Spychanie z osi pasa przez wiatr

Ogólna dyskusja na temat FS2002, FS2004, FSX.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Spychanie z osi pasa przez wiatr

Post autor: adiks7 »

Czy FSX dobrze symuluje wiatr? Chodzi mi o to, że gdy startuje podczas rozbiegu i wiatr mam powiedzmy z prawej powiedzmy pod kątem 50 stopni z prawej do dzioba to samolot znosi mi na prawo, muszę kontrować sterem kierunku w lewo by zostać w osi. Dodam że jest tak tylko na ziemi, w powietrzu powiedzmy przy podejściu przy tym samym wietrze muszę kontrować sterem w prawo.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Do rozważenia ;) gdzie w samolocie znajduje się środek oporu bocznego, a gdzie środek geometryczny podstawy, na której samolot stoi. Wyobraź sobie jedno i drugie, zauważ dźwignię i wyjdzie Ci samo ;)
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Wiem,że statecznik pionowy ma dużą powierzchnię i wiatr wiejący z prawej uderzający w statecznik naprowadza samolot na prawo, tak jest w fsx, ale w realu z tego co mówił mi pilot latający na co dzień airbusami zdarza się tak tylko w największych samolotach gdy powierzchnia statecznika pionowego jest bardzo duża. Z kolei latając cesną w fsx jest to bardzo dokuczające i odczuwalne niemal przy najmniejszym wietrze, tak samo zresztą jest b737 samolot tak samo reaguje. Zastanawiam się czy mam coś z ustawieniami.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

A dlaczego to miałoby nie działać w ten sposób przy mniejszych samolotach? Siły przestają występować?

W rzeczywistości w cessnie wychylasz lotki w stronę wiatru. To generuje różny opór na skrzydłach i zastępuje częściowo korekty orczykiem (lotka wychylona w dół bardziej hamuje i działa jak wychylony ster kierunku).

Ten element w FSX nie jest symulowany w ogóle albo nie jest symulowany zbyt dobrze. Więc pozostaje korekta sterem kierunku. Ta może być przesadzona, ale generalnie - takie siły działają i musisz je skontrować, żeby zachować kierunek. Wielkość tu nie ma znaczenia - jedynie dźwignia i siła, która powstaje.
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

adiks7 pisze:wiatr wiejący z prawej uderzający w statecznik naprowadza samolot na prawo, tak jest w fsx, ale w realu (...) zdarza się tak tylko w największych samolotach
Co Ty nie powiesz! :D
https://www.youtube.com/watch?v=lxoacmb7zxY
https://www.youtube.com/watch?v=DLeVy2gC2v0

A tak powinno się startować z cross-windem:
https://www.youtube.com/watch?v=QuS6pOvuRpo
https://www.youtube.com/watch?v=E51aSPY_NR8

W praktyce - wjeżdżasz na pas i sprawdzasz, z którego kierunku wieje. Na ten kierunek przechylasz wolant (jeśli z prawej - to na prawo). Przy rozbiegu nie podnoś przedniego kółka na małej prędkości, jak przy normalnym starcie, bo samolot skęci Ci pod wiatr. Wolant pomału prostujesz wraz z naborem prędkości ale nie całkiem. Jeśli masz wiatr od prawej to lepiej, żeby wystartować od razu z lekkim przechyleniem na prawo. W przeciwnym przypadku zawsze jest szansa, że trafisz na mocny podmuch, który przechyli samolot w lewo doprowadzając do kontaktu skrzydła z ziemią. Przy mocnym bocznym lepiej oderwanie wykonać szybko - bliżej V wznoszenia niż byś to zazwyczaj robił (latanie ma małych prędkościach blisko ziemi przy podmuchach nie jest dobrym pomysłem).
wojtek_84 pisze:nie jest symulowany
Moim zdaniem w FSX odczucia bocznego są całkiem ok.
Obrazek
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Moim zdaniem w FSX odczucia bocznego są całkiem ok.
Chodziło mi o to, że efekt wychylonego wolantu przy starcie z wiatrem bocznym nie jest symulowany. Nie ma żadnej różnicy w oporze aerodynamicznym na skrzydle w lotką wychyloną w górę i w dół. Nie ma też efektu podwiewania jednego skrzydła.
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Stanisław, wiem o tym,że tak sie powinno startować z wychyleniem lotki pod wiatr,tyle że ja pisałem o zachowaniu samolotu w FSX prz rozbiegu, o tym że wiatr wiejący z prawej, spycha mnie na prawo,nos ucieka mi na prawo, a gdy tylko oderwe się od ziemii spycha mnie już na lewo. [/b]
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

o tym że wiatr wiejący z prawej, spycha mnie na prawo,nos ucieka mi na prawo, a gdy tylko oderwe się od ziemii spycha mnie już na lewo
Tu jedna poprawka.

Wiatr na ziemi Cię skręca. Wiatr spycha Cię w powietrzu.

Zresztą zaraz po oderwaniu się powinieneś zaobserwować to, że Cię gwałtownie skręca pod wiatr i że Cię zaczyna spychać z wiatrem.

Dobrze byłoby uporządkować i rozróżniać zachowania samolotu, bo inaczej można wyciągnąć dziwne wnioski... To co opisujesz to dwa zupełnie inne ruchy - jeden to ruch wokół pionowej osi samolotu, drugi to ruch poprzeczny.
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Dokładnie o to chodzi Wojtku,właśnie wiatr gdy jestem na pasie mnie skręca. I czy tak jest naprawde, na logike by się zgadzało?
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

I czy tak jest naprawde
Obejrzałeś podlinkowane filmiki? Szczególnie ten Kingów?
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

obejrzałem teraz, bo wcześniej z telefon pisałem, dzięki nie bardzo kumam angielski, ale coś tam zrozumiałem. Teraz mi powiedzcie czy z dużymi jest tak samo, czy musi dobrze wiać żeby był taki sam efekt przy rozbiegu? chodzi o to skręcanie
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Tak. Występują takie same efekty... (dlaczego miałyby nie występować?)

https://www.youtube.com/watch?v=rOc8bgstwgQ
https://www.youtube.com/watch?v=hFdu6DqnTnA
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

dziękuję, "rozwiało " to wszystkie moje wątpliwości, a więc z FSX wszystko w porządku, i dobrze myślałem żę wiatr uderzając w największą powierzchnię czyli statecznik pionowy nakierowuje/skręca dziób samolotu, ciężko się tylko utrzymuję oś sterując pedałami od kierownicy, wydaje mi się że zbyt gwałtownie samolot reaguje
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Wiatr z prawej na ziemi pcha statecznik pionowy "w lewo", co obraca samolot "na prawo". To, że jedziesz na kołach, powoduje, że samolot jedzie na prawo, podczas gdy wiatr i tak cały czas spycha samolot na lewo. Po oderwaniu spycha Cię tak samo na lewo, ale koła nie mają już przyczepności więc samolot leci "z wiatrem". Czyli wszystko poprawnie. Jest to mocno odczuwalny efekt.
wojtek_84 pisze:Nie ma żadnej różnicy w oporze aerodynamicznym na skrzydle w lotką wychyloną w górę i w dół. Nie ma też efektu podwiewania jednego skrzydła.
A tu masz zapewne rację - szczerze mówiąć to nie wiem.
Obrazek
ODPOWIEDZ