FSX - przypisywanie "ciekawych" funkcji.

Ogólna dyskusja na temat FS2002, FS2004, FSX.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

mimi
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: pt 17 cze, 2011 23:36
Skąd jesteś: EPWA

FSX - przypisywanie "ciekawych" funkcji.

Post autor: mimi »

Witam ;)

Kilka pytań odnośnie FSX:
1) Jak spowodować, by funkcja Landing Gear (excent manually) zadziałała? Wydaję mi się, że ma to coś wspólnego z ręcznym opuszczaniem podwozia. Nie wiem jednak, co zrobić by zadziałała.
2) Czy jest możliwość, by do naszej maszyny stojącej przy bramce, przysunął się rękaw? Czy ta funkcja jest we wszystkich sceneriach, gdzie owy rękaw jesteśmy w stanie dostrzec, czy musi być to specjalna sceneria? Płatna sceneria?
3) W FSX są opcję, pozwalające nam na przypisywanie wszystkich starterów do naszego joysticka. Nie wiem jednak, czy jest możliwość przypisywania wyłączników każdego silnika, ale pojedynczo (jeden silnik - jeden klawisz / przycisk)? Czy może jest opcja odcięcia dopływu paliwa do poszczególnych silników? A może to jedno i to samo? Sam nie wiem :oops:
4) Czy w realnym świecie nie jest tak, że na uruchomienie APU, trzeba czekać kilka minut? Jeśli tak, to dlaczego w defaultowych maszynach uruchamia się od razu? Jak to zmienić?
5) Do czego służą funkcje: Concorde nose & visor (excent) oraz Concorde nose & visor (retrack)?

PS: dzięki forum, nauczyłem się już otwierać luki bagażowe w samolocie oraz wypychać samolot w kierunki lewo / prawo. Muszę przyznać, że te konfiguracje na klawiaturze, nie były dosyć przemyślane przez twórców.
PS: mile widziany polski manual do FSX wyjaśniający zastosowanie tych, jak już w temacie określiłem - ciekawych funkcji ;)
Awatar użytkownika
SEBOS
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: pn 28 gru, 2009 16:26
Skąd jesteś: Radom

Post autor: SEBOS »

Co do drugiego pytania. Jest możliwość przesuwania się rękawa do samolotu, a nawet wezwanie obsługi naziemnej. Służy do tego Airport Enhancement Services, działa z większością płatnych lotnisk, ale są też darmowe pozycje. Musisz tylko kupić kredyty by odblokować opcje danego lotniska.

http://www.aerosoft.com/cgi-local/us/ib ... wd,,D10333
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Z tym, że w FSX na każdym defaultowym lotnisku można rękawy suwać. A służy do tego CTRL + J. A co do ręcznego wysuwania podwozia to nie jestem pewien ale chyba trza było przytrzymać CTRL + G aż podwozie się wysunie.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
pawel-d
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 181
Rejestracja: czw 08 lut, 2007 13:24
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: pawel-d »

Co do 5, to te funkcje służyły w jednym ze starszych FS-ów (FS 2000 ?) do opuszczania i podnoszenia części dziobowej w defaultowym Concorde.
Mimo, że Concorde już się więcej nie pojawił jako default, to te akcje pozostawiono być może dlatego, że niektóre dodatki wykorzystywały je do jakiś różnych celów.

A co APU, to jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z FS-em, to jeszcze się zdążysz zorientować, że standardowe samoloty mają mnóstwo uproszczeń.
Paweł Dragan
Gdańsk
mimi
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: pt 17 cze, 2011 23:36
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: mimi »

Dziękuję za odpowiedzi ;)

Wiem, że podstawowe samoloty mają sporo uproszczeń, ale zadałem pytanie, myśląc że wystarczy mała modyfikacja jakiegoś pliku (bez większych ingerencji), tak jak np: ręczne ustawienie siły hamulców kół za pomocą modyfikacji pliku.

No i nadal czekam na rozwiązanie 3-ciej kwestii. A może po prostu napiszcie, jak sami macie przypisane funkcje dotyczące gaszenia silnika i paliwa? Nie sądzę by wszyscy szli na łatwiznę, przyciskając jeden klawisz na klawiaturze 8-)
Awatar użytkownika
gate
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 159
Rejestracja: ndz 16 maja, 2010 13:46
Skąd jesteś: Kraków - EPKC

Post autor: gate »

mimi pisze:No i nadal czekam na rozwiązanie 3-ciej kwestii. A może po prostu napiszcie, jak sami macie przypisane funkcje dotyczące gaszenia silnika i paliwa? Nie sądzę by wszyscy szli na łatwiznę, przyciskając jeden klawisz na klawiaturze 8-)
pawel-d pisze:zdążysz zorientować, że standardowe samoloty mają mnóstwo uproszczeń.
Ja defaultów nie tykałem od bardzo dawna, więc nie pamiętam jak tam to jest, ale raczej nie ma co się spodziewać więcej niż ctrl + E. Jeśli o mnie chodzi to ja klikam mychą po kokpicie, bo nie będę przypisywał 100 przycisków do przycisków na wolancie i przepustnicy. W defaultach można spokojnie sobie jakoś na joysticku poukładać, bo strasznie mało tego.
Awatar użytkownika
Gładki
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 102
Rejestracja: wt 12 paź, 2004 15:32
Skąd jesteś: Sosnowiec

Post autor: Gładki »

Odnośnie trzeciego pytania, to dla każdego z silników można przypisać odcięcie paliwa, tak jak domyślnie działa dla wszystkich CTRL+SHIFT+F1.
Intel Core i5-3570 + Asrock Z77 Extreme4-M + 8GB 1600MHz DDR3 + GTX 970 + 1000GB SATA3 & WIN8.1
hideto
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 121
Rejestracja: czw 10 lut, 2011 16:02
Skąd jesteś: Włocławek

Re: FSX - przypisywanie "ciekawych" funkcji.

Post autor: hideto »

mimi pisze:Witam ;)

Kilka pytań odnośnie FSX:
1) Jak spowodować, by funkcja Landing Gear (excent manually) zadziałała? Wydaję mi się, że ma to coś wspólnego z ręcznym opuszczaniem podwozia. Nie wiem jednak, co zrobić by zadziałała.
2) Czy jest możliwość, by do naszej maszyny stojącej przy bramce, przysunął się rękaw? Czy ta funkcja jest we wszystkich sceneriach, gdzie owy rękaw jesteśmy w stanie dostrzec, czy musi być to specjalna sceneria? Płatna sceneria?
3) W FSX są opcję, pozwalające nam na przypisywanie wszystkich starterów do naszego joysticka. Nie wiem jednak, czy jest możliwość przypisywania wyłączników każdego silnika, ale pojedynczo (jeden silnik - jeden klawisz / przycisk)? Czy może jest opcja odcięcia dopływu paliwa do poszczególnych silników? A może to jedno i to samo? Sam nie wiem :oops:
4) Czy w realnym świecie nie jest tak, że na uruchomienie APU, trzeba czekać kilka minut? Jeśli tak, to dlaczego w defaultowych maszynach uruchamia się od razu? Jak to zmienić?
5) Do czego służą funkcje: Concorde nose & visor (excent) oraz Concorde nose & visor (retrack)?

PS: dzięki forum, nauczyłem się już otwierać luki bagażowe w samolocie oraz wypychać samolot w kierunki lewo / prawo. Muszę przyznać, że te konfiguracje na klawiaturze, nie były dosyć przemyślane przez twórców.
PS: mile widziany polski manual do FSX wyjaśniający zastosowanie tych, jak już w temacie określiłem - ciekawych funkcji ;)
Ad1. Wątpię czy samoloty defafultowe mają to dobrze zanimowane. Tzn czy ta funkcja jest tam potrzebna ? Bo np Latając na F-86 trzeba się nauczyć albo lądowania na brzuchu, albo wypuszczania awaryjnego. Jedno zagapienie przy starcie i podwozie się schowa ale już nigdy nie wyjdzie w normalnym trybiee. Mówiąc krótko - uproszczenia FSX

Ad2. Koledzy wyżej już ci na to pytanie odpowiedzieli.

Ad3. Tak samo jak wyżej. W samolotach płatnych, można sobie dokupić i zainstalować dodatek fsuipc i obsługiwane click spoty dźwigni bądź przycisków 'cut off lever' przypisać do przycisku. W samolotach defaultowych tego raczej nie ma.

Ad4. Nie jestem pewien, czy faktycznie pytasz o APU. Bo APU w dużym uproszczeniu to jest prądnica w ogonie samolotu. Czyli zwykły silnik na jakieś tam paliwo z podłączonym silnikiem prądu stałego pracującym w trybie prądnicy. W nowych maszynach, włącza się to na ziemi czy w locie w kilka sekund - np sławny cactus 1549 i włączenie apu w czasie lotu. Na starszych maszynach - np Tu-154 też trwa to kilka sekund. Podłączasz baterie/zasilanie zewnętrzne a później odpalasz BCY(APU) który zasila systemy do momentu w którym musisz aktywować air bleed. Nie wiem skąd pomysł, że włączenie go trwa kilka/kilkanaście minut. Być może masz na myśli coś zupełnie innego a źle to nazwałeś.

Ad5. Tak jak koledzy wyżej napisali, funkcja jest często używana do czegoś zupełnie innego przez osoby tworzące różne modyfikacje.
Awatar użytkownika
patfin28
Cadet
Cadet
Posty: 26
Rejestracja: pn 25 kwie, 2011 20:13
Skąd jesteś: Zakopane

Re: FSX - przypisywanie "ciekawych" funkcji.

Post autor: patfin28 »

hideto pisze: Ad4. Nie jestem pewien, czy faktycznie pytasz o APU. Bo APU w dużym uproszczeniu to jest prądnica w ogonie samolotu. Czyli zwykły silnik na jakieś tam paliwo z podłączonym silnikiem prądu stałego pracującym w trybie prądnicy. W nowych maszynach, włącza się to na ziemi czy w locie w kilka sekund - np sławny cactus 1549 i włączenie apu w czasie lotu. Na starszych maszynach - np Tu-154 też trwa to kilka sekund. Podłączasz baterie/zasilanie zewnętrzne a później odpalasz BCY(APU) który zasila systemy do momentu w którym musisz aktywować air bleed. Nie wiem skąd pomysł, że włączenie go trwa kilka/kilkanaście minut. Być może masz na myśli coś zupełnie innego a źle to nazwałeś.
Hmmm... Pewnie masz rację, ale wydaje mi się, że nie we wszystkich starszych maszynach APU zaczyna działać od razu. Z tego co pamiętam, w jednym z odcinków "Mayday", APU zaczęło działać dopiero po 2-3 minutach od jego włączenia. Chyba był to odcinek "Southern Storm" (jeśli tak, to tamtejsza maszyna zwie się: McDonnell Douglas DC-9.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Włączenie APU nie trwa kilka sekund. Chyba, że chodzi o przełączenie szyny na działające APU.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mimi
Cadet
Cadet
Posty: 10
Rejestracja: pt 17 cze, 2011 23:36
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: mimi »

Ok. Rozumiem, że najlepszym wyjściem z sytuacji będzie nabycie płatnego samolotu ;)
E-Jet
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 114
Rejestracja: wt 09 mar, 2010 18:11
Skąd jesteś: pl

Re: FSX - przypisywanie "ciekawych" funkcji.

Post autor: E-Jet »

mimi pisze:2) Czy jest możliwość, by do naszej maszyny stojącej przy bramce, przysunął się rękaw? Czy ta funkcja jest we wszystkich sceneriach, gdzie owy rękaw jesteśmy w stanie dostrzec, czy musi być to specjalna sceneria? Płatna sceneria?
Tego jeszcze nikt nie napisał - stojąc przy rękawie naciskasz Ctrl+J. Tak przy okazji: otwieranie drzwi głównych ctrl+E, a wszystkich pozostałych + luku ctrl +234. Wzywanie cysterny bodajże ctrl+F.

Chociaż tak jak koledzy napisali, jeżeli chcesz mieć w 100% prawdziwą obsługę handlera to kup lepiej dodatek. ;)
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Tego jeszcze nikt nie napisał - stojąc przy rękawie naciskasz Ctrl+J.
Z tym, że w FSX na każdym defaultowym lotnisku można rękawy suwać. A służy do tego CTRL + J. A co do ręcznego wysuwania podwozia to nie jestem pewien ale chyba trza było przytrzymać CTRL + G aż podwozie się wysunie.
A to to co? Trzeci post w temacie.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Tak przy okazji: otwieranie drzwi głównych ctrl+E, a wszystkich pozostałych + luku ctrl +234.
Shift, ctrl+e to domyślnie uruchamianie samolotu.
Adam1394
Cadet
Cadet
Posty: 7
Rejestracja: sob 09 kwie, 2011 14:17
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: Adam1394 »

Shift+E - główne drzwi

Shift+E+ (po chwili ~około 0,5 sec) 2, 3, 4 - dodatkowe drzwi
macieksoft
Cadet
Cadet
Posty: 33
Rejestracja: ndz 05 gru, 2010 20:15
Skąd jesteś: Tychy

Post autor: macieksoft »

Ponoć w najnowszym FSUIPC można rozdzielić kontrolę NWS oraz ster kierunku, jak to zrobić i czy jest to możliwe w PMDG MD11 oraz CS B767 i CS130? Czy trzeba mieć do tego płatną wersję FSUIPC?

Jak przypisać reversy do osi ciągu w Saitek X52PRO (nie Saitek throttle quadrant!), chodzi o to, aby pierwszy wyczuwalny przeskok (około 20% wychylenia) odpowiadał za włączenie ciągu wstecznego i aby można było nim płynnie sterować?
Ostatnio zmieniony pt 03 lut, 2012 18:40 przez macieksoft, łącznie zmieniany 1 raz.
aktualnie: FSX sp2, Flacon BMS 4.32, DCS:BS, DCS:A10C.
Dodatki do FS: głównie PMGD MD11 i CS B767 czasami PMDG 747-8, CS C130, Concorde X.
Joy Saitek X52 pro + czasami pedały od kierownicy
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Możliwość przypisania osi do tillera istnieje od dłuższego czasu, od wersji 4.15 FSUIPC (dla FS9 od 3.617). Jedną oś przypisuje się do steru kierunku (rudder), drugą do tillera, miksowanie w zależności od prędkości jest automatyczne.
http://forum.avsim.net/topic/117979-fsuipc-3617-tiller/
http://forum.avsim.net/topic/327675-nos ... -steering/
http://forum.simflight.com/topic/68238- ... -steering/
O przypisywaniu części zakresu osi do odwracaczy przez FSUIPC już było nie raz:
viewtopic.php?p=89680
viewtopic.php?t=10095
W obu przypadkach wymagana jest zarejestrowana wersja.
Mlody
Cadet
Cadet
Posty: 22
Rejestracja: wt 17 sie, 2004 21:36
Skąd jesteś: EPGD

pytanie odnośnie ustawień FSUIPC

Post autor: Mlody »

Czołem.

Mam pytanie - muszę przypisać oś ciągu w joyu w FSUIPC, ale nie wiem jak ustawić odwrotnie wartości (revers)? W FS-ie wystarczy odznaczyć check box, a tu nie ma takiej opcji. Podpowiedzcie proszę, bo sprawa jest pewnie banalnie prosta, ale sam nie mogę dojść do tego.

Pozdrawiam,

mlody
Ostatnio zmieniony śr 06 lis, 2013 15:06 przez Mlody, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam

Mlody
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Nie poszukałeś przed pytaniem. W FSUIPC też jest pole do zaznaczenia.
http://metzgergva.de/forum_images/CH_brakes2.jpg
Więcej na stronie 47 instrukcji.
Da się także bez korzystania z kalibracji:
http://forum.simflight.com/topic/72629- ... libration/
Wskazuje to strona 43 instrukcji zaawansowanej.
ODPOWIEDZ