Pytanie odnosnie planu lotu
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Pytanie odnosnie planu lotu
Pytanie do znających odpowiedź .
Co oznacza w planie lotu takie cóś: ".../N0400F230 ..."?
Pozdrawiam
Tomek
Co oznacza w planie lotu takie cóś: ".../N0400F230 ..."?
Pozdrawiam
Tomek
Dobrze kombinujesz, Tak duża zmiana poziomu lotu zazwyczaj wynika z ograniczeń narzucanych w danym miejscu. Np. max poziom lotu od danego miejsca i w danych kierunku to FL230.Tom pisze:Czyżby chodziło o jakieś lokalne ograniczenia/procedury... ?
Natomiast generalnie zapis stosuje się do zaznaczenia zmian poziomu lotu wynikających z:
- zmian kierunku lotu z wschodniego na zachodni lub odwrotnie (ewentualnie północ<->południe),
- zmian strefy rożnicowania kierunku lotu z wschód/zachód na północ/południe lub odwrotnie,
- zmian przestrzeni w której obowiązują zasady RVSM na taką, w której nie obowiązuja lub odwrotnie.
Dla przykładu lecisz z Polski do Francji, gdzie podział na poziomy parzyste i nieparzyste pokrywa się z układem północ/południe. Do granic francuskich lecisz na FL300, a dalej powinieneś na nieparzystym (bo na południe). Na dodatek droga na terenie Francji ma ograniczenie fo FL240 i dlatego wpisujesz FL230.
Takie zapisy stosuje się dość często dla opisania stopniowego wznoszenia.
Piotr
no nie.Tom pisze:Wielkie dzięki.
Czyli jednak muszę zniżyć o 7000fts, żeby nad BALEN być na FL230.
bo jak zmienisz tylko poziom, ze wzgledu na rvsm to wystarczy, ze w plan wpiszesz 310 lub 290
i skok o 7 poziomów w dół ze wzgledu na to jest bez sensu.
nie mam mapy, ale może tam sie coś kończy a coś zaczyna i jest ścisły wymóg poziomu 230 to wtedy jak najbardziej.
W takim razie przykład bardziej konkretny:no nie.
bo jak zmienisz tylko poziom, ze wzgledu na rvsm to wystarczy, ze w plan wpiszesz 310 lub 290
i skok o 7 poziomów w dół ze wzgledu na to jest bez sensu.
Lecę sobie BE350 na Majorkę
W EUroute wpisuję lotnisko startu, lądowania i dostaję trasę z przedziału FL280-FL430.
Wybieram ją, ustalam FL na 300, predkość na 250kts.
Czy proponowany zapis trasy: "... BALEN/N0400F230 ..." mogę lub muszę zmienić dostosowując go do parametrów samolotu/własnego widzimisię/lokalnie obowiazujacych przepisów, czy też muszę się go ściśle trzymać? A co z predkoscia? 400kts nie jestem w stanie uzyskać (no chyba, że z dopalaczem ) Zostawiam N0400, czy zmieniam na taką z jaką będę leciał, lecz nie wyższą niż 400?
Lecisz na Majorkę ale skąd?
BE350? Co to za samolot.
BE350? Co to za samolot.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Wiec tak:
1. FL300 dla KingAir350 to według mnie jednak sporo za wysoko
2. nawet jesli wybrales poziom FL300, to nie masz możliwości lotu na takim pułapie. To juz przestrzen RNAV (Niemcy od FL095). A w takiej przestrzeni samolot wymaga FMC na pokładzie. KingAir z tego co wiem nie ma takiego wyposażenia.
http://aviation.home.pl/ifr/whyfms.html
3. co do tego skoku pułapu, faktycznie moze byc tam jakis limit i stąd ten zapis w planie. Ale w tym kontekscie według mnie oznacza on, ze mijając BALEN nie mozesz leciec szybciej niz 400 kt i nie wyzej niz FL230.
1. FL300 dla KingAir350 to według mnie jednak sporo za wysoko
2. nawet jesli wybrales poziom FL300, to nie masz możliwości lotu na takim pułapie. To juz przestrzen RNAV (Niemcy od FL095). A w takiej przestrzeni samolot wymaga FMC na pokładzie. KingAir z tego co wiem nie ma takiego wyposażenia.
http://aviation.home.pl/ifr/whyfms.html
3. co do tego skoku pułapu, faktycznie moze byc tam jakis limit i stąd ten zapis w planie. Ale w tym kontekscie według mnie oznacza on, ze mijając BALEN nie mozesz leciec szybciej niz 400 kt i nie wyzej niz FL230.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Konraf ma na myśli sens takiego zapisu w planie w EUroute. Trzeba pamiętać, że są to plany wpisywane do bazy danych przez pilotów i sprawdzane przez automat Eurokontroli. A to oznacza, że wiadomo że plan jest poprawny ale nie do końca wiadomo, co autor miał na myśli. Zazwyczaj taki wpis oznacza limit ale:konraf pisze: Ale w tym kontekscie według mnie oznacza on, ze mijając BALEN nie mozesz leciec szybciej niz 400 kt i nie wyzej niz FL230.
- wysokość można podać jedną więc autor coś musi wpisać i nie zawsze należy brać to dosłownie (zastanów jaki poziom byś wpisał przy CHO do planu wkładanego do EUroute z trasy EPGD-EPPO),
- podanie prędkości TAS jest obowiązkowe w sensie konwencji prezentacji tras ale oczywiście w EUroute ma ona znaczenie symboliczne i każdy musi dobrać własną.
Plany w EUroute trzeba traktować jak przykładowe wzorce.
Piotr
dw konrafa:
Ad.1 Cruise Speed:
315 kts
Maximum Range:
1,765 nm
Service Ceiling:
35,000 ft
Ad.2 Samolocik "wypasiony" i ma na pokładzie FMC
A co do planu, to powoli zaczyna mi się wszystko układać - przejrzałem mapy i faktycznie w tym przypadku zaraz za BALEN wlatuję w strefę TCA Palma, która rozciąga się do FL245, więc chyba to wszystko wyjaśnia. Dziękuję wszystkim za ciekawą dyskusję.
Ad.1 Cruise Speed:
315 kts
Maximum Range:
1,765 nm
Service Ceiling:
35,000 ft
Ad.2 Samolocik "wypasiony" i ma na pokładzie FMC
A co do planu, to powoli zaczyna mi się wszystko układać - przejrzałem mapy i faktycznie w tym przypadku zaraz za BALEN wlatuję w strefę TCA Palma, która rozciąga się do FL245, więc chyba to wszystko wyjaśnia. Dziękuję wszystkim za ciekawą dyskusję.
Wiem. Faktycznie patrzyłem przez pryzmat flotowego Barona 58. Potem sprawdziłem tego KingAir i faktycznie bydle az do FL350 może, co mnie, prawde mowiac, bardzo dziwi. Taki mały kaszlak a FL350.Tom pisze: Service Ceiling:
35,000 ft
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Zaczynam się zastanawiać, czy tylko ja regulaminowo latam tym, na co mi ranga pozwala
BTW. A może dokonać małych zmian we flocie i zamiast 58 zakupić 350, no i jakieś ładne malowanie sprawić... Było by czym wozić prezesów Samolocik całkiem, całkiem...
Pozdrawiam kolegów z FIRMY! Do zobaczenia na FL350
BTW. A może dokonać małych zmian we flocie i zamiast 58 zakupić 350, no i jakieś ładne malowanie sprawić... Było by czym wozić prezesów Samolocik całkiem, całkiem...
Pozdrawiam kolegów z FIRMY! Do zobaczenia na FL350
----------------
Tom / AZT003
----------------
Tom / AZT003
----------------
Jeszcze o poziomach:
http://freespace.virgin.net/nicholas.evo/Airspace.htm
http://freespace.virgin.net/nicholas.evo/Airspace.htm