Mój pierwszy raz

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Wpisuje się dokładnie tak, jak to napisałeś, wtedy kiedy następuje zmiana kierunku przelotu z zach. na wsch. lub odwrotnie.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
darioosPL
Cadet
Cadet
Posty: 37
Rejestracja: ndz 05 paź, 2008 13:17
Skąd jesteś: Łomża

Post autor: darioosPL »

A jeżeli lot wykonywuję się powiedzmy w 60% po stronie wschodniej i 40% po stronie zachodniej np lot z północy na południe (trudne do wykonania ale się da)
Jakie wysokości byłyby prawidłowe te kończące się cyfrą parzystą czy nieparzystą? np FL210 czy FL220?
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Robisz tak jak napisał r.a.f
trluer
Cadet
Cadet
Posty: 23
Rejestracja: pt 17 kwie, 2009 11:40
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: trluer »

Witam, trochę z innej beczki bo temat widzę się troszkę rozciągnął ;), spróbuję powrócić do tematu. W dniu wczorajszym odbyłem pierwszy lot on-line, wszystko poprzedzone dwoma tygodniami przygotowań mapy wydrukowane chyba po dwa razy "tak na wszelki wypadek" poukładane zgodnie z zaleceniami pl-vacc nawet ręcznik przy biurku przygotowany. Trasa EPKK - EPRZ oblatana off-line kilkukrotnie, jeszcze wczoraj tak dla pewności raz i po lądowaniu zapadła decyzja - lecę on-line :shock: ServInfo sprawdzone ruch niewielki przynajmniej nad rejonem przelotu, connect - a tu hmm dostępna EPKK_TWR :roll: lecieć nie lecieć ale sobie pomyślałem przecież mnie nie zabiją - chyba. Lecę wysłany plan lotu, prośba o akceptacje i tu pierwsza skucha wysłałem plan lotu VFR na trasie EPKK-JED-PITOL-RZE-EPRZ wszystko super se myślę a tu na priv czy chcę zmienić na IFR czy mam zamiar zmieniać zasady VFR bo pomoce nawigacyjne były na IFR :lol: ale kontrolera przeprosiłem zaznaczyłem że pierwszy lot on-line i z góry przeprosiłem za wszelkie błędy jakie niewątpliwie popełnię. Z pomocą kontrolera zmieniliśmy trasę na EPKK-JED-EPRZ tzn. on zmienił a ja grzecznie oczekiwałem na decyzję, w końcu zgoda wydana. Prośba o uruchomienie silników - wydana, prośba o zgodę na kołowanie - wydana. Kołując do pasa dostałem zgodę na start 8-) ale ja co twardo staję przed pasem, hamulce postojowe zaciągnięte i proszę o zgodę na zajęcie pasa :// zgodę oczywiście otrzymałem. Zajmuje pas stratuje odlot w prawo na JED - raport o przecięciu 1800ft i cóż przejście na UNICOM "Wieża Kraków - miłego wieczoru, dzięki". Wrażenia z lotu - rewelacja to zupełnie coś innego niż off-line. Wielkie podziękowania dla kontrolera EPKK_TWR Mateusza Wec który potrafił dodać otuchy - "jestem po to żeby pomóc..." takie słowa zwłaszcza przy pierwszym locie potrafią uspokoić, jeszcze raz dzięki wielkie za pomoc do usłyszenia on-line
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Gratulacje ;)
Obrazek
Lotnik_14
Cadet
Cadet
Posty: 25
Rejestracja: czw 26 lip, 2007 16:33
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Lotnik_14 »

Też to przeżywałem dość niedawno. Odkąd pierwszy raz poleciałem on-line, nawet nie włączyłem offline, bo dla mnie to nie ma sensu (teraz).
Obrazek
Amen
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: śr 25 mar, 2009 23:56
Skąd jesteś: Polaniec

Post autor: Amen »

Ja od miesiąca zbieram się żeby spróbować ale nadal mam wątpliwości ;) Latam offline głównie airlinerami, a obecnie staram się szlifować cessnę żeby kiedyś nie wypaść źle;)

Jeszcze pytanko. Czy podczas latania na VATSIM tylko po Polsce jest możliwość komunikacji tekstowej czy to głosowej w języku polskim czy zawsze jest to angielski?
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Można po polsku.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
Mateo
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: śr 23 kwie, 2008 11:08
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Mateo »

Truler,
gratulacje świetnego pierwszego razu :) Widać było, że solidnie się przygotowałeś, nie zlekceważyłeś sobie sprawy, jaką jest pierwszy lot w sieci ;) Te minimalne niedociągnięcia to sprawa nerwów - ale dobrze jeśli pierwszy lot pełen emocji, bo potem ojjj się go wspomina :D Raz jeszcze serdeczne gratulacje! Jak to miło jak nowy pilot i tak przygotowany ;) "tak realne jak to tylko możliwe" ma sens :)

Pozdrawiam,
MW.

P.S. Przepraszam za "małe" opóźnienie, ale ostatnimi czasy niezbyt często zaglądałem na forum.
Obrazek
matx1234
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 92
Rejestracja: sob 14 mar, 2009 22:34
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: matx1234 »

Witam
Nie wiem czy traffic pattern się liczy, ale wreszcie odbyłem swój pierwszy lot online z kontrolą :)
Tego samego dnia jeszcze bez kontroli zrobiłem "próbę generalną" i poleciałem online w kręgach na unicom, jak jeszcze nie było kontroli. Po tej próbie zdecydowałem się na swój lot z kontrolą tego samego dnia.
Wieczorem na pl-vacc nie było zabookowanego atc w Krakowie, ale w miarę jak podłączyłem się pod vatsim ukazał mi się EPKK_APP, a później EPKK_TWR (Mateusz Węc - o ile dobrze sprawdziłem ;) ).
Przygotowywałem się dość długo bo z przerwami od ferii ;) ale i tak nerwy były, przez co zbierałem się 20min z "radio check" a później "vfr clearance". Szło w miarę gładko oprócz jąkanych readback'ów ;)
Trzy kółeczka i lądowanie na 25 i zjazd przez charlie. Niestety gdy już najtrudniejsze było za mną to zamiast w golf wjechałem w alfa, szybko się poprawiłem (całe szczęście nie było trafficu). Stres tragiczny... wole nie wiedzieć jak będzie przy pierwszym IFR ;)
Jeszcze raz dzięki wszystkim na EPKK 17.06.2009, a szczególnie Mateuszowi Węcowi.

pozdr.
mateo72

Post autor: mateo72 »

matx1234 pisze:WitamJeszcze raz dzięki wszystkim na EPKK 17.06.2009, a szczególnie Mateuszowi Węcowi.
Mati to złoty chłopak :D
Ostatnio njubi robią Ci reklamę [ :P ], nie długo to cała Polska będzie latała tylko pod Twoją kontrolą ;)

P.S. Bądź dzisiaj, to przybędę na te obiecane kręgi :)
Awatar użytkownika
Mateo
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: śr 23 kwie, 2008 11:08
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Mateo »

mateo72 pisze: Mati to złoty chłopak :D
Zależy kiedy :lol:
mateo72 pisze: Ostatnio njubi robią Ci reklamę [ :P ], nie długo to cała Polska będzie latała tylko pod Twoją kontrolą ;)
Ja tylko zapewniam kontrolę ;) Fakt, ostatnimi czasy dosyć dużo nowych pilotów. Ten pierwszy raz jest zawsze najtrudniejszy, ale i najmilej się go wspomina. Dlatego chcę, aby każdy miło wspominał swój pierwszy lot, nawet gdy zdarzą się pojedyncze, drobne błędy, nie wynikające z braku wiedzy, a ze stresu. Co innego jest mieć "kopa" na początku i gdy coś się schrzani podczas lotu, mieć pomnożoną motywację do pogłębiania wiedzy, a co innego zniechęcić się za pierwszym razem z powodu głupio banalnego błędu. Zawsze na początku musi być adrenalina. Dlatego tak uwielbiamy wspominać pierwsze loty :twisted: Sam do dzisiaj wspominam jak to ja pierwszy raz leciałem z kontrolą na głosie - krakowskie lotnisko w Balicach, B757, ciepły, letni wieczór :D
mateo72 pisze: P.S. Bądź dzisiaj, to przybędę na te obiecane kręgi :)
A dzisiaj to ja mam wolne :D

matx1234,
ogólnie było bardzo ładnie, wszystko wykonane jak należy. Dodatkowo należy się plus za kontakt z kontrolą po angielsku (o ile dobrze kojarzę :) ). Witamy na Vatsim i do zobaczenia na wirtualnym niebie! ;)

Pozdrawiam,
MW.

P.S.
matx1234 pisze: Mateuszowi Węc
Huraaa! Wreszcie ktoś dobrze napisał moje nazwisko :lol:
Obrazek
domos
Cadet
Cadet
Posty: 9
Rejestracja: pt 19 cze, 2009 10:31
Skąd jesteś: Poznań

Post autor: domos »

Witajcie. Co prawda nie zupełnie pierwszy lot, ale prawie :)
Dzisiaj miałem problem z clearance na lot - rozumiem, że jeśli nie ma DEL ani TWR, to zgłaszam do najbliższego CTR, tak? A jeśli nie ma nawet CTR, to do kogo zgłaszam prośbę o clearance?
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Do nikogo, zostaje Ci UNICOM.
viewtopic.php?t=67
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
r.a.f
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: ndz 24 sie, 2008 18:34
Skąd jesteś: EPZG/EPPO

Post autor: r.a.f »

Jeszcze jeden link mysle ze pomocny:) Od strony 5 jest wyjasnienie.
http://www.pl-vacc.org/files/Witamy_w_sieci_VATSIM.pdf
domos
Cadet
Cadet
Posty: 9
Rejestracja: pt 19 cze, 2009 10:31
Skąd jesteś: Poznań

Post autor: domos »

Dzięki, panowie. Jeszcze jedno pytanie - czy jeśli nie ma CTR i dostępny jest jedynie UNICOM, to muszę pisać plan lotu itp, czy zgłaszam się z prośbą o clearance do pierwszego napotkanego kontro?
Jeśli startuje IFR, ale bez kontro dostępnego, to squawk 2000, tak?
PK

Post autor: PK »

domos pisze:Dzięki, panowie. Jeszcze jedno pytanie - czy jeśli nie ma CTR i dostępny jest jedynie UNICOM, to muszę pisać plan lotu itp, czy zgłaszam się z prośbą o clearance do pierwszego napotkanego kontro?
Plan wysyłasz zawsze. To jest infomacja co dokładnie zamierzasz zrobić jeśli kontro nie nakaże inaczej. Jeśli nie było kontro na lotnisku startu, to masz domyślną zgodę na lot wg zgłoszonego planu. Nie musisz o nią prosić już nikogo. Ale przy wlocie w przestrzeń kontrolowaną kontro może Ci coś w tym planie zmienić.
domos pisze:Jeśli startuje IFR, ale bez kontro dostępnego, to squawk 2000, tak?
2200 ale to obowiązek porządkowy o małym znaczeniu.

Piotr
gerowski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 51
Rejestracja: pt 19 sty, 2007 16:42
Skąd jesteś: EPKM,EPKT

Moj pierwszy raz - wreszcie :)

Post autor: gerowski »

Witam wszystkich :)

Kiedy kilka lat temu zacząłem swoja przygodę z FS poprzez zakup FS 2002 z polki "Dobra Cena" w jakimś EMPiK'u nie wiedziałem czym to się skończy:). Ponieważ staram się być we wszystkim perfekcjonista, /co czasami nie wychodzi na dobre:)/ niezależnie od tego czy robię piwo czy latam w wirtualnej rzeczywistości trochę mi zeszło by odważyć się na samodzielne loty na VATSIM. Kilku z Was pamięta mnie zapewne chociażby z wątku "Szarpanie tekstur - studium przypadku". Data tego wątku najlepiej oddaje ilość czasu która poświeciłem by solidnie przygotować się do latania. Listy innych którzy opisywali chwile gdy tracili dziewictwo nastrajały motywująco ale pachniały strachem na tyle dużym jeszcze wtedy by póki co odwlec jeszcze moment przekroczenia Rubikonu jakim jest pierwszy samodzielny lot z kontrola. Od dawna siadałem gdzieś z boku na EPKK, EPWA czy EPKT. Osłuchałem się solidnie ale gdy kiedyś bodajże Rzemyk zaproponował mi na EPKT kilka kręgów nadlotniskowych nie czułem się jeszcze dobrze na silach. Od tego czasu oczywiście gdy praca pozwalała /jestem już w wieku produkcyjnym :)/ poświęcałem czas na czytanie, słuchanie i oczywiście trening offline poki co C172.

12 czerwca pojawiłem się na Vatsim po raz kolejny na EPKK. Bez kontroli. Spróbowałem z UNICOM. Myślę jak nie teraz to kiedy ? Lece. Oczywiście do EPKT. Direct KTC, racetrack i lądowanie. Będąc nad KTC na prostej byl B737. Coz za widok. Słońce nad horyzontem.

Do kolejnego lotu już z kontrola na Voice doszło chyba tego samego dnia. Kontro - Tomek Sokolowski wiedział że to mój dziewiczy lot. Obiecał cierpliwość i chyba tylko raz jak pamiętam poprosiłem o powtórzenie komunikatu. :) Niestety reset kompa chyba gdzieś nad Olkuszem zniechęcił mnie do powtórki tego dnia.

16 czerwca niestety była już mega wtopa. Zbyt późny dla mnie komunikat CTR i zwrot po przecięciu localizera wynikający chyba z dużego ruchu plus rzecz jasna moj stres doprowadził do sytuacji ze nad progiem EPKT miałem 2000ft i zamiast Go Around które siedziało mi gdzieś w tyle głowy odstawiłem nurkowanie :( No wstyd i tyle. Trzeba o tym zapomnieć. Następnego dnia jeden z obserwatorów /sorki ale nie zapisałem nazwiska :)/ bardzo kulturalnie zasugerował bym jeszcze trochę potrenował. Czekał na mnie dzień wcześniej na EPKT i gdy zobaczył moje nurkowanie pewnie krzyknął "Łomatko" !

Przyjąłem konstruktywna krytykę i pomimo ze ćwiczyłem podejścia na EPKT postanowiłem poćwiczyć ponownie tym razem jeszcze raz w nocy.

18 w czwartek chcąc zmazać plamę z 16 postanowiłem ze tym razem postaram sie by wszystko było już OK. EPKK-EPKT na UNICOM , Jeden krąg nad EPKT z kontro i znowu EPKK-EPKT z kontro rzecz jasna. Przechwyciłem localizer, zobaczyłem pas. Czułem ze idzie dobrze. Dobry kąt schodzenia. Przyziemienie zaraz za progiem. Dohamowanie do t/w Delta i kołowanie do p/s 1. Niestety nie pamiętam kontrolera /chyba nadal wplyw stresu/ ale poszło chyba dobrze. Przyjąłem gratulacje od OBS /Dzieki Arek/ i pochwałę od kontro.

Wczoraj już spokojniej i z coraz większa satysfakcja trasa EPKK-EPKT-EPWR i z powrotem;)

Jeszcze raz /wreszcie/ witam Was wszystkich koledzy już teraz w formie bardziej aktywnej :)

Jarek
SPWLO
MSI Z170A Pro; Intel i5-6600K; 2x8GB; Radeon RX580; X-Plane; Win10
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Re: Moj pierwszy raz - wreszcie :)

Post autor: hroom »

gerowski pisze:Następnego dnia jeden z obserwatorów /sorki ale nie zapisałem nazwiska :)/ bardzo kulturalnie zasugerował bym jeszcze trochę potrenował. Czekał na mnie dzień wcześniej na EPKT i gdy zobaczył moje nurkowanie pewnie krzyknął "Łomatko" !
Jarek, ja myślałem, że to sztukasy atakują Pyrzowice :D Głowa do góry, z dnia na dzień będzie coraz lepiej.

p.s. Witamy :)
gerowski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 51
Rejestracja: pt 19 sty, 2007 16:42
Skąd jesteś: EPKM,EPKT

Post autor: gerowski »

Filip !! A juz myslalem ze zginales i nie zapiszesz sie w mojej pamieci z imienia :) Jeszcze raz dzieki !!
MSI Z170A Pro; Intel i5-6600K; 2x8GB; Radeon RX580; X-Plane; Win10
matx1234
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 92
Rejestracja: sob 14 mar, 2009 22:34
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: matx1234 »

Witam ponownie

Nie wiem czy zaliczam się jeszcze do 'mój pierwszy raz', ale przy poprzednim poście też nie byłem pewny ;) to zapisze i 1st IFR.
Zanim do niego doszło odbyłem jeszcze jeden krąg nad lotniskowy przy kontroli Leszeka Stanczykiewicza, nie zaliczyłem go do udanych bo miotałem się między komunikacją PL a EN i przez różne dziwne historie podczas kołowania.
Dzisiaj miałem zamiar zrobić kolejny krąg, ale spoglądając na metar i taf uznałem, że bezpieczniej będzie nie lecieć w ogóle, albo IFR. Wybrałem IFR ;) z racji że znam dobrze EPKK na unicom ok. 16UTC przeleciałem z Krakowa do Katowic, aby później z kontrolą wrócić.
Spoglądając na pl-vacc widziałem za bookowane epkk twr i stąd były moje pytania dotyczące kontaktu z wieżą podczas dolotu. Jednak później za bookował się Tomasz Sokołowski jako epkk app, pod którego kontrolą odbyłem cały lot (epkk twr nieczynne).
Zalogowałem się na stanowisku 5 w EPKT i po dłuższej chwili 'zbierania energii' poprosiłem o radio check i zgode na lot. Później p/b i s/u i od razu zgoda na kołowanie do Bravo. Wszystko gładko, ale podczas kołowania strasznie osłabił się głos ATC (inne samoloty wciąż ok) przez co miałem kłopoty ze zrozumieniem poleceń. Zgodę na start jeszcze usłyszałem ale w powietrzu to już masakra, na nic zdało się wyciszanie dźwięków samolotu. Zgłosiłem to ATC i polecenia dostawałem tekstem, a odpowiadałem głosem. Przez cały lot były turbulencje, ale udało się utrzymać odpowiedni hdg. Później stabilizacja na ILS i lądowanie. Kołowanie Charlie, Bravo, Golf h/s Alfa... tym razem zauważyłem i skręciłem w pierwszą w prawo ;). Stand 1 (dla barona 58... szok ;) ) i pożegnanie z Panem Tomkiem :)

Ogólnie stres mniejszy niż przy pierwszym locie z kontrolą w ogóle, cieszę się że najpierw zrobiłem kręgi a potem dopiero pierwszy lot z IFR. :)

I dodam, że jako NEWBIE już nigdy nie zjem niczego przed lotem ;) stres coraz mniejszy ale dalej jest :roll:

Ale się rozgadałem ;)

pozdr.
AMD64 x2 5200+, 2GB DDR2, PowerColor HD4850 PCS+, Corsair 450W
Awatar użytkownika
Oskarrdo
Cadet
Cadet
Posty: 30
Rejestracja: pn 17 lis, 2008 19:24
Skąd jesteś: Piła EPPI, EPKT

Post autor: Oskarrdo »

Gratulacje za IFRka :D Potwierdzam, poszło Tobie prawie idealnie, śledziłem poczynania Twoje na ziemi i jestem pełen podziwu;) Ehh.... pamiętam mój pierwszy IFR z Kraka do Katowic i pod kontrolą - massakra :) stres mnie zjadł ... ale ty... heh pełen looz i o to chodzi!
Pozdrawiam i do zobaczenia na wirtualnym niebie! 8-)

AZT024
Oskar, potocznie .... AZT024 ;)


Obrazek
matx1234
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 92
Rejestracja: sob 14 mar, 2009 22:34
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: matx1234 »

Dzięki ;) , ale z tym "pełen looz" to lekka przesada, no chyba że to w "..." mówiłeś ;)
Do zobaczenia/usłyszenia ;)

Pozdr.
AMD64 x2 5200+, 2GB DDR2, PowerColor HD4850 PCS+, Corsair 450W
Awatar użytkownika
Oskarrdo
Cadet
Cadet
Posty: 30
Rejestracja: pn 17 lis, 2008 19:24
Skąd jesteś: Piła EPPI, EPKT

Post autor: Oskarrdo »

Czemu nie? :D
Ja w twoim głosie wyczuwałem właśnie "pełen looz" (bynajmniej ja miałem takie odczucie 8-) )
Pozdrawiam!
Oskar, potocznie .... AZT024 ;)


Obrazek
Mikkeboss
Cadet
Cadet
Posty: 27
Rejestracja: czw 31 maja, 2007 16:15
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: Mikkeboss »

matx1234 pisze: I dodam, że jako NEWBIE już nigdy nie zjem niczego przed lotem ;)
pozdr.
to przez te turbulencje :)?

Gratulacje IFRa
need GG ? 1057798
SP-MES
PLC070
Amen
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: śr 25 mar, 2009 23:56
Skąd jesteś: Polaniec

Post autor: Amen »

Witam.

Wczoraj, a właściwie przed wczoraj odbłyem swoje dwa pierwsze loty na VATSIM.

Pierwszy z nich był na trasie EPML JED EPKK Pilatusem PC6. Nie było kontroli więc właściwie prawie jak offline. Za około godzinę poleciałem drugi raz, ze znajomym levelowskimi 767 na trasie PTPN - RPLL. Tutaj również, tym razem ze względu na godzinę nie było kontroli. Stety czy niestety? raczej stety ponieważ podczas zniżania zaczeły się problemy z VNavem. Po chwili poradziłem sobię z tym lecz znów przy lądowaniu przy przechwytywaniu ILSa zaczęły się problemy. Samolot przechwycił wszystko ładnie i na APP idealnie schodził ale za chwilę nagle zaczął unosić się w górę i musiałem wylądować ręcznie. Mam nadzieję, że następnym razem trafię na ATC :)

Oba loty niemal jak offline. Nie podchodziłem do tego ze stresem bo chodzi i o zabawę i o realizm ale i to by nie przeszkadzać innym :)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Jak by było ATC, to by nie było problemów z VNAV i autoland by zadziałał? ;) To akurat leży w kwestii pilota, żeby umiał latać samolotem. No i samolotem z zasady ląduje się ręcznie.

No i nie bój się, przy pierwszym locie z kontrolą, to dopiero będziesz miał nerwa ;)
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Amen
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: śr 25 mar, 2009 23:56
Skąd jesteś: Polaniec

Post autor: Amen »

Oczywiście, że ATC nie miałoby wpływu na moje problemy :) Przy złych warunkach korzystam z autolandu ale tylko do wysokości ok 100ft, później robię to ręcznie.

Zobaczymy jak będzie następnym razem:)
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

W takim razie to nie autoland - chyba można by to nazwać "podejściem w trybie autoland"...
Awatar użytkownika
rekinek8
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: pn 16 mar, 2009 11:53
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: rekinek8 »

Pierwszy raz pod kontrolą. Lot EPKK-EPWA. Na EPKK pojawiłem się punktualnie na stanowisku 8. Potem było już tylko gorzej ;)
Lot był straszny
Pierwsze to, że nie działało u mnie radio tak jak powinno, musiałem tekstowo komunikować się z kontrolą, na szczęście teraz wiem w czym był problem i następny przelot będzie z komunikacją werbalną :)

Zaraz po starcie zamiast obrać wektor na JED poleciałem wprost przeciwnie, aż APP zwrócił mi uwagę, że do Warszawy to nie w tą stronę :P Na przelotowej spokojnie, później schodzenie też w miarę. Dopiero za LIN zaczęły się poważne trudności, nie wiedziałem za co się złapać jednym słowem. Ale jakoś bezpiecznie dotarłem do progu pasa z zezwoleniem na lądowanie.

I na koniec, wisienka na torcie- brak wypuszczonego podwozia :) Niestety Beechcraft to nie 737 gdzie komputer krzyczy "too low gear"

Pozdrawiam i cieszę się, że spędzę z wami tysiące godzin
tomcat
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 300
Rejestracja: ndz 29 paź, 2006 12:07
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: tomcat »

Może po prostu za wcześnie ruszyłeś na VATSIM, albo przed lotem mogłeś trasę 'oblatać' w wyobraźni i po starcie wiedziałbyś nawet intuicyjnie gdzie lecieć, przyrządy sprawiłyby, że byłoby to precyzyjne - po korytarzach i wszystko poszłoby gładko ale wiem wiem - stres... Teraz będzie tylko lepiej !
chudy183
Cadet
Cadet
Posty: 6
Rejestracja: wt 08 gru, 2009 11:24
Skąd jesteś: Radom/Warszawa

Post autor: chudy183 »

Uff...! I pierwszy lot mam za sobą:) Na razie nic wielkiego - krąg nadlotniskowy na EPWA Cessną 172 nad pasem 15:) Ale po lądowaniu poczułem niesamowitą satysfakcję. To wielokrotnie większe przeżycie niż latanie off-line! Dziękuję za kontrolę (niestety nie pamiętam nazwiska kontrolera :? ) Piszę "pierwszy udany", ponieważ faktycznie pierwszy lot na vatsim to było przysłowiowe rzucenie się z siekierą na słońce 8-) Postawiłem Emraera 170 na standzie 72 na Okęciu, posłuchałem chwilke komunikacji z wieżą i pomyślałem sobie że ja tez tak potrafię. Na początku szło niźle - wysłałem prawidłowo plan lotu, później zgoda na lot, kołowanie, start, i tu zaczęły się schody. Na vatsimie wszystko dzieje się jakby szybciej niż off-line, a ja nie doceniłem szybkości zmiany sytuacji w odrzutowcu... :cry: Skończyło się na kilku nieudolnych zakrętach i rozłączeniu z siecią. Od tamtej pory pouczyłem się jeszcze trochę, polatałem offline, a w vatsimie postanowiłem się przesiąść na lżejszy sprzęt, gdzie jest więcej czasu na reakcje. Oczywiście nie zrezygnowałem z Embraera, ale na razie latam nim tylko off-line. Na koniec życzę wszystkim wesołych świąt i bezpiecznych lotów w nowym 2010 roku!
Awatar użytkownika
noker
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 175
Rejestracja: pt 30 mar, 2007 07:31
Skąd jesteś: Puławy City

Post autor: noker »

Gratulacje, widać w twojej wypowiedzi zdrowy rozsądek od pierwszych chwil z Vatsimem, wysoko zalecisz 8-)
#Z390#i5 9600#64GB@3200MHz#MSI GTX1660 OC#Win10#MSFS#
polandcargo.pl
patryk.s@wp.pl
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: pt 29 sty, 2010 12:47
Skąd jesteś: EGLL

Post autor: patryk.s@wp.pl »

Temat i posty zachęcają do dzielenia się wrażeniami z "pierwszego razu" na VS. Pozwolę sobie i ja. Postawiłem Cessne 172 gdzieś w Chile, żeby "tylko posłuchać". Po kilku minutach słuchania hiszpańskiego, który rozumiem tak samo jak i chiński :P postanowiłem zagadać na prv do kontrolera. Był bardzo wyrozumiały i miły, i w miarę rozwoju rozmowy postanowiłem spróbować traffic pattern. Wtedy padła mi bateria w Cessnie (zacząłem się zastanawiać czemu nie mają one APU :P). Więc reconnect z "nową" bateria. I schody. Nie udało mi się połączyć mimo 20 minut walki. Ale już tak bardzo chciałem polatać online, że poczekałem 10 minut, skoczyłem na Who`s online na Vatsim.net i wywiało mnie tym razem do Budapesztu. Tam kontro również bardzo bardzo, więc po dopytaniu o szczegóły i przedstawieniu mojej rozpaczliwej sytuacji, proszę na Com`ie o touch and go. I dopiero wtedy zrozumiałem czemu odradzacie początkującym loty zagranice. Węgrzy (choć zapewne inne nacje też) mówią straaaasznie dziwnie po ang. Żeby mój wywód nie zajął kilku stron, pominę wszelkie problemy techniczne i podsumuję. NIGDY bym się nie spodziewał, że złapie mnie TAKI stres :D:D. Kontro wektorował mnie (co mnie dziwi przy VFR? Tak to się robi w realu?) cały czas, spytał jakie chce podejście, wybrałem ILS :P W sumie zrobiłem jedno kółko nad lotniskiem (oczywiście na AP....), wylądowałem i podziękowałem za cierpliwość, bo było za co :). Szkoda mi go trochę, bo musiał mi 2 razy mówić a w końcu i tak napisać o co chodzi. Nawet słowo Pushback wymawiał tak dziwnie że nie mogłem zrozumieć o co mu chodzi... Ale w końcu wrażenia jak najbardziej pozytywne :)

Jedna rzecz, której nie zauważyłem w poradach dla newbies to wyłączenie traffic`u w FS. Dziwnie się poczułem zaraz po wylądowaniu, widząc 747 który oderwał się zaraz przed moim nosem...

Pozdrawiam wszystkich i zachęcam do takiego przeżycia!!
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Traffic w FS wyłącza się automatycznie, po połączeniu z VATSIM.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

TWR nie wektoruje. W planie lotu miałeś wybrany VFR czy IFR? Cessna nie wymaga pushbacku. Ruch AI powinien się sam wyłączyć po podłączeniu klienta sieci do sesji multi jeszcze przed podłączeniem do sieci VATSIM.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
patryk.s@wp.pl
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: pt 29 sty, 2010 12:47
Skąd jesteś: EGLL

Post autor: patryk.s@wp.pl »

Traffic mi się nie wyłączył po podłączeniu sesji. ciągle słyszałem FS-owe ATC (i widziałem messages). W Flight Plan dałem VFR, i dodałem notatkę że tylko traffic pattern. Kontro był na stanowisku APP, widoczność była słaba, wektorował mnie tak jakbym był na IFR. Inaczej nie zrobiłbym Traffic Patternu no chyba że wykorzystując GPS`a FS`owego. RWY zobaczylem bedąc w odległości kilkuset stóp. Co do pushback`u, to najpierw kazał mi uruchomić silnik a potem wypychać. I na pewno użył tego słowa, napisał mi "report ready for pushback" a potem "pushback approved".

Dziś albo jutro też chciałbym sobie polatać online. Ale tym razem w Polsce....
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Jak była taka widzialność, to nie powinien Ci w ogóle dać zgody na lot.
Poczytaj sobie Zasady wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa.
Poszukaj co to VMC, ile wynoszą te minima. www.aviation.home.pl
Może zmienił zasady lotu na IFR, stąd wektory i pytanie o podejście.

No i kontrola online, to nie bot, jak masz Cessnę, to wystarczy powiedzieć "We don't need to pushback".
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

No to młodym adeptom sztuki latania można polecieć twoje początki jako wzór NIE do naśladowania.

Idź polataj w Chile.
patryk.s@wp.pl
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: pt 29 sty, 2010 12:47
Skąd jesteś: EGLL

Post autor: patryk.s@wp.pl »

@rzemyk : dziękuje bardzo za liny, już to czytałem, ale przeczytam raz jeszcze. może i zmienił na IFR ale nic mi o tym nie powiedział. A że Cessny nie trzeba wypychać to nie wiedziałem, kontro widocznie też nie.

@hroom : dziękuję za złośliwość i "merytoryczne wytknięcie konkretnych błędów".......
ODPOWIEDZ