Pytanie odnosnie planu lotu

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Pytanie odnosnie planu lotu

Post autor: Tom »

Pytanie do znających odpowiedź :).

Co oznacza w planie lotu takie cóś: ".../N0400F230 ..."?

Pozdrawiam
Tomek
Eton

Post autor: Eton »

określoną prędkość na określonym poziomie lotu
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Czyli w tym konkretnym przypadku 400kts na FL230?
Czy też max. 400kts poniżej FL240?
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez Tom, łącznie zmieniany 1 raz.
lechende
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 148
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 10:10
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: lechende »

Tom pisze:Czyli w tym konkretnym przypadku 400kts na FL230?
tak.
Obrazek
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Dodam jeszcze, że przelot trasą planowany jest na FL300, więc czy muszę zniżyć w danym fixie do FL230?
----------------
Tom / AZT003
----------------
lechende
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 148
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 10:10
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: lechende »

jak masz przelotowy FL300, i nad jakimś punktem bedziesz musiał zmienić
to raczej o jeden poziom a nie o 7 ;-)

btw. wiesz po co wpisuje sie takie zmiany?
Obrazek
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Ale jak konkretnie interpretować taki plan? Przelotową podaję FL300 a w route mam "... BALEN/N0400F230 ..."?
Czyżby chodziło o jakieś lokalne ograniczenia/procedury... ?
Do tej pory nie spotkałem się z takim problemem.
PK

Post autor: PK »

Tom pisze:Czyżby chodziło o jakieś lokalne ograniczenia/procedury... ?
Dobrze kombinujesz, Tak duża zmiana poziomu lotu zazwyczaj wynika z ograniczeń narzucanych w danym miejscu. Np. max poziom lotu od danego miejsca i w danych kierunku to FL230.

Natomiast generalnie zapis stosuje się do zaznaczenia zmian poziomu lotu wynikających z:
- zmian kierunku lotu z wschodniego na zachodni lub odwrotnie (ewentualnie północ<->południe),
- zmian strefy rożnicowania kierunku lotu z wschód/zachód na północ/południe lub odwrotnie,
- zmian przestrzeni w której obowiązują zasady RVSM na taką, w której nie obowiązuja lub odwrotnie.

Dla przykładu lecisz z Polski do Francji, gdzie podział na poziomy parzyste i nieparzyste pokrywa się z układem północ/południe. Do granic francuskich lecisz na FL300, a dalej powinieneś na nieparzystym (bo na południe). Na dodatek droga na terenie Francji ma ograniczenie fo FL240 i dlatego wpisujesz FL230.

Takie zapisy stosuje się dość często dla opisania stopniowego wznoszenia.

Piotr
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Wielkie dzięki.
Czyli jednak muszę zniżyć o 7000fts, żeby nad BALEN być na FL230.
lechende
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 148
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 10:10
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: lechende »

Tom pisze:Wielkie dzięki.
Czyli jednak muszę zniżyć o 7000fts, żeby nad BALEN być na FL230.
no nie.
bo jak zmienisz tylko poziom, ze wzgledu na rvsm to wystarczy, ze w plan wpiszesz 310 lub 290
i skok o 7 poziomów w dół ze wzgledu na to jest bez sensu.

nie mam mapy, ale może tam sie coś kończy a coś zaczyna i jest ścisły wymóg poziomu 230 to wtedy jak najbardziej.
Obrazek
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

no nie.
bo jak zmienisz tylko poziom, ze wzgledu na rvsm to wystarczy, ze w plan wpiszesz 310 lub 290
i skok o 7 poziomów w dół ze wzgledu na to jest bez sensu.
W takim razie przykład bardziej konkretny:

Lecę sobie BE350 na Majorkę ;)
W EUroute wpisuję lotnisko startu, lądowania i dostaję trasę z przedziału FL280-FL430.
Wybieram ją, ustalam FL na 300, predkość na 250kts.
Czy proponowany zapis trasy: "... BALEN/N0400F230 ..." mogę lub muszę zmienić dostosowując go do parametrów samolotu/własnego widzimisię/lokalnie obowiazujacych przepisów, czy też muszę się go ściśle trzymać? A co z predkoscia? 400kts nie jestem w stanie uzyskać (no chyba, że z dopalaczem ;)) Zostawiam N0400, czy zmieniam na taką z jaką będę leciał, lecz nie wyższą niż 400?
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Lecisz na Majorkę ale skąd?
BE350? Co to za samolot.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

EDDM-LEPA Beach KingAir350
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Wiec tak:
1. FL300 dla KingAir350 to według mnie jednak sporo za wysoko
2. nawet jesli wybrales poziom FL300, to nie masz możliwości lotu na takim pułapie. To juz przestrzen RNAV (Niemcy od FL095). A w takiej przestrzeni samolot wymaga FMC na pokładzie. KingAir z tego co wiem nie ma takiego wyposażenia.

http://aviation.home.pl/ifr/whyfms.html

3. co do tego skoku pułapu, faktycznie moze byc tam jakis limit i stąd ten zapis w planie. Ale w tym kontekscie według mnie oznacza on, ze mijając BALEN nie mozesz leciec szybciej niz 400 kt i nie wyzej niz FL230.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
PK

Post autor: PK »

konraf pisze: Ale w tym kontekscie według mnie oznacza on, ze mijając BALEN nie mozesz leciec szybciej niz 400 kt i nie wyzej niz FL230.
Konraf ma na myśli sens takiego zapisu w planie w EUroute. Trzeba pamiętać, że są to plany wpisywane do bazy danych przez pilotów i sprawdzane przez automat Eurokontroli. A to oznacza, że wiadomo że plan jest poprawny ale nie do końca wiadomo, co autor miał na myśli. Zazwyczaj taki wpis oznacza limit ale:
- wysokość można podać jedną więc autor coś musi wpisać i nie zawsze należy brać to dosłownie (zastanów jaki poziom byś wpisał przy CHO do planu wkładanego do EUroute z trasy EPGD-EPPO),
- podanie prędkości TAS jest obowiązkowe w sensie konwencji prezentacji tras ale oczywiście w EUroute ma ona znaczenie symboliczne i każdy musi dobrać własną.

Plany w EUroute trzeba traktować jak przykładowe wzorce.

Piotr
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

dw konrafa:

Ad.1 Cruise Speed:
315 kts
Maximum Range:
1,765 nm
Service Ceiling:
35,000 ft

Ad.2 Samolocik "wypasiony" i ma na pokładzie FMC :)

A co do planu, to powoli zaczyna mi się wszystko układać - przejrzałem mapy i faktycznie w tym przypadku zaraz za BALEN wlatuję w strefę TCA Palma, która rozciąga się do FL245, więc chyba to wszystko wyjaśnia. Dziękuję wszystkim za ciekawą dyskusję.
lechende
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 148
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 10:10
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: lechende »

ad. dw Korfantego ;-)

pewnie patrzył przez pryzmat tego co mamy we flocie >Beechcraft Baron 58, który chodzi do poziomu 210 ;-)
Obrazek
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Tom pisze: Service Ceiling:
35,000 ft
Wiem. Faktycznie patrzyłem przez pryzmat flotowego Barona 58. Potem sprawdziłem tego KingAir i faktycznie bydle az do FL350 może, co mnie, prawde mowiac, bardzo dziwi. Taki mały kaszlak a FL350.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Zaczynam się zastanawiać, czy tylko ja regulaminowo latam tym, na co mi ranga pozwala ;)

BTW. A może dokonać małych zmian we flocie i zamiast 58 zakupić 350, no i jakieś ładne malowanie sprawić... Było by czym wozić prezesów ;) Samolocik całkiem, całkiem...

Pozdrawiam kolegów z FIRMY! Do zobaczenia na FL350 :)
----------------
Tom / AZT003
----------------
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

Tom pisze:Zaczynam się zastanawiać, czy tylko ja regulaminowo latam tym, na co mi ranga pozwala ;)
Za 4ry godziny będziesz mógł latać ATR! Przebiduj to jakoś. Ja uwielbiałem ATRka, a poradnik jest w Aztec.pl. A potem to już poleci ;) (np. ja od 11-05-2004 mam dopiero 105h :lol: )
Tom
Cadet
Cadet
Posty: 21
Rejestracja: śr 05 paź, 2005 09:36
Skąd jesteś: EPWA/EPRP

Post autor: Tom »

Na pewno skorzystam z m.in. Twoich porad odnośnie ATR-ka. Być może czeka już na mnie na Majorce 8) (ale za to masz swój śliczny KOKPIT!!!)
----------------
Tom / AZT003
----------------
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

ODPOWIEDZ