EPZG - trzy pytania

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

EPZG - trzy pytania

Post autor: Zgredd »

1. Czym różni się STAR victor od whiskey?
2. Dolatując wg STAR BAREP, mijając VOR ZLG i skęcając w lewo, wchodzę na ścieżkę racetracka 246 st. Czy można już wówczas lądować, czy należy kontynuować pełnego racetracka?
3. Dlaczego na mapach SID, STAR i podejść, wartości ograniczeń wysokości jak i minima wyrażone są w metrach a nie stopach? Jeżeli samolot nie ma opcji wyświetlania wysokości zarówno w stopach jak i w metrach, co robi pilot w realu? Przelicza sobie metry na stopy kalkulatorem? :roll:
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Re: EPZG - trzy pytania

Post autor: RzEmYk »

Zgredd pisze:1. Czym różni się STAR victor od whiskey?
Ściągnij mapki STARów, zobacz (na drugich stronach) na jakiej radiolatarni się kończą.
2. Dolatując wg STAR BAREP, mijając VOR ZLG i skęcając w lewo, wchodzę na ścieżkę racetracka 246 st. Czy można już wówczas lądować, czy należy kontynuować pełnego racetracka?
Wchodzisz na outbound leg z kursem 066 stopni. Wejście w racetrack następuje w taki sam sposób jak w przypadku wejścia w holding.
Minimalna wysokość STARa pokrywa się z wysokością początku podejścia (750m), więc wchodzisz w racetrack, wykonujesz go, stabilizujesz się końcowym traku i podchodzisz do lądowania.
3. Dlaczego na mapach SID, STAR i podejść, wartości ograniczeń wysokości jak i minima wyrażone są w metrach a nie stopach?
Gdyż polski AIP wypuszcza takie mapy. Przeliczenie stóp na metry można zrobić w czasie briefingu, w głowie, za pomocą kalkulatora lotniczego, odczytać z tabel albo skorzystać z innego dostawcy map (np. Jeppesen).

PS http://www.aviation.home.pl/old/ - bo stary link nie działa
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Zgredd »

Pięknie dziękuję.
Tylko dopytam - jeżeli nadleciałbym do VOR ZLG nawet kursem 246, to rozumiem że procedura lądowania i tak wymaga wykonania wpierw pełnego racetracka?
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Zgredd pisze:Pięknie dziękuję.
Tylko dopytam - jeżeli nadleciałbym do VOR ZLG nawet kursem 246, to rozumiem że procedura lądowania i tak wymaga wykonania wpierw pełnego racetracka?
To jest kwestia decyzji kiedy w podejściu kończymy nawigację instrumentalną i kontynuujemy z widocznością. W każdym podejściu instrumentalnym (za wyjątkiem ILS CAT III) jest ustalony najpóźniejszy moment, od którego pilot wykonujący ma obowiązek traktować to co widzi za oknem z wyższym priorytetem niż wskazania instrumentów. Wolno mu to zrobić wcześniej o ile widzi pas, a przynajmniej ziemię. Jeśli na dolocie do lotniska przed lub w trakcie wykonywanej procedurki możesz kontynuować z widocznością, to możesz przerwać wykonywanie tej procedury o ile masz na to zgodę (*).

Jeśli nie widzisz pasa albo ziemi, to wszelkie skróty procedury generują ryzyko. Podejście opublikowane gwarantuje Ci, że wykonując dokładnie profil poziomy trafisz tam gdzie publikacja wskazuje, a wykonując dokładnie profil pionowy nie zaczepisz o przeszkodę terenową. Skracając tracisz gwarancję. Sam przeanalizuj kiedy i jak się można zachować przy dolocie wprost czyli w osi pasa.

Piotr
(*) Kontynuacja z widocznością musi się "mieścić" w aktualnej zgodzie. Jeśli np. nie masz zgody na podejście i jesteś tylko w dolocie do IAF, to musisz zgłosić chęć kontynuacji z widocznością i dostać zgodę.
Zgredd
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 188
Rejestracja: pn 21 kwie, 2008 23:00
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: Zgredd »

To wyjaśnia wszystko, dzięki.
ODPOWIEDZ