowiam pytanie, czy gdybym chciał zaprojketować sam trasę zostają tylko mapy?
Hmm, tylko że ja chciałbym polatać na trochę wyższych pułapach a powyżej FL095 do lecenia bez dróg potrzebuję zgody kotroli która nie zawsze jest; no chyba że mogę - gdy jej nie ma - tak latać? Przede wszystkim jednak nie wiem czy taka jednpunktowa trasa byłaby zaakceptowana dla samolotów w realu certyfikowanych do RNAV i przy długim jej dystansie. No ale FS to też jest w sumie myśl
Mam mapę ATS Routes z Nov 2002 i dwie podane przez Ciebie trasy pokrywają się z:lukasz pisze:EPBY-EPKT FL 200 - 200 SL Z96 BIBKA/N0250F190 N133 JED T709 MOKOS
EPSC-EPRZ FL 210 - 270 CHO L996 DRE L619 CZE L981 JED T709 RZE
EPZG-EPKT FL 95 - 195 KELOD L980 LDZ N133 JED
SL H98 BIBKA B7 JED B41 MOKOS
KELOD G9 LDZ B7 JED
a ostatnia tylko do CZE (wtedy CZE-JED był dostępny tylko pow. FL285)
CHO B45 DRE B45 CZE
To co podałeś latano dokładnie tak samo ale po trasach ATS czyli bez FMC. Twoje pytanie "jak mam nawigować bez FMC na MOKOS" kilka lat temu brzmiałoby "jak nawigować non-RNAV po B41, na której FMC nie jest wymagany". Podobnie z obecną strukturą dróg w Polsce nie ma nic wspólnego pytanie o sposób nawigacji non-RNAV ze zbyt wysokich tras!
Generalnie - tylko kilka obecnych dróg lotniczych w Polsce nie pokrywa się z dawną siecią dróg ATS, a i te lezą na radialach działających pomocy (droga jest non-RNAV jeśli jej odcinki leżą na radialach). Znaczy to, że pilot ma do dyspozycji takie same pokrycie pomocami jak dawny pilot non-RNAV, który wykonywał dokładnie tę samą trasę metodami non-RNAV. Dlatego spokojnie można latać non-RNAV korzystając z aktualnych tras.
Proponuję byś zaczął od rozwiązania problemu jak nawigować tradycyjnie JED-MOKOS po T709. Jak to zrozumiesz, to szybko wycofasz się z twierdzenia, że podane przez Ciebie "trasy nie zawierają tylko fizycznych pomocy nawigacyjnych" i zrobi sie jasność.
Piotr
VS kontrola spokojnie dopuszcza non-RNAV w Polsce, nawet po trasach innych niz ATS ale do FL195. Dokładnie robi to, co było doposzczalne jeszcze dwa lata temu. A dlatego, że jedyna zmianą jaka nastąpiła to prawo - wymaganie posiadania wyposażenia RNAV, tam gdzie nie było wymagane. Nic więcej sie nie stało.
Moment bo trochę Cię nie rozumiem. Bo wychodzi na to że chciałbyś lecieć cessną 172 ratyfikowaną na RNAV na FL180? Jeżeli samolot jest ratyfikowany na RNAV to musi mieć FMC, no bo jak inaczej się ma poruszać po przestrzeni RNAV? Napisz może czym chciałbyś lecieć i gdzie.lukasz pisze:Hmm, tylko że ja chciałbym polatać na trochę wyższych pułapach a powyżej FL095 do lecenia bez dróg potrzebuję zgody kotroli która nie zawsze jest; no chyba że mogę - gdy jej nie ma - tak latać? Przede wszystkim jednak nie wiem czy taka jednpunktowa trasa byłaby zaakceptowana dla samolotów w realu certyfikowanych do RNAV i przy długim jej dystansie. No ale FS to też jest w sumie myśl
Kuba
PK: rozumiem, że zlokalizować fixa mogę przy pomocy latarni, które nie muszą być w jego miejscu tj. po prostu kombinować? Podam tylko przykład tego o co mi chodzi; Załóżmy, że z VORa ABC chcę się kierować drogą AB123 na intersction ABCDE i wiem, że ten fix znajduje się na przecięciu drogi CD123 (załózmy, że CD123 jest droga także nonRNAV) przez AB123. Ustawiam sobie HSI tak, aby pokazywała mi radial jednej z pomocy od których biegnie CD123 - gdy linia na "budziku" zacznie się przesuwać, znaczy to, że zbliżam się do skrzyżowania?
Kubahh, chodzi o to, że chciałbym polatać większymi jetami po prostu
Kubahh, chodzi o to, że chciałbym polatać większymi jetami po prostu
Ostatnio zmieniony wt 17 kwie, 2007 19:14 przez lukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
To jest dobre jak Ci taka koncepcja nawigacji przyjdzie do głowy w trakcie lotu. Jeśli lecisz po trasie zgłoszonej w planie lotu, to wszystkie radiale po których masz zamiar lecieć masz spisane po kolei jako:lukasz pisze:Ustawiam sobie HSI tak, aby pokazywała mi radial jednej z pomocy od których biegnie CD123 - gdy linia na "budziku" zacznie się przesuwać, znaczy to, że zbliżam się do skrzyżowania?
- pomoc od której radial mierzysz,
- wartość radiala,
- sposób wyznaczenia (np. odczytem z DME) miejsca w którym z danego radiala przechodzimy w następny.
Popatrz na lot non-RNAV z pasa 29 Okęcia na Balice. Wykonując DEDOL2G do JED lecisz po 3 radialach wlatując nad pomoc dopiero na końcu. Wszystkie zmiany po drodze będziesz wykonywał w z góry określonych miejscach z góry określonymi nastawami przyrządów. Dlaczego - bo dane zbierzesz przed lotem. Identycznie jest z lataniem non-RNAV po obecnych drogach RNAV.
Piotr
- konrad.star
- Cadet
- Posty: 38
- Rejestracja: czw 09 lip, 2009 14:39
- Skąd jesteś: Warszawa
Witam,
planuję lot do Milanu (LIMC). W związku z przygotwaniem się do tego lotu mam kilka pytań. Pierwsza rzecz dotyczy NOTAM-ów na Malpensie. Na stronach włoskiego "vaccu" nie znalazłem tego typu informacji. Dotarłem jednak do takiej oto strony
http://ourairports.mobi/airports/LIMC/notams.html
W związku z tym kilka pytań:
1. Czy jest to wiarygodne żródło?
2. Czy dobrze zrozumiałem, że pas 35L/17R jest nieaktywny?
3. Co oznacza skrót WiP na końcu NOTAMu odnoszącego się do tej informacji?
Druga sprawa to plan lotu. Na początku próbowałem sam stworzyć swoją trasę z EPWA do LIMC. Wyszło prawie dobrze. Wyniki porównałem z tym jak latali inni, a co można podejrzeć na VATAWARE. I tu są dwa plany, które mnie najbardziej interesują:
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=5580883
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=5874212
Gówną różnicą między tymi wariantami jest trasa Q984. Jesli dobrze zrozumiałem to według opisu enroute charts jest to "night route". Stąd moje pytanie, od której godziny zaczyna się noc na lotniczym niebie? Wydaje mi się, że drugi wariant jest o wiele bardziej prawidlowy ze względu na zakończenie planu w punkcie LUSIL, który jest jednoczesnie punktem rozpoczynającym STAR-a na LIMC. VOR SRN jest o wiele bliżej lotniska. Może to są detale, ale chciałbym Was zapytać o zdanie. Zawsze to jakaś nauka.
Pozdrawiam
planuję lot do Milanu (LIMC). W związku z przygotwaniem się do tego lotu mam kilka pytań. Pierwsza rzecz dotyczy NOTAM-ów na Malpensie. Na stronach włoskiego "vaccu" nie znalazłem tego typu informacji. Dotarłem jednak do takiej oto strony
http://ourairports.mobi/airports/LIMC/notams.html
W związku z tym kilka pytań:
1. Czy jest to wiarygodne żródło?
2. Czy dobrze zrozumiałem, że pas 35L/17R jest nieaktywny?
3. Co oznacza skrót WiP na końcu NOTAMu odnoszącego się do tej informacji?
Druga sprawa to plan lotu. Na początku próbowałem sam stworzyć swoją trasę z EPWA do LIMC. Wyszło prawie dobrze. Wyniki porównałem z tym jak latali inni, a co można podejrzeć na VATAWARE. I tu są dwa plany, które mnie najbardziej interesują:
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=5580883
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=5874212
Gówną różnicą między tymi wariantami jest trasa Q984. Jesli dobrze zrozumiałem to według opisu enroute charts jest to "night route". Stąd moje pytanie, od której godziny zaczyna się noc na lotniczym niebie? Wydaje mi się, że drugi wariant jest o wiele bardziej prawidlowy ze względu na zakończenie planu w punkcie LUSIL, który jest jednoczesnie punktem rozpoczynającym STAR-a na LIMC. VOR SRN jest o wiele bliżej lotniska. Może to są detale, ale chciałbym Was zapytać o zdanie. Zawsze to jakaś nauka.
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony pt 08 kwie, 2011 14:13 przez konrad.star, łącznie zmieniany 2 razy.
"Istotą rury jest dziura" S.M
- konrad.star
- Cadet
- Posty: 38
- Rejestracja: czw 09 lip, 2009 14:39
- Skąd jesteś: Warszawa
-
- Jet 1st Officer
- Posty: 283
- Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
- Skąd jesteś: Maastricht
Możesz nad Austrią przelecieć drogą UQ984 (nie Q984, taka nie istnieje) i w punkcie DETSA przejść na UM984 do LUSIL. Szczegóły drogi UQ984 są opisane tutaj. Wynika z tego że to droga CDR, są podane konkretne godziny kiedy jest ona CDR1 a kiedy CDR3. Jest też napisane że w przypadku niedostępności drogą zastępczą jest UM984. Niemniej jednak, na VATSIM rzadko kiedy bywają przeciwwskazania do używania dróg warunkowych.
pozdrawiam, MarcinSz
- konrad.star
- Cadet
- Posty: 38
- Rejestracja: czw 09 lip, 2009 14:39
- Skąd jesteś: Warszawa
Oczywiście chodzi o UQ984, zjadłem literkę. Tutaj https://pilotweb.nas.faa.gov/PilotWeb/ jest bardzo dobre źródło NOTAMów. Dzięki za pomoc.
"Istotą rury jest dziura" S.M
plan lotu na "pierwszy raz"
Witajcie,
Przymierzam się do pierwszego lotu na VATSIM i zgodnie z poradnikami postanowiłem wybrać mało uczęszczane lotniska i mały samolot na początek. Chcę wykonać lot EPLL-EPKK Cessną 172. I tu pytanie jeśli chodzi o plan lotu. Dostępny i poprawny na tej trasie to LDZ N133 JED M985 POBOK. Tyle, że to trasa dla IFR czyli powyżej FL95... wspinanie się tam Cessną ma średni sens. Czy mogę w takim razie wykonać VFR (oczywiście przy założeniu, że pogoda jest odpowiednia) wykorzystując te same punkty? plan wyglądałby wtedy tak:
LDZ dct BAGAP dct JED dct POBOK dct KRW.
Chodzi mi o to, żeby móc lecieć niżej (5000 ft) ale trasą pokrywającą się z AWY'ami. Dobrze rozumuję, czy to bezsensowny pomysł?
pozdrawiam,
Leszek
Przymierzam się do pierwszego lotu na VATSIM i zgodnie z poradnikami postanowiłem wybrać mało uczęszczane lotniska i mały samolot na początek. Chcę wykonać lot EPLL-EPKK Cessną 172. I tu pytanie jeśli chodzi o plan lotu. Dostępny i poprawny na tej trasie to LDZ N133 JED M985 POBOK. Tyle, że to trasa dla IFR czyli powyżej FL95... wspinanie się tam Cessną ma średni sens. Czy mogę w takim razie wykonać VFR (oczywiście przy założeniu, że pogoda jest odpowiednia) wykorzystując te same punkty? plan wyglądałby wtedy tak:
LDZ dct BAGAP dct JED dct POBOK dct KRW.
Chodzi mi o to, żeby móc lecieć niżej (5000 ft) ale trasą pokrywającą się z AWY'ami. Dobrze rozumuję, czy to bezsensowny pomysł?
pozdrawiam,
Leszek
Zobacz mapy TMA dla lotów VFR (dostępne na EAD i na stronie PL VACC). Wskazują one punkty, przez które powinieneś opuścić i wejść do TMA.
W tym wypadku Twój plan powinien wyglądać tak:
S dct K dct LUBEN dct JED dct M dct O dct Z
Możesz oczywiście dodać do tego planu lotu jakiś inny punkt między K a JED - zasada jest taka, że punkty poza drogami powinny być wpisane częściej niż co 200mil lub 30 minut lotu. W przypadku cessny raczej nie zrobisz K -> JED w 30 minut więc coś powinno się wpisać.
Pobierz sobie plik: Wizualizacja punktów VFR dla FIR WARSZAWA
Ze strony:
http://www.pl-vacc.org/pol3/files.php?d=1
Punkty o których mowa wyżej są zaprezentowane jako kominy.
Jeśli chcesz sobie odmierzyć kursy lub lepiej zobaczyć punkty VFR, a masz Google Earth to możesz sięgnąć do czegoś co niedawno zrobiłem:
Poland in FSX
Pod poszczególnymi folderami są lotniska, pomoce nawigacyjne i punkty VFR. Od razu mówię - to jest "work in progres" i niedługo pojawi się aktualizacja (a jak dobrze pójdzie to również uzupełnienie o inne obiekty, punkty i informacje). Info kiedy trzeba zaktualizować pojawi się w opisach obiektów - będzie łatwo zauważyć.
W tym wypadku Twój plan powinien wyglądać tak:
S dct K dct LUBEN dct JED dct M dct O dct Z
Możesz oczywiście dodać do tego planu lotu jakiś inny punkt między K a JED - zasada jest taka, że punkty poza drogami powinny być wpisane częściej niż co 200mil lub 30 minut lotu. W przypadku cessny raczej nie zrobisz K -> JED w 30 minut więc coś powinno się wpisać.
Pobierz sobie plik: Wizualizacja punktów VFR dla FIR WARSZAWA
Ze strony:
http://www.pl-vacc.org/pol3/files.php?d=1
Punkty o których mowa wyżej są zaprezentowane jako kominy.
Jeśli chcesz sobie odmierzyć kursy lub lepiej zobaczyć punkty VFR, a masz Google Earth to możesz sięgnąć do czegoś co niedawno zrobiłem:
Poland in FSX
Pod poszczególnymi folderami są lotniska, pomoce nawigacyjne i punkty VFR. Od razu mówię - to jest "work in progres" i niedługo pojawi się aktualizacja (a jak dobrze pójdzie to również uzupełnienie o inne obiekty, punkty i informacje). Info kiedy trzeba zaktualizować pojawi się w opisach obiektów - będzie łatwo zauważyć.
Re: plan lotu na "pierwszy raz"
Nie ma przeszkód w lataniu IFR w przestrzeni G (czyli poniżej FL95). To, że AWY zaczynają się od FL95 nie oznacza, że nie możesz wykonać wg. Twojego planu poniżej (w FIR EPWW dolne granice dróg lotniczych pokrywają się z dolną granicą przestrzeni C poza TMA, CTR itp.)leszek81 pisze:Tyle, że to trasa dla IFR czyli powyżej FL95...
Dzięki Panowie! Czyli albo pełne VFR z punktami wlotowymi (wizualizacje i mapy mam Wojtek, to Twoje muszę wypróbować), albo normalnie IFR z wykonaniem SIDa z Łodzi, tyle, że w planie lotu deklaruję, że lecę w przestrzeni G na pułapie 5000 ft i z wyprzedzeniem tylko melduję się przed wejściem w TMA, tak?