PMDG 747-400 Queen of the Skies

Dział poświęcony płatnym samolotom i śmigłowcom (czyli opinie, recenzje, poradniki). Z problemami technicznymi proszę do działu Problemy Techniczne-Samoloty.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

gregee123
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 79
Rejestracja: czw 07 paź, 2010 21:11
Skąd jesteś: z Polski

Post autor: gregee123 »

Jeśli masz czarne ekrany, to przede wszystkim napisz skąd masz ten dodatek.
Drakus
Cadet
Cadet
Posty: 6
Rejestracja: ndz 28 lis, 2010 19:15
Skąd jesteś: Bydgoszcz

Post autor: Drakus »

Mam podstawowy 747-400X ze sklepu PMDG za 55 dolców. Instalowałem mu tylko livery.
gregee123
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 79
Rejestracja: czw 07 paź, 2010 21:11
Skąd jesteś: z Polski

Post autor: gregee123 »

OK, więc uściślij proszę czy ekrany są całkiem czarne czy wyświetlają się tak jak na tym obrazku ? W szczególności chodzi mi o czas do zakończenia "kalibrowania" (czy jak to będzie po polsku) IRS'ów?

Obrazek
Drakus
Cadet
Cadet
Posty: 6
Rejestracja: ndz 28 lis, 2010 19:15
Skąd jesteś: Bydgoszcz

Post autor: Drakus »

Nie. Wygląda to dokładnie tak:
http://img839.imageshack.us/i/irsv.jpg


Tu masz ten poradnik z którego korzystam, robię wszysko według niego.

Kod: Zaznacz cały

http://www.aztec.pl/pliki/Poradnik_PMDG747_LHBP_LEPA.rar
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Czarny ekran, to efekt zadziałania zabezpieczenia antypirackiego. Pisz do supportu, skoro masz oryginał.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
gregee123
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 79
Rejestracja: czw 07 paź, 2010 21:11
Skąd jesteś: z Polski

Post autor: gregee123 »

OK. Zatem problem nie wynika bezposrednio z IRS. U Ciebie na screenie w ogóle mało działa. Czy oświetlenia też nie możesz włączyć czy lubisz taką mroczną atmosferę ?

Na początek spróbuj reinstalki "na czysto". Czytałem na forum avsim, że zwykle to pomaga. Zwróć szczególną uwagę na aktywację tego dodatku. Jeśli nie to pozostaje chyba support i czekanie na ich odpowiedź.
Wtępnym celem będzie osiągniecie takiego stanu jak na screenie, który wstawiłem wyżej (pomijając kompas na ND). Do tego wystarczy włączyć baterię, stand by power. Nawet Bus Ties mogą być rozłączone.
Drakus
Cadet
Cadet
Posty: 6
Rejestracja: ndz 28 lis, 2010 19:15
Skąd jesteś: Bydgoszcz

Post autor: Drakus »

Przeinstalowałem (tym razem z wyłączonym UAC) i wszystko idealnie śmiga. Dzieki. :D
Awatar użytkownika
Rafal102
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: śr 24 lut, 2010 20:46
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: Rafal102 »

A czego to jest wina, że po touchdownie znika FD w PMDG 747?
W rzeczywistości po wylądowaniu FD z PFD nie znika, a w FS tak.
Jest to błąd w projektowaniu pmdg 747-400 czy wiązki ILS w symulatorze?
P43+Quad core q8300+9600GT
Awatar użytkownika
SEBOS
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: pn 28 gru, 2009 16:26
Skąd jesteś: Radom

Post autor: SEBOS »

Czy w wersji Cargo jest możliwość podniesienia dzioba do góry w celach załadunkowych?
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Byłeś na stronie producenta?
Awatar użytkownika
Rafal102
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: śr 24 lut, 2010 20:46
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: Rafal102 »

Czy do PMDG 747-400 dostępne jest malowanie Corsair'a dla Fs2004?
P43+Quad core q8300+9600GT
gregee123
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 79
Rejestracja: czw 07 paź, 2010 21:11
Skąd jesteś: z Polski

Post autor: gregee123 »

Rafal102 pisze:Czy do PMDG 747-400 dostępne jest malowanie Corsair'a dla Fs2004?
Jeżeli chodzi Ci o corsairfly.com, to jest. W blibliotece avsim plik: textura_pmdg_747_corsairfly.zip. Nie sprawdzałem jak działa ale jest i z readme wynika, że pod fs9.
slyszers
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 58
Rejestracja: czw 11 wrz, 2008 10:06
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slyszers »

Ostatnio przydarzyła mi się (dwa razy), poniższa sytuacja:

Lecę z włączonym autopilotem, wszystko poustawiane jak trzeba, samolot nagle przechyla się ostro w lewo lub w prawo. Przechyla się do tego stopnia, że włącza się sygnał o nadmiernym przechyleniu. To oznaczałoby, że nie jest to jakiś błąd w ustawieniach A/P ponieważ samolot przy zakręcie wymuszonym zmianą kursu, nawet o 180 stopni, nigdy nie przechyli się w niebezpieczny sposób. W momencie jak odłączam A/P, ruchem wolanta, muszę stale "kontrować", że samolot się nie przechylał (skręcał). Tak jakby usilnie jakaś m"moc nieczysta" ciągnęła go za skrzydło. Po jakimś krótkim czasie problem znika i wszystko wraca do normy. Miałem taką sytuacje nad EDDF, podczas zniżania i podczas wznoszenia po starcie z EDDT.

Czy miał ktośpodobny problem ?
Ultor
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 230
Rejestracja: czw 26 mar, 2009 17:05
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: Ultor »

Może ktoś nad Trójkątem Bermudzkim? ;)

Ja natomiast właśnie zgłębiam PMDG 744 i w czasie lotu przydarzyło mi się takie oto dziwne zachowanie FMS. Otóż wklepuję mu ograniczenia prędkości na kolejnych punktach STAR, które są mniejsze niż ustawione w FMS ograniczenie SPEED TRANS na stronie VNAV->DES. Jednak FMS wciąż utrzymuje ustaloną tam prędkość zniżania (w tym konkretnym przypadku było tam 240/10000) ignorując te moje ograniczenia aż do momentu gdy po złapaniu LOC i GS tryb VNAV się wyłącza i mogę sam zmniejszać prędkość na MCP w trybie SPEED autopilota. Czy to jest prawidłowe działanie tego FMS?

Na razie jedyne wyjście z tej sytuacji to kliknięcie pokrętła IAS/Mach Selector na MCP aż w okienku pojawi się prędkość utrzymywana aktualnie przez FMS a potem jej zmiana na mniejszą kręcąc tym knobem. Wtedy A/T ją sama zmniejszy pozostając w trybie VNAV.
Awatar użytkownika
zitee744
Cadet
Cadet
Posty: 34
Rejestracja: wt 18 maja, 2010 20:34
Skąd jesteś: B-stok

Post autor: zitee744 »

Mam pytanie odnośnie PMDG 747, czy jest możliwość załadowania planu lotu z pliku w Moich dokumentach bezpośrednio do Fmc, tak jak przykładowo w Wilco 777. Próbowałem różnych sposobów ale bez skutku, a w powyższej wyszukiwarce nic nie znalazłem na ten temat. Jeśli jest taka możliwość proszę o wskazówki. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Jest taka możliwość. Na pewno zostało to opisane w instrukcji do samolotu, w końcu to PMDG.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
zitee744
Cadet
Cadet
Posty: 34
Rejestracja: wt 18 maja, 2010 20:34
Skąd jesteś: B-stok

Post autor: zitee744 »

No spoko. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :(
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Proszę bardzo. Odpowiedziałem na pytanie (da się) i dałem wskazówki (manual do samolotu). A co byś chciał jeszcze? Mam za Ciebie szukać numeru strony? Czy może wklejać cytat z instrukcji?
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Węgorz
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 50
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 15:43
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Węgorz »

FOLDER FSa->PMDG->FLIGHTPLANS, tam masz wszystkie rte
Awatar użytkownika
zitee744
Cadet
Cadet
Posty: 34
Rejestracja: wt 18 maja, 2010 20:34
Skąd jesteś: B-stok

Post autor: zitee744 »

Ludzie zlitujcie się, wiem, że do PMDG jest załączona instrukcja, która jest dla mnie kosmiczna i w żaden sposób nie mogę jej ogarnąć. Wiem też gdzie znajdują się RTE ale co z tego jak nie mogę ich załadować w fmc. Próbowałem programem Fsbulid lecz za każdym razem wyskakuje komunikat, że nie odnaleziono lokacji PMDG :(. Nie mam już żadnych pomysłów, więc zwracam się ponownie o tą samą prośbę tylko bardzo prosiłbym o jakieś dogłębniejsze wskazówki, przecież komuś kto wie jak mi pomóc nie zajmie to dużo czasu opisanie tego wszystkiego krok po kroku, i żeby nie było, że chcę iść na łatwiznę i czekać na gotowe tylko bardzo zależy mi na tym i wiem, że sam sobie z tym nie poradzę. Pzdr.
Węgorz
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 50
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 15:43
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Węgorz »

FMC CoRoute pod Flt Number w zakładce rte-tam wbijasz. Dla przykładu, chcesz lecieć LHR-BKK, to wbijasz LHRBKK001 -ten plik musisz mieć w folderze FLIGHTPLANS. Proste
wibwk
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 282
Rejestracja: śr 29 lis, 2006 13:49
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: wibwk »

zitee744 pisze:Próbowałem programem Fsbulid lecz za każdym razem wyskakuje komunikat, że nie odnaleziono lokacji PMDG
Taki komunikat zwykle oznacza nielegalną kopię programu.
Awatar użytkownika
zitee744
Cadet
Cadet
Posty: 34
Rejestracja: wt 18 maja, 2010 20:34
Skąd jesteś: B-stok

Post autor: zitee744 »

Słuchajcie, czy AIRAC ma znaczenie,
bo przykładowo ładowałem LHRBKK001 i wyskakiwało mi invalid entry, route v8b8 error load. Druga sprawa, jak samemu stworzyć własną trasę i zapisać ją w odpowiednim pliku, bo te co są w folderze FLIGHTPLANS mnie nie bardzo interesują
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

1. Ma znaczenie.
2. Wklepać w FMC i zapisać. Ewentualni skorzystać np. z vroute.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
mysterio4555
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 152
Rejestracja: ndz 10 maja, 2009 20:44
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: mysterio4555 »

Witam serdecznie w wątku.

Podczas wczorajszego lotu FRA-HKG miałem pewien dziwny problem z tym samolotem. Otóż w początkowej fazie zniżania otworzyłem spojlery, co by przyspieszyć zniżanie, jednakże nie udało mi się ich w żaden sposób zamknąć. Próbowałem myślę wszystkiego- poruszałem dźwignią od Throttle Quadrant (jedna jest przeznaczona dla spojlerów), próbowałem zamknąć je przy użyciu skrótu klawiaturowego, przeciągać myszką w VS/2D, wszystko bezskutecznie. Po wylądowaniu (dość twardym, klapy jedynie na 20 i do tego dual engine failure), spojlery powróciły do stanu dającego się normalnie kontrolować. Dzisiaj zrobiłem kilka próbnych lotów i problem wystąpił tylko raz na około 10 prób. Czy ktokolwiek zetknął się może już z takim problemem? Co jest tego przyczyną?

P.S
Na angielskich forach wyczytałem że problemem jest FSCopilot, czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak to czy to znaczy że nie mogę latać B744 od PMDG na VATSIM'ie przy użyciu FSINN?
Awatar użytkownika
cuube
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 176
Rejestracja: sob 02 sie, 2008 19:49
Skąd jesteś: Bochnia

Post autor: cuube »

mysterio4555 pisze:P.S
Na angielskich forach wyczytałem że problemem jest FSCopilot, czy rzeczywiście tak jest? Jeśli tak to czy to znaczy że nie mogę latać B744 od PMDG na VATSIM'ie przy użyciu FSINN?
Ogólnie PMDG 747 nie żyje w zgodzie z FSCopilot. Jedni mówią, że drudzy są winni, a drudzy odbijają piłeczkę i tak w kółko (chyba, że ostatnio coś z tym zrobili - ale nie wiem, nie używam póki co FSC i FSInn).

Mi w 747 nie działały radiolatarnie na ND podczas korzystania z FSC. Pokazywała się odległość do radiolatarni, ale nie pokazywała się strzałka (albo na odwrót - nie pamiętam już - w każdym razie coś z tych rzeczy). Po odinstalowaniu FSC wszystko działało jak należy.
Awatar użytkownika
SEBOS
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: pn 28 gru, 2009 16:26
Skąd jesteś: Radom

Post autor: SEBOS »

Mi także czasem tak się robi, nawet ostatnio zauważyłem coś takiego w iFly. Co prawda dzieje się to rzadziej, ale dzieje. Może zacznij latać na SB4. :D
Ostatnio zmieniony wt 31 maja, 2011 22:04 przez SEBOS, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
mysterio4555
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 152
Rejestracja: ndz 10 maja, 2009 20:44
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: mysterio4555 »

Czyli wszystko jasne, Squawkbox na pokładzie, dzięki za pomoc. :)

Pozdrawiam
Marek
Ostatnio zmieniony wt 31 maja, 2011 22:04 przez mysterio4555, łącznie zmieniany 1 raz.
emils
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: pt 06 maja, 2011 16:57
Skąd jesteś: żyrardów

Post autor: emils »

Przekopałem się przez temat ale nie znalazłem.
Na kilku stronach zachwalają ten oto program do planowania paliwa.

http://www.aerotransva.es/descargas/cal ... alente.jpg

Niestety albo u mnie jest jakiś błąd, albo ja coś źle robię...
Wprowadzam wszystkie dane, a program wywala mi "flight plan fuel= 1 430 000"
Niżej dodaję screen:

http://images50.fotosik.pl/905/63fe27660361e449.jpg

edit:
przy okazji zapytam o taką rzecz: czy też macie kłopot z samolotem przy szybkości 16x?
Na 8x jest jeszcze ok, ale jak włączę 16x to samolot wariuje. traci wysokośc, wyłączają sie autopiloty itd.
Yeroon
Cadet
Cadet
Posty: 30
Rejestracja: wt 16 lut, 2010 19:36
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Yeroon »

To ja się tak podczepię do wątku co by nowego nie zakładać. No to tak: Dwa dni temu zrobiłem sobie format C, wszystko pięknie się wgrało, FSX smiga aż miło. Mój PMDG 747 wgryzł się w symulator bez problemu. Jeszcze tylko AIRAC 1104 i gitara. Przechodze do lotu. Standardowo odpalam przez cessnę, wchodze w OH, włączam co trzeba, powrót do Cocpitu i tu zdziwienie a mianowicie wszystkie trzy podstawowe wyświetlacze są czarne! No to myślę sobie pewnie coś z IRS, skalibruję od nowa ale bez rezultatu. Nie wyświetla się na nich nic - kompletnie nic, sa czarne. Z moich poźniejszych obserwacji wyniknęło tyle, że one działają! Ale tylko przez kilka chwil (mniej więcej czas rozruchu APU) i potem pyk - robią się czarne i to nie ważne czy zaloguje się C&D czy z uruchomionymi silnikami - efekt końcowy zawsze ten sam. Oczywiście reinstal samolotu zrobiony, FSX'a nie wywalam narazie bo może Wy będziecie mieć jakiś konstruktywne pomysły. SP oczywiście powgrywane. Nigdy wcześniej nie miałem takiego problemu a juz trochę latam tym cudeńkiem ^^.
Już nie taki początkujący pasjonat lotnictwa.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

To standardowy problem z licencją - reinstalacja samolotu nie pomogła, więc możesz spokojnie pisać do supportu PMDG.
slyszers
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 58
Rejestracja: czw 11 wrz, 2008 10:06
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slyszers »

Mam taki problem, po przeinstalowaniu całego FSX i wszystkich dodatków, zniknęła mi ta strzałka, która pokazuje na wyświetlaczu kierunek wiatru. Widać ją pod wskazaniami kierunku i siły wiatru. Oczywiście nie jest to jakiś dramat ale nie ukrywam, że przy podejściu robionym w widoku VC była on pomocna. Ktoś wie w czym może tkwić problem ?
Ostatnio zmieniony wt 25 paź, 2011 16:30 przez slyszers, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
thomas858
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 50
Rejestracja: ndz 29 maja, 2011 20:43
Skąd jesteś: Żabno/EPKK

Post autor: thomas858 »

Ja miałem taki sam problem. Działo się tak przez utratę łączności z internetem (radiówka :twisted:), co powodowało przerwanie pobierania pogody z serwera. Samolot nie miał danych o wietrze to go nie pokazywał. Nie napisałeś czy używasz deafultowego generatora pogody czy czegoś innego, może wystarczy odpowiednia konfiguracja, może nie zapłaciłeś za neta. :D
Ostatnio zmieniony wt 25 paź, 2011 22:22 przez thomas858, łącznie zmieniany 1 raz.
slyszers
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 58
Rejestracja: czw 11 wrz, 2008 10:06
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slyszers »

Mały update: pamięć mnie zawiodła i ta strzałka, o którą mi chodzi, pojawia się pod prędkościami samolotu. W momencie gdy pojawiają się liczby określające kierunek i siłę wiatru pojawia się też strzałka. Problem w tym, że najczęściej te dane pojawiają się tylko tuż przed lądowaniem (na final app). Tak, podczas lotu, w ogóle jakby wiatru nie było. Podczas lotu w chmurach lub w burzy, turbulencje występują, tutaj nie ma problemu. Do pogody używam Open Clouds, oraz mam zarejestrowany FSUIPC. Z netem (połączeniem) nie mam żadnych problemów. Przed reinstalacją, podczas całego lotu miałem info na temat kierunku i siły wiatru. W FSUIPC nie mam włączonej blokady wiatrów na żadnej wysokości.
Ostatnio zmieniony śr 26 paź, 2011 10:49 przez slyszers, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
SEBOS
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: pn 28 gru, 2009 16:26
Skąd jesteś: Radom

Post autor: SEBOS »

Przymierzam się do kupna mojego wymarzonego jumbo-jeta, ponieważ to mój ulubiony pasażerski kolos. Miałem już styczność z owym produktem, lecz nie na tyle by go dobrze poznać. Mam pytanie do osób posiadających PMDG 747-400 QotS. Czy jest to w tej chwili najlepszy samolot pod FS9, chodzi mi pod każdym względem. Jeżeli nie to proszę o pomoc w doborze kolosa z lepszej stajni.
Ostatnio zmieniony śr 26 paź, 2011 19:30 przez SEBOS, łącznie zmieniany 1 raz.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

To najlepszy 744 do FS9 (choć warto spojrzeć także na darmowego iFly i płatnego Aerowinx), szukanie "najlepszego samolotu pod każdym względem" niechybnie skończy się porażką - będziesz miał pewnie niewiele mniej różnych odpowiedzi niż pytanych.
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Witam, ma ktoś z was namiary na dobrej jakości teksturę KLM, mam tą z avsimu, ale nie podoba mi się w niej jedna rzecz, gdy włącze w nocy oświetlenie Logo, nie ma takiej poświaty, tylko cały statecznik jest biały.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Dzięki o to chodziło, a żeby kontroler wywoływał powiedzmy "KLM 2312" to co trzeba w pliku aircraft zmienić? jak zmieniam ATC number=2312 to ok tak wywołuje, ale co zrobić by wołał KLM
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Dopisać KLM przed 2312?
ODPOWIEDZ