komunikat Circle to land
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
komunikat Circle to land
Przeleciałem - nie dosłownie - całą frazeologię lotniczą i nie znalazłem, tego znaczenia.
O ile 1 część jest wiadoma, to druga już nie, zapewne chodzi o zrobienie kółka
Podaje cały kom., aby widoczny był kontekst:
"Expect vectors ILS runway 29 approach Circle to land runway 11."
dziękuje i pozdrawiam
O ile 1 część jest wiadoma, to druga już nie, zapewne chodzi o zrobienie kółka
Podaje cały kom., aby widoczny był kontekst:
"Expect vectors ILS runway 29 approach Circle to land runway 11."
dziękuje i pozdrawiam
Re: komunikat "CIRCLE"
Oczekiwać wektorów na ILS pas 29 podejscie z kręgu na pas 11
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez JeV, łącznie zmieniany 1 raz.
Fakt - JeV chyba "nie wyczerpał" tematu, choć na pewno "próbował".
Generalnie, CTL/circling-to-land/circling/podejście z kręgu to taki manewr, w którym podchodzimy wg ustalonej procedury na dany pas, a po uzyskaniu widoczności pasa wykonujemy w specyficzny sposób krąg nadlotniskowy, by wylądować z widocznością na odwrotnym kierunku danego pasa. Np. co zrobić aby wylądować na pasie 07 na Balicach przy ograniczonej widoczności - np. podstawa chmur 1000 AGL. Otóż wykonujemy z wszelkimi "szykanami" podejście ILS na pas 25 i jak już pas zauważymy (z reguły na parę mil przed progiem 25) przechodzimy do kręgu, by wylądować w końcu na pasie 07.
Początkującym. CTL wydaje się arcy-trudny, a tak naprawdę jest trywialnie prosty, choć bezwzględnie wymaga umiejętności "ręcznego" prowadzenia samolotu i to na podstawie widoków pod różnymi kątami. Szczegółowy opis faz CTL i frazeologii wymaga sporo tekstu i dlatego radzę skorzystać z opcji "szukaj" na forum vatsim.pl. A jakby wyszukane informacje nie wystarczały, to zadaj bardziej szczegółowe pytania.
Piotr
Generalnie, CTL/circling-to-land/circling/podejście z kręgu to taki manewr, w którym podchodzimy wg ustalonej procedury na dany pas, a po uzyskaniu widoczności pasa wykonujemy w specyficzny sposób krąg nadlotniskowy, by wylądować z widocznością na odwrotnym kierunku danego pasa. Np. co zrobić aby wylądować na pasie 07 na Balicach przy ograniczonej widoczności - np. podstawa chmur 1000 AGL. Otóż wykonujemy z wszelkimi "szykanami" podejście ILS na pas 25 i jak już pas zauważymy (z reguły na parę mil przed progiem 25) przechodzimy do kręgu, by wylądować w końcu na pasie 07.
Początkującym. CTL wydaje się arcy-trudny, a tak naprawdę jest trywialnie prosty, choć bezwzględnie wymaga umiejętności "ręcznego" prowadzenia samolotu i to na podstawie widoków pod różnymi kątami. Szczegółowy opis faz CTL i frazeologii wymaga sporo tekstu i dlatego radzę skorzystać z opcji "szukaj" na forum vatsim.pl. A jakby wyszukane informacje nie wystarczały, to zadaj bardziej szczegółowe pytania.
Piotr
Dziś miałem pierwsze CTL (ILS R31 CTL R13 na EPSC) i nie wyszło zbyt ładnie - sam prowadziłem maszynę, było ciemno, widoczność słaba, na downwind straciłem z oczu pas, tu powinienem od razu przerwać manewr i odejść, ale kontynuowałem. Po lewym skręcie znalazłem się dość znacznie na prawo od pasa i zbyt blisko progu, aby dokonać korekty, więc odpuściłem. Za drugim razem ATC kazała lądować na ILS R31 i tym razem się udało.
Chyba błędem było rozglądanie się "sztywnymi" widokami, zamiast przełączenie na VC (i pomyśleć, że jeszcze nie dawno w ogóle nie uznawałem panelu 2D - jedynie VC). Przez to zgubiłem pas i zbyt wcześnie skręciłem. Poza tym trochę się "zaplątałem" w tym wszystkim...
Ciekawe, że w tym ostatnim linku zalecają użycie autopilota - pewnie dość znacznie ułatwia to wykonanie tego manewru.
Chyba błędem było rozglądanie się "sztywnymi" widokami, zamiast przełączenie na VC (i pomyśleć, że jeszcze nie dawno w ogóle nie uznawałem panelu 2D - jedynie VC). Przez to zgubiłem pas i zbyt wcześnie skręciłem. Poza tym trochę się "zaplątałem" w tym wszystkim...
Ciekawe, że w tym ostatnim linku zalecają użycie autopilota - pewnie dość znacznie ułatwia to wykonanie tego manewru.
Z tego tekstu wynika, że już świetnie wiesz o co chodzi. Zwykłymi widokami też można choć oczywiście "naturalny" widok w trybie VC jest dużo wygodniejszy. Jeszcze pare lądowań w słabej pogodzie i nie będziesz miał problemów (Jasionka ma podejścia instrumentalne z obu stron czyli zawsze możesz zrobić CTL - bardzo wygodne do treningu).kaa pisze:Chyba błędem było rozglądanie się "sztywnymi" widokami zamiast przełączenie na VC. Przez to zgubiłem pas i zbyt wcześnie skręciłem. Poza tym trochę się "zaplątałem" w tym wszystkim...
A znajomość CTL jest kluczowa, by móc latać na gorzej wysposażone lotniska w każdej pogodzie spełniającej minima.
Piotr
Ja tylko słówko wtrącę: Cały CTL (łącznie z zakrętem na final) można zrobić (i robi się w takim b737) na autopilocie. Piszę bo widziałem. Oczywiście nie jest to zapewne reguła i zależy od widzimisię pilota.PK pisze:Początkującym. CTL wydaje się arcy-trudny, a tak naprawdę jest trywialnie prosty, choć bezwzględnie wymaga umiejętności "ręcznego" prowadzenia samolotu i to na podstawie widoków pod różnymi kątami.
ToTom, można cały CTL wykonac na autopilocie łącznie z przyziemnieniem na kierunku nieoprzyrządowanym (regulować za pomocą HDG i VS) tak samo jak można kołować przy pomocy autopilota. Ale nawet wtedy trzeba umieć wyznaczyć "wzrokowo" profil pionowy ścieżki schodzenia wszędzie tam gdzie brak odpowiednich świateł.
Piotr
Piotr
Piotrze, zgadzam się w całej rozciągłości. Po prostu pojęcie Visual czy CTL nie oznacza automatycznie że bierzesz wolant i przepustnicę do rąk (co samo w sobie jest przyjemne - jeśli już sie tego nauczymy). A czasem tak to bywa rozumiane.PK pisze:ToTom, można cały CTL wykonac na autopilocie łącznie z przyziemnieniem na kierunku nieoprzyrządowanym (regulować za pomocą HDG i VS) tak samo jak można kołować przy pomocy autopilota. Ale nawet wtedy trzeba umieć wyznaczyć "wzrokowo" profil pionowy ścieżki schodzenia wszędzie tam gdzie brak odpowiednich świateł.
Piotr