Plan lotu

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Witam,

ponieważ tytuł wątku jest dość ogólny, napiszę zatem tutaj.
Mam problem z utworzeniem planu LEPA (Palma de Mallorca)-LIMC (Milan).
Studiując mapy górnych dróg lotniczych FIRów przez które musiałbym lecieć, ułożyłem coś takiego:
a) MEROS UN853 LUMAS UM985 GEN (FL360)
b) MEROS UN853 LUMAS UQ206 NOSTA UM985 GEN (FL360)
c) MEROS UN853 LUMAS UQ206 NOSTA UM985 ABN/N0400F200 UY15 ANAKI
...ale żadna z tych opcji nie przechodzi weryfikacji w vRoute, a przyznam też szczerze, że nie zawsze rozumiem komunikatów, które wyrzuca program po nieudanej weryfikacji.
Ps. Przy każdej z opcji ustawiam zakres FL 290 - 400.

Mogę prosić Was o pomoc w ułożeniu właściwego planu?
OS: Vista 64
Sprzęt: AsRock P67 Pro3, i5 2500K, nVidia GTX560 1GB/256, 4x2GB/1600MHz
tomcat
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 300
Rejestracja: ndz 29 paź, 2006 12:07
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: tomcat »

FliteStar Jeppesena wymyślił swego czasu trasę taką:

Kod: Zaznacz cały

MERO1L MEROS  UN853  LUMAS  UQ206  NOSTA  UM985  GEN MEBU2K
Prędkość, wysokość:

Kod: Zaznacz cały

N474 F370
Data wydruku jest sprzed roku, także nie musi to być zgodne ze światem realnym, ale na VATSIM powinno się nadać.
luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Czyli to samo, co w moim poście pkt. b).
Zatem nie wiem dlaczego vRoute tego nie "łyka".
Jednak nie rozumiem dlaczego FL370, skoro z AIP ENR wynika, że po tych drogach (i w tym konkretnym kierunku) powinno się lecieć na "parzystym" poziomie.
Tak czy inaczej dzięki tomcat.
OS: Vista 64
Sprzęt: AsRock P67 Pro3, i5 2500K, nVidia GTX560 1GB/256, 4x2GB/1600MHz
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

b) MEROS UN853 LUMAS UQ206 NOSTA UM985 GEN (FL360)
c) MEROS UN853 LUMAS UQ206 NOSTA UM985 ABN/N0400F200 UY15 ANAKI
Oba te plany przechodzą przez walidację Eurocontrol przy wpisanym poziomie lotu do F350. Powyżej F350 wyskakuje error.

Walidator Eurocontroli nie sprawdza poprawności poziomów lotu dla danego kierunku więc to sobie należy uzupełnić samodzielnie (gdzie F340 a gdzie F350).
luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Ok Panowie. Dziękuję za pomoc.
OS: Vista 64
Sprzęt: AsRock P67 Pro3, i5 2500K, nVidia GTX560 1GB/256, 4x2GB/1600MHz
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Plan lotu sprzed roku można sobie z miejsca darować, bo czas nie stoi w miejscu zarówno w rzeczywistości, jak i na VATSIM.
wojtek_84 pisze:Oba te plany przechodzą przez walidację Eurocontrol
Trochę to dziwne, bo walidator powinien wywalić ten sam błąd co vroute o restrykcji wysokości przed/po NOSTA. To jest powodem "niełykania" vroute i walidatora CFMU.
Co ciekawe, to zapis uwzględniający zniżanie nad NOSTA "włącza" inne restrykcje.

Vroute jest o tyle fajny, że podaje od razu linki do RADów, w których jest to opisane. O ile dobrze pamiętam, to ograniczenie w locie z LEPA do LIM* po tej trasie, to nie wyżej niż FL245.
Wczoraj w nocy próbowałem ułożyć plan uwzględniając UQ206, jak i (chyba) UM985, nawet stosując inny punkt wylotowy i inną trasę - bardziej na południe - trafiamy na ograniczenie wysokości na granicy FIRu w locie do LIMC.
Jak wrócę do domu, to jeszcze zerknę na to.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
XxCloudy
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 28 cze, 2012 13:57
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: XxCloudy »

Witam,
Nie chciałem zakładać nowego tematu, a ten wydał mi się właściwy. Jako, iż latam już jakiś czas na Vatsimie, chcę polatać troszkę dalej. Cały czas latałem kręgi i zwiedzałem okolicę lotniska, ale ile można:D. Ułożyłem plan lotu w oparciu o pomoce VOR oraz NDB, zwracam się do Was z prośbą abyście ocenili mój plan lotu i skorygowali błędy jeśli takie są. Plan: EPSC-CHO-DAR-KRT-GRU i tu dolot kursem 043 do BDG i podejście z widocznością do pasa 26 w Bydgoszczy tyle. :P

Samolot: Bonanza F33A
Wysokość: 6500ft.
Prędkość: 160 kts.
IFR
Ostatnio zmieniony śr 15 maja, 2013 20:23 przez XxCloudy, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Plan lotu nie istnieje bez określenia typu samolotu, wysokości/poziomu lotu i zasad wykonywania lotu.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

W przypadku lotu IFR wysokość lotu / poziom lotu powinien wyrażać się całymi tysiącami stóp - w sensie - 5000 lub 6000 odpowiednio do kierunku.

Punktami dla przylotów na lotnisko w Bydgoszczy są GOBNI/INTUN/LUXUD.
Punkty łączące znajdziesz w tym dokumencie:
http://www.pl-vacc.org/files/maps/RAD_1305.pdf
Lub na stronie Eurocontroli:
http://www.cfmu.eurocontrol.int/RAD/130 ... P_5_en.pdf

Wysokość lotu - na wschód czyli nieparzyste. Więc raczej 5000, nie 6000.
DAR-KRT-GRU
Wykonujesz tranzyt przez TMA. Powinieneś określić miejsce wejścia i wyjścia z TMA. Dodatkowo skomplikuje Ci to komunikację z kontrolą. Może lepiej jednak na początek trasę omijającą inne TMA?
tu dolot kursem 043 do BDG
GRU DCT GOBNI DCT
GOBNI leży na radialu 223 GRU, więc zidentyfikujesz je bez problemu.
Lot kursem 043 nie będzie najszczęśliwszym pomysłem ;)

Sugeruję łatwiejszą trasę. Wysokość w planie lotu - A050. Po starcie z EPSC: DCT CHO DCT GRU/N0160A060 DCT GOBNI DCT
Gdzie zapis po GRU oznacza zmianę wysokości na 6000 stóp (zmiana kierunku lotu + TMA w Bydgoszczy zaczyna się powyżej 5500 stóp).

Kombinowanie z tranzytem przez TMA zostawił bym sobie na później. Ewentualnie - żeby trasa była bardziej krajoznawcza można zahaczyć o DAR.

Przy obecności kontrolera pewnie dostaniesz skrót na BDG (zakładam, że masz lotnisko dodatkowe i ma ono tą radiolatarnię - w domyślnym FSX stoją w Bydgoszczy dwie radiolatarnie o innych częstotliwościach).
podejście z widocznością
Pozostaje pytanie - czemu akurat IFR skoro zakładasz dobrą widoczność w locie? Może ciekawiej będzie (jeśli masz VFR Poland albo UTX Europe) spróbować ponawigować według dróg, rzek i miast. Posiłkując się (dla pewności) namiarami na co najmniej dwie radiolatarnie VOR, w których zasięgu cały czas będziesz, możesz przelecieć tą trasę bardzo komfortowo.

Lot nad morzem do Darłowa to sama przyjemność, jeśli zdecydujesz się na widokową trasę nad Trójmiastem to punkty VFR są przygotowane, a w okolicy jest sporo obiektów 3D do pobrania (http://www.pl-vacc.org/pol3/files.php?d=1 -> VFR Landmarks). Potem idealnie Cię prowadzi Wisła. Oczywiście - nikt nie broni korzystać z pomocy nawigacyjnych dla większej pewności.
Ostatnio zmieniony śr 15 maja, 2013 21:57 przez wojtek_84, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
XxCloudy
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 28 cze, 2012 13:57
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: XxCloudy »

Więc IFR zostawie na razie, na później :P. To tak, odlot z EPSC na NDB(CHO), następnie kierunek VOR(DAR) i lot wzdłuż wybrzeża, aż do jeziora Łebsko, dalej kurs do VOR(KRT) od KRT do VOR(GRU) i Wisłą do Bydgoszczy tam przechwycenie radiolatarni BDG i lądowanie na pasie 26 oczywiście z widocznością. To by było na tyle, nie mam VFR Poland, ani UTX choć to chyba nie problem, bo Wisła i Jezioro Łebsko są tam jakoś odwzorowane w FSX. Typ lotu VFR, prędkość 140-160 kts., no i nie wiem czy będzie dobrze uparłem się tak na to 6500ft. ;)
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

To tak
To proponuję zapoznać się z dokumentem:
http://www.pl-vacc.org/files/VFR_20120531.pdf

I obejrzeć mapki lotnisk dla VFRów.
Awatar użytkownika
XxCloudy
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 28 cze, 2012 13:57
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: XxCloudy »

Więc chyba good, pamiętać tylko że przekraczając 6500ft. ustawić ciśnienie na standardowe. Będą jeszcze jakieś uwagi co to tego mojego nieszczęśliwego planu lotu?
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

i nie wiem czy będzie dobrze uparłem się tak na to 6500ft
Może dobrze było by poczytać coś o doborze wysokości do kierunku lotu.

Poza tym - nie wiem w czym się tu upierać - trzeba po prostu zaplanować wysokość odpowiednio do potrzeb i warunków.
Więc chyba good
Poprzednie uwagi odnosiły się raczej do tego, że good nie jest ;)
luko
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 371
Rejestracja: ndz 20 sty, 2008 20:44
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: luko »

Oskar, lecąc od J. Łebsko do KRT, nadal pchasz się w TMA (popatrz na MAPĘ ), natomiast sugestia Wojtka dotyczyła tego, abyś na początek TMA omijał.
OS: Vista 64
Sprzęt: AsRock P67 Pro3, i5 2500K, nVidia GTX560 1GB/256, 4x2GB/1600MHz
Awatar użytkownika
XxCloudy
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 28 cze, 2012 13:57
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: XxCloudy »

Plan lotu tworze poprzez stronkę: www.lecimy.org, więc wymodziłem tak: EPSC-CHO-DAR-J.Łebsko-Bytów(omijając TMA Gdańsk), dalej na GRU-Wisłą do Bydgoszczy tam wejście w TMA Bydgoszcz, kierunek BDG i podejście do pasa 26.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Nie wiem jak to napisać wyraźniej. Spróbuję pogrubionymi literami:
Zobacz mapki lotnisk pokazujące trasy VFR.
Awatar użytkownika
Miodek.lol
Cadet
Cadet
Posty: 20
Rejestracja: ndz 26 lis, 2006 14:54
Skąd jesteś: Tychy

Post autor: Miodek.lol »

Jeżeli można, polecam od siebie tą stronę, elementy przestrzeni powietrznej, z możliwością zaznaczenia interesujących nas sektorów, stref, informacji jakie ich dotyczą etc., etc.. Nie wiem jak dla zainteresowanych, ale dla mnie jest o wiele bardziej czytelniejsze, niż ta szczegółowa z drogami RNAV.

http://www.amc.pansa.pl/
Po prawej stronie w menu, wybierz elementy przestrzeni/AUP i w noym oknie powinna Ci się otworzyć mapa.
ODPOWIEDZ