Autoland

Wydarzenia, spotkania, imprezy, szkolenia.

Moderator: PZL Belfegor

Awatar użytkownika
Rafal102
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: śr 24 lut, 2010 20:46
Skąd jesteś: Włocławek

Autoland

Post autor: Rafal102 »

Kiedy, należy zastosować w samolocie auto-lądowanie i nie chodzi mi o przeszkolenia i pilotów i przystosowanie samolotów tylko o warunki pogodowe takiej jak podstawa chmur i widzialność?
P43+Quad core q8300+9600GT
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2723
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Autoland można wykonać w każdych warunkach meteo. Od ćwiczenia przy CAVOK po "zwykłe" przy warunkach CAT III.
Coś do google: "CAT III minima"
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG Z390 TOMAHAWK, i5 9600K, 2x16GB dual, GTX1080, W10, P3D 4.5
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

A tak a propos, czy gdziekolwiek na świecie jest zainstalowany ILS spełniający wymogi CAT III? Bo mnie się wydaje, że spotyka się co najwyżej CAT II poszerzone o Autoland.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2723
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Są w większych amerykańskich lotniskach, np. KJFK, KBOS, KSFO.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG Z390 TOMAHAWK, i5 9600K, 2x16GB dual, GTX1080, W10, P3D 4.5
Awatar użytkownika
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

RzEmYk pisze:Są w większych amerykańskich lotniskach, np. KJFK, KBOS, KSFO.
No nie tylko USA... Wiele dużych lotnisk w Europie ma CAT III. CAT IIIC (czyli teoretyczne minima 0/0) to już insza inność i rzeczywiście ja takich nie znam.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2723
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Próbowałem je znaleźć, sprawdzałem mapki Jeppesena dla EDDF, EDDM, EGLL, LFPG, ale wszystkie mają do CAT II włącznie. :?
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG Z390 TOMAHAWK, i5 9600K, 2x16GB dual, GTX1080, W10, P3D 4.5
Awatar użytkownika
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Ja korzystam z NDACa i na wszystkich większych lotniskach europejskich mam np. "CAT IIIB - Available". Inna sprawa, że w ogóle do CAT III nie publikuje się minimów - bo (ZTCW) są one ustalane dla indywidualnego połączenia lotnisko-linia-pilot-samolot.
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2723
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Możliwe, że tak jest w Europie. Za to Jeppesen w mapkach dla Ameryki podaje RVR w minimach. Swoją drogą, że te minima są rzeczywiście minimalne, rząd wielkości 6 - 12 m.

EDIT:
Moja wpadka, to jednak 600 do 1200 ft.
Ostatnio zmieniony czw 12 sie, 2010 16:08 przez RzEmYk, łącznie zmieniany 1 raz.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG Z390 TOMAHAWK, i5 9600K, 2x16GB dual, GTX1080, W10, P3D 4.5
Awatar użytkownika
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

Dla mnie to ciekawe jest bardzo jaki procent przylotów w tak kiepską pogodę kończy się lądowaniem (w stosunku do diverta lub oczekiwania na poprawę), bo fakt, że takie instalacje muszą kosztować fortunę, jest niezaprzeczalny.

P.S. 6m RVR - nie wiem, czy samochodem bym dal radę zjechać z pasa we właściwą drogę ;)
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
TytusPZL
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 242
Rejestracja: pn 06 kwie, 2009 14:48
Skąd jesteś: Tarnów, D. T.

Post autor: TytusPZL »

Kirow pisze: P.S. 6m RVR - nie wiem, czy samochodem bym dal radę zjechać z pasa we właściwą drogę ;)
W polskich bazach Su-22 są systemy automatycznego kołowania. Samolot ten ma tryb autopilota, który na to pozwala, ale lotnisko musi być odpowiednio wyposażone. Z tego co pamiętam są tam po obu stronach drogi kołowania co ileś metrów metalowe pręty, tylko nie wiem, czy to nadajniki radiowe, czy tworzą jakąś pętlę indukcyjną, po której samolot orientuje się gdzie jest, a włączenie odpowiednich prętów generuje ścieżkę od stanowiska postojowego do początku pasa (lotnisko musi włączyć tylko wymagane pręty aby stworzyć tą ścieżkę, bo autopilot nie rozróżnia rozjazdów i na skrzyżowaniach by zgłupiał - to dość stara w końcu technologia). Jakoś tak to działa w wielkim uproszczeniu.
mbucholski
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 283
Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
Skąd jesteś: Maastricht

Post autor: mbucholski »

Z tego co ja wiem, to autolandu raczej się unika na rzecz częstszego latania z ręki (doświadczenie itp.).
r.a.f
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: ndz 24 sie, 2008 18:34
Skąd jesteś: EPZG/EPPO

Post autor: r.a.f »

mbucholski pisze:Z tego co ja wiem, to autolandu raczej się unika na rzecz częstszego latania z ręki (doświadczenie itp.).
Doświadczenie przede wszystkim. Niektóre linie w stanach maja nawet procedury, które zachęcają pilotów do manuala poniżej 18000ft.
Co do autolandu to też samolot musi być dużo wcześniej skonfigurowany i ustabilizowany do lądowania (prędkość itd.). Tym samym mniej samolotów jest w stanie wylądować w tym samym przedziale czasowym. Ale to już ma znaczenie dla większych lotnisk.
Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

Post autor: wegi »

W luźnej odpowiedzi na wszystko co się przez ten wątek przewinęło:
1. Lotnisko NIE MA autolandu. Autoland może mieć co najwyżej samolot.
2. Autoland trzeba wykonać podczas lądowań w CATIII, jeżeli samolot nie ma specjalnie przystosowanego HUDu.
3. Autoland powszechnie wykonuje się w CATII po uzyskaniu kontaktu na DH.
4. CATIIIc istnieje tylko teoretycznie...
5. Na lotniskach pod certyfikacją FAA z opublikowanymi minimami w rodzaju CATIIIB RVR 6 oznacza RVR 600ft, a nie 6m!
6. Autoland można wykonywać przy dobrej pogodzie i na lotniskach tylko CATI.
7. Autoland wykonuje się czasem z konieczności (przedłużenie zdatności do autolandu samolotu), albo treningowo.
8. W przypadku lotnisk JAA'owskich minimów dla CAT3 się zwyczajowo nie publikuje bo są one zawsze takie same zależnie czy jest to kat. A czy B.
zapraszam ->http://www.vlatanie.blog.pl/ - aktualizacja 6.03.2011
Awatar użytkownika
Rafal102
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 100
Rejestracja: śr 24 lut, 2010 20:46
Skąd jesteś: Włocławek

Post autor: Rafal102 »

Zacząłem ten temat ponieważ zdziwił mnie ten filmik: http://www.youtube.com/watch?v=bAIoFdxN ... re=related
Wydaje się, że piloci mieli na tyle widzialności pasa, że mogliby lądować samodzielnie od ok: 150ft, a jednak tego nie robią.
P43+Quad core q8300+9600GT
Yeroon
Cadet
Cadet
Posty: 30
Rejestracja: wt 16 lut, 2010 19:36
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Yeroon »

Mogli ale tego nie zrobili. Piloci to też ludzie. Może akurat mieli gorszy dzień i woleli jak zrobi to za nich automat? ;)
Już nie taki początkujący pasjonat lotnictwa.
ODPOWIEDZ