Wilco Airbus series vol. 1

Dział poświęcony płatnym samolotom i śmigłowcom (czyli opinie, recenzje, poradniki). Z problemami technicznymi proszę do działu Problemy Techniczne-Samoloty.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Zawsze piszecie, ze ktoś kto zadaje pytanie nie czyta manuala.
Co na str 14 pisze to ja wiem ale kolega chyba nie do końca.
Na str 14 pisze:
PPU Simulation in FS :
To control the PPU, use the keys or the device (such
as rudder pedals) that you usually use to turn the
nose wheel.
Note that the PPU pushback type is not available in
FSX.


W programie konfiguracyjnym pushback jest nie aktywny. Mówię o Vol1. bo w Vol2 działa i jest oki.

Może inaczej dlaczego nie działa kombinacja Shift+P+1 oraz Shift+P+2? Nie zmieniałem domyślnego przypisania klawiszy, wszystko jest defaultowe.
pkris
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 211
Rejestracja: pt 09 lis, 2007 11:00
Skąd jesteś: Rybnik

Post autor: pkris »

skalarki pisze:Zawsze piszecie, ze ktoś kto zadaje pytanie nie czyta manuala.
A nie jest tak w większości przypadków ?
OK, przeczytałeś.
Sorki, ja popatrzyłem do guaida z vol 2.

Ale o pushbacku napewno nie szukałeś.

viewtopic.php?t=5015&highlight=pushback
viewtopic.php?t=6426&highlight=wypychanie
Obrazek
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Może inaczej dlaczego nie działa kombinacja Shift+P+1 oraz Shift+P+2? Nie zmieniałem domyślnego przypisania klawiszy, wszystko jest defaultowe.
Sprawdź, czy działa Shift+E+2. Jeśli nie, to znaczy, ze samolot co bardzo krótki czas wysyła sygnał, przez co kombinacje Shift+X+N nie działają. Rozwiązaniem jest to lub gauges do pushbacku tudzież FSCopilot.
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Shift+E działa i otwiera i zamyka drzw przednie i tylnie na raz, natomiast Shift+E+2 nie. Naciśnięcie Shift+P+1 lub 2 zmienia mi widok w kokpicie 2D tzn +1 usuwa panel a +2 usuwa gaugesy. Pokombinuję z tym co mi podałeś i zobaczymy. A nie ma jakiegoś myku żeby podczas wpychania sterować rudderem jak przy kołowaniu. Powinien być jakiś offset, który wykrywa pushaback i odłącza obracanie goleni ruderem. Ma ktoś jakieś sugestie?
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

skalarki pisze:Powinien być jakiś offset, który wykrywa pushaback i odłącza obracanie goleni ruderem
Nie ma.
viewtopic.php?t=6426
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

A nie ma jakiegoś myku żeby podczas wpychania sterować rudderem jak przy kołowaniu.
Tylko slew.
Awatar użytkownika
Galimex
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 56
Rejestracja: śr 07 mar, 2007 18:35
Skąd jesteś: Pikeary

Post autor: Galimex »

Wydaje mi się, że dzięki dodatkowi FS2Crew dedykowanemu Wilco A320 oraz A330/A340 podczas wypychania możemy ustawić funkcję Rudder za której pomocą sami możemy kontrolować kierunek wypychania.
Lub ustawić kierunek pushback na specjalnym Gauges dodawanym do Fs2Crew.
Obrazek
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

FMC

Post autor: skalarki »

Kilka tematów

1. Po załadowaniu trasy do FMC (używam możliwości załadowania planu lotu z FSX zamiast klepać punkty ręcznie) FMC przy każdym punkcie trasy umieszcza wysokość, na której jak rozumiem powinien znajdować się samolot w momencie mijania danego punktu (jeśli się mylę to proszę o sprostowanie). Problem polega na tym, że wysokości te w wielu przypadkach są co najmniej dziwne tzn. odległość między punktami np 20nm a różnica wysokości 10000ft. Dotyczy to punktów przed T/C i po T/D co w efekcie po włączeniu automatycznego wznoszenia lub zniżania daje tragiczne w skutkach efekty. Co jest nie tak?

2. Podczas wznoszenia z prędkością 290knots i pionową 1800ft/min samolot wznosi się poprawnie do około 25000ft po czym stopniowo wytraca prędkość i na wysokości 30000ft jest tylko 220 -250knots - co może być powodem?

3. Na trasie planu lotu FMC dodaje kilka punktów m.in. T/C , T/D, DECEL - czy jest możliwość usunięcia tych punktów z planu lotu ponieważ w niektórych przypadkach przeszkadzają.
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Ad. 2 To normalne, że prędkość IAS spada, sprawdź jaką masz prędkość TAS

Ad. 3 T/C, T/D oraz DECEL to punkty których się nie da usunąć, gdyż są niezbędne. Poszperaj trochę o top of climb i top of descent.
Awatar użytkownika
Adam_Max
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 55
Rejestracja: śr 08 paź, 2008 11:48
Skąd jesteś: Gliwice

Post autor: Adam_Max »

Polecam planowanie lotu za pomcą tego narzędzia, ja korzystam wyłącznie z niego i nigdy nie miałem żadnych problemów. Możesz tam wybrać airac taki jakiego aktualnie używasz.
Co do prędkości na pewno odnosisz się do prędkości IAS (tak jak napisał kolega powyżej) która nie uwzględnia poprawek na wysokość i warunki atmosferyczne.
Punkty o których piszesz nie są cżeścią planu lotu to są punkty wyliczeniowe które ci wskazują np. moment rozpoczęcia schodzenia.
Szczerze powiedziawszy to Cię podziwiam budujesz domowy kokpit a brakuje ci jeszcze podstawowej wiedzy.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez Adam_Max, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Ja trasę robię przy pomocy FScommandera a potem ją laduję do FMC
Punkty o których piszesz nie są cżeścią planu lotu to są punkty wyliczeniowe które ci wskazują np. moment rozpoczęcia schodzenia.
Jeśli FMC kieruje samolot dokladnie poprzez te punkty to dla mnie są one częścią planu lotu i wiem dobrze co one oznaczają. Chodzilo mi o fizyczną możliwośc usunięcia ich z planu lotu i tyle.
Szczerze powiedziawszy to Cię podziwiam budujesz domowy kokpit a brakuje ci jeszcze podstawowej wiedzy.
W sumie to na jakiej podstawie oceniasz moją wiedzę? I co ma ta rzekoma niewiedza do budowania kokpitu. Żeby go zbudować nie trzeba nic wiedzieć o lataniu - wystarczy wiedzieć jak kokpit zbudować - a ja to wiem. :D
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez skalarki, łącznie zmieniany 1 raz.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

FMC kieruje samolot dokladnie poprzez te punkty to dla mnie są one częścią planu lotu
Czy umieszczasz te punkty składając plan lotu? Trudno, żeby zaprogramowany FMC zarządził inną trasę, niż "dokładnie przez nie"...
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

skalarki, wybacz, zadajesz po prostu banalne pytania, na które odpowiada manual samolotu.

1. Co to znaczy tragiczne w skutkach efekty? Poprawnie załadowałeś samolot, wpisałeś CG, ZFW?
2. Rozumiem, że wznosisz się przy użyciu AP. W jakich trybach? Powyżej FL250 powinien zmienić prędkość na liczbę macha.
3. W jakich wypadkach Ci te punkty przeszkadzają?
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Awatar użytkownika
Adam_Max
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 55
Rejestracja: śr 08 paź, 2008 11:48
Skąd jesteś: Gliwice

Post autor: Adam_Max »

skalarki pisze: W sumie to na jakiej podstawie oceniasz moją wiedzę? I co ma ta rzekoma niewiedza do budowania kokpitu. Żeby go zbudować nie trzeba nic wiedzieć o lataniu ...
Mam tylko nadzieję że nikt o Twoich poglądach nie był odpowiedzialny za konstrukcję samochodu którym jeżdzę po drogach czy też samolotów którymi czasami latam.
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Mam tylko nadzieję że nikt o Twoich poglądach nie był odpowiedzialny za konstrukcję samochodu którym jeżdzę po drogach czy też samolotów którymi czasami latam.
No nie wiem, czy my rozmawiamy o rzeczach dotyczących virtualnego czy realnego latania - bo się już pogubiłem. Kolega chyba sobie światy pomylił - chyba się nalatał za dużo. :shock:
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Jeszcze raz odnośnie problemów, o których pisałem powyżej.
Ad.1 top of climb
Jak widać na screenie punkty REMBA i T/C są zbyt blisko siebie. Samolot po przekroczeniu punktu REMBA zaczyna wznosic się z prędkością 6000 ft/min i więcej próbując dogonić punkt T/C. Czy problem tem może mieć coś wspólnego z nową bazą AIRAC, 3 tygodnie temu zainstalowałem 0813 w wersji specjalnie dla AIRBUS Wilco oraz dla FSCommandera.

Ad.2 Wznoszenie w trybie managed. Na poziomie 14000 ft, Prędkość IAS jest ok chociaż VS skacze od 1200 do 4500 ft/min
wznoszenie
ponad 25000 ft jest coraz gorzej IAS i TAS spadają chociaż IAS dużo szybciej.
wznoszenie powyżej 25000
To nie jest chyba mały spadek prędkości?
Jeśli zastosuję tryb SELECTED i ustawię VS na 1800 ft/min wtedy nie ma szans aby samolot wzniósł się na FL przelotowy przed T/C. Zwykle jest to około 20-40nm za tym punktem.

Ad.3 Wiem już że punkty o które pytałem są integralną częścią trasy lotu (nie planu lotu) - i nie można ich usunąć.
Jacek
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 191
Rejestracja: czw 22 kwie, 2004 22:19
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: Jacek »

Adam_Max pisze:.
Szczerze powiedziawszy to Cię podziwiam budujesz domowy kokpit a brakuje ci jeszcze podstawowej wiedzy.
A co za przeproszeniem piernik do wiatraka?
Zadał konkretne pytania z sensownym opisem ,chyba po to jest forum?/pytanie retoryczne/,i nie trzeba od razu przycinać.
Ja tez buduje kokpit od 5 lat ,i co mam mieć cały manual w głowie ,a na cholerę,co ja pilot jestem?.
Ostatnio zmieniony ndz 18 sty, 2009 00:26 przez Jacek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
a6intruder
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 73
Rejestracja: pt 04 lis, 2005 23:31
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: a6intruder »

Aaben pisze:
1. Poprawnie załadowałeś samolot, wpisałeś CG, ZFW?
pkris
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 211
Rejestracja: pt 09 lis, 2007 11:00
Skąd jesteś: Rybnik

Post autor: pkris »

Która wersja Wilco Airbus Series 1 ?
Obrazek
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Aby uprzedzić pytania:
Samolot WILCO A320 Vol1 Deluxe edition wersja "3_d". Mam również zainstalowaną Vol.2 ale one raczej na siebie nie wpływają w żaden sposób.
Ustawienia defaultowe zdefiniowane w progamie do konfiguracji załączonym w zestawie. Samolot odpalany zawsze na tym samym lotnisku cold and dark.
W kolejności czynności, które wykonuję.
1. Baterie, APU
2. Załadowanie planu lotu (plan lotu przygotowany przez FSCommander) najpierw do FSX a potem do FMC. Usunięcie DISCO.
3. W fsx ustawiam FUEL i PAYLOAD na podstawie planu lotu.
3. Zakładka FMC INIT - IRS, następnie FL. NEXT - ustawienie ZFWCG/ZFW. Używam wartości, które FMC podpowiada i je potwierdzam.
4. Zakładka FUEL PRED - GW/CG. Używam wartości, które FMC podpowiada i je potwierdzam.
4. Dane w PERF są ustawione domyślnie tzn zawsze używam wcześniej zapisanych.
5. Dane dotyczące lotnisa wylotu, nr pasa, ciśnienie na lotnisku.

Nie jestem pewien od kiedy dokładnie istnieje problem ponieważ zawsze latałem wg ATC FSX i zbytnio nie przejmowałem się układem punktów W FMC i wysokościami przy nich przypisanymi. Leciałem po trasie, używałem wznoszenia zawsze w trybie SELECTED z VS 1800 ft/min a ATC FSX dawał kolejne polecenia.
Natomiast ostatnio latam bez ATC FSX na podstawie map i planu lotu, ćwicząc starty, lądowania i procedury, no i natykam się na rzeczy, których wcześniej nie zauważałem.
No to tyle.

PS.
Nie lubię reinstalować softu ale być może muszę to zrobić?
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

skalarki, załaduj i zatankuj samolot przed włączeniem prądu. Tu obstawiam jakiąś nieścisłość.

Poza tym wydaje mi się, że w jakiś sposób FSComm może się kłócić z fmgc, więc spróbuj wklepać trasę ręcznie. Nie jest to trudne, w Wilco możesz wklepać punkty z klawiatury. (w manualu opis)
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
skalarki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 54
Rejestracja: sob 05 sty, 2008 21:11
Skąd jesteś: EGBB

Post autor: skalarki »

Aaben pisze:skalarki, załaduj i zatankuj samolot przed włączeniem prądu. Tu obstawiam jakiąś nieścisłość.
Ten manewr załatwił sprawę z problemami ze wznoszeniem, tzn samolot wznosi się mniej energicznie. W trybie MANAGED VS jest max 4000 poprzednio dochodziło do 8000ft/min no i nie spada teraz wogóle prędkość IAS. Cały czas utrzymuje się stała prędkość wznoszenia.
A propo tej VS - czy to nie jest zbyt wiele? Czy może zamiast MANAGED używać SELECTED i ustawić VS na 1800ft/min? W zasadzie w manualu nie jest opisane kiedy i jakiego trybu używać. Czy ktoś może mnie w tej sprawie trochę oświecić?

Konraf - widziełem i już SP został załadowany i wgląda na to że również FMC działa trochę inaczej, tzn. już nie robi mi takich problemów z odległościami między punktami jak poprzednio (sprawdzałem dokłądnie na tym samym planie lotu dla pewności). Ale nie jestem pewien czy to zasługa tylko SP. Bo ten SP to nie jest tylko upgrade. Trzeba było odinstalować starą wersję i zainstalować nową - całkiem nowy samolot - mam nadzieję :D
W weekend więcej potestuję, zobaczymy czy problemy poszły precz. :D

Dzięki panowie za wskazówki.
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

4000ft/min na minutę up w A320 na krótszych trasach to nic dziwnego. Oczywiście, im mniejszy rate tym większy komfort, ale przy obecnych trendach w liniach lotniczych -> "im szybciej będziemy na FL360 tym lepiej"
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
GRYF830
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 61
Rejestracja: wt 16 gru, 2008 10:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: GRYF830 »

Ma ktoś jakiś sample flight do series 1 bo trafiłem tylko na a330.
Awatar użytkownika
leF
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: czw 23 sie, 2007 22:30
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: leF »

Jakiś przykładowy locik np. A320 by się przydał ^^ chciałbym się nauczyć tą maszyną latać, nie wiecie skąd można znaleźć?
Ten manual co jest dołączony nie za bardzo mi się podoba...
GRYF830 pisze:Ma ktoś jakiś sample flight do series 1 bo trafiłem tylko na a330.
No jest na stronie Wilco bodajże ale nie mogę coś go otworzyć...
INSZALLAH

Win7, FSX, MX518, Saitek Yoko Pro, Logitech Extreme 3D PRO
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Do nauki latania na "arbuzach" nadają się też te dedykowane PSS.
Awatar użytkownika
leF
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: czw 23 sie, 2007 22:30
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: leF »

INSZALLAH

Win7, FSX, MX518, Saitek Yoko Pro, Logitech Extreme 3D PRO
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Szczerze mówiąc tego nie widziałem. Na stronie PSS kiedyś były poradniki do ich samolotów, teraz są udostępnione na stronce, która oferuje również instalki ich samolotów (dla ludzi, którzy kiedyś kupili ich samoloty), ale zabij, nie moge znaleźć adresu. Dobry jest też poradnik programowania FMC autorstwa Konrafa, dostępny w dziale Szkoła na aztec.pl.
Awatar użytkownika
leF
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: czw 23 sie, 2007 22:30
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: leF »

No FMS ok, bardziej mnie interesuje startup i dalsze fazy obsługi po starcie i podczas lądowania ^^
Start-up już znalazłem, jak coś mogę go wrzucić za chwilę...
INSZALLAH

Win7, FSX, MX518, Saitek Yoko Pro, Logitech Extreme 3D PRO
Awatar użytkownika
Kamandra
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 248
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:51
Skąd jesteś: EPML

Post autor: Kamandra »

Na stronie PSS kiedyś były poradniki do ich samolotów, teraz są udostępnione na stronce, która oferuje również instalki ich samolotów (dla ludzi, którzy kiedyś kupili ich samoloty), ale zabij, nie moge znaleźć adresu.
http://www.xsimulate.net/temp/PSS/
AMD Athlon 3000+/3,25GB RAM/ATI 4870 512MB/nVidia nForce4-4X/CH Yoke/Logitech Cyborg X/MCP/Pro Pedals CH/350d/100-400L/17-40L
Marcin EPML
Awatar użytkownika
leF
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: czw 23 sie, 2007 22:30
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: leF »

Dziękuje serdecznie, takiego czegoś szukałem ^^ te przykładowe loty może nie są jakoś super zrobione ale zawsze można do nich zerknąć.
INSZALLAH

Win7, FSX, MX518, Saitek Yoko Pro, Logitech Extreme 3D PRO
Awatar użytkownika
Skymad
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 169
Rejestracja: pt 08 sie, 2008 07:20
Skąd jesteś: Starogard Gd

Post autor: Skymad »

Witam;
dziś w końcu znalazłem czas na EGLL-KJFK na A346. Najpierw dam trasę:

Kod: Zaznacz cały

ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks
EGLL             0      0   N51°28'39.00" W000°27'41.00" LONDON HEATHROW
CPT     114.35 277     28   N51°29'30.00" W001°13'11.00" COMPTON
KENET          286      9   N51°31'14.00" W001°27'18.00" KENET
BEKSA          299     44   N51°49'04.00" W002°32'46.00" BEKSA
DOBEM          288     15   N51°52'11.00" W002°55'45.00" DOBEM
TOPRO          288     12   N51°54'42.00" W003°14'57.00" TOPRO
MEDOG          288     11   N51°57'01.00" W003°32'58.00" MEDOG
LANON          320     42   N52°25'52.00" W004°22'21.00" LANON
BADSI          320     20   N52°39'30.00" W004°46'17.00" BADSI
LIPGO          320     36   N53°03'50.00" W005°30'00.00" LIPGO
DUB     114.9  320     39   N53°29'57.75" W006°18'25.59" DUBLIN
DEXET          304    184   N54°46'52.00" W011°04'25.00" DEXET
ODLUM          303     35   N55°00'00.00" W012°00'00.00" ODLUM
PIKIL          313    118   N56°00'00.00" W015°00'00.00" PIKIL
57N020W        305    176   N57°00'00.00" W020°00'00.00" 57N020W
58N030W        301    328   N58°00'00.00" W030°00'00.00" 58N030W
58N040W        297    318   N58°00'00.00" W040°00'00.00" 58N040W
57N050W        291    328   N57°00'00.00" W050°00'00.00" 57N050W
LOACH          282    250   N55°31'00.00" W057°01'00.00" LOACH
YR      257    253    175   N53°20'16.00" W060°21'57.00" GOOSE
PN      360    245    258   N49°50'15.23" W064°23'10.63" PORT MENIER
CL      207    241    136   N48°00'32.00" W066°26'13.00" CHARLO
TAFFY          245     52   N47°22'24.00" W067°18'14.00" TAFFY
PQI     116.4  243     48   N46°46'27.00" W068°05'40.20" PRESQUE ISLE
FRIAR          228    159   N44°26'28.93" W069°53'04.38" FRIAR
ENE     117.1  225     69   N43°25'32.40" W070°36'48.60" KENNEBUNK
KJFK           238    219   N40°38'23.40" W073°46'44.40" JOHN F KENNEDY INTL
No i lecę, lecę i boom: w pewnym momencie nad oceanem samolot zaczął zawracać :shock: Odwróciły się nawet odległości, o kierunkach nic nie mówiąc :? (w MDCU niby w PROG jeśli wpisałem punkt, to wszystko było prawdziwe).
Wyjściem okazało się za pomocą DIR przejście do następnego fixa. No i wrócił na drogę, leciał, ale po jakimś czasie znów zawracał... Przez to lot dopiero udał mi się za 4 razem :shock: O co chodzi? Nagle znikła trasa i samolot zaczął kręcić nie wiadomo gdzie :? I jeszcze jedno: przewidywana ilość paliwa w miejscu docelowym (EFOB?) zupełnie... nie działa? Na lot zabieram około 170000 paliwa, a on pokazuje że zostanie około 150000... Paranoja... Pomimo że wypełniam FMGC poprawnie. Ale ogólnie samolociki fajne :D
mateo72

Post autor: mateo72 »

Witamy w Arbuzach od Wilco 8-)
Niestety, na takie ekscesy trzeba być przygotowanym :lol:
Nie wiesz kiedy, gdzie, co i jak :P
Mi czasem lubi zniżać w połowie lotu, nie raz też się spotkałem z Twoim przypadkiem, że nagle sobie zawraca. Nie dzieje się to jednak co każdy lot, tylko co któryś.
Awatar użytkownika
Skymad
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 169
Rejestracja: pt 08 sie, 2008 07:20
Skąd jesteś: Starogard Gd

Post autor: Skymad »

A to mnie pocieszyłeś :lol:
Zniżanie pośrodku oceanu też miałem w 2 lotach :lol:
Czyli to nienormalne EFOB też jest normalne u Wilco? (ale brzmi :lol: )
I jeszcze do tego niedokładny fuel planner :evil: Wyliczył left/right 100& i left/right aux 20%, chociaż normalnie potrzebne jest około l/r 100& i l/r aux ~60% :? Dobrze że wziąłem tyle, bo inaczej byłoby nieciekawie :? Po porównaniu z MD11 PMDG... co ja gadam, PMDG wytoczyło by mi proces za porównanie ich ideału do tego... Airbusa ;) Tylko MD11 jest bardzo dokładny jeśli chodzi o paliwo, mi na 3000nm trasie myli się o max 3 lbs :shock:
Awatar użytkownika
Mateo
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: śr 23 kwie, 2008 11:08
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Mateo »

Taki apropos, to jest to wątek dotyczący A32x ;)
Skymad pisze: No i lecę, lecę i boom: w pewnym momencie nad oceanem samolot zaczął zawracać :shock: Odwróciły się nawet odległości, o kierunkach nic nie mówiąc :?
Co masz na myśli, że odległości się odwróciły?
Skymad pisze: Wyjściem okazało się za pomocą DIR przejście do następnego fixa. No i wrócił na drogę, leciał, ale po jakimś czasie znów zawracał... Przez to lot dopiero udał mi się za 4 razem :shock: O co chodzi?
Zdarza się. Czasem po przeleceniu nad danym punktem nie kasuje go i powraca do ów punktu. DIR i jedziesz na następny.
Skymad pisze: I jeszcze jedno: przewidywana ilość paliwa w miejscu docelowym (EFOB?) zupełnie... nie działa? Na lot zabieram około 170000 paliwa, a on pokazuje że zostanie około 150000...
Musisz źle programować MCDU. Chyba, że przeczytałeś poradniki, manuale itp. dotyczące MCDU i jesteś pewien, że wszystko programujesz dobrze, to spróbuj przeinstalować dodatek.

Kamil, zobaczy czy aby na pewno nie mylisz w jednostkach funtów z kilogramami. Ewentualnie, nie wyskakuje Ci komunikat, że obliczone paliwo może być niewystarczające?

Ja nie mam problemu z samoistnym zniżaniem, ale kiedyś miałem z wracaniem do poprzedniego punktu (na szczęście już problem zniknął :) ).
mateo72 pisze: Niestety, na takie ekscesy trzeba być przygotowanym :lol:
Nie wiesz kiedy, gdzie, co i jak :P
Od tego jest się kapitanem ;)

Pozdrawiam,
MW.
Obrazek
Awatar użytkownika
Skymad
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 169
Rejestracja: pt 08 sie, 2008 07:20
Skąd jesteś: Starogard Gd

Post autor: Skymad »

Mateo pisze:Co masz na myśli, że odległości się odwróciły?
To, że po tym jak maszyna zaczęła nagle zawracać, na ND zamiast odległość rosnąć to malała, tzn po nawrocie o 180 stopni, naprawdę samolot się oddalał od punktu, chociaż na ND było co innego - przybliżał.
Mateo pisze:Ewentualnie, nie wyskakuje Ci komunikat, że obliczone paliwo może być niewystarczające?
Nie, po prostu w EFOB mam około 120, raz było 87, chociaż powinno być około 30.

[+] No i przeinstalowałem, i nadal to samo :| Mam 16.7 t paliwa, na standardowej trasie EPKK-EPWA pisze w EFOB... 15.2 :?
Screen:
Obrazek
Rafal
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 61
Rejestracja: pn 31 lip, 2006 16:35
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Rafal »

Na skrinie ma FOB koło 13t, ile wg Ciebie powinno wynośić prawidłowe EFOB?
Awatar użytkownika
Skymad
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 169
Rejestracja: pt 08 sie, 2008 07:20
Skąd jesteś: Starogard Gd

Post autor: Skymad »

Mi nie chodzi o FOB, bo to jest dobrze, ale o EFOB, bo to jest źle :>
O ile dobrze rozumiem, w tej sytuacji wychodzi, że paliwo na miejscu docelowym ma być większe niż teraz, co jest niemożliwe :(

EFOB? ~11t, tyle było jak doleciałem do EPWA. Chyba że coś pomieszałem... :oops:

[+] Sorki za OT, ale pierwszy raz widzę coś takiego :shock:
Obrazek
Awatar użytkownika
Mateo
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: śr 23 kwie, 2008 11:08
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Mateo »

CG trochę dziwne, bo... 9.6? No i Route Reserve 20%? ;) Może inaczej... Na jakich ustawieniach latasz? Początkujący, średni czy zaawansowany (w konfiguratorze od A)? Jeśli te 2 pierwsze, to w zakładce FUEL PRED kliknij 2 razy 3L (2 razy, żeby pojawiło się w linijce wpisywania i potem wpisało do GW/CG). No i upewnij się czy dobrze wypełniasz ZFW (druga strona w INIT). Tam także możesz postąpić z ww. dwoma kliknięciami. Wtedy masz pewność, że wszystkie wagi i "numerki" zostaną poprawnie wpisane (w INIT jedynie ZFW można tak wprowadzić, pozostałe, takie jak np. TAXI, Route Reserve ręcznie wprowadzasz). Jeśli natomiast ta trzecia opcja (zaawansowany), to spróbuj zmienić na któryś niższy, zrobić to co napisałem wcześniej i się przekonasz czy tu tkwi problem czy gdzieś indziej.

P.S. "to coś" na obrazku, to jest Cross The Pond ;)
Obrazek
ODPOWIEDZ