komunikat Circle to land

Jeśli przeczytałeś materiały ze Szkoły Aztec.pl, a nadal masz wątpliwości i pytania związane z nawigacją, ten dział jest dla Ciebie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Remique

komunikat Circle to land

Post autor: Remique »

Przeleciałem - nie dosłownie - całą frazeologię lotniczą i nie znalazłem, tego znaczenia.
O ile 1 część jest wiadoma, to druga już nie, zapewne chodzi o zrobienie kółka
Podaje cały kom., aby widoczny był kontekst:
"Expect vectors ILS runway 29 approach Circle to land runway 11."

dziękuje i pozdrawiam
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Re: komunikat "CIRCLE"

Post autor: JeV »

Oczekiwać wektorów na ILS pas 29 podejscie z kręgu na pas 11
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez JeV, łącznie zmieniany 1 raz.
Remique

Post autor: Remique »

oczekiwać wektorów na ILS pas 29 podejscie z kręgu na pas 11
proszę JeV, jeśli możesz o wyjaśnienie manewru podejścia z kręgu,
bo jeżeli mam oczekiwać podejścia na 29, to dlaczego lądować na 11, pierwszy raz spotkałem się z takim komem i nie wiem jak się zachować :?

dzięki za rady :lol:
PK

Post autor: PK »

Fakt - JeV chyba "nie wyczerpał" tematu, choć na pewno "próbował".

Generalnie, CTL/circling-to-land/circling/podejście z kręgu to taki manewr, w którym podchodzimy wg ustalonej procedury na dany pas, a po uzyskaniu widoczności pasa wykonujemy w specyficzny sposób krąg nadlotniskowy, by wylądować z widocznością na odwrotnym kierunku danego pasa. Np. co zrobić aby wylądować na pasie 07 na Balicach przy ograniczonej widoczności - np. podstawa chmur 1000 AGL. Otóż wykonujemy z wszelkimi "szykanami" podejście ILS na pas 25 i jak już pas zauważymy (z reguły na parę mil przed progiem 25) przechodzimy do kręgu, by wylądować w końcu na pasie 07.

Początkującym. CTL wydaje się arcy-trudny, a tak naprawdę jest trywialnie prosty, choć bezwzględnie wymaga umiejętności "ręcznego" prowadzenia samolotu i to na podstawie widoków pod różnymi kątami. Szczegółowy opis faz CTL i frazeologii wymaga sporo tekstu i dlatego radzę skorzystać z opcji "szukaj" na forum vatsim.pl. A jakby wyszukane informacje nie wystarczały, to zadaj bardziej szczegółowe pytania.

Piotr
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Post autor: JeV »

Awatar użytkownika
kaa
Cadet
Cadet
Posty: 39
Rejestracja: czw 03 lut, 2005 14:34
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kaa »

Franek

Post autor: Franek »

Inny link
Scandinavian VA

Franek
Awatar użytkownika
kaa
Cadet
Cadet
Posty: 39
Rejestracja: czw 03 lut, 2005 14:34
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: kaa »

Dziś miałem pierwsze CTL (ILS R31 CTL R13 na EPSC) i nie wyszło zbyt ładnie - sam prowadziłem maszynę, było ciemno, widoczność słaba, na downwind straciłem z oczu pas, tu powinienem od razu przerwać manewr i odejść, ale kontynuowałem. Po lewym skręcie znalazłem się dość znacznie na prawo od pasa i zbyt blisko progu, aby dokonać korekty, więc odpuściłem. Za drugim razem ATC kazała lądować na ILS R31 i tym razem się udało.

Chyba błędem było rozglądanie się "sztywnymi" widokami, zamiast przełączenie na VC (i pomyśleć, że jeszcze nie dawno w ogóle nie uznawałem panelu 2D - jedynie VC). Przez to zgubiłem pas i zbyt wcześnie skręciłem. Poza tym trochę się "zaplątałem" w tym wszystkim...

Ciekawe, że w tym ostatnim linku zalecają użycie autopilota - pewnie dość znacznie ułatwia to wykonanie tego manewru.
PK

Post autor: PK »

kaa pisze:Chyba błędem było rozglądanie się "sztywnymi" widokami zamiast przełączenie na VC. Przez to zgubiłem pas i zbyt wcześnie skręciłem. Poza tym trochę się "zaplątałem" w tym wszystkim...
Z tego tekstu wynika, że już świetnie wiesz o co chodzi. Zwykłymi widokami też można choć oczywiście "naturalny" widok w trybie VC jest dużo wygodniejszy. Jeszcze pare lądowań w słabej pogodzie i nie będziesz miał problemów (Jasionka ma podejścia instrumentalne z obu stron czyli zawsze możesz zrobić CTL - bardzo wygodne do treningu).

A znajomość CTL jest kluczowa, by móc latać na gorzej wysposażone lotniska w każdej pogodzie spełniającej minima.

Piotr
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

PK pisze:Początkującym. CTL wydaje się arcy-trudny, a tak naprawdę jest trywialnie prosty, choć bezwzględnie wymaga umiejętności "ręcznego" prowadzenia samolotu i to na podstawie widoków pod różnymi kątami.
Ja tylko słówko wtrącę: Cały CTL (łącznie z zakrętem na final) można zrobić (i robi się w takim b737) na autopilocie. Piszę bo widziałem. Oczywiście nie jest to zapewne reguła i zależy od widzimisię pilota.
PK

Post autor: PK »

ToTom, można cały CTL wykonac na autopilocie łącznie z przyziemnieniem na kierunku nieoprzyrządowanym (regulować za pomocą HDG i VS) tak samo jak można kołować przy pomocy autopilota. Ale nawet wtedy trzeba umieć wyznaczyć "wzrokowo" profil pionowy ścieżki schodzenia wszędzie tam gdzie brak odpowiednich świateł.

Piotr
Awatar użytkownika
ToTom
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 364
Rejestracja: pn 05 kwie, 2004 17:35
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: ToTom »

PK pisze:ToTom, można cały CTL wykonac na autopilocie łącznie z przyziemnieniem na kierunku nieoprzyrządowanym (regulować za pomocą HDG i VS) tak samo jak można kołować przy pomocy autopilota. Ale nawet wtedy trzeba umieć wyznaczyć "wzrokowo" profil pionowy ścieżki schodzenia wszędzie tam gdzie brak odpowiednich świateł.

Piotr
Piotrze, zgadzam się w całej rozciągłości. Po prostu pojęcie Visual czy CTL nie oznacza automatycznie że bierzesz wolant i przepustnicę do rąk (co samo w sobie jest przyjemne - jeśli już sie tego nauczymy). A czasem tak to bywa rozumiane.
ODPOWIEDZ