Witam Panowie,
Mam pewien problem z automatycznym pilotem i śledziem radiala. Otóż, chcę lecieć inbound po radialu 289 (czyli kurs 109). Więc ustawiłem częstotliwość VORa, ustawiłem pokrętłem CRS = 289, ustawiłem ręcznie samolot na odpowiednim kursie na radialu (czyli kurs 109) i włączyłem AP w trybie VOR. Spowodowało to, że samolot obrócił się o 180 stopni i leciał po radialu 289, ale outbound. Znalazłem póki co dwa wyjścia, żeby lecieć po radialu 289 w kierunku VOR:
1. Ustawienie kursu CRS na 109 co powoduje lot po R109. Czytałem jednak, że zawsze należy wybierać radial od VORa, także to rozwiązania wydaje się niezgodne ze sztuką, mam również wrażenie, że ATR ma problem w takim układzie z ustabilizowaniem się
2. Pozostawienie konfiguracji jak w opisie wyżej (czyli CRS = 289) i wciśniecię BC (backcourse). Tutaj z kolei czytałem, że BC stosuje się tylko do podejścia "od tyłu" wedle LOC, natomiast nie do lotu po radialu.
Co robie źle, może coś jeszcze należy ustawić?
[ATR72-500] Lot po radialu
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Kurs to kurs. Ustawiasz taką wartość, jaką ma trzymać AP (w Twoim przypadku 109). Radial to linia wychodząca "od" radiolatarni a Ty chcesz przechwycić właśnie radial 109, tyle, że przed radiolatarnią. Nie przechwytujesz radiala 289 od tyłu, tylko zwyczajnie 109. http://www.luizmonteiro.com/learning_vor_sim.aspx
Ostatnio zmieniony sob 11 maja, 2013 17:45 przez D. Design, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Źle interpretujesz wskazówkę. Lot "od VOR-a" po radialu 289 to lot kursem około 289 - samolot nie wie, że Ty akurat chcesz lecieć w drugą stronę. Jeśli chcesz lecieć do VOR-a, to wybierz radial 109, jak w punkcie pierwszym. Wtedy będziesz leciał kursem około 109 po radialu 289, następnie miniesz stację i będziesz leciał po radialu 109 od VOR-a kursem około 109.
Re: [ATR72-500] Lot po radialu
Źle zrozumiałeś.michu. pisze:Czytałem jednak, że zawsze należy wybierać radial od VORa, także to rozwiązania wydaje się niezgodne ze sztuką, mam również wrażenie, że ATR ma problem w takim układzie z ustabilizowaniem się
Z definicji radial jest mierzony jako różnica kątowa ortodromą biegnącą od danego punktu do północnego bieguna magnetycznego, a ortodromą wychodzącą od danego punktu dla jednoznaczności. Tak jest podawany na mapach.
Natomiast ustawienie przyrządów dla lotu po takim radialu zależy od kierunku w którym chcesz lecieć co wyjaśniono wyżej. Odróżniaj definicję radiala od techniki lotu po nim.
Piotr