Cześć
Z przyczyn ode mnie niezależnych, musiałem pożegnać się z forum opartym o phpBB by Przemo (które nie jest już od dawna rozwijane i aktualizowane). Dokonałem więc migracji na zwykłe phpBB 3. Migracja taka niesie za sobą spore ryzyko (utrata postów, utrata użytkowników, uszkodzenie bazy danych itp.. Na szczęście udało mi się uniknąć tych problemów.

Pozostał tylko jeden problem, a mianowicie Wasze hasła. W phpBB by Przemo hasła te były inaczej kodowane, niż są w phpBB 3. Dlatego też Wasze hasła nie działają. Proszę więc podczas logowania o skorzystanie z opcji "Zapomniałem hasła". Otrzymacie wówczas w mailu instrukcje resetu hasła. W razie problemów, proszę o kontakt ze mną pod adresem konraf@aztec.pl

Wykonywanie zakrętów

Wydarzenia, spotkania, imprezy, szkolenia.

Moderator: PZL Belfegor

kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 107
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

Wykonywanie zakrętów

Post autor: kopyrda »

Witam.
Gdy skręcamy ręcznie samolotem np. w lewo wtedy przechylamy wolant w lewo i w momencie kiedy uzyskamy odpowiedni przechył wtedy spowrotem prostujemy wolant na pozycje prostą i samolot sam nam skręca dopuki nie przechylimy wolantu w przeciwną strone (w naszym przypadku w prawo) aż do stabilizacji lotu a następnie spowrotem wracamy wolantem na pozycję prostą i utrzymujemy lot po prostej. Gdy lekko przechylimy wolant w lewo dosłownie o 1 cm i będziemy trzymać go w tej pozycji przez dłuższy czas samolot powoli , powoli będzie się przechylał aż zwali się na skrzydło i będziemy mieli kłopoty. Głębokość wychylenia wolantu nadaje prędkość przechyłu samolotu. Czy pilot musi używać jakiś specjalnych trymerów albo czegoś w tym stylu żeby przy skręcie np. w lewo nie musiał trzymać wolantu cały czas w pozycji lewej żeby samolot utrzymał zakręt , tylko mimo tego że wolant wróci na pozycje prostą samolot sam dalej skręca?
kopyrda

Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 940
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

wtedy spowrotem prostujemy wolant na pozycje prostą i samolot sam nam skręca dopuki nie przechylimy wolantu w przeciwną strone
Nie do końca. Czasem można wyprostować wolant, czasem potrzebne jest wychylenie, bo samolot ma pozytywną stateczność i tendencję do wyrównywania przechylenia.
Czy pilot musi używać jakiś specjalnych trymerów albo czegoś w tym stylu żeby przy skręcie np. w lewo nie musiał trzymać wolantu cały czas w pozycji lewej żeby samolot utrzymał zakręt , tylko mimo tego że wolant wróci na pozycje prostą samolot sam dalej skręca?
Trymery lotek występują w niektórych samolotach, ale służą do utrzymania samolotu w locie poziomym (np. w sytuacji kiedy samolot ma niesymetryczne obciążenie - dlatego szczególnie ważne są w samolotach wojskowych, ale też zauważysz je w większości maszyn dwusilnikowych i w ogóle w większych samolotach, gdzie może wystąpić jakaś asymetria).

Zasadniczo nie służą one do zakręcania - bo i po co - wykonaj zakręt i po kłopocie. Chyba, że zamierzasz krążyć do wyczerpania paliwa ;) wtedy trymer może się przydać ;)

kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 107
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

Post autor: kopyrda »

https://youtu.be/7jiqyjjr3-w
Tutaj w 1:28 ładnie widać jak po zakręcie prostuje wolant a 737 dalej skręca
kopyrda

Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 940
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Tutaj w 1:28 ładnie widać jak po zakręcie prostuje wolant a 737 dalej skręca
Jeśli się przyjrzysz to czasem trzyma wolant wyprostowany, czasem wychylony w prawo, a czasem w lewo.

Cały czas - odpowiednio do potrzeb - koryguje położenie lotem utrzymując samolot w wybranym przechyleniu.


Kiedyś pisałem coś o zakrętach:
http://calypteaviation.com/2013/12/jak-samolot-zakreca/

kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 107
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

Post autor: kopyrda »

Czyli generalnie jak wyprostuje to samolot dalej skręca ale wiadomo że nie równo i czasem trzeba korygować np. jak przywieje. Ale jakby wychylił wolant w lewo nawet lekko i trzymał cały czas w jednej pozycji to samolot w końcu powoli przwaliłby się na skrzydło?
kopyrda

Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 940
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Czyli generalnie jak wyprostuje to samolot dalej skręca
Samolot skręca ponieważ jest przechylony. Generalnie aby utrzymać przechylenie - siły muszą się równoważyć. Pozycja sterów w takiej sytuacji będzie różna. Mogą być "na równo" a mogą być lekko wychylone w dowolną stronę. Po prostu musisz reagować na to co się dzieje. Różne samoloty mogą reagować inaczej (i na ogół będą reagować inaczej - szczególnie jeśli jeden ma skośne skrzydła, drugi ma proste, a trzeci jeszcze będzie miał neutralną lub negatywną stateczność).

kopyrda
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 107
Rejestracja: czw 19 sty, 2012 13:33
Skąd jesteś: kraków

Post autor: kopyrda »

Tutaj w 2:54 w sześćsetce też to ładnie widać ale tu mamy fly by wire wiec może pomaga pilotowi
https://youtu.be/klZPGhxTk-s
kopyrda

Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2767
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Odróżniaj samoloty sterowane "ręcznie" od tych sterowanych komputerami.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG Z390 TOMAHAWK, i5 9600K, 2x16GB dual, GTX1080, W10, P3D 4.5

ODPOWIEDZ