CTL : Separacja
Moderator: RzEmYk
CTL : Separacja
Witam,
W środę podchodziłem na EPGD : EPGD_TWR + UNICOM.
EPGD_TWR : "Rwy 11 in use for landing & departing".
Ponieważ METAR wskazywał na BKN002, zdecydowałem, że spróbuję ILS rwy 29, CTL rwy 11. Kontroler na priv przekazał mi, żebym przełączył się na niego na prostej rwy 29.
Dwa pytania :
1. Gdybym nie zgłosił się do niego na priv wcześniej, tylko na prostej rwy 29, to nie będzie zagrożenia, gdyby ktoś w tym czasie dostał "cleared to take-off rwy 11"?
2. Czy mogę przejść przy UNICOM na VFR i podejść visual rwy 11, gdy minima będą spełnione?
W środę podchodziłem na EPGD : EPGD_TWR + UNICOM.
EPGD_TWR : "Rwy 11 in use for landing & departing".
Ponieważ METAR wskazywał na BKN002, zdecydowałem, że spróbuję ILS rwy 29, CTL rwy 11. Kontroler na priv przekazał mi, żebym przełączył się na niego na prostej rwy 29.
Dwa pytania :
1. Gdybym nie zgłosił się do niego na priv wcześniej, tylko na prostej rwy 29, to nie będzie zagrożenia, gdyby ktoś w tym czasie dostał "cleared to take-off rwy 11"?
2. Czy mogę przejść przy UNICOM na VFR i podejść visual rwy 11, gdy minima będą spełnione?
Kluczowe jest czy wieża jest proceduralna czy "vatsimowa".
Jak proceduralna (obecnie w Rębiechowie mało prawdopodone), to nie ma podglądu radarowego ale kontroluje Cię od wlotu w TMA i sprawa jest jasna.
Jak "vatsimowa", to ma podgląd i monitoruje UNI. Ale w przypadku CTL, to nie wystarczy. Ja zgłaszałem CTL na UNI i dodatkowo priwem znad KRT (IAF dla innych), że zamierzam robić CTL. To nie tylko problem konfliktów z tymi na ziemi i kontrolującej ich wiezy ale także tymi co za Tobą. CTL może się zakończyć odejściem w nos podchodzących za Tobą.
BKN002 to za mało na CTL. W okrążeniu musisz cały czas widzieć pas, a to mało prawdopodobne.
Piotr
Jak proceduralna (obecnie w Rębiechowie mało prawdopodone), to nie ma podglądu radarowego ale kontroluje Cię od wlotu w TMA i sprawa jest jasna.
Jak "vatsimowa", to ma podgląd i monitoruje UNI. Ale w przypadku CTL, to nie wystarczy. Ja zgłaszałem CTL na UNI i dodatkowo priwem znad KRT (IAF dla innych), że zamierzam robić CTL. To nie tylko problem konfliktów z tymi na ziemi i kontrolującej ich wiezy ale także tymi co za Tobą. CTL może się zakończyć odejściem w nos podchodzących za Tobą.
BKN002 to za mało na CTL. W okrążeniu musisz cały czas widzieć pas, a to mało prawdopodobne.
Piotr
As real byłoby po prostu zbliżanie radarowe?
Piotr może wyraził się mało precyzyjnie. Chodzi o to, że aby wieża prowadziła zbliżanie proceduralne na VS, musi być obsadzona przez kontrolera o odpowiednim stopniu, STU+ i wyższych. Taki kontroler może równie dobrze prowadzić zbliżanie radarowe w TMA na pozycji APP, więc bardzo rzadko zdarza się, żeby zbliżał proceduralnie, tym bardziej w Gdańsku.
Wieża na VS dobrze symuluje wieżę z reala z obsadzonym zbliżaniem. Jeżeli to zbliżanie na VS pełni UNI, to już inna bajka.
Piotr może wyraził się mało precyzyjnie. Chodzi o to, że aby wieża prowadziła zbliżanie proceduralne na VS, musi być obsadzona przez kontrolera o odpowiednim stopniu, STU+ i wyższych. Taki kontroler może równie dobrze prowadzić zbliżanie radarowe w TMA na pozycji APP, więc bardzo rzadko zdarza się, żeby zbliżał proceduralnie, tym bardziej w Gdańsku.
Wieża na VS dobrze symuluje wieżę z reala z obsadzonym zbliżaniem. Jeżeli to zbliżanie na VS pełni UNI, to już inna bajka.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Jak "od KTC" to co innego (procedura), a jak samolot jest wektorowany to co innego (radarowo budowana jest kolejka).Sterixx pisze:Ja jak słucham na skanerku EPKT _TWR i EPKK_APP to APP przekazuje TWR samolot jakieś 15,20 nm od KTC.Na Vatsim się z tym nie spotkałem.
A żeby było "as real...", to trzeba mieć taką obsadę jak w realu. VS jest w stanie obsadzić część real stanowisk przez max. 2 godzinny dziennie. W pozostałym czasie musi wprowadzać wynalazki w stylu wieży "vatsimowej" czyli real wieży ale bez współpracujacego z nią zbliżania (albo odwrotnie).
Zbliżanie proceduralne łatwe nie jest. U nas wymaga się STU+. A np. wśród przytłaczającej większości vkontro pojęcie zbliżania proceduralnego jest kompletnie nieznane o czym świadczyła dyskusja na forum VS z pół roku temu.
Piotr
Ostatnio zmieniony pt 06 mar, 2009 17:28 przez PK, łącznie zmieniany 1 raz.
No jak APP daje dct KTC i przekazuje do wieży, to dalej dojdzie do zbliżania proceduralnego (no bo jak inaczej wieża mogłaby spowodować pojawienie się samolotu na ścieżce). I w takim przypadku musi zrobić to przed wlotem w obszar objęty zbliżaniem proceduralnym (bo tam rządzi zbliżanie proceduralne). Na VS ma to miejsce tylko, gdy wieża jest proceduralna (vPyrzowice czasem są obsadzane w ten sposób).
A jak jest zbliżanie radarowe, to przekazanie do wieży następuje gdy APP ma pewność, że samolot znalazł się na ścieżce. To z reguły dzieje się już blisko lotniska. Wieża "vatsimowa" dokładnie tak działa.
Piotr
A jak jest zbliżanie radarowe, to przekazanie do wieży następuje gdy APP ma pewność, że samolot znalazł się na ścieżce. To z reguły dzieje się już blisko lotniska. Wieża "vatsimowa" dokładnie tak działa.
Piotr
Tak czy siak, wieża tym bardziej nie poda Ci instrukcji odlotowych w przypadku UNI. Co najwyżej przedstawi sytuację ruchową w kilku słowach. Natomiast nie zrozum źle, równie dobrze wieża może podać instrukcje jak jest zbliżanie, ale wtedy po prostu kontroler powie to, co ustalił z kontrolerem zbliżania.
Generalnie, trzeba po prostu uświadomić sobie, że UNI to jest przestrzeń, w której inicjatywa operacyjna jest w całości oddana pilotom. Kontroler nie może odpowiadać za to, co się dzieje poza jego przestrzenią kontrolowaną, bo albo nie ma do tego uprawnień, albo nie ma możliwości technicznych by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Generalnie, trzeba po prostu uświadomić sobie, że UNI to jest przestrzeń, w której inicjatywa operacyjna jest w całości oddana pilotom. Kontroler nie może odpowiadać za to, co się dzieje poza jego przestrzenią kontrolowaną, bo albo nie ma do tego uprawnień, albo nie ma możliwości technicznych by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Czy czasem nie będzie tak, że od KRT lecisz wg procedury na pas 29, a na prostej do pasa przechodzisz na krąg do pasa 11? Zerknij tutaj. Chodzi mi o circling pattern C. Zakładam, że jest odpowiednia widoczność.
Piotr {PK) opisał procedurę nieudanego podejścia do pasa 11, a nie podejścia do pasa 11.
Podejście do pasa 11 jest takie jak napisałeś.
Czy chodziło Ci o coś innego?
Podejście do pasa 11 jest takie jak napisałeś.
Czy chodziło Ci o coś innego?
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11