[ATR72-500] Lot po radialu

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

michu.
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: czw 24 sty, 2013 12:59
Skąd jesteś: Gdynia

[ATR72-500] Lot po radialu

Post autor: michu. »

Witam Panowie,

Mam pewien problem z automatycznym pilotem i śledziem radiala. Otóż, chcę lecieć inbound po radialu 289 (czyli kurs 109). Więc ustawiłem częstotliwość VORa, ustawiłem pokrętłem CRS = 289, ustawiłem ręcznie samolot na odpowiednim kursie na radialu (czyli kurs 109) i włączyłem AP w trybie VOR. Spowodowało to, że samolot obrócił się o 180 stopni i leciał po radialu 289, ale outbound. Znalazłem póki co dwa wyjścia, żeby lecieć po radialu 289 w kierunku VOR:
1. Ustawienie kursu CRS na 109 co powoduje lot po R109. Czytałem jednak, że zawsze należy wybierać radial od VORa, także to rozwiązania wydaje się niezgodne ze sztuką, mam również wrażenie, że ATR ma problem w takim układzie z ustabilizowaniem się
2. Pozostawienie konfiguracji jak w opisie wyżej (czyli CRS = 289) i wciśniecię BC (backcourse). Tutaj z kolei czytałem, że BC stosuje się tylko do podejścia "od tyłu" wedle LOC, natomiast nie do lotu po radialu.
Co robie źle, może coś jeszcze należy ustawić?
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Kurs to kurs. Ustawiasz taką wartość, jaką ma trzymać AP (w Twoim przypadku 109). Radial to linia wychodząca "od" radiolatarni a Ty chcesz przechwycić właśnie radial 109, tyle, że przed radiolatarnią. Nie przechwytujesz radiala 289 od tyłu, tylko zwyczajnie 109. http://www.luizmonteiro.com/learning_vor_sim.aspx
Ostatnio zmieniony sob 11 maja, 2013 17:45 przez D. Design, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Źle interpretujesz wskazówkę. Lot "od VOR-a" po radialu 289 to lot kursem około 289 - samolot nie wie, że Ty akurat chcesz lecieć w drugą stronę. Jeśli chcesz lecieć do VOR-a, to wybierz radial 109, jak w punkcie pierwszym. Wtedy będziesz leciał kursem około 109 po radialu 289, następnie miniesz stację i będziesz leciał po radialu 109 od VOR-a kursem około 109.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Re: [ATR72-500] Lot po radialu

Post autor: PK »

michu. pisze:Czytałem jednak, że zawsze należy wybierać radial od VORa, także to rozwiązania wydaje się niezgodne ze sztuką, mam również wrażenie, że ATR ma problem w takim układzie z ustabilizowaniem się
Źle zrozumiałeś.

Z definicji radial jest mierzony jako różnica kątowa ortodromą biegnącą od danego punktu do północnego bieguna magnetycznego, a ortodromą wychodzącą od danego punktu dla jednoznaczności. Tak jest podawany na mapach.

Natomiast ustawienie przyrządów dla lotu po takim radialu zależy od kierunku w którym chcesz lecieć co wyjaśniono wyżej. Odróżniaj definicję radiala od techniki lotu po nim.

Piotr
michu.
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: czw 24 sty, 2013 12:59
Skąd jesteś: Gdynia

Post autor: michu. »

Dzięki wielkie za wszystkie odpowiedzi. Teraz już wszystko jest jasne.
ODPOWIEDZ