Aztec.pl - Forum Dyskusyjne Strona Główna Aztec.pl - Forum Dyskusyjne
pasjonatów wirtualnego latania

FAQFAQ Regulamin  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Globalne dodatki dla FSX
Autor Wiadomość
PZL Belfegor
Moderator


Imię: Dymitr Osiński
Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 2881
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 10 Sie, 2010 20:14   Globalne dodatki dla FSX

Globalne dodatki dla FSX

Postanowiłem stworzyć małe podsumowanie płatnych oraz darmowych dodatków wpływających na wygląd całego wirtualnego świata Flight Simulatora wraz z opisem za co dokładnie odpowiadają - mam nadzieję, że okaże się pomocne i wyeliminuje nieco postów leni (jak podpowiada Rzemyk - śmierdzących), którzy chcą mieć pięknego FS-a, ale nie chce im się szukać za co odpowiadają poszczególne rozszerzenia. Oczywiście, by FS wyglądał ładnie nie trzeba instalować wszystkich dodatków, ale to właśnie ich rozsądne połączenie zapewni najlepszy efekt.

Dodatkowo wprowadziłem opisy programów, którymi można tworzyć lub edytować poszczególne typy dodatków - nie jest to pełna lista, w temacie znalazły się te najpowszechniej używane, ale zazwyczaj im program popularniejszy, tym łatwiej uzyskać pomoc. Głównym serwisem skupiającym twórców dodatków do FS-a jest FSDeveloper, polskojęzyczny SimHangar pełniący podobną rolę niestety zakończył działalność.

Można powiedzieć, że w FS-ie świat, niczym cebula, składa się z warstw których kolejność może być ustawiona w bibliotece scenerii - ważne jest, by była odpowiednia, inaczej efekt końcowy może być marny. Ma to znaczenie szczególnie przy używaniu więcej niż jednego dodatku tego samego typu - normalnie FS wie, że landclass należy nałożyć na mesh, nawet gdy w bibliotece scenerii wpisy są w odwrotnej kolejności. Idąc od dołu są to kolejno:

Mesh czyli siatka wysokościowa



Mesh odpowiada za rzeźbę terenu, zawiera dane o wzniesieniach i dolinach. Szczegółowość siatki określa parametr LOD (z angielskiego level of detail, czyli poziom szczegółowości - im większy tym dokładniejsze odwzorowanie), czasami podawany jako rozdzielczość (odległość między punktami siatki - im mniejsza tym lepiej odpowiada rzeczywistości). Domyślnie FSX posiada mesh LOD10 dla USA (38m), LOD9 dla Europy i Kanady (76m) i LOD7 dla reszty świata (ok.300m). Płatnym dodatkiem polepszającym mesh na prawie całym świecie jest FSGlobal 2010 (Europa, Afryka, Azja, Oceania i obie Ameryki w wyższej rozdzielczości sprzedawane są w serii FSGlobal Ultimate), mniejsze partie globu oferuje także FS Genesis, FS Dreamscapes, OpenVFR i Taburet. Darmowe odpowiedniki można znaleźć na Avsimie i Flightsimie (wystarczy wpisać w wyszukiwarkę mesh lub SRTM) oraz Simviation, gdzie poświęcono im osobny dział.

Nie powstały dodatkowe narzędzia do tworzenia meshu, należy się posłużyć resample.exe z FS-owego SDK. Materiał wsadowy można odnaleźć, posługując się hasłem (Global) Digital Elevation Model (lub Mesh bądź Map) - najwygodniej jest używać GeoTIFF-ów z zakodowaną lokacją.

Landclass i waterclass



Landclass i waterclass mówią FS-owi, gdzie powinien umieścić stosowne tekstury gruntu i wody. Świat jest podzielony na kwadraty o boku długości około 1,2 km, a każdy z nich może wypełnić odpowiednia tekstura - stąd symulator wie, gdzie powinna być pustynia, a gdzie płytka tropikalna woda. Darmowych landclassów dużych obszarów nie ma, płatne produkty zawierające landclass i czasami waterclass to Ultimate Terrain X (dla Europy, USA, Kanady, Alaski i tropikalnych rejonów Ameryki oraz Karaibów), Scenery Tech Landclass, XClass Cloud9 i MyWorld Landclass X.

Najpopularniejszym narzędziem używanym do edycji i tworzenia landclassu jest SbuilderX (poradniki na stronie autora, Avsimie i FSDeveloperze), jednak do tego celu nadają się także EZ-Landclass i FS KML.

Tekstury



Komórki landclassu wypada czyś wypełnić - to zadanie tekstur. Te nie mają osobnego miejsca w bibliotece scenerii, gdyż są powiązane z ladclassem. Szczegółowość tekstur ziemi określa rozdzielczość, podawana w metrach na piksel - w FS9 było to maksymalnie 4,8 m/pix, w FSX może być to nawet 7 cm. W przeciwieństwie do sytuacji na obrazku, przejścia między teksturami na kolejnych kwadratach są płynne. Właściwie niezbędnym dodatkiem są tekstury Adama Millsa, pozwalające pozbyć się pustynności FSX w nieodpowiednich miejscach (jest zestaw dla Europy i USA, po 8 plików każdy), dostępne są też poprawione tekstury sezonowe oraz skały, lasy i góry w wyższej rozdzielczości. Czołowe płatne dodatki zmieniające tekstury ziemi to Ground Environment X (obejmujące cały glob, lecz sprzedawane w pakietach), FTXGlobal zawierający tekstury całego świata w pojedynczej paczce oraz FScene sprzedawane zarówno jako zestaw globalny, jak i mniejsze kawałki. W sklepach można znaleźć także pomniejsze pakiety.
Miłym dodatkiem jest też ładniejsza trawka (widoczna jako tło każdej tekstury ziemi) - do wyboru darmowy PicNic i 2 inne pakiety Aimé Leclercqa oraz również darmowa trawka od twórców REX-a.

Do tworzenia i edycji tekstur wystarczy edytor graficzny (niekoniecznie Photoshop, może to być choćby darmowy Gimp czy Paint.NET) i narzędzie do konwersji - DXTBmp albo Imagetool z SDK.

Autogen



Z teksturami ziemi z kolei powiązany jest autogen, czyli trójwymiarowe obiekty drzew i budynków - za jego gęstość odpowiada suwak w opcjach FS-a. Oprócz ogólnych obiektów, czasami dorzucane są bardziej charakterystyczne, jak restauracje czy wieże ciśnień - za ich występowanie odpowiada plik default.xml (w sieci można odnaleźć nieco wykastrowane wersje, mające poprawić wydajność). Modele drzewek i budynków oczywiście pokrywają tekstury - dostępne są tak ich zamienniki w mniejszej rozdzielczości mające poprawić FPS-y, jak i zwykłe upiększacze, zarówno płatne (drzewka) i darmowe (drzewka, budynki).

Do edycji autogenu musi wystarczyć Autogen Annotator z SDK FS-a - innego specjalnie przeznaczonego do tego narzędzia nie ma (poradnik na Avsimie).

Obiekty wektorowe



Obiektami wektorowymi są drogi, linie kolejowe, rzeki, strumienie, linie brzegowe czy linie wysokiego napięcia - mogą być dzięki temu bardzo dobrze odwzorowane na ogromnych obszarach, jednak mają odczuwalny wpływ na wydajność. Obiekty te automatycznie wycinają autogen, dzięki czemu drogi i rzeki nie są zarośnięte puszczami. Obiekty wektorowe zawierają dodatki z serii Vector Tabureta, pakiety OpenVFR oraz Ultimate Terrain X. Je także można pokryć różnymi teksturami, ale wybór jest zdecydowanie mniejszy niż w przypadku autogenu (choć coś na stronie REX-a i Aimé Leclercqa się znajdzie).

Do tworzenia obiektów wektorowych nadają się SbuilderX, FS KML oraz ADE.

Fotoscenerie



Zamiast pokrywać mesh teksturami dyktowanymi przez landclass, a na tym umieszczać obiekty wektorowe, można po prostu nałożyć zdjęcie lotnicze lub satelitarne. Jednak by wyglądało to dobrze, fotografie w rozsądnej rozdzielczości wypada pokryć autogenem a do tego zapewnić wersję nocną i 5 pór roku (ta 5 to ostra zima). Szczegółowe fotografie zajmują dużo miejsca, dlatego obecnie dostępne fotoscenerie pokrywające cały świat (jak te oferowane przez FS Altitude) mają mizerną rozdzielczość, jedną porę roku i straszą brakiem autogenu. Zdjęcia często otaczają na niewielkim obszarze płatne scenerie (mimo dostępności materiału w różnych serwisach z mapami, przeważnie nie można go wykorzystywać za darmo - to dlatego, mimo prostych w użyciu narzędzi do tworzenia nie ma wysypu darmowych fotoscenerii).

Fotoscenerie można tworzyć posługując się programami SbuildereX, Photo Scenery Maker, FS Earth Tiles czy TileProxy, który podczas lotu pobiera zdjęcia z serwisów z mapami i na bieżąco nakłada je na podłoże w FS-ie.

Scenerie



I w końcu wisienka na torcie - scenerie, czyli szczegółowe odtworzenia obiektów naziemnych, często animowanych - należą do nich między innymi mosty, charakterystyczne budynki i konstrukcje, platformy wiertnicze i przede wszystkim lotniska. Od autogenu odróżnia je sposób tworzenia (obiekty nie są parametryczne), zazwyczaj dużo większa szczegółowość i brak powiązania z określonymi teksturami ziemi. Świetny spis darmowych scenerii można odnaleźć tutaj.

Do tworzenie scenerii niezbędny będzie program do modelowania 3d - darmowy Gmax, komercyjny 3ds Max, czy choćby bardzo przyjazny SketchUp albo płatny, lecz działający w środowisku FSX Instant Object Studio; edytor graficzny i kompilator - pracę ułatwią ModelConverterX i Compile Helper. Do umieszczenia modelu w FS-ie można użyć darmowego Whisplacera, ObPlacera XML, domyślnego Object Placement Tool (może przydać się darmowy programik Abacusa, Scenery Shortcut) albo płatnego Instant Scenery 2. By móc z nich korzystać, należy umieścić swoje modele w bibliotece (nie chodzi tu o FS-ową bibliotekę scenerii) - w tym pomoże Library Creator XML.

Poradniki dotyczące tworzenia w SketchUpie: raz, dwa, trzy.
Przedstawiają właściwie krok po kroku, jak zrobić i wyeksportować model do FS-a. Ostatni pomaga nie zabić przy tym wydajności.
Poradniki dotyczące Gmaxa: raz, dwa, trzy, cztery, pięć, sześć, siedem, osiem.
Gmax jest już dosyć stary, podobnie poradniki do niego - nie wszystkie odnoszą się do robienia scenerii do FS-a (niektóre z podlinkowanych nie dotyczą FS-a w ogóle), ale każdy możne być pomocny dla początkującego.

AFCAD-y



Afcadami zwykło się nazywać pliki .bgl zawierające FS-owe lotniska, czyli informacje o pasach, płytach i drogach kołowania, pomocach nawigacyjnych czy pozycji niektórych domyślnych obiektów. Nazwa wywodzi się od nazwy programu którym można było tworzyć i edytować szkielety lotnisk dla FS2002 i 2004, przy tworzeniu lotnisk dla FSX posłużyć należy się programem Airport Design Editor, FSX Planner lub płatnymi Airport Facilitator X lub Airport Studio. Wszystkie są bardzo intuicyjne i przyjemne w obsłudze, oczywiście po zapoznaniu się z dokumentacją (ADE ma świetny manual i kilka poradników w zestawie).

Inne wielkoobszarowe dodatki



Dodatki wymienione poniżej nie mają globalnego zasięgu, lecz pokrywają na tyle duży obszar, że warto o nich wspomnieć. Full Terrain Experience który na dobrą sprawę wyznaczył nowy standard jakości obejmuje Australię podzieloną na 4 regiony, Nową Zelandię oraz części USA i Wysp Brytyjskich, a także oferuje wiele kompatybilnych z "podstawką" lotnisk (niektóre za darmo), a całość mogą uzupełnić dodatki spod szyldu OZx. Fotoerealistyczne pokrycie sporych obszarów oferują płatne Megascenery, Sim Savvy oraz Vero i darmowe Blue Sky Scenery, a do dodatków pokrywających całe kraje zaliczają się fotorealistyczny Switzerland Professional X, Austria Professional X, seria dodatków dla naszych zachodnich sąsiadów Aerosoftu i darmowe Netherlands 2000 v4. Ponadto warto wymienić Tongass Fjords obejmujący spory kawałek Alaski oraz scenerie spisane na tej stronie - można tam znaleźć między innymi duże scenerie Finlandii, Dani, Izraela czy Chile. Tu można wspomnieć także o projekcie America Giga Scenery, zwierającym głównie mesh i obiekty wektorowe. Polskę fototeksturą dla FSX, FS9 i Xplane pokrywa kolejna inkarnacja serwisu VFR Poland.

Wymienione poniżej dodatki (poza aktualizacjami bazy FS-a) nie są sceneriami i nie mają pozycji w bibliotece scenerii.

Niebo i pogoda, pozostałe tekstury



Na wygląd efektów atmosferycznych i nieboskłonu największy wpływ mają tekstury - prezencję FS-a można poprawić kupując jeden z dostępnych pakietów. Tekstury oferują Real Environment Xtreme, Flight Environment X, Active Sky 2012, a mniejsze pakiety można znaleźć wertując sklepy i serwisy z darmowymi dodatkami. Zestawy tekstur często zawierają także zamienniki dla pasów startowych, Słońca i Księżyca czy świateł.

Woda



Za wygląd wody odpowiada tekstura dobrana przez waterclass, normalmapy przedstawiające fale oraz shadery odpowiadające za refleksy światłą i odbicia. Jej efektowność zależy też oczywiście od ustawienia detali w opcjach FS-a. Wymienione wyżej dodatki upiększają także wodę, ale i za darmo można zdecydowanie poprawić jej wygląd. Dostępne są tekstury w rozdzielczości nawet 4096x4096, a dalsze modyfikacje wyglądu wody umożliwia program FS Water Configurator. Zaopatrzyć się można także w plik, który pozwoli FS-owi korzystać z shaderów 3.0 - wzrost wydajności jest widoczny zwłaszcza na nowszych kartach ATI.

Silnik pogodowy



Wypadałoby zarządzać pogodą w bardziej realistyczny sposób niż robi to goły FS, dlatego warto zaopatrzyć się w silnik pogodowy, pobierający aktualne METAR-y i na ich podstawie odtwarzający prawdziwe warunki atmosferyczne. Prym wiedzie Active Sky (obecnie dostępne w wersji 2012 i Evolution) i REX, jednak FSMeteo też ma swoich zwolenników, a i FS Global Real Weather nie pozostaje w tyle. Open Clouds był do niedawna popularny, jednak po wprowadzeniu subskrypcji (tylko w Zjednoczonym Królestwie pozostał darmowy) raczej mało kto zdecydował się na zakup abonamentu. Darmowymi pozostały FSrealWX i FSXWX.

Samoloty AI



Sterowane przez komputer samoloty zapełniają FS-owy świat, jednak te domyślne są klatkożerne i mało realistyczne. Wbrew pozorom zakup pakietu AI może poprawić liczbę klatek na sekundę, zwłaszcza gdy będzie zawierał zoptymalizowane, natywne modele i pozwalał na precyzyjne dobieranie liczby samolotów sterowanych przez komputer. Czołowymi pakietami są Ultimate Traffic II, dostępny w kilku wersjach My Traffic oraz Traffic 360. Pomimo istnienia grupy darmowych, natywnych samolotów dla AI, darmowego pakietu AI z natywnymi modelami niestety nie ma.

Kontrola ruchu lotniczego



Domyślne ATC FS-a jest proste i ma wiele ograniczeń, dlatego powstał szereg jego zamienników. Do dodatków umożliwiających zabawę samemu (poza RedTubem) należą Radar Contact 4, Vox ATC, Pro Flight Emulator i PRO-ATC/X, a programy pozwalające na połączenie z Vatsimem i współpracę z żywym kontrolerem to Squawkbox 4 oraz FSInn. Uwaga, by dołączyć do sieci wymagana jest solidna praktyka offline i znajomość przynajmniej minimów. Płatnym serwisem o podobnym profile jest Pilot Edge.

Planowanie lotu i AIRAC



Domyślne narzędzie do planowania lotów w FS-ie jest bardzo ubogie i uczy złych koncepcji (loty VOR-to-VOR), a do tego możliwość aktualizacji bazy nawigacyjnej pojawiła się stosunkowo niedawno. Lekarstwem na te przypadłości są alternatywne programy wspomagające planowanie lotu - do tych popularniejszych należą Vroute (darmowy z możliwością kupienia większych możliwości), Flight Sim Commander, FSBuild, PFPX i darmowy SimBrief, a zdecydowanie najczęściej używanym generatorem tras jest Routefinder. By w FS-ie móc lecieć po zaplanowanej już trasie, przydatna będzie aktualna baza punktów nawigacyjnych - poszczególne dodatki korzystają zazwyczaj z płatnego AIRAC-a Navigraphu bądź NavDataPro Aerosoftu, a aktualizacje punktów nawigacyjnych i radiopomocy FS-a dostępne są odpowiednio tutaj i tuaj.

Do planowania lotów VFR przydatny będzie program Plan G i SkyVector oferujący mapy całego świata, nie tylko VFR. Wygodny dostęp do europejskich AIP-ów zapewnia EAD Basic (plan można zweryfikować tutaj), a dane i mapki amerykańskich lotnisk można znaleźć w serwisie Airnav. Uaktualnić można także deklinację magnetyczną, ale warto poczytać z jakimi konsekwencjami się to wiąże.

Kamery



Domyślny system FS-a oferuje niezłe możliwości, znacznie szersze niż w przypadku FS9, a do tego pozwala samemu go konfigurować - zmian można dokonywać edytując cameras.cfg, znajdujący się w tym samym folderze co fsx.cfg. Jeśli komuś nadal jest mało widoków, może kupić dodatek Walk&Follow (działa podobnie jak jego odpowiednik dla FS9, choć podobno jest trochę uboższy) lub EZDok Camera. Za darmo niestety nie ma wielkiego wyboru, dostępne są EZWalk oraz Wheelcam (podobny do F1 View dla FS9).

Tryb DX10 preview



Tryb DX10 preview został wprowadzony w SP2/Acceleration i umożliwił FS-owi korzystanie z bibliotek DirectX 10. By cieszyć się cieniami w kokpicie, nowym bloomem czy falami reagującymi na siłę i kierunek wiatru niezbędne są system i karta graficzna wspierające DirectX 10. Implementacja niestety nie zachwycała - DX10 preview nie był do końca kompatybilny wstecznie, co skutkowało nieprawidłowym wyświetlaniem niektórych samolotów, scenerii i efektów. Część niedogodności usunęła darmowa paczka z poprawkami autorstwa Stevego Parsonsa. Kolejne, głównie związane z dodatkowymi sceneriami problemy naprawia płatna wersja dodatku tegoż autora, SteveFX - DX10 Scenery Fixer. Nie wszystkie problemy zostały rozwiązane (m.in. mniejsza kontrola nad antialiasingiem niż w trybie DX9), jednak niedogodności są kompensowane przez mniejszą podatność na błędy OOM i często zwiększona płynność wyświetlania.

Końcowe przetwarzanie obrazu



Dzięki dodatkowym narzędziom wyświetlany obraz może być modyfikowany na bieżąco - zmieniane mogą być nie tylko podstawowe parametry jak nasycenie kolorów, osiągnąć można dużo więcej - od efektu cel shadingu przez wstrzykiwanie antialiasingu po noktowizor. Niegdyś najpopularniejszy był ENBSeries, teraz popularność zyskał SweetFX. Oba współpracują z FSX (pierwszy jedynie w trybie DX9), a szeroka paleta ustawień pozwala osiągnąć przeróżne efekty. Zależnie od ustawień, wydajność renderowania może pozostać na niemal niezmienionym poziomie albo zauważalnie ucierpieć.

Obsługa naziemna



Na koniec lżejszy akcent, czyli obsługa naziemna. O zastąpienie domyślnych FS-owych pojazdów konkurują dwa dodatki, Airport Enhancement Services i Ground Services X. Pierwszy nie jest właściwie dodatkiem globalnym - działa na wybranych lotniskach, podczas gdy drugi funkcjonuje wszędzie. Oba wyposażone są w wersje demonstracyjne, pozwalające przetestować rozszerzenia przed zakupem.
Ostatnio zmieniony przez PZL Belfegor Wto 06 Maj, 2014 13:27, w całości zmieniany 18 razy  
 
 
mbucholski
Jet 1st Officer


Imię: Mateusz
Dołączył: 25 Cze 2010
Posty: 284
Skąd: Maastricht
Wysłany: Wto 10 Sie, 2010 22:09   

Wow, czapki z głów.

Cytat:
Do dodatków umożliwiających zabawę samemu (poza RedTubem)

:lol:
 
 
Yeroon
Cadet


Imię: Andrzej
Dołączył: 16 Lut 2010
Posty: 30
Skąd: EPWR
Wysłany: Śro 11 Sie, 2010 09:41   

Kawał bardzo dobrze wykonanej roboty. Jak mój przedmówca napisał: "Czapki z głów" ;)
Wielu początkującym przyda się to i powkłada odpowiednie pojęcia do odpowiednich szufladek w głowie :P
_________________
Już nie taki początkujący pasjonat lotnictwa.
 
 
piter747
Light Planes Captain


Imię: Piotrek
Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 96
Skąd: EPLU
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010 00:07   

Belfegor - jesteś mistrzem! Przygotowałeś to super... dzięki wielkie..bardzo się przyda:)
 
 
sww
Light Planes Captain



Imię: wawax
Dołączył: 06 Paź 2009
Posty: 110
Skąd: znienacka
Wysłany: Pią 20 Sie, 2010 00:57   

Impressive. Very impressive. :-)
Dzięki!
_________________
Centrum Szkolenia Pilotów - (prawie) wszystko o wirtualnym lataniu
 
 
PZL Belfegor
Moderator


Imię: Dymitr Osiński
Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 2881
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 21 Cze, 2011 23:56   

Aktualizacja 21 VI 2011 - dodałem sekcję o AFCADach, do pozostałych przybyło kilka dodatków które zostały wypuszczone po zamieszczeniu tekstu. Dodatkowo pojawiły się informacje o przydatnych narzędziach i linki do kilku poradników - mam nadzieję, że zachęci to do spróbowania swoich sił w tworzeniu dodatków ;)
 
 
ad_verbum
Jet Captain


Imię: Maciej
Dołączył: 23 Kwi 2011
Posty: 415
Skąd: EPGD
Wysłany: Czw 23 Cze, 2011 15:43   

Dziękuję. Cenny i bardzo dobrze przygotowany materiał :-)
 
 
PZL Belfegor
Moderator


Imię: Dymitr Osiński
Dołączył: 19 Lut 2005
Posty: 2881
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 11 Lis, 2013 21:09   

Wstępnie aktualizowałem temat, bo od czasu ostatnich zmian wydanych zostało kilka godnych uwagi rozszerzeń FS-a, a niedziałające obrazki sprawiały złe wrażenie. Przybyły linki dotyczące nowych dodatków (m.in. FTX Global, FSWX, AIRAC Aerosoftu i PFPX) i naprawione zostały te prowadzące nie tam, gdzie należy. Nie chcę przesadnie rozdrabniać tematu, jednak niedługo powinny dojść kolejne działy. W międzyczasie proszę śmiało pisać w przypadku dostrzeżenia błędów czy pominięć istotnych dodatków.
-
Międzyczas minął, albo nikt się nie wgłębiał, albo większych herezji nie ma :) Doszły trzy końcowe punkty - o popularnym ostatnimi czasy trybie DX10, postprocesach i półżartem o obsłudze naziemnej.
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 10:15   

Zaczynam rozglądanie się za dodatkami. Co waszym zdaniem kupić w pierwszej kolejności? Chciałbym polepszyć teren i ogólnie wygląd stmulatora. Myślałem na początek o rex 4 oraz o FS Global Ultimate Europe/Africa i jeszcze jakieś fajne lotnisko. Co myślicie o czymś takim na początek? Co wy byście kupili na goło zainstalowany symulator (samolot juz mam )?
Aha i czy jeżeli kupuje np fs global europe/africa to czy mogę też kupić fs global 2010? Jedno i drugie to ładny teren , fs global 2010 dla całego świata a ten drugi europa i afryka. Jak te dwa dodatki będą współpracowały ze sobą? A jakie lotnisko polecacie żeby ładnie wyglądało wkomponowane w ulepszacze terenu?
_________________
kopyrda
 
 
RzEmYk
Moderator



Imię: Krzysiek
Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2785
Skąd: KDA
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 11:39   

FS Global to mesh, tylko mesh. Nie ma sensu kupować nowszej wersji (Ultimate) a później jeszcze dokupywać starszą (2010) zwłaszcza, że mesh można pozyskać za darmo:
http://calypteaviation.co...-dla-fsx-i-p3d/

Jeśli globalny dodatek, to raczej coś od ORBX.
http://calypteaviation.co...iekawych-ofert/
_________________
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, W7 64b SP1, P3D 4.5
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 12:40   

Dzięki. Przeczytałem linka i już wiem że chciałbym wszystkie 3 ORBX Globale. Szkoda że nie ma ich w sklepie Pilot i będe musiał kombinować żeby kupić to za granicą. Z tego co wyczytałem to najlepiej pobrać darmowego mesha i do tego te 3 ORBX'y plus Rex 4 plus na początek jakieś jedno fajne lotnisko. Pytanie jest też takie czy te wszystkie dodatki będą działały z Windowsem 10? W sklepie pilot jest napisane że większość z nich działa z xp/vista/7 ale domyślam się że jak to pisali to jeszcze nie było win.10.
_________________
kopyrda
 
 
RzEmYk
Moderator



Imię: Krzysiek
Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2785
Skąd: KDA
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 13:02   

Będzie działać z Win 10. Ja kupuję wersje elektroniczne, tam gdzie najtaniej. Lepsze wsparcie, łatwiejsza aktualizacja produktów niż kupowanie czegoś na płytach.
_________________
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, W7 64b SP1, P3D 4.5
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 13:46   

Jeszcze jedno pytanie. Myslałem tez o takim zestawieniu bo wszystko to dostępne jest w sklepie pilot.

GEX europe
REX4
UTX europe

W każdym z tych dodatków też napisane jest win.7/vista/xp.
Czy taki zestaw pójdzie także na win. 10?
Sorki że pytam tak szczegółowo ale wydam na to trochę kasiory i muszę być 100%pewien że wszystko tanie , co Wy myślicie to takim zestawie plus jakiś airport?

I jeszcze jedno mnie zastanawia. Zayważyłem że ludzie instalują właśnie kilka dodatków na raz podobnych do siebie. Widziałem zestawy GEX,UTX,ORBX na raz. Jaki jest sens takich zabiegów? Czy te dodatki się jakoś uzupełniają? Czy wszystkie 3 na raz dają lepszy efekt niż jeden?
_________________
kopyrda
 
 
wojtek_84
Jet Captain



Imię: Wojciech
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 943
Skąd: EPKT
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 14:08   

Jeszcze napisałem coś takiego:
http://c-aviation.net/fsx-p3d-must-have-add-ons/

Nie pamiętam czy po polsku też poszło.

Cytat:
REX4

Weź wersję połączoną z Open Clouds.

Cytat:
Sorki że pytam tak szczegółowo ale wydam na to trochę kasiory i muszę być 100%pewien że wszystko zadziała.

W jakiś 99% przypadków jak działa na Win7 to na Win10 też :) I generalnie - porządne dodatki do FSX są aktualizowane.

Cytat:
GEX europe
UTX europe

Jeśli latasz wyłącznie nad Europą - to moim zdaniem gorszy wybór. Co prawda UTX v2 ma porównywalną jakość z Vectorem i openLC dla Europy w zakresie pokazywania scenerii, ale GEX nijak się nie ma nawet do Global Base, nie wspominając już o dedykowanych teksturach openLC.

Moim zdaniem najbardziej perspektywiczny byłby zestaw Global Base + Vector, a openLC w drugiej kolejności jak będziesz miał wolne środki. Jako sceneria to będzie działało początkowo słabiej niż GEX + UTX (bo nie będziesz miał poprawionego Landclassu), ale będzie ładniej. Czyli odpowiedz sobie przede wszystkim na pytanie - jak często nawigujesz na podstawie tego co widzisz za oknem.
_________________
CalypteAviation.com [PL] / facebook.com/CalypteAviation / C-Aviation.net [EN]
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 15:09   

W zasadzie to nigdy tak nie nawiguje bo latam cały czas na 737 od PMDG i pod takie loty nad europą chcę dobrać jakiś zestaw dodatków :)

A co do zestawu global base plus vector plus open lc to mowa jest o ORBX czy może być global base plus UTX ?

Najwygodniej mi kupić...
Global Base europe
UTC europe
Gex europe
Rex 4
Jakieś fajne lotnisko

Wszystko jest w sklepie pilot. Może do lotów 737 coś takiego wystarczy biorąc pod uwage że widoki będe podziwiał przez chwile przy wznoszeniu i podejściu. Chodzi mi o to żeby góry ładnie wyglądały , lasy , woda i żeby miasto przypominało miasto a nie takie coś jak defaultowe.

[ Dodano: Sob 26 Lis, 2016 16:52 ]
W Ultimate Terrain X jest napisane że pod windows xp i vista nie ma nic na temat win.7. Czy to także będzie działać na win.10?
_________________
kopyrda
 
 
RzEmYk
Moderator



Imię: Krzysiek
Dołączył: 18 Lut 2005
Posty: 2785
Skąd: KDA
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 17:12   

UTX Europe obecnie jest w wersji 2. Działa mi pod Win 7, będzie działać i pod 10.
Co się tak na pilots.pl uparłeś? U nich (niewiadomo która wersja) jest po 160 zł, a u źródła - Flight1 - wychodzi 120 zł.
_________________
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI Z87-G43, 4670K, 4x4GB dual, GTX1080, W7 64b SP1, P3D 4.5
 
 
wojtek_84
Jet Captain



Imię: Wojciech
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 943
Skąd: EPKT
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 20:28   

Cytat:
W zasadzie to nigdy tak nie nawiguje bo latam cały czas na 737 od PMDG i pod takie loty nad europą chcę dobrać jakiś zestaw dodatków :)

To zdecydowanie FTX Global i Vector.

Cytat:
czy może być global base plus UTX ?

Może być Base + UTX. Ale mi byłoby szkoda kasy. Jak polecisz do Afryki to UTX się skończy. Vector - nie.

Cytat:
Global Base europe

Nie ma takiego produktu. Global jest globalny.

Cytat:
Global Base europe
(...)
Gex europe

Te produkty robią to samo. Tylko pierwszy robi to lepiej.

Cytat:
Co się tak na pilots.pl uparłeś?

ditto
_________________
CalypteAviation.com [PL] / facebook.com/CalypteAviation / C-Aviation.net [EN]
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 22:36   

https://orbxdirect.com/product/ftxg-vector

Ok dzięki chłopaki. Czyli kupuje to co w linku powyżej z tej strony.
_________________
kopyrda
 
 
wojtek_84
Jet Captain



Imię: Wojciech
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 943
Skąd: EPKT
Wysłany: Sob 26 Lis, 2016 22:43   

To co w tych linkach:

https://orbxdirect.com/product/ftxglobal
https://orbxdirect.com/product/ftxg-vector

Base Pack instalujesz przed Vectorem.

Cytat:
Jakieś fajne lotnisko

Sugeruję polskie Polish Airports vol 1, 2 lub 3 od Drzewiecki Design. Jest dobra promocja :)
_________________
CalypteAviation.com [PL] / facebook.com/CalypteAviation / C-Aviation.net [EN]
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Pią 16 Gru, 2016 17:50   

Tak też zrobiłem. Jestem właśnie po instalacji jednego i drugiego dodatku od ORBX. Wygląd symulatora zmienił się całkowicie oczywiście na plus. Przy zaistalowanym FTX Global i Vector i ustawieniu tych dodatków na maxa oraz ustawieniu suwaków w FSX prawie na max( oprócz Traffic) nad Warszawą Boeingiem 737 NGX od PMDG osiągam jakieś 30-35 FPS. W Krakowie już jest ok. 40-43 FPS także jestem zadowolony. Dokupiłe także od ORBX lotnisko w Sztokholmie (jak się bawić to się bawić) i mam delikatny problem a mianowicie zamiast terminali są czarne plamy na zimi a wszystko inne jest na miejscu. Jakby ktoś wiedział dlaczego tak jest to prosze o jakieś wskazówki. Pozdrawiam
_________________
kopyrda
 
 
wojtek_84
Jet Captain



Imię: Wojciech
Dołączył: 10 Maj 2010
Posty: 943
Skąd: EPKT
Wysłany: Pią 16 Gru, 2016 18:19   

Zaktualizowałeś biblioteki ORBX?
_________________
CalypteAviation.com [PL] / facebook.com/CalypteAviation / C-Aviation.net [EN]
 
 
kopyrda
Light Planes Captain


Imię: rafal
Dołączył: 19 Sty 2012
Posty: 107
Skąd: kraków
Wysłany: Sob 17 Gru, 2016 11:18   

Zainstalowałem sobie Liblaries. Posiadam FTX Central 3 i mam takie coś że jak wchodze na tym Centralu w to co mam zaistalowane to pokazuje mi się Global Base Pack , Vector , ESSA Airport i ta biblioteka. I teraz w FTX Vector działa mi control panel więc moge sobie wprowadzać swoje ustawienia natomiast w FTX Global Control Panel świeci się na czarno i nie da się go kliknąć a dostępne są tylko opcje Usher Guide i Uinstall. W ESSA airport działa mi contol panel ale jest taki problem że jest tam coś takiego w tym Control Panelu jak Compatibility Options i do wyboru FTX GLOBAL albo FTX EU Norway. Zaznaczam więc FTX Global i napisane jest że jak zamkne to okienko to opcje automatycznie się zapiszą. Zamykam więc okienko i klikam spowrotem żeby sprawdzić czy zaznaczone jest FTX Global tak jak sobie zaznaczyłem i okazuje się że nie jest zaznaczone czyli się nie zapisało.
Nie wiem też dlaczego nie moge sobie wejść w Control Panel w FTX GLobal a w Vectorze moge.

Kiedy wchodze sobie w folder ORBX który jest w folderze fsx na moim dysku to mam tam następujące foldery...
FTX AU
FTX GLOBAL (w tym folderze znajduje się folder FTX AA ESSA i nic więcej i wydaje mi się to dziwne)
FTX OLC (nie kupowałem Open LC więc nie wiem skąd ten folder)
FTX VECTOR
Scripts
TRoubleshooter
User Documents

Kiedy wchodzę w FSX w settings Scenery Liblary to w tabelce pod Available scenery areas mam...
FTX AA ORBXLIBS
FTX AA ESSA
ORBX OPEN LC BASE (nie kupowałem opena)
OPEN LC EUROPE 1
NAMERICA 1
Potem jakieś Vectory i numerki od 0000 BASE wzwyż.
Nie widze tu też wyraźnie niczego takiego jak GLobal Base Pack opróczy tych numerków od 0000 BASE wzwyż

[ Dodano: Sob 17 Gru, 2016 11:42 ]
Chciałem jeszcze tylko dodać że Global Base pack na pewno mi dziła poprawnie bo mam ładny teren , ładne pola i łąki a jak doistalowałem Vector to na tym wszystkim poajwiły się jeszcze drogi , stawy itd.
_________________
kopyrda
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Configured by konraf

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania identyfikatora sesji użytkownika. Dzięki temu plikowi będziesz zalogowany w serwisie przez cały czas przebywania w witrynie bądź do momentu wylogowania się. Możesz zrezygnować ze zbierania informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki - niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu.