[FSX] PMDG 737NGX

Dział poświęcony płatnym samolotom i śmigłowcom (czyli opinie, recenzje, poradniki). Z problemami technicznymi proszę do działu Problemy Techniczne-Samoloty.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Gdyby przyjmować średnią, to by było 0.8075 - 0.8029 to wartość z manuala.
Ultor
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 230
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 17:05
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: Ultor »

OK, niech więc będzie wartość z manuala. Teraz zobaczę w FSX ile ważył ładunek i porównamy to z max. masą do lądowania 737NGX.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Bez przesady, nie musi się zgadzać do tylu miejsc po przecinku ;)
Z ciekawostek - paliwo które zostanie podgrzane oczywiście zwiększy swoją objętość, dlatego 737 ma zawory pozwalające pozbyć się naddatku:
http://www.airliners.net/photo/Continen ... 987fb546f3
Ultor
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 230
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 17:05
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: Ultor »

No więc sprawdziłem w FSX i wygląda to tak:

- dla moich dotychczasowych ustawień dot. ładunku ZFW=60,2 t
- jeśli zatankowałem 1/3 zbiorników paliwa tj. 6,9 t paliwa to GWT=67,1 t
- wtedy po przylocie EPWA-EPGD masa do lądowania wg FSBuilda wyniesie 65,8 t

Natomiast maksymalna dopuszczalna masa startowa to 66,3 t a więc bardzo blisko! Tak wiec to dlatego Vref zostały ustawionie na około 150 kts.

Jednakże bawiąc się w planowanie paliwa przy pomocy FMS 737NGX okazuje się, że minimalna ilość paliwa jaką on akceptował na tej trasie wynosiła nie 1,3 t ale 2,5 t (przy ustawieniu rezerwy na 0,1 t aby ją móc pominąć) bo dla mniejszej ilości zaraz wyświetlał komunikat "Insufficient fuel load". Tak więc jeśli faktycznie pali on ponad tonę więcej niż wylicza to FSBuild to i tak masa przy lądowaniu wyniesie 64,6 t a więc i tak blisko maksymalnie dopuszczalnej i stąd duże Vref.

UZUPEŁNIENIE:

Właśnie przeleciałem trasę EPWA-EPGD i było tak: ZFG=60,2 t więc tutaj zostawiłem wszystko jak było ale "zatankowałem" tylko 3 t paliwa. Na trasie samolot spalił jakieś 1,9 t ale zaznaczam, ze użyłem ograniczenia na moc silnika podczas startu i wznoszenia "-1" w obu przypadkach. W rezultacie po wylądowaniu samolot ważył 61,3 t a więc 5 t mniej niż maksymalna i FMS określił mi Vref=144 kts dla klap ustawionych na 30*.
Na MCP ustawiłem dokładnie 144 kts nie dodając 5 kts jak to się powinno zwykle robić. I okazało się, że tym razem 737NGX wyhamował bardzo dobrze bo prędkość kołowania osiągnąłem dość daleko od zjazdu z pasa. Tak więc sądzę, że kluczowa jest tutaj masa samolotu przy lądowaniu a prędkość Vref podawana przez FMS jest prawidłowa nawet jeśli wynosi 140-150 kts bo samolot i tak spokojnie wyhamuje jak należy. Jeśli jednak masa przy lądowaniu jest tylko o 1-1,5 t mniejsza niż maksymalnie dopuszczalne 66,3 t to wtedy robi się nieciekawie i hamowanie zajmuje tak ze 2 km na oko.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Czy w związku z powyższym ktoś się pokusi o zrobienie EnterAir? Proszę! :)
roberts115
Cadet
Cadet
Posty: 6
Rejestracja: czw 27 maja, 2010 15:32
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: roberts115 »

Ja nawet błagam o Enter Air, bo teraz muszę latać Transavią wziętą w leasing... ;)
Ultor
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 230
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 17:05
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: Ultor »

Jeśli ktoś zrobi fikcyjne malowania 737NGX w barwach LOT to też byłyby mile widziane. A tak w ogóle to czy LOT planuje zakupić 737NG aby zastąpić stare Classic czy zastąpią je tylko większe Embraery?
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Już jest takie malowanie, szukaj przed pisaniem.
http://library.avsim.net/search.php?Sea ... &Go=Search
Awatar użytkownika
radib25
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: pt 04 maja, 2007 21:20
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: radib25 »

Na 23 września 2011 planują wydanie SP1. Zastrzegają jednak, że data może ulec zmianie.
Więcej na http://forum.avsim.net/topic/347416-03s ... ngx-items/
Obrazek
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

Stałem się się nieszczęśliwym posiadaczem 737 NGX i jaka już tradycja muszę mieć z tym jakiś problem - instalacja przebiegła bardzo sprawnie, czytam tutorial no i trzeba uruchomić fsx. Pyta się czy uruchomić HUD od tego PMDG 737 NGX, klikam uruchom, a tu wyskakuje okienko o tym, czy uruchomić ponownie symulator. Tutaj szczegóły:
C:\Documents and Settings\Michał\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\fsx.CFG.txt
C:\Documents and Settings\Michał\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\dxdiag.txt
C:\Documents and Settings\Michał\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\scenery.cfg
C:\Documents and Settings\Michał\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\fdr.dat
C:\Documents and Settings\Michał\Dane aplikacji\Microsoft\FSX\DLL.xml
Próbowałem usuwać fsx.cfg i scenery.cfg, ale nic nie pomogło.

edit: a mój system to Win XP 32-bit
mbucholski
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 283
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
Skąd jesteś: Maastricht

Post autor: mbucholski »

Załaduj NGX-a przez jakiś inny samolot z uruchomionego lotu swobodnego.
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Może jakiś screen? Z tego co dałeś dużo "wywróżyć" (a przynajmniej ja nie potrafię) się nie da.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

Po pierwsze symulator się w ogóle nie włącza, a po drugie to wygląda tak: Zainstalowanie NGX, włączanie fsx, pytanie o uruchomienie PMDG_HUD_interface.dll, naciśnięcie Uruchom, pytanie o to, czy uruchamiać to przy każdej sesji - Tak, jakieś 20 sek., A fatal error occurred -> What data does this error report contain? -> View the contents of error report i jest tam to co w moim poście wyżej.
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Spróbuj odinstalować NGXa, usunąć wpisy dotyczące niego w FSX.cfg i zainstaluj go ponownie.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

No i właśnie chodzi o to żebyś to okienko fatal error rozszerzył żeby zobaczyć szczegółowe informacje o błędzie, kliknął taki guzik na klawiaturze "prtscsysrq" by zrobić printscreena i tego printscreena nam wysłał. Będzie przynajmniej wiadomo co wywala.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

Już wszystko działa, ale i tak dzięki za pomoc
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Czy ktoś ma problem z "wytracaniem" prędkości na zniżaniu? Daję hamulce aero na full, zniżanie 1800 ft/min a on mi się rozpędza. Czy tak ma być?
st1322
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 174
Rejestracja: pn 10 sie, 2009 15:56
Skąd jesteś: ELLX

Post autor: st1322 »

Po pierwsze to na jakiej wysokosci jestes?

Po drugie, jak z przepustnica? Jest na Idle czy nie?

Jak odpowiesz to pomyslimy dalej.
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Przepustnica na IDLE. Do FL200 można schodzić nawet do 3000 ft/min, później nawet przy 1600 ft/min bez hamulców aero się rozpędza. Z hamulcami - powiedzmy - trzyma prędkość. A co kiedy trzeba zniżać szybciej?
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

OK - Z powyższych linków wynika, że NGX ma właściwy model lotu i trzeba się nauczyć myśleć bardziej do przodu przy zniżaniu. Jeżeli zatem ktoś z kontrolerów VATSIM (przynajmniej PL) czyta te posty to uprzejmie Was proszę o uwzględnienie charakterystyki (autentycznej - przynajmniej tak piszą) NGX 800 WL :)
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Jeśli możesz zniżać szybciej niż 500 stóp na minutę, to nie musisz informować ATC - po prostu planuj zniżanie tak, by nie musieć jednocześnie wytracać prędkości i wysokości.
Trochę na ten temat w 737:
http://www.pprune.org/archive/index.php/t-283935.html
http://www.pprune.org/archive/index.php/t-334868.html
http://www.pprune.org/archive/index.php/t-344570.html
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

To pilot ma wiedzieć jak zniża jego maszyna. To pilot ma przewidywać sytuację. To pilot ma usta i mikrofon, żeby poprosić o wcześniejsze zniżanie.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Zgoda. ALE!
To kontroler ma wiedzieć czy pilot leci na miotle czy wahadłowcem, bo chyba po coś w planie lotu się wpisuje "markę" samolotu. Czy zupełnie niepotrzebnie???
@Belfegor - dzięki za pomocne linki.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Przecież kontroler nie ma za zadanie znać charakterystyk wszystkich samolotów łącznie z ich odmianami.
To obowiązek pilota żeby zgłosić gotowość do zniżania.

Wymagasz żeby policjant stojący na skrzyżowaniu uważał na Ciebie i mówił Ci kiedy masz zacząć hamować abyś nie wjechał na środek skrzyżowania.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Ja niczego nie wymagam, chodzi mi tylko o współpracę. Oczywiście, że pilot kontroluje sytuację na pokładzie i może odmówić wykonania zniżania, którego wykonać się nie da. Policjant na skrzyżowaniu nie ma za zadanie naciskać na mój pedał hamulca, ale także musi obserwować ruch samochodów i dawać sensowne instrukcje kierowcom. I kontroler także nie musi znać charakterystyk, odmian itd itp, ale przecież dając instrukcje jakimiś kryteriami się kieruje. Kooperacja!
Artur Grabski
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 127
Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
Skąd jesteś: Bielsko-Biała

Post autor: Artur Grabski »

3 mile na poziom takimi kryteriami ja się kieruje i zazwyczaj działa.
lukastur
Cadet
Cadet
Posty: 42
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:39
Skąd jesteś: Lublin

Post autor: lukastur »

Ok. Będę ćwiczył zejścia NGX w/g wzoru 3 mile na poziom, chociaż już nie mam pomysłu co można więcej zrobić niż:
1. przepustnica idle
2. speedbrake na full
3. znaczne wytracanie prędkości z małym zniżaniem (np 300-500 ft/min), a potem gwałtowne zniżanie z rozpędzaniem (4000 ft/min)
Ostatnio zmieniony śr 14 wrz, 2011 19:30 przez lukastur, łącznie zmieniany 3 razy.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

0. Sensownie zaplanować zniżanie...
To kontroler ma wiedzieć czy pilot leci na miotle czy wahadłowcem, bo chyba po coś w planie lotu się wpisuje "markę" samolotu. Czy zupełnie niepotrzebnie???
Kontroler nie będzie wiedział, jaki to FSowy model, co użytkownik z nim zrobił i czy umie się nim posługiwać.
CeglA
Cadet
Cadet
Posty: 1
Rejestracja: śr 14 wrz, 2011 17:07
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: CeglA »

Witam,
wiadomo może coś w sprawie malowania Enter Air dla PMDG NGX?
Ostatnio zmieniony śr 14 wrz, 2011 19:37 przez CeglA, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

A jak jest z AIRAC w NGX? Można pobierać go z navigraph, czy przygotowują coś innego?
Awatar użytkownika
shaman
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: pt 11 kwie, 2008 00:05
Skąd jesteś: Częstochowa

Post autor: shaman »

Normalnie kupujesz od Navigraph. Do wszystkich PMDG jest ten sam airac.
C2D E8400@3.5Ghz,ASUS P5Q-E,DDR2 OCZ SLI Ready 800Mhz,GTX260,Chieftec 550W,HDD1TB,LCD 22'',Saitek Cyborg X
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

Ok, dzięki. Myślałem, że w tym jest coś nowego i chciałem się upewnić.
Roki117
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 85
Rejestracja: pt 06 sty, 2006 21:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Roki117 »

Nie wiem dlaczego ale po przylocie na lotnisko docelowe po chwili zawiesza się FSX z PMDG NGX-em. Pokazuje okienko fatal error i wyrzuca z FSa po czym załącza na nowo FSX :/
Co to może być?
Zainstalowane mam Active Sky Evo, PMDG NGX, Aerosoft Vienna i German Airports 3 X
łącznie z service packami do FSX-a.
Win 7 64 bity
I5 3570K 16GB RAM 1600MHz GTX750TI 2GB Saitek X52 PRO
mirage9
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 170
Rejestracja: ndz 25 maja, 2008 16:56
Skąd jesteś: Irlandia

Post autor: mirage9 »

Wejdz w control panel-->narzedzia administracyjne-->event viewer.Jak sie otwwrzy to wybierz 1 folder,potem zakladke i tam jeden z peirwszych errorow powienien dotyczyc fsx.Jak moglbys pokazac go tutaj bylo by nam prosciej.
Obrazek
Marcin Palasek
Cadet
Cadet
Posty: 3
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 11:39
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Marcin Palasek »

Podczepiam się pod Posta:

log:
Faulting application name: fsx.exe, version: 10.0.61637.0, time stamp: 0x46fadb14
Faulting module name: MSVCR90.dll, version: 9.0.30729.4926, time stamp: 0x4a1743c1
Exception code: 0xc0000417
Fault offset: 0x0006c955
Faulting process id: 0x574
Faulting application start time: 0x01cc7234e08638a2
Faulting application path: C:\Microsoft Flight Simulator X\fsx.exe
Faulting module path: C:\Windows\WinSxS\x86_microsoft.vc90.crt_1fc8b3b9a1e18e3b_9.0.30729.4926_none_508ed732bcbc0e5a\MSVCR90.dll
Report Id: 44425ce0-de28-11e0-a9e1-f46d040a117

Lub:
Log Name: Application
Source: Application Error
Date: 9/12/2011 11:00:57 PM
Event ID: 1000
Task Category: (100)
Level: Error
Keywords: Classic
User: N/A
Computer:
Description:
Faulting application name: fsx.exe, version: 10.0.61637.0, time stamp: 0x46fadb14
Faulting module name: PMDG_737NGX.DLL, version: 1.0.0.0, time stamp: 0x4e4a3aef
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x00057412
Faulting process id: 0xca4
Faulting application start time: 0x01cc71c1519df77e
Faulting application path: C:\FSX\fsx.exe
Faulting module path: C:\FSX\GAUGES\PMDG_737NGX.DLL
Report Id: 99d87237-ddb4-11e0-a8cc-f46d0497c09f

Win 7 64 Bit

Obie biblioteki zainstalowane

Versions of C + + 2008:
9.0.30729.4148 x64
9.0.30729.4148 x86
lotnik555
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 07 lip, 2011 15:01
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: lotnik555 »

Witam, powie mi ktoś jak uzbroić spoilery w pmdg 737 ngx? Chodzi o to, że jak ląduje wg ILS to przed przyziemieniem wyłączam a/t albo się automatycznie samo wyłącza, i jak koła dotkną pasa to żeby automatycznie włączył się ciąg wsteczny?... Zawsze wykonuje to ręcznie dlatego moje pytanie jest takie czy da się zrobić to automatycznie? Za odpowiedź dziękuję...
Ostatnio zmieniony wt 11 paź, 2011 18:25 przez lotnik555, łącznie zmieniany 1 raz.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Nie ma automatycznego ciągu wstecznego, spoilery uzbraja się normalnie - shift+/ albo clickspot w VC.
lotnik555
Cadet
Cadet
Posty: 43
Rejestracja: czw 07 lip, 2011 15:01
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: lotnik555 »

Sprawa wygląda tak, że kiedy dotknę kołami pasa to wciskam F2 - ciąg wsteczny... niestety często bywa tak, że nie chce on się włączyć... tzn.. na filmikach jak oglądam przy lądowaniu tylko lekko kołami dotknie samolot pasa i od razu spoilery i ciąg wsteczny się włącza... Dlatego nie wiem czy ja coś źle robię?
ODPOWIEDZ