Modyfikacje plików air (przykład dla PMDG737)

Jeśli masz problem sprzętowy i/lub programowy związany z FS, ten dział jest dla Ciebie. Proszę wybrać odpowiednią podkategorię tematyczną.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Modyfikacje plików air (przykład dla PMDG737)

Post autor: konraf »

Witam

Niektórzy z Was zauważyli, ze taki PMDG 737 bardzo wolno traci predkosc na descent. Nawet wysunięcie spoilerów nie podowuje spadku predkosci, ktora czasami, nawet przy małym VS potrafi znacznie rosnąć. Wynika to, według mnie, ze złych danych dotyczących sił lift i drag spilerów, zapisanych w pliku air. Zeby to zmienic potrzebny jest soft AirEdit:

http://perso.wanadoo.fr/hsors/FS_Soft/docs/aired152.zip

Przed modyfikacjami zróbcie sobie kopie plików.
Otwieramy jeden z interesujących nas plików air. Rozwijamy sekcję 1101 (Primary Aerodynamics). Modyfikować bedziemy ponizsze dane (dane z PMDG737):

Obrazek
Obrazek

Zakładamy, ze mamy faze descent (tryby LNAV i VNAV). Samolot zniza z np. VS 2000 ft. Jesli wysuniemy spoilery to predkosc nie zawsze zacznie spadac, a co wiecej, VS się zmniejszy.

Za efekt zmniejszenia, a nie zwiększenia tego kąta schodzenia odpowiedzialny jest "lift" spoilerów. Im mniejsza wartość tym mniejsza tendencja do produkowania sił nośnych przez spoilery. Wystarczy zmienić tą wartosć na -0.08 i będzie czuć różnicę.

Natomiast opór (drag) proponuję zamień defaultowe 15 (dla PMDG 737) na 30 (im większe tym większy drag).

Defaultowy B737 z FS2004 ma:

CL_ds Lift-Spoiler=-0,48 (tak, tak...0,48 a nie 0,048)
Cd_ds Drag Coefficient-Spoiler = 261

Taki PMDG 747 ma:

CL_ds Lift-Spoiler=-0,02
Cd_ds Drag Coefficient-Spoiler = 60 (tak jak PSS A320)

To 60 w PSS A320 wydaje mi sie juz za duze, za szybko traci predkosc, wiec drag ciut za duzy. Zobaczcie za to jak duża wartość Lift Spoiler ma defaultowy B737.

Proponuje, abyście otworzyli sobie pliki air róznych samolotów (np. PSS A320, PMDG 737 i defaultowy B737) popatrzyli sami, jak rózne wartości są tam podawane. Jako ciekawostke podam, ze taki Ariane B737 ma obie wartosci (Drag Coefficient-Spoiler i Lift-Spoiler) takie same, jak defaultowy B737.

Zmiany zapisujemy.

Efekt zmian powinien być taki, ze w ww. przykładzie z fazą descent, po wysunieciu spoilerów predkosc schodzenie VS powinna wzrosnąć ale za to predkość spaść (lub przynajmniej nie wzrastac).
Poprawić się też powinna efektywność spoilerów. Mozna potestować i dać zamiast mojego 30 (Drag Coefficient-Spoiler), wartość większą. Nie zalecam jednak ustawiać jej na np. 60. W PSS A320, ktory ma wlasnie 60, efekt spoilerów jest według mnie zbyt silny.

Niestety, te nasze modyfikacje mógłby jedynie zweryfikować prawdziwy pilot, lecąc na takim PMDG 737 ;)

P.S.
Sam na to wszystko nie wpadłem. Na możliwość skorygowanie ww. danych nakierował mnie pewien uczestnik innego forum.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
zbyszek
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 133
Rejestracja: ndz 26 wrz, 2004 21:13
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: zbyszek »

w 767-300 lds jest jeszcze gorzej z utratą prędkości / bez spoilerów /,
jestem skłonny sądzić, że tak jest w rzeczywistości,
ostatnio wracając z Malty do Warszawy 737-500 zauważyłem, że z poziomu fl350 zaczyna schodzić tuż za granicą z Czechami
Awatar użytkownika
Biały
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 70
Rejestracja: wt 28 lis, 2006 13:40
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Biały »

zbyszek pisze:ostatnio wracając z Malty do Warszawy 737-500 zauważyłem, że z poziomu fl350 zaczyna schodzić tuż za granicą z Czechami
Istotnie
Lecąc z Aten na EPWA Benkiem Norwegian.no schodzenie rozpoczął po przekroczeniu granicy Polski.

Wracając do tematu PMDG... trzeba będzie pogrzebać w pliku *air bo tendencje wolnego wytracania predkości są bardzo zauważalne.

Matko! W swoim w Fifty North B737... DC-S miałem ustawione na 261. Szybko zmieniłem na 40. Moim zdaniem rozsądne ustawienia są między 30, a 40.
Obrazek
GA-Z170X-Gaming7-EU*I7-6700K*Corsair DDR4 3000MHz 2x8GB*Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming PP 8GB*SSD 240GB*3xHDD 2TB,1TB,500GB*EVGA GS650W Gold*E2607*LaCie526
Rafal
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 61
Rejestracja: pn 31 lip, 2006 16:35
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Rafal »

Cześć,
Czy mógłby mi ktoś wysłać ten programik na mejla? Link powyżej niestety juz nie działa.
Mejl kiwacz[wytnijto]gmail.com
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

TU kliknij ;)
Rafal
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 61
Rejestracja: pn 31 lip, 2006 16:35
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Rafal »

Dzięki, szukałem wcześniej na avsim, ale wpisywałem "airedit" i nic nie znalazło.
Pozdrawiam
airwolff
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 69
Rejestracja: czw 22 gru, 2005 20:13
Skąd jesteś: Tomaszów

Post autor: airwolff »

Witam ma może ktoś "zmodyfikowany" już gotowy plik air do PMDG 737.Bo ściągnąłem ten program ale nie za bardzo wiem jak się nim posługiwać.Jeśli byłby ktoś tak miły i mi go podesłał na maila.Z góry dziękuję.
aszczupal
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 79
Rejestracja: wt 29 maja, 2007 19:40
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: aszczupal »

Faktycznie działa :D
załączam "przerobiony" pliczek do PMDG 737-800 Winglets,
hm.. nie jestem pewien czy to zgodne z warunkami licencji PMDG ;)
w razie czego Moderatorzy usuną

pozdrawiam
Adam
Załączniki
B737-800WL.zip
(3.48 KiB) Pobrany 289 razy
pozdrawiam
Adam

Obrazek
ODPOWIEDZ