CTL : Separacja

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

CTL : Separacja

Post autor: budyniek »

Witam,
W środę podchodziłem na EPGD : EPGD_TWR + UNICOM.
EPGD_TWR : "Rwy 11 in use for landing & departing".

Ponieważ METAR wskazywał na BKN002, zdecydowałem, że spróbuję ILS rwy 29, CTL rwy 11. Kontroler na priv przekazał mi, żebym przełączył się na niego na prostej rwy 29.
Dwa pytania :
1. Gdybym nie zgłosił się do niego na priv wcześniej, tylko na prostej rwy 29, to nie będzie zagrożenia, gdyby ktoś w tym czasie dostał "cleared to take-off rwy 11"?
2. Czy mogę przejść przy UNICOM na VFR i podejść visual rwy 11, gdy minima będą spełnione?
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

1. Nie, kontrolerzy mają oczy. Nie ma kontroli radarowej, sami nie mogą zbliżać z TWR - ale i tak patrzą co się dzieje. (clrd for t-o)
2. Generalnie tak, tylko jak zawsze musisz się upewnić, że nikomu nie przeszkodzisz.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

Ogólnie to przecież możemy zgłośić się do TWR 20nm przed i też problemu nie będzie.W końcu kontrola proceduralna.
PK

Post autor: PK »

Kluczowe jest czy wieża jest proceduralna czy "vatsimowa".

Jak proceduralna (obecnie w Rębiechowie mało prawdopodone), to nie ma podglądu radarowego ale kontroluje Cię od wlotu w TMA i sprawa jest jasna.

Jak "vatsimowa", to ma podgląd i monitoruje UNI. Ale w przypadku CTL, to nie wystarczy. Ja zgłaszałem CTL na UNI i dodatkowo priwem znad KRT (IAF dla innych), że zamierzam robić CTL. To nie tylko problem konfliktów z tymi na ziemi i kontrolującej ich wiezy ale także tymi co za Tobą. CTL może się zakończyć odejściem w nos podchodzących za Tobą.

BKN002 to za mało na CTL. W okrążeniu musisz cały czas widzieć pas, a to mało prawdopodobne.

Piotr
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

Swoją drogą to przecież nie powinno być czy wieża "Vatsimowa"czy proceduralna.Jak ma być as real...
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

As real byłoby po prostu zbliżanie radarowe?

Piotr może wyraził się mało precyzyjnie. Chodzi o to, że aby wieża prowadziła zbliżanie proceduralne na VS, musi być obsadzona przez kontrolera o odpowiednim stopniu, STU+ i wyższych. Taki kontroler może równie dobrze prowadzić zbliżanie radarowe w TMA na pozycji APP, więc bardzo rzadko zdarza się, żeby zbliżał proceduralnie, tym bardziej w Gdańsku.

Wieża na VS dobrze symuluje wieżę z reala z obsadzonym zbliżaniem. Jeżeli to zbliżanie na VS pełni UNI, to już inna bajka.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

A to mi już troszke rozjaśniłeś Andrzej
Aaben pisze:Wieża na VS dobrze symuluje wieżę z reala z obsadzonym zbliżaniem.
Ja jak słucham na skanerku EPKT _TWR i EPKK_APP to APP przekazuje TWR samolot jakieś 15,20 nm od KTC.Na Vatsim się z tym nie spotkałem.
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

A na jakiej wysokości, o jakim czasie i wg. jakich zasad lotu?
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

Wysokość różnie 6000ft a i FL120 się zdarzy, nie zależnie od pory i mówię tu np.o Wizz, i innych takich. ;)
PK

Post autor: PK »

Sterixx pisze:Ja jak słucham na skanerku EPKT _TWR i EPKK_APP to APP przekazuje TWR samolot jakieś 15,20 nm od KTC.Na Vatsim się z tym nie spotkałem.
Jak "od KTC" to co innego (procedura), a jak samolot jest wektorowany to co innego (radarowo budowana jest kolejka).

A żeby było "as real...", to trzeba mieć taką obsadę jak w realu. VS jest w stanie obsadzić część real stanowisk przez max. 2 godzinny dziennie. W pozostałym czasie musi wprowadzać wynalazki w stylu wieży "vatsimowej" czyli real wieży ale bez współpracujacego z nią zbliżania (albo odwrotnie).

Zbliżanie proceduralne łatwe nie jest. U nas wymaga się STU+. A np. wśród przytłaczającej większości vkontro pojęcie zbliżania proceduralnego jest kompletnie nieznane o czym świadczyła dyskusja na forum VS z pół roku temu.

Piotr
Ostatnio zmieniony pt 06 mar, 2009 17:28 przez PK, łącznie zmieniany 1 raz.
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

Chodzi mi o sam moment kontaktowania się z APP do TWR , APP daje mu dct KTC i zgłasza się do TWR i tyle. A my na Vatsim zgłaszamy się dopiero na prostej.
PK

Post autor: PK »

No jak APP daje dct KTC i przekazuje do wieży, to dalej dojdzie do zbliżania proceduralnego (no bo jak inaczej wieża mogłaby spowodować pojawienie się samolotu na ścieżce). I w takim przypadku musi zrobić to przed wlotem w obszar objęty zbliżaniem proceduralnym (bo tam rządzi zbliżanie proceduralne). Na VS ma to miejsce tylko, gdy wieża jest proceduralna (vPyrzowice czasem są obsadzane w ten sposób).

A jak jest zbliżanie radarowe, to przekazanie do wieży następuje gdy APP ma pewność, że samolot znalazł się na ścieżce. To z reguły dzieje się już blisko lotniska. Wieża "vatsimowa" dokładnie tak działa.

Piotr
Sterixx
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 65
Rejestracja: sob 03 mar, 2007 13:44
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: Sterixx »

Dla mnie już wszystko jasne.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

W jaki sposób wykonać procedurę GA przy CTL? Nie ma opublikowanych procedur, tak więc domyślam się, że _TWR podaje instrukcje?!
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Tak, powinieneś otrzymać instrukcje w przypadku G/A, ale raczej od zbliżania niż od wieży.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Aaben pisze:ale raczej od zbliżania niż od wieży.
Zakładałem sytuację : _TWR + UNICOM, tak jak w 1szym poście.
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Tak czy siak, wieża tym bardziej nie poda Ci instrukcji odlotowych w przypadku UNI. Co najwyżej przedstawi sytuację ruchową w kilku słowach. Natomiast nie zrozum źle, równie dobrze wieża może podać instrukcje jak jest zbliżanie, ale wtedy po prostu kontroler powie to, co ustalił z kontrolerem zbliżania.

Generalnie, trzeba po prostu uświadomić sobie, że UNI to jest przestrzeń, w której inicjatywa operacyjna jest w całości oddana pilotom. Kontroler nie może odpowiadać za to, co się dzieje poza jego przestrzenią kontrolowaną, bo albo nie ma do tego uprawnień, albo nie ma możliwości technicznych by zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
PK

Post autor: PK »

GA przy CTL jest takie same jak w wersji bez CTL. Gdzieś na Polskim Vatsimie była dłuższa dyskusja na ten temat.

Piotr
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

W takim razie jak wykonasz G/A na rwy 11 EPGD?
PK

Post autor: PK »

Skręcasz na KRT i wznosisz jak nakazano. GA mówi jak wrócić na IAF (po jakiej stronie lotniska), jak ominąć przeszkody i na jakiej wysokosci masz wlecieć nad IAF.

Piotr
Ark
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 105
Rejestracja: sob 02 sie, 2008 11:17
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Ark »

Czy czasem nie będzie tak, że od KRT lecisz wg procedury na pas 29, a na prostej do pasa przechodzisz na krąg do pasa 11? Zerknij tutaj. Chodzi mi o circling pattern C. Zakładam, że jest odpowiednia widoczność.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Piotr {PK) opisał procedurę nieudanego podejścia do pasa 11, a nie podejścia do pasa 11.
Podejście do pasa 11 jest takie jak napisałeś.
Czy chodziło Ci o coś innego?
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Ark
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 105
Rejestracja: sob 02 sie, 2008 11:17
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Ark »

Nie chodzi mi o coś innego, lecz o GA. Przyznaję się do braku pewności w temacie. Dlatego poprzedni post zadałem w formie pytania.
ODPOWIEDZ