Mój pierwszy raz
Moderator: RzEmYk
widze nic z tego nie wyjdzie i dalej bedzie tak ze nowi sie beda logowac tylko poto zeby dostac za swoje od kontrolera bo ten nie rozumie ze jak sie zaczyna to nie wszystko jest zupelnie jasne. ciekawe jak ci kontrolerzy zaczynali... na bank wszystko bylo ok. zapomnijmy moze o calej sprawie bo sie jeszcze nowa klotnia zacznie. niemozna rzecz jasna tradycji polskiej do internetu nie przemycic.
Powtórzę: nie sądzę, że kontroler ochrzani pilota za to, że za późno zacznie np. zakręt w SID, albo poleci z małą odchyłką. Ochrzani jednak, gdy pilot potwierdzi, że umie SID wykonać, a po starcie, nie wiem, poleci gdzieś przed siebie i się będzie motał w zakrętach.
Zrozum, że są nowi i nowi. Jedni są oblatani off-line, latali z mapami, wiedzą z czym, co się je. Drudzy są nowi zupełnie w świecie FS i traktują VATSIM jak zabawe w multiplayer, kompletnie nie wiedząc w czym rzecz, nie umiejąc obsługiwać swojego samolotu, nie mowiac juz o czymś takim jak SID. Takich pilotów też kontroler ma szkolić? Bez sensu według mnie.
Zrozum, że są nowi i nowi. Jedni są oblatani off-line, latali z mapami, wiedzą z czym, co się je. Drudzy są nowi zupełnie w świecie FS i traktują VATSIM jak zabawe w multiplayer, kompletnie nie wiedząc w czym rzecz, nie umiejąc obsługiwać swojego samolotu, nie mowiac juz o czymś takim jak SID. Takich pilotów też kontroler ma szkolić? Bez sensu według mnie.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Nikt kłótni nie zaczyna. Takich postów jak Twój widziałem przez 5 lat ze sto, Konraf jest dłużej to pewno widział więcej. To temat bumerang i wcale nie jest olewany. Część z tych postów zawierała bardzo konkretne propozycje i wiele z nich zostało wdrożonych i przetestowanych. To daje kopalnię doświadczeń i o nich Ci piszemy. To nie jest polska, świecka tradycja, a wiedza zebrana latami. Chcesz to rozwinę dlaczego zloty tylko dla newbies dawały dziwne efekty.progress4 pisze:widze nic z tego nie wyjdzie i dalej bedzie tak ze nowi sie beda logowac tylko poto zeby dostac za swoje od kontrolera bo ten nie rozumie ze jak sie zaczyna to nie wszystko jest zupelnie jasne. ciekawe jak ci kontrolerzy zaczynali... na bank wszystko bylo ok. zapomnijmy moze o calej sprawie bo sie jeszcze nowa klotnia zacznie. niemozna rzecz jasna tradycji polskiej do internetu nie przemycic.
Jak masz konkretną propozycję działań, to opisz ją. Spróbujemy ją skomentować. A jak będzie ciekawa, to Ci pomożemy ją wdrożyć.
Piotr
PS. Proszę - używaj wielkich liter na początku zdań.
Witam wszystkich.
Od paru dni przymierzałem się na poważnie do przeprowadzenia lotu IFR. Dziś popołudniu ustawiłem się na płycie w celu podglądania innych użytkowników, nie było niestety kontroli.
Jednakże pod wpływem impulsu, upewniając się, że na nikogo nie wpadnę postanowiłem przeprowadzić lot na trasie EPWA-EPGD.
Trasę miałem zaplanowaną wcześniej gdyż od dosyć dawna swoje loty offline planowałem pod kątem Vatsimu z użyciem map, procedur itp.
O swoich zamiarach informowałem przez UNICOM - o to zapis: http://img98.imageshack.us/my.php?image=beztytuuod1.png
Mój callsign to IDA5430
Chciałbym prosić o opinię co było źle, co mam poprawić.
Od paru dni przymierzałem się na poważnie do przeprowadzenia lotu IFR. Dziś popołudniu ustawiłem się na płycie w celu podglądania innych użytkowników, nie było niestety kontroli.
Jednakże pod wpływem impulsu, upewniając się, że na nikogo nie wpadnę postanowiłem przeprowadzić lot na trasie EPWA-EPGD.
Trasę miałem zaplanowaną wcześniej gdyż od dosyć dawna swoje loty offline planowałem pod kątem Vatsimu z użyciem map, procedur itp.
O swoich zamiarach informowałem przez UNICOM - o to zapis: http://img98.imageshack.us/my.php?image=beztytuuod1.png
Mój callsign to IDA5430
Chciałbym prosić o opinię co było źle, co mam poprawić.
AMD Phenom II x4 965 3.6ghz
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
To ten call IDA5430?
Jak tak, to za dużo gadania. Przede wszystkim, jesli w pobliżu nie ma innych maszyn, to nie pisz nic. Jesli są, to i tak zbedne sa te komunikaty, że wznosisz sie do FL220, że na GRU, itp.
Jak tak, to za dużo gadania. Przede wszystkim, jesli w pobliżu nie ma innych maszyn, to nie pisz nic. Jesli są, to i tak zbedne sa te komunikaty, że wznosisz sie do FL220, że na GRU, itp.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Witam, latam niedawno (rok z hakiem) i przyjąłem takie zasady (jak nie ma kontroli)
jeżeli w promieniu 20mn nie ma samolotu to nic nie piszę...
jak na płycie coś stoi, to info o kołowaniu i t/o ,
jak coś lata w okolicy, to jesze info o wykonywanym SID/STAR, i wysokości...
a jak coś się zbliża na kolizyjnej, to na priv'a i ustalamy co i jak !..
pozdrawiam
Adam
p.s. Uwagi bardziej doświadczonych mile widziane..
jeżeli w promieniu 20mn nie ma samolotu to nic nie piszę...
jak na płycie coś stoi, to info o kołowaniu i t/o ,
jak coś lata w okolicy, to jesze info o wykonywanym SID/STAR, i wysokości...
a jak coś się zbliża na kolizyjnej, to na priv'a i ustalamy co i jak !..
pozdrawiam
Adam
p.s. Uwagi bardziej doświadczonych mile widziane..
A ja kolejny raz polecam biuletyn pl-vacc i "300 stóp na minutę".
Przeczytałem, jako newbie, od deski do deski dzięki czemu uniknąłem wielu typowych błędów.
O UNICOM było w nr 08/05 (33) : http://www.pl-vacc.org/biuletyn/files/index33.html
Przeczytałem, jako newbie, od deski do deski dzięki czemu uniknąłem wielu typowych błędów.
O UNICOM było w nr 08/05 (33) : http://www.pl-vacc.org/biuletyn/files/index33.html
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=2653307
Uwagi? Proszę bardzo: nie miałeś w remarks "newbie", callsigny ładnie jest pisać bez "-", prędkość przelotowa 280kts dla B-738? Zobacz sam, ile Ci wyszło, tam powinno być GS. W wysokości przelotowej nie poprzedziłeś cyferek FL, więc pokazało bzdury. 235? albo FL210, albo FL230, bo leciałeś na wschód.
A to tylko uwagi z poziomu samego planu lotu
Generalnie całkiem nieźle, na pewno o wiele lepiej niż duża część świeżo upieczonych mistrzów wolantu, bo trasa przyzwoita, pominę samozwektorowanie się na 25
Uwagi? Proszę bardzo: nie miałeś w remarks "newbie", callsigny ładnie jest pisać bez "-", prędkość przelotowa 280kts dla B-738? Zobacz sam, ile Ci wyszło, tam powinno być GS. W wysokości przelotowej nie poprzedziłeś cyferek FL, więc pokazało bzdury. 235? albo FL210, albo FL230, bo leciałeś na wschód.
A to tylko uwagi z poziomu samego planu lotu
Generalnie całkiem nieźle, na pewno o wiele lepiej niż duża część świeżo upieczonych mistrzów wolantu, bo trasa przyzwoita, pominę samozwektorowanie się na 25
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Stasiu, wyluzuj z tym callami. Tak chcą kontrolerzy, bo o wiele wygodniej im (nam) pracować, po prostu ułatwia to robotę. Więc w swoim interesie przekazuję to innym; wymyślanie ciekawostek z instalacji programów i problemów z patrzeniem na swoje statystyki jest owszem zajmujące, ale nikomu nie pomaga.
Dla Twojej informacji - ja również zacząłem z "dashem", ale po przeczytaniu uwag co do tego zmieniłem swój znak wywoławczy.
Dla Twojej informacji - ja również zacząłem z "dashem", ale po przeczytaniu uwag co do tego zmieniłem swój znak wywoławczy.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Niedawno zakończyłem pierwszy lot z voice, callsign IDA5430
O locie nie będę pisał bo nie ma o czym, przepraszam i dziękuję za wyrozumiałość kontrolera z Wieży EPWA (, z którym w nerwach się nie pożegnałem), approach EPWA, radaru Warszawa, i Wieży na Balicach.
O locie nie będę pisał bo nie ma o czym, przepraszam i dziękuję za wyrozumiałość kontrolera z Wieży EPWA (, z którym w nerwach się nie pożegnałem), approach EPWA, radaru Warszawa, i Wieży na Balicach.
AMD Phenom II x4 965 3.6ghz
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
-
- Light Planes Captain
- Posty: 127
- Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
- Skąd jesteś: Bielsko-Biała
IA5430 tragedii niebyło, całkiem przyzwoicie, to tyle od APP.
Kiedyś Kszersz napisał że "-" jest tylko namalowany na samolocie i w planie lotu się go nie używa. Dobrze by było aby tą zasade stosować bo
-TWR: SPABC dobry wieczór, macie zgode do EPKK.....
SPABC: mamy zgode....
SP-ABC: dobry wieczór, w dolocie do N prosimy o zgode na wejsćie w CTR
Masz dwa samoloty o prawie identycznych call i wynikną z tego tylko kłopoty.
Artur
PS Taki mały OT.
Kiedyś Kszersz napisał że "-" jest tylko namalowany na samolocie i w planie lotu się go nie używa. Dobrze by było aby tą zasade stosować bo
-TWR: SPABC dobry wieczór, macie zgode do EPKK.....
SPABC: mamy zgode....
SP-ABC: dobry wieczór, w dolocie do N prosimy o zgode na wejsćie w CTR
Masz dwa samoloty o prawie identycznych call i wynikną z tego tylko kłopoty.
Artur
PS Taki mały OT.
Teraz jak mi emocje opadły to napiszę, że w życiu nie doświadczyłem jeszcze takiej dawki stresu jak wczoraj, nie trafiałem kursorem na przyciski autopilota bo mi ręce latałyArtur Grabski pisze:IA5430 tragedii niebyło, całkiem przyzwoicie, to tyle od APP.
AMD Phenom II x4 965 3.6ghz
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
Gigabyte Gf460GTX
4GB DDR2 RAM
Viśta Wio Biznes
- superhornet14
- Light Planes Captain
- Posty: 86
- Rejestracja: śr 17 wrz, 2008 16:09
- Skąd jesteś: okolice EPWA
No i przyszła kolej i na mnie. Zrobiłem sobie dzisiaj dwa loty online na trasie EGGP-EGAE i powrót, bez kontroli, ale celowo, żeby nie było stresu na pierwszy raz i chodziło mi też o przetestowanie konfiguracji oprogramowania. Wszystko było prawie oki. Następny raz będzie z kontrolą.
Ale moje pytanie dotyczy barometru, otóż na podejściu do EGAE ciśnienie odczytane z METAR za pomocą servinfo 30.30 natomiast w fsx tzn po wciśnięciu "B" było 29.92. Trochę się zamotałem ale zastosowałem się do tego z METAR. no i okazało się że wylądowałem prawie w połowie pasa i ledwo wyhamowałem. Jak to ma być z tym ciśnieniem? Może mam coś w SB4 źle ustawione. Latam na fsx acceleration.
Ale moje pytanie dotyczy barometru, otóż na podejściu do EGAE ciśnienie odczytane z METAR za pomocą servinfo 30.30 natomiast w fsx tzn po wciśnięciu "B" było 29.92. Trochę się zamotałem ale zastosowałem się do tego z METAR. no i okazało się że wylądowałem prawie w połowie pasa i ledwo wyhamowałem. Jak to ma być z tym ciśnieniem? Może mam coś w SB4 źle ustawione. Latam na fsx acceleration.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Mam ASX ale podczas tych lotów nie było włączone. Natomiast w SB jest zaznaczone "Enable SquawBox weather control" i download frequency every 5 min.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
tak, miałem na bank. A czy wciskanie literki "B" powinno zawsze pokazywać właśnie ciśnienie takie samo jak w METAR?
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Wiem ale wydawało mi się to bez znaczenia dlatego napisałem tylko jaki fsx. Sprawdziłem takie coś: Zalogowałem się na EGGP i odczytałem METAR z ATIS i podawali ciśnienie 29.92 czyli 1013 natomiast ciśnienie z METAR servinfo jest inne bo 1033. Może poprostu nie przejmować się tym co servinfo mówi?No to jeszcze jaki windows i jaki samolot i prośba o podawanie jak największej ilości szczegółów bez pytania
Natomiast co w sytuacji kiedy np na EGAE nie ma kontroli i nie ma ATIS. Czy stosować się do ciśnienia jakie wyskakuje po przyciśnięciu literki "B"?
Samolot: Wilco A320
Winda XP SP3
FSX ACCELERATION
SB4
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Twoja pogoda w FS musi odpowiadać tej która jest w METARach. Inaczej nie ma to sensu.
Prawda jest też taka, że wystarcza opcja "real world weather" w ustawieniach pogody w FS (wtedy trzeba dezaktywować tą w SB4). Nie ma problemu dopóki w obu źródłach są dane z tego samego okresu, i gdy podejmując kluczowe decyzje kierujesz się METARami vatsimowymi.
Prawda jest też taka, że wystarcza opcja "real world weather" w ustawieniach pogody w FS (wtedy trzeba dezaktywować tą w SB4). Nie ma problemu dopóki w obu źródłach są dane z tego samego okresu, i gdy podejmując kluczowe decyzje kierujesz się METARami vatsimowymi.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Nie do końca Dymitr. W add-onach w tym w Wilco zależy od tago, jaką TA masz ustawioną w FMC.
Poza tym tu chodzi o podejście czyli z pewnością poniżej 18000ft.
1. Nie we wszystkich samolotach "B" ustawia ciśnienie - w Wilco chyba właśnie nie ustawia ale moge sie mylić - sprawdź sam. Możesz też w samym FSX mieć ten klawisz przedefiniowany.
2. Jak lecisz online to METARa nie sprawdzaj w SI tylko w SB ( komenda .metar XXXX)
3. Jeśli nawet miałeś źle ustawione ciśnienie nie mogło to mieć wpływu na to, że wylądowałeś w połowie pasa jeśli podchodziłeś wg ILSa lub z widocznością ( chyba, że podchodziłeś VOR/DME i kierowałeś się wysokościami na mapie w określonej odległości od VORa)
Poza tym tu chodzi o podejście czyli z pewnością poniżej 18000ft.
1. Nie we wszystkich samolotach "B" ustawia ciśnienie - w Wilco chyba właśnie nie ustawia ale moge sie mylić - sprawdź sam. Możesz też w samym FSX mieć ten klawisz przedefiniowany.
2. Jak lecisz online to METARa nie sprawdzaj w SI tylko w SB ( komenda .metar XXXX)
3. Jeśli nawet miałeś źle ustawione ciśnienie nie mogło to mieć wpływu na to, że wylądowałeś w połowie pasa jeśli podchodziłeś wg ILSa lub z widocznością ( chyba, że podchodziłeś VOR/DME i kierowałeś się wysokościami na mapie w określonej odległości od VORa)
W Wilco A320 jak masz do ustawiania cyferki w oknie z ciśnieniem, ustaw B, a później przekręć do ciśnienia w METAR z SB, mi też często FS czyta ciśnienie o 1hpa niższe/wyższe niż to w FSINN - niezależnie od samolotu. Nie zagłębiałem się. Reszta pogody jest ok.
Czasem są opóźnienia w ATIS kontrolerów, Piotr dobrze mówi co do sprawdzania.
Czasem są opóźnienia w ATIS kontrolerów, Piotr dobrze mówi co do sprawdzania.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Wiem że powyżej 18000 "B" zawsze ustawia na 29.92 ale mi chodzi o ciśnienie w czasie podejścia czyli na poziomie poniżej 10000 stóp, bo wtedy naciskanie co jakiś czas zmienia ciśnienie. Swoją drogą w zależności od czego zmienia się TA - np. wysokość terenu itp?Nie, bo FS myśli, że na całym świecie TA to 18000 stóp i powyżej tej wysokości po wciśnięciu B ustawia ciśnienie standardowe.
Ja mam ustawione na 18000 w FMC.W add-onach w tym w Wilco zależy od tago, jaką TA masz ustawioną w FMC.
To jest chyba najistotniejsza informacja. Do tego będę się stosował. Bo w zasadzie moje wątpliwości powstały z przez Servinfo.Jak lecisz online to METARa nie sprawdzaj w SI tylko w SB (komenda .metar XXXX)
Lądowałem wg ILSa i problem zauważyłem kiedy na wysokości 2500 przestawiłem ciśnienie wg servinfo na 30.50 bo tak mi podawał, i okazało sę ze jestem o 500 stóp za nisko więc samolot zaczął się wznosić.3. Jeśli nawet miałeś źle ustawione ciśnienie nie mogło to mieć wpływu na to, że wylądowałeś w połowie pasa jeśli podchodziłeś wg ILSa lub z widocznością ( chyba, że podchodziłeś VOR/DME i kierowałeś się wysokościami na mapie w określonej odległości od VORa)
W Wilco raczej nie jest wszystko jedno jakie ciśnienie dla ILS-a bo w FCU Arbuza jest zakładka APPR, gdzie ustawia się ciśnienie lotniska na którym się ląduje. Do tej pory ustawiałem literką "B" i przepisywałem do FCU - ale gdy latałem offline i wszystko było oki. Lądowanie zawsze na początku pasa bez problemu.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
No i znalazłem błąd. W opcjach fsx-a miałem ustawione Weather themes zamiast real world weather. Dzięki wszystkim za podpowiedzi. Idę latać...
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Zależy od kraju.skalarki pisze:Swoją drogą w zależności od czego zmienia się TA - np. wysokość terenu itp?
viewtopic.php?t=6323&highlight=transition+level - punkt 8
TA i TL ustawiasz na takie, jakie obowiązują w danym kraju.Ja mam ustawione na 18000 w FMC.W add-onach w tym w Wilco zależy od tago, jaką TA masz ustawioną w FMC.
Jak już podchodzisz do lądowania wg. ILSa, to przestawienie wysokościomierza nie zmieni Ci wysokości. Chyba, że mówisz o locie przed przechwyceniem glide slope.Lądowałem wg ILSa (...)na wysokości 2500 przestawiłem ciśnienie (...) samolot zaczął się wznosić.
PS. viewtopic.php?t=193&highlight=transition+level
Jest wszystko jedno, bo ILS to system niezależny od ciśnienia.W Wilco raczej nie jest wszystko jedno jakie ciśnienie dla ILS-a
To NIE jest rozwiązaniem problemu, bo teraz może zaistnieć rozbieżność pomiędzy tym co ściągnie FS z jego serwerów meteo, a tym co będzie na VS...No i znalazłem błąd. W opcjach fsx-a miałem ustawione Weather themes zamiast real world weather.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Zrobiłem tą trasę ponownie i było oki.
Dzięki Rzemyk za wyjaśnienia.
Będę robił tak: METAR z SB4 dla lotniska docelowego i ręczne ustawanie ciśnienia zamiast "B", będzie oki?
Dzięki Rzemyk za wyjaśnienia.
Jest na tyle, że teraz w fsx, sb4 i servinfo mam takie same wartości. Pewno że może wystąpić rozbieżność bo fsx ściąga pogodę co 15 minut a w tym czasie może się zmienić dużo.To NIE jest rozwiązaniem problemu, bo teraz może zaistnieć rozbieżność pomiędzy tym co ściągnie FS z jego serwerów meteo, a tym co będzie na VS...
Będę robił tak: METAR z SB4 dla lotniska docelowego i ręczne ustawanie ciśnienia zamiast "B", będzie oki?
tak to było właśnie przed przechwyceniem G/SJak już podchodzisz do lądowania wg. ILSa, to przestawienie wysokościomierza nie zmieni Ci wysokości. Chyba, że mówisz o locie przed przechwyceniem glide slope.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
NIE. Zdecyduj się na jedno źródło pogody.skalarki pisze:Jest na tyle, że teraz w fsx, sb4 i servinfo mam takie same wartości. Pewno że może wystąpić rozbieżność bo fsx ściąga pogodę co 15 minut a w tym czasie może się zmienić dużo.
Albo FSX albo SB4. stosowanie obu na raz jest bez sensu i źródłem problemów a nie ich rozwiązaniem.
Skoro masz ASX to najlepiej to wybierz jako źródło pogody a reszte powyłączaj.
Jeśli nie to z SB.
Jakkolwiek stosowanie klawisza B jest mało "as real... " to jednak polecam Ci tą metodę + ewentualne dokręcenie o ten 1 - 2 hpa do METARa.skalarki pisze:Będę robił tak: METAR z SB4 dla lotniska docelowego i ręczne ustawanie ciśnienia zamiast "B", będzie oki?
Naciskając B i widząc, że przestawiło się na np. 1040 podczas, gdy w METARze jest np 1020, wiesz, że coś masz nie tak z pogodą i nawet jak ręcznie przestawisz na 1020, będziesz na złej wysokości bo w tym przypadku u Ciebie za oknem jest 1040.
Jeśli natomiast METAR mówi QNH1020 a Ty po naciśnięciu B masz 1020 +/- 2 hpa , wiesz , że pogoda za oknem twojego samolotu jest taka sama jak w metarze.
Zatem klawisz B używany świadomie, nie jest może as real ale jest swoistego rodzaju narzędziem diagnostycznym pod tytułem " czy pogoda ściągnięta do mojego fsa jest zgodna z METARem".
To co piszesz ma sens. Wiem o co chodzi.
Ustawiłem sobie pogodę z ASX, wyłączyłem SB4 - ale nie wiem jak wyłączyć pogodę w FSX - nie ma takiej opcji - albo jej nie znalazłem?NIE. Zdecyduj się na jedno źródło pogody.
Albo FSX albo SB4. stosowanie obu na raz jest bez sensu i źródłem problemów a nie ich rozwiązaniem.
Skoro masz ASX to najlepiej to wybierz jako źródło pogody a reszte powyłączaj.
Jeśli nie to z SB.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk