Routefinder i wyznaczane przezeń drogi

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

pawjer
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: wt 20 maja, 2008 10:45
Skąd jesteś: EPLL

Routefinder i wyznaczane przezeń drogi

Post autor: pawjer »

Hej,

Niby proste a trudne więc na wszelki wypadek wrzucam do "początkujących". Za pomocą darmowej strony RouteFinder wyznaczam sobie trasę z EPSC do EPLL. Wyłączam SID, STARy i RNAVy(!) i proponowana droga jest następująca:

ID FREQ TRK DIST Coords Name/Remarks
EPSC 0 0 N53°35'05.03" E014°54'07.94" SZCZECIN/GOLENIOW
IDEXU 123 94 N52°41'50.00" E017°02'10.00" IDEXU
EPLL 121 105 N51°43'18.77" E019°23'53.28" LODZ/LUBLINEK

Samolot bez przyrządów RNAV tak więc muszę nawigować przy użyciu VORów, NDB, itp. Ale jak? Trafienie po kursie 123 do punktu IDEXU bez GPSa jest właściwie niemożliwe.

A po włączeniu opcji RNAV trasa wygląda następująco:

ID FREQ TRK DIST Coords Name/Remarks
EPSC 0 0 N53°35'05.03" E014°54'07.94" SZCZECIN/GOLENIOW
CHO 375 112 17 N53°28'31.09" E015°19'58.94" CHOCIWEL
DODAN 154 8 N53°21'10.00" E015°25'38.00" DODAN
PIXOR 154 4 N53°17'19.00" E015°28'35.00" PIXOR
DRE 115.3 154 31 N52°49'00.66" E015°49'56.97" DREZDENKO
VABAT 140 21 N52°32'36.00" E016°11'37.00" VABAT
CZE 114.5 140 32 N52°07'50.21" E016°43'37.68" CZEMPIN
BADUP 98 26 N52°03'33.00" E017°25'16.00" BADUP
INDIG 98 22 N51°59'48.00" E018°00'00.00" INDIG
UTOLU 98 33 N51°53'49.00" E018°52'03.00" UTOLU
SUBAX 99 10 N51°51'57.00" E019°07'30.00" SUBAX
DERAM 99 6 N51°50'49.00" E019°16'51.00" DERAM
EPLL 148 9 N51°43'18.77" E019°23'53.28" LODZ/LUBLINEK

W powyższym wypadku dużo łatwiej latać od jednej pomocy nawigacyjnej do kolejnej. Ba, bez GPSa, FMC i innych tego typu pomocy spokojnie można przelecieć całą trasę a wybrałem opcję RNAV...

Gdzie jest błąd w moim rozumowaniu? Bo nie podejrzewam autorów tej skądinąd użytecznej strony o błędy w podejściu do wyznaczania tras.

Będę wdzięczny za pomoc.
PK

Post autor: PK »

A wystarczy czytać wyjaśnienia:
http://rfinder.asalink.net/help/rnav.html pisze:RNAV
Some airways are officially designated as "RNAV". To be able to fly through these routes, your aircraft must be properly equipped (e.g. it should be able to maintain an higher navigation accuracy). Unchecking this option instructs the auto-routing algorithm to avoid RNAV routes.
Piotr
pawjer
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: wt 20 maja, 2008 10:45
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: pawjer »

No właśnie. Samolot NIE jest wyposażony w "equipment with higher navigation accuracy" i po wyłączeniu opcji RNAV proponuje drogę na skróty, a nie przez punkty nawigacyjne. Stąd moje pytanie.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez pawjer, łącznie zmieniany 1 raz.
PK

Post autor: PK »

pawjer pisze:No właśnie. Samolot NIE jest wyposażony w "equipment with higher navigation accuracy" i po wyłączeniu opcji RNAV proponuje drogę na skróty, a nie przez punkty nawigacyjne. Stąd moje pytanie.
Proponuje trasę, która nie pokrywa się z drogami RNAV - dokładnie tak jak obiecywał. W czym masz problem?

Piotr
pawjer
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: wt 20 maja, 2008 10:45
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: pawjer »

Jak trafić w niektóre zaproponowane punkty bez FMC itp gadżetów. Ja tę opcję rozumiem trochę inaczej a mianowicie trasa będzie wyznaczona tak że osprzęt RNAV nie będzie potrzebny. A okazuje się że trasa z wybraną opcją RNAV jest dużo łatwiejsza w nawigacji. Zresztą w opcji RNAV widać wszystkie pośrednie punkty które trudno wyznacza się bez dodatkowego osprzętu.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez pawjer, łącznie zmieniany 1 raz.
PK

Post autor: PK »

pawjer pisze:Jak trafić w niektóre zaproponowane punkty bez FMC itp gadżetów. Ja tę opcję rozumiem trochę inaczej a mianowicie trasa będzie wyznaczona tak że osprzęt RNAV nie będzie potrzebny. A okazuje się że trasa z wybraną opcją RNAV jest dużo łatwiejsza w nawigacji. Zresztą w opcji RNAV widać wszystkie pośrednie punkty które trudno wyznacza się bez dodatkowego osprzętu.
Czyli masz ten sam problem co większość rodaków, którzy bez czytania podpisują umowy, by potem się dziwić, że druga strona wykonuje je tak jak zapisano, a nie tak jak sobie wyobrażali. Ba, mają o to pretensje.

Twoje wyobrażenie o pojęciu "droga RNAV" ma się niewiele do reala i do definicji podanej przez RF. Mylisz "to be able to fly" z "to be able to navigate". Droga RNAV to pojęcie prawne wynikające z widzimisię regulatora, który dla wydania zgody na lot po niej żąda odpowiedniego wyposażenia. W Polsce prawie wszystki drogi RNAV, to dawne drogi ATS.

Chcesz trasy IFR EPSC-EPLL drogami ATS, to albo znajdź maszynkę inną niż RF która przynajmniej twierdzi że to potrafi albo ułóż ją sam - w obu przypadkach koniecznie daj nam znać o rezultacie.

Piotr
pawjer
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 118
Rejestracja: wt 20 maja, 2008 10:45
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: pawjer »

PK pisze:Czyli masz ten sam problem co większość rodaków, którzy bez czytania podpisują umowy, by potem się dziwić, że druga strona wykonuje je tak jak zapisano, a nie tak jak sobie wyobrażali. Ba, mają o to pretensje.
Tak trochę OT, ale za powyższy komentarz to, gdybym był moderatorem, dałbym Ci co najmniej ostrzeżenie. Taka forma zarozumialstwa nie przystoi osobie która opublikowała ponad 300 postów...

A merytorycznie to używam RF aby ustalać trasy bardziej realnie niż robi to FSowy planner. Oczywiście radzę sobie tym że latam od jednej pomocy nawigacyjnej do następnej, czyli tak jak pozwala na to zwykły osprzęt nawigacyjny w samolocie i zdaje się tak jak pozwalają na to przepisy lotnicze. RF to dla mnie nie wyrocznia, ale coś co wspomaga planowanie trasy.
PK

Post autor: PK »

pawjer pisze:A merytorycznie to używam RF aby ustalać trasy bardziej realnie niż robi to FSowy planner. Oczywiście radzę sobie tym że latam od jednej pomocy nawigacyjnej do następnej, czyli tak jak pozwala na to zwykły osprzęt nawigacyjny w samolocie i zdaje się tak jak pozwalają na to przepisy lotnicze. RF to dla mnie nie wyrocznia, ale coś co wspomaga planowanie trasy.
Niestety - żle ci się zdaje. IFR VOR-to-VOR, to pomysł FSowy z dawnych wersji (gdy FS nie znał pojęcia dróg lotniczych). Upraszczając - w realu trasę wyznaczają drogi lotnicze, a nie pomoce. Same drogi mogą ale nie muszą być konstruowane w oparciu o pomoce czy ich radiale. Dlatego FS planner lepiej się nadaje do zabawy VOR-to-VOR niż jakikolwiek algorytm oparty o realne zasady. Zdecydowana większość par real VORów nie jest połączona bezpośrednimi drogami lotniczymi. Choć prawie wszystkie drogi lotnicze w Polsce są zbudowane z radiali radiopomocy.

A jeśli chodzi o wycieczki osobiste, to cieszę się, że dotarłem do Ciebie z komunikatem, że własne wyobrażenie należy zweryfikować z tzw. prawdą materialną zanim się go użyje jako argumentu w dyskusji.

Piotr
BlueExpressTom
Cadet
Cadet
Posty: 47
Rejestracja: wt 13 paź, 2009 16:46
Skąd jesteś: Iława/EPGD

Post autor: BlueExpressTom »

Nie chcąc tworzyć nowego tematu, coś troszkę z innej beczki.

Czy istnieje coś w stylu nie działającej już strony runwayfinder - mapy VFR, IFR w USA tylko coś identycznego tylko z mapami europy?
Awatar użytkownika
Adam73
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 174
Rejestracja: pt 11 lip, 2008 21:18
Skąd jesteś: POZnan*

Post autor: Adam73 »

Windows 10 HE 64Bit, Gigabyte Z390 Gaming X, Intel I7-9700K, Ram: 16GB, GeForce RTX270, 2xSSD, 1xM2
ODPOWIEDZ