Carenado C152II - osiągi samolotu

Dział poświęcony płatnym samolotom i śmigłowcom (czyli opinie, recenzje, poradniki). Z problemami technicznymi proszę do działu Problemy Techniczne-Samoloty.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
Scepon
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: śr 28 gru, 2011 08:40
Skąd jesteś: z Gór

Carenado C152II - osiągi samolotu

Post autor: Scepon »

[Wydzieliłem z wątku "Najlepszy płatny samolot do lotów VFR". - Rz]
luko pisze:...Ew. Cessna 152 II.
Szczerze mówiąc nie jestem zachwycony tym modelem. Owszem - wykonanie przyzwoite jak to u Carenado. Wczoraj w niespełna godzinnym locie VFR stwierdziłem dziwne zachowanie się samolotu. Lecąc na wysokości 6500 ft miałem problem z utrzymaniem prędkości IAS w granicach 80-90 kts, rpm max przez cały lot :| . Przykładowo po załadowaniu się aktualnego metar'u mając wiatr z kierunku 202/12 kts lot z kursem 171 [Zilina-Turcianske Teplice] samolot w locie poziomym zwalniał do 60-63 kts (!), zachowując się jakoby blisko przeciągnięcia. Nie zauważyłem żadnych anomalii w pogodzie [np. porywów wiatru]. Po kilku minutach kiedy "dusił się" jak w czołowym wietrze przynajmniej 40 kts prędkość nagle zaczynała rosnąć z 60 do 90-95 kts i dalej leciało się OK. Podobne zachowanie się samolotu zauważyłem 4-5 razy w ciągu naprawdę niedługiej trasy [0.82 h/ 146 km]. Ponadto w tym modelu wskazania ciśnienia i temperatury oleju są martwe - po uruchomieniu rosną do pewnych wartości i pozostają niezmienne niezależnie od warunków pracy silnika. Jeśli o ciężar/masę samolotu chodzi - miałem 5 % paliwa i dwie osoby na pokładzie - przeciążony nie był.
Rozpisałem się za bardzo - sorki.

Jeśli do lotów VFR to chyba wskazany górnopłat, lepiej prowadzi się nawigację nie patrząc "w skrzydło" poniżej. Ze swej strony skromnie rekomenduję Carenado Cessna 172N [z darmowych rewelacyjną C150L - FRANCOIS-DENIS GUIDEE & YVES FRANCKART]
Ostatnio zmieniony pt 08 cze, 2012 19:46 przez Scepon, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Scepon pisze:Lecąc na wysokości 6500 ft miałem problem z utrzymaniem prędkości IAS w granicach 80-90 kts, rpm max przez cały lot :| . Przykładowo po załadowaniu się aktualnego metar'u mając wiatr z kierunku 202/12 kts lot z kursem 171 [Zilina-Turcianske Teplice] samolot w locie poziomym zwalniał do 60-63 kts (!)
Nie masz czasem ustawionego wyświetlania TAS, czy wręcz jakimś cudem GS? IAS nie zależy od prędkości wiatru, nie może się zmniejszyć tylko dlatego, że wiatr silniej wieje.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Scepon
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: śr 28 gru, 2011 08:40
Skąd jesteś: z Gór

Post autor: Scepon »

wojtek_84 pisze:...to, że większość nowych konstrukcji to dolnopłaty nie jest przypadkiem.
Owszem, ale czy istnieje jakiś przyzwoicie odwzorowany do lotów VFR w FS'ie ? Lubię Cirrusa SR22 i chyba w tym przedziale jest nie do pobicia.
RzEmYk pisze:Nie masz czasem ustawionego wyświetlania TAS, czy wręcz jakimś cudem GS? IAS nie zależy od prędkości wiatru, nie może się zmniejszyć tylko dlatego, że wiatr silniej wieje.
Słuszna uwaga, ale nie przypadkiem zaznaczyłem w swojej wypowiedzi "...z utrzymaniem prędkości IAS w granicach...". Nie mam koncepcji jaka jest przyczyna. Kwestia ustawień niestety odpada.
ad_verbum
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 417
Rejestracja: sob 23 kwie, 2011 22:36
Skąd jesteś: EPGD

Post autor: ad_verbum »

Scepon pisze:Lecąc na wysokości 6500 ft miałem problem z utrzymaniem prędkości IAS w granicach 80-90 kts, rpm max przez cały lot :| . Przykładowo po załadowaniu się aktualnego metar'u mając wiatr z kierunku 202/12 kts lot z kursem 171 [Zilina-Turcianske Teplice] samolot w locie poziomym zwalniał do 60-63 kts (!), zachowując się jakoby blisko przeciągnięcia.
Jaka była wilgotność i temperatura zewnętrzna na wysokości, na której leciałeś? Były jakieś chmury? Domyślasz się chyba o czym myślę.
Awatar użytkownika
Scepon
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: śr 28 gru, 2011 08:40
Skąd jesteś: z Gór

Post autor: Scepon »

ad_verbum pisze:Jaka była wilgotność i temperatura zewnętrzna na wysokości, na której leciałeś? Były jakieś chmury? Domyślasz się chyba o czym myślę.
Przepraszam, ale nie będę kontynuował dyskusji bo wywołałem OT i mnie wywalą stąd zaraz ;)
W każdym razie - oblodzenia nie było.
Sytuacja sprzed chwili [okolice LZSL], widać RPM oraz prędkość - niestety malejącą
LZSL 080930Z VRB02KT 9999 FEW033 26/13 Q1010
Obrazek
marcpro
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 189
Rejestracja: czw 18 paź, 2007 23:05
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: marcpro »

Pokaż ustawienia przepustnic.
Zubożyłeś mieszankę ?

Bo jeżeli przepustnicę miałeś na max. To obroty powinieneś mieć w okolicach 2.500 - a jest mniej. Spadek obrotów może wynikać ze zbyt bogatej mieszanki.
Pozdrawiam,
Marcin
FS 9,1; FSG 2005; GE Pro; UTE; FE; WPS; TPS; FSPax; FS Nav, RC4, Wilco Airbus vol1.
C2D 8500, GF 9800GTX+ 1GB, SB Audigy 2 ZS, 2GB RAM, XP Pro SP3.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Spadek obrotów do 2300 to pewnie mieszanka. Ale to nie tłumaczy lotu poziomego z prędkością 80 KIAS.

Wiem, że to głupie pytanie... ale nie miałeś przypadkiem klap wysuniętych?

Możesz wrzucić screena z pełnym kokpitem - nie wiem jakie ta Cessna ma jeszcze instrumenty pokazujące pracę silnika, ale dobrze było by je wrzucić wszystkie.
marcpro
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 189
Rejestracja: czw 18 paź, 2007 23:05
Skąd jesteś: EPSO

Post autor: marcpro »

wojtek_84 pisze:Spadek obrotów do 2300 to pewnie mieszanka. Ale to nie tłumaczy lotu poziomego z prędkością 80 KIAS.
Wydaje mi się że na tej wysokości te 80 węzłów to będą wszystkie pieniądze.
Kiedyś swego czasu trochę się bawiłem tą Cześką i muszę powiedzieć powyżej 3000 stóp ciężko było wyciągnąć z niej coś więcej niż 85-90 kts. W końcu ona ma silnik wolnossący więc jej osiągi nie są rewelacyjne.
Pozdrawiam,
Marcin
FS 9,1; FSG 2005; GE Pro; UTE; FE; WPS; TPS; FSPax; FS Nav, RC4, Wilco Airbus vol1.
C2D 8500, GF 9800GTX+ 1GB, SB Audigy 2 ZS, 2GB RAM, XP Pro SP3.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

W końcu ona ma silnik wolnossący więc jej osiągi nie są rewelacyjne
Rewelacyjne - nie. Ale 4000 to jest "nic".

Według instrukcji na 4000ft przy 75% mocy powinien mieć 103 KTAS. Przy 55% 89KTAS. Na załączonym obrazku nie osiąga nawet tego.

Na 8000 przy 55% mocy powinien mieć 91 KTAS - czyli więcej niż ma na obrazku na znacznie mniejszej wysokości. Przy 75% mocy może osiągnąć nawet 107KTAS.
Awatar użytkownika
Scepon
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: śr 28 gru, 2011 08:40
Skąd jesteś: z Gór

Post autor: Scepon »

Jeśli o mieszankę chodzi to w zasadzie odruchowo przekraczając 3000 ft zubożam ją dostosowując do najlepszych obrotów.
Nie miałem wysuniętych klap. Poza tym lotnisko LZSL ma wystarczająco długi, twardy pas, klapy do startu są zupełnie niepotrzebne.
Można osiągnąć swobodnie obroty 2500 na tej wysokości - sam zmniejszyłem do 2300 wykonując lot poziomy, ponieważ pierwotnie prędkość bez problemu utrzymywała się w okolicach ~95 kts [poza tym jest to naturalnie wskazane dla utrzymania właściwej kultury pracy silnika, temperatur itd.]. Nie ma sensu pokazywać pozostałych przyrządów, ponieważ nic to nie wniesie do tematu [poza obrotomierzem nie ma po prawej nic interesującego]. Mam również poprawnie skalibrowany joystick. Naprawdę mimo wszelkich podejrzeń nie potrafię znaleźć przyczyny tak dziwnego modelu lotu i choć nie jestem nieomylny uważam, że to wina wydawcy/producenta. O niebo lepsza pod tym względem jest darmowa C150, o której wspomniałem wcześniej. Uważam, w odniesieniu również do danych podanych przez wojtek_84 że model poza stroną graficzną jest bardzo słabo odwzorowany pod względem fizyki.

Zapraszam do zerknięcia przy chwili czasu na film pokazujący w czym problem. W tym akurat przypadku nie jest to jakaś wielka różnica w prędkości, jednak pokazuje w czym rzecz. Za nieprofesjonalność filmu z góry przepraszam. Proszę potraktować jako poglądowy obraz sygnalizowanego problemu.

C 152
Ostatnio zmieniony pt 08 cze, 2012 19:46 przez Scepon, łącznie zmieniany 1 raz.
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Pytanie dotyczy c152 wersja bezpłatna. czy można zwiększyć wychylenia steru kierunku, gdyż startując przy wietrze 90 st. do drogi startowej i sile 15 kt, nie mogę utrzymać samolotu w osi,wiatr +efekt zaśmigłowy nie pozwala mi sterować samolotem poprawnie, a ster kierunku maksyalnie w podłodze?
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
michalkarpik
Cadet
Cadet
Posty: 11
Rejestracja: pn 17 mar, 2014 20:46
Skąd jesteś: EPKW

Post autor: michalkarpik »

adiks7 pisze:Pytanie dotyczy c152 wersja bezpłatna. czy można zwiększyć wychylenia steru kierunku, gdyż startując przy wietrze 90 st. do drogi startowej i sile 15 kt, nie mogę utrzymać samolotu w osi,wiatr +efekt zaśmigłowy nie pozwala mi sterować samolotem poprawnie, a ster kierunku maksyalnie w podłodze?
Nie wiem czy ta odpowiedź coś wniesie, ale w realu maksymalna składowa wiatru bocznego wynosi 12kt.
ODPOWIEDZ