Freeware Tu-154
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
Odkąd przesiadłem się na Vitamina, model PT jest dla mnie tylko modelem poglądowym. Jeden i drugi ma wady i zalety, mój wybór padł na Vitamina, ale brakuje mi tego co dawał model PT, sądze, że używając PT jeszcze bardziej by mi brakowało tego co daje Vitamin, stąd też taka decyzja.
[EDIT] W kwesti różnic:
1. Światła kołowania - w PT w pełni funkcjonalne, w Vitamin są jedynie światła do lądowania.
2. VC - w PT ma wymodelowane przyrządy 3D, ale jest mało atrakcyjny wizualnie. W Vitamin atrakcyjny wizualnie, przyrządy 2D "udające trójwymiar".
3. Wlot/wylot APU - w PT funkcjonalny, w Vitamin - brak.
4. Animacje: amortyzatorów podwozia, klap, skrzydeł (wingflex) - PT - posiada, lecz Vitamin wygląda moim zdaniem odrobinę bardziej wiarygodnie.
5. Światła lądowania w nocy - PT ma błąd efektu podświetlenia tego co znajduje się przed samolotem, Vitamin radzi sobie lepiej.
[EDIT] W kwesti różnic:
1. Światła kołowania - w PT w pełni funkcjonalne, w Vitamin są jedynie światła do lądowania.
2. VC - w PT ma wymodelowane przyrządy 3D, ale jest mało atrakcyjny wizualnie. W Vitamin atrakcyjny wizualnie, przyrządy 2D "udające trójwymiar".
3. Wlot/wylot APU - w PT funkcjonalny, w Vitamin - brak.
4. Animacje: amortyzatorów podwozia, klap, skrzydeł (wingflex) - PT - posiada, lecz Vitamin wygląda moim zdaniem odrobinę bardziej wiarygodnie.
5. Światła lądowania w nocy - PT ma błąd efektu podświetlenia tego co znajduje się przed samolotem, Vitamin radzi sobie lepiej.
Tu 154m i problem z autopilotem
Witam,
mam problem z PT TU154m. Mianowicie, już po uruchomieniu silników i włączeniu wysokościomierzy, horyzontów i całej reszty, powinna się załączyć kontrolka na przycisku do kasowania ustawień autopilota. Mimo to autopilot się nie "uzbraja", gdy po starcie próbuje uruchomić AP słyszę alarm i zapalają się kontrolki od: "autopilot pitch chanel failure" oraz "autopilot bank channel failure". Gdzie jest problem?W manualu nie mogę znaleźć.
mam problem z PT TU154m. Mianowicie, już po uruchomieniu silników i włączeniu wysokościomierzy, horyzontów i całej reszty, powinna się załączyć kontrolka na przycisku do kasowania ustawień autopilota. Mimo to autopilot się nie "uzbraja", gdy po starcie próbuje uruchomić AP słyszę alarm i zapalają się kontrolki od: "autopilot pitch chanel failure" oraz "autopilot bank channel failure". Gdzie jest problem?W manualu nie mogę znaleźć.
Ostatnio zmieniony czw 21 lut, 2013 19:23 przez mumin3k, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Przeczytałem cały wątek. Wersja to 2.03. Starałem się postępować zgodnie z manualem, potem jeszcze obejrzałem parę filmów na YT. Po kolei: Włączam akumulatory, odpalam APU, uruchamiam instalację paliwową oraz hydraulikę, wyrównuję ciśnienie w emergency brake system. Ustawiam temperatury w kabinach i ducty. Biorę fuel levers do góry, naciskam trzy przełączniki od engine menagment. Uruchamiam silniki. Uruchamiam generatory. Następnie air bleed silników 1 i 3, Rozłączam APU i je wyłączam. Bleed air silnika nr2. Uruchamiam systemy na Overhead panel. Nastepnie na panelu od HBY navigation podnoszę 3 przełączniki. Na panelu od autopilota włączam pitch oraz bank channel. Kalibruje sztuczny horyzont, A/T daje na armed. Następnie juz szykuje konfiguracje do startu Nosewhell, światła etc. No i w skrócie tyle.
Pozdrawiam mumin3k
Pozdrawiam mumin3k
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Czy próbowałeś rozwiązania proponowanego na stronie 68 instrukcji? Ponadto mam wrażenie, że włączenie kanałów autopilota przed zajęciem się sztucznym horyzontem może nie być właściwe, no i nie napisałeś nic o kalibrowaniu żyroskopów i żyrokompasów (chyba, że zaliczyłeś to do ustawień na górnym panelu).
Żyrokompasy i żyroskopy kalibruje jak twórcy w manualu przykazali. AP już umiem uzbroić, trzeba na overhead panel włączyć najpierw a dopiero potem całą reszte robić. Jednak teraz problem jest już w powietrzu. Gdy próbuję odpalić tryb stab (zielony przycisk, w manualu oznaczony cyfrą 18) zapalają się kontrolki od pitch i bank channel failure oraz słychać alarm. Mimo to samolot wykonuje ruchy czasem ostro się przechyla na skrzydło, czasem zaczyna wznoszenie. Piktogramy ciągle pokazują wolanty zamiast napisu CTAб który powinien się pojawić po przejęciu sterów przez autopilota. Przyciski do trymowania mam ustawione.
Pozdrawiam mumin3k
Pozdrawiam mumin3k
Sprawdź to poniżej, światła z "shockwave", ale możesz zmienić wpisy. To co najważniejsze - współrzędne - powinny się zgadzać.
Kod: Zaznacz cały
[contact_points]
static_pitch = 0.45284
static_cg_height = 9.61179
max_number_of_points = 9
point.0 = 1, 58.265, 0, -11.5555, 2900, 0, 1.51, 63, 0.58548, 3.5, 0.7, 8, 7, 0, 220, 250
point.1 = 1, -7.9974, -19.0809, -10.5137, 2950, 1, 1.525, 0, 1.092021, 0.755, 0.3, 9.2456, 9.8564, 2, 352, 400
point.2 = 1, -7.9981, 19.0813, -10.5222, 2950, 2, 1.525, 0, 1.092021, 0.755, 0.3, 9.2456, 9.8564, 3, 352, 400
point.3 = 2, -24.968, -61.148, -1.230, 787.402, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 5.000, 0.000, 0.000
point.4 = 2, -24.968, 61.148, -1.230, 787.402, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 6.000, 0.000, 0.000
point.5 = 2, -43.465, 0.000, 1.071, 787.402, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 9.000, 0.000, 0.000
point.6 = 2, 80.328, 0.000, 2.656, 1574.803, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 4.000, 0.000, 0.000
point.7 = 2, 57.705, 0.000, -3.483, 1574.803, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 4.000, 0.000, 0.000
point.8 = 2, -9.279, 0.000, -2.783, 1574.803, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 0.000, 4.000, 0.000, 0.000
gear_system_type=0
max_number_of_points=21
static_pitch=0.455425
static_cg_height=9.26952
gear_system_type=0
Kod: Zaznacz cały
light.0=1, -38.43, 0.76, -2.99, fx_shockwave_beacon
light.1=2, -57.80, 0, 26.44, fx_shockwave_beacon
light.2=3, -61.68, 0.01, 1.74, fx_shockwave_navwhi
light.3=5, 4.83, -12.22, -3.48, fx_Shockwave_landing_light_tail_old
light.4=5, 4.80, 12.38, -3.51, fx_Shockwave_landing_light_tail_old
light.5=5, 53.77, -0.01, -4.75, fx_Shockwave_landing_light_tail_old
light.6=4, 62.5, -1.00, 5.00, fx_vclight-tu
light.7=4, 62.5, 1.00, 5.00, fx_vclight-tu
light.8=4, 16.5, -3.00, 4.70, Yk42_cabin
light.9=4, 51.7, -3.00, 4.70, Yk42_cabin
light.10=3, -47.55, 5.35, 3.55, fx_shockwave_navwhi
light.11=3, -47.55, -5.35, 3.55, fx_shockwave_navwhi
light.12=5, 53.77, +0.01, -4.75, fx_Shockwave_landing_light_tail_old
Boostery włączone, klapka zamknięta?Żyrokompasy i żyroskopy kalibruje jak twórcy w manualu przykazali. AP już umiem uzbroić, trzeba na overhead panel włączyć najpierw a dopiero potem całą reszte robić. Jednak teraz problem jest już w powietrzu. Gdy próbuję odpalić tryb stab (zielony przycisk, w manualu oznaczony cyfrą 18) zapalają się kontrolki od pitch i bank channel failure oraz słychać alarm. Mimo to samolot wykonuje ruchy czasem ostro się przechyla na skrzydło, czasem zaczyna wznoszenie. Piktogramy ciągle pokazują wolanty zamiast napisu CTAб który powinien się pojawić po przejęciu sterów przez autopilota. Przyciski do trymowania mam ustawione.
Pozdrawiam mumin3k
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
I ten alarm oznacza, że autopilot jednak nie zaskakuje...
A na górnym panelu inżyniera coś ruszałeś?...
A na górnym panelu inżyniera coś ruszałeś?...
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
To mało dokładnie żeś manual czytał...
549 i 550 klapki i przełączniki w środku do góry
540 541 542
543 544 545
546 547 548 Do góry
549 i 550 same klapki ppm w dół...
549 i 550 klapki i przełączniki w środku do góry
540 541 542
543 544 545
546 547 548 Do góry
549 i 550 same klapki ppm w dół...
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
W takim razie z ostatnich fusów jakie mam jak już zrobisz to co robisz i Ci autopilot nie będzie działał to pierwszy przycisk z tych z klapkami (ten z I i II) otworzyć klapke - góra, dół - zamknąć klapkę i włączyć autopilota - jak nie zadziała to racz nagrać film żeby można było zobaczyć co ty tam kombinujesz...
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Sprawdź:
PKP - wycentrowane, przetestowane, czerwona plakietka AG zniknęła.
RA-56 - wszystkie kanały włączone.
Wspomagacze, włączone.
Ciśnienie w instalacji hydraulicznej.
SAU-STU włączone.
Dwa kanały autopilota włączone.
Sprawdź też położenie wolantu, jeżeli nie jest wycentrowany to poprzez "przesilenie" autopilot automatycznie odłącza się.
PKP - wycentrowane, przetestowane, czerwona plakietka AG zniknęła.
RA-56 - wszystkie kanały włączone.
Wspomagacze, włączone.
Ciśnienie w instalacji hydraulicznej.
SAU-STU włączone.
Dwa kanały autopilota włączone.
Sprawdź też położenie wolantu, jeżeli nie jest wycentrowany to poprzez "przesilenie" autopilot automatycznie odłącza się.
Napisałem w celu sprawdzenia czy działa. Zaraz potem sie go wyłącza i po problemie... Z resztą przy włączonym APU prądu nie powinno zabraknąć tyle co jak się nie wyłączy autopilota to sam się po paru minutach wyłączy z powodu braku ciśnienia w hydraulice.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
[FS2004] Project Tupolev TU 154m Manual PL
Witam serdecznie.Czy posiada ktoś spolszczony Manual do Project Tupolev TU154m.I mam jeszcze pytanie iście techniczne.Jak ustawić poprawnie podejście ILS w TU 154m by PT.
Pozdrawiam,
Pozdrawiam,
-
- Light Planes Captain
- Posty: 127
- Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
- Skąd jesteś: Bielsko-Biała
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Aktualny adres strony projektu to http://www.protu-154.org/
W końcu ukazała się wersja 1.2 a w niej m.in:
LINK1. Fixed initialisation of "BKK Test" and "AUASP Test/reset" switches
2. fixed the conflict of AP switches and Service Gauge input
3. KLN-90B is working and AP is linked to the gauge
4. Animated buttons and switches on Yoke
5. Animated pressure gauges in VC
6. AChS-1 reworked
7. TCAS finished
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Wersja 1.2.1 naprawia światła, TCAS i radioodbiorniki.
http://www.protu-154.org/forum/viewtopi ... 713#196713
http://www.protu-154.org/forum/viewtopi ... 713#196713
-
- Light Planes Captain
- Posty: 127
- Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
- Skąd jesteś: Bielsko-Biała
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Samolot nadal wspiera GNS430 RealityXP.
http://www.protu-154.org/forum/viewtopi ... 788#196788
http://www.protu-154.org/forum/viewtopi ... 788#196788
Wszystkie przyrządy powodują obciążenie systemu i zmniejszone klatkowanie. Poziom uciążliwości zależy od wykonania - z moich obserwacji - najbardziej "klatkują" renderowane dla każdej klatki wyświetlacze. Najmniej klatkują klasyczne przyrządy składające się z dwuwymiarowych tekstur, które zmieniają położenie względem siebie. Przyrządy 3D znajdują się gdzieś pośrodku i tu wszystko zależy od sposobu wykonania - dobrze zrobione mogą być niemal niezauważalne dla użytkownika, ale jeśli twórcy pójdą w zbyt wysoką ilość wielokątów tworzących model to efekt stanie się wyraźnie zauważalny. Dlatego coraz częściej widać łączenie obu metod - z jednej strony wskaźniki stają się bardziej 3d, ale jednak zachowują tarcze czy wskazówki ze zwykłych tekstur - spory krok wstecz w porównaniu ze wspaniałymi wskaźnikami Real Air Simulations, ale z drugiej strony - modele są lżejsze.To przyrządy 2D wrzucone do modelu, a tylko w pełni wymodelowane 3D nie klatkują
Inną kwestią jest kod "za" wskaźnikiem, który może być bardziej lub mniej obciążający.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Klatkowac mogą tez same przyrządy, nawet gdy symulator działa płynnie. Takie klatkowanie nieco akademicko można podzielić na czasowe i przestrzenne (jedno jednak nie wyklucza drugiego). Dwuwymiarowe wskaźniki w FS9 zauważalnie klatkują w VC - maksymalna częstotliwość odświeżeń to chyba 18 Hz i spada wraz ze wzrostem liczby sekcji w VC. Na filmiku (samym w sobie niezbyt płynnym) wyraźnie widać, że wskaźniki zmieniają pozycje co zauważalna chwilę: https://www.youtube.com/watch?v=7Sg5KEh5UFg
Wskaźniki trójwymiarowe też klatkują - liczba pozycji, które mogą przyjąć, zależy od liczby klatek animacji, jakimi obdarzył je autor. Mało płynnie działający przyrząd wykonany tą techniką można zobaczyć w filmiku https://www.youtube.com/watch?v=js5t58E7CA8 - skok sztucznego horyzontu między kolejnymi wskazywanymi pozycjami jest spory.
[ Dodano: Wto 30 Wrz, 2014 19:28 ]
Ukazała się wersja 1.2.2: http://www.protu-154.org/forum/viewtopic.php?t=12884
Wskaźniki trójwymiarowe też klatkują - liczba pozycji, które mogą przyjąć, zależy od liczby klatek animacji, jakimi obdarzył je autor. Mało płynnie działający przyrząd wykonany tą techniką można zobaczyć w filmiku https://www.youtube.com/watch?v=js5t58E7CA8 - skok sztucznego horyzontu między kolejnymi wskazywanymi pozycjami jest spory.
[ Dodano: Wto 30 Wrz, 2014 19:28 ]
Ukazała się wersja 1.2.2: http://www.protu-154.org/forum/viewtopic.php?t=12884
Witam, odgrzewamy trochę wątek ale mam pytanie do osób które latały, a może latają jeszcze Tutką. Jak u Was z klatkowaniem? Używam Tu-154M w wersji 2.03 z modelem VITAMINa i tylko z panelem 2D, na laptopie na którym spokojnie śmigają mi inne dodatki takie jak ifly 737 czy Leveld 767 bez żadnych spadków 31FPS. Natomiast Tu-154 mocno daje się we znaki, zwłaszcza po uruchomieniu baterii, gdzie spadek jest o około 6FPS. Ogólnie testując zawsze Tutke na EPWA mam ciągle kilkusekundowe spadki klatek od 31 do 18-22 FPS, nic nie robiąc po prostu stojąc, gdzie tak jak wspominałem inne wydaje mi się zaawansowane samoloty spokojnie 31 FPS trzymają. Ktoś z Was może słyszał o czymś podobnym, ma jakąś poradę czy myślicie może że to tylko i wyłącznie wina słabego sprzętu i skomplikowania Tutki?
Toshiba Satellite P750-13F
Intel I7-2670QM 2.2-3.2 GHz
Nvidia GT540M
Ram 8GB
Windows 10
Toshiba Satellite P750-13F
Intel I7-2670QM 2.2-3.2 GHz
Nvidia GT540M
Ram 8GB
Windows 10
Witam, czy ktoś może mi pomóc z następującym problemem? Otóż mam wgraną wersję 2.03 Tu-154M i u mnie nie ma tego głosu minuta w filmie: 12:15, 15:45, 16:45. Jak go dodać? Może jest jakiś inna wersja samolotu lub panelu? Chyba, ze chodzi o plik crew voice.
https://www.youtube.com/watch?v=Op4_lkYFhZE
[ Dodano: Sob 19 Sty, 2019 14:12 ]
Mam pytanie z innej beczki, a mianowicie czy da się jakoś zablokować przednie podwozie w Tu-154M? Chodzi o to, żeby po lądowaniu przednia goleń podwozia nie skręcała w lewo i prawo, a samolot utrzymywał prostą linię. Denerwuje mnie, że za każdym razem, gdy podchodzę i ląduje na ILS, to samolot po przyziemieniu wykonuje skręty, o których wspomniałem. Jak temu zaradzić? Widziałem filmy na YouTube, gdzie samolot po wylądowaniu utrzymuje prostą linię.
https://www.youtube.com/watch?v=Op4_lkYFhZE
[ Dodano: Sob 19 Sty, 2019 14:12 ]
Mam pytanie z innej beczki, a mianowicie czy da się jakoś zablokować przednie podwozie w Tu-154M? Chodzi o to, żeby po lądowaniu przednia goleń podwozia nie skręcała w lewo i prawo, a samolot utrzymywał prostą linię. Denerwuje mnie, że za każdym razem, gdy podchodzę i ląduje na ILS, to samolot po przyziemieniu wykonuje skręty, o których wspomniałem. Jak temu zaradzić? Widziałem filmy na YouTube, gdzie samolot po wylądowaniu utrzymuje prostą linię.
Ostatnio zmieniony sob 26 sty, 2019 19:57 przez veteran, łącznie zmieniany 1 raz.