Strona główna arrow Recenzje arrow Inne - FsCockpit COM/NAV panel
Inne - FsCockpit COM/NAV panel Drukuj Wyślij znajomemu
Redaktor: konraf   
05.12.2010.

Z myślą o Was postanowiliśmy przygotować naszą ofertę - panele kokpitu samolotu zbudowane w oparciu o oryginalną dokumentację, w pełni funkcjonalne i w oryginalnych wymiarach.
Zaczynamy od panelu COM/NAV dla Airbusa i sukcesywnie będziemy dodawać kolejne elementy kokpitu.
Panele kokpitu naszej produkcji są dostępne pojedynczo. Można zakupić jeden lub kilka paneli i używać ich jako dodatki do FS´a na biurku obok komputera (w takim przypadku do każdego z paneli oferujemy odpowiednią podstawę do zamocowania). Dzięki temu każdy z Was może budować swój kokpit we własnym tempie.

Zaczynamy od Airbusa, ponieważ jest to bardzo popularny samolot i większość paneli jest bardzo podobna, zarówno w A318 jak i w A340. Oczywiście panele funkcjonują także ze wszystkimi samolotami wbudowanymi w FS´a oraz np. Boeing 767 LevelD, Boeing 737 Wilco, 757 CaptainSim.

W naszej ofercie przygotowujemy:

COM/NAV Panel
FCU+EFIS (Boeing MCP)
Lights Panel
ND+PFD display
E/WD+SD display (Boeing: Lower&Upper EICAS)
Throttle/Pedestal
Overhead Panel

Prawie jak reklama? "Prawie robi różnicę".

Dzięki uprzejmości firmy FSCockpit miałem możliwość przetestowania pierwszy z dostępnych obecnie modułów, czyli panel COM/NAV dla Airbusa.
Jako, iż na początku 2010 roku testowałem podobne urządzenie, pochodzące z firmy Saitek (a jeszcze wcześnie miałem do czynienia z panelem radia GoFlight), mam pewien punkt odniesienia i możliwość porównania tych urządzeń.

Dla typowego fana wirtualnego latania niezbędnym urządzeniem jest niewątpliwie joystick (tudzież wolant). W dalszej kolejności myśli się o pedałach, czy innych urządzeniach w postaci zestawu przełączników, wskaźników. Panel radia jest moim zdaniem urządzeniem, które również warto mieć z uwagi na to, iż umożliwia kontrolę nad praktycznie wszystkimi funkcjami radia, bez konieczności otwierania panelu radia w samolocie (a co za tym idzie, znacznie skraca czas, niezbędny do ustawienia i wybrania danej częstotliwości). Poza tym cały czas wirtualny pilot ma przed oczami nastrojone częstotliwości.

Testowany przeze mnie panel firmy FSCockipit umożliwia ustawienie następujących funkcji:

- ustawianie częstotliwości COM1 i COM2,
- ustawianie częstotliwości NAV1/NAV2 i radiali,
- ustawianie częstotliwości ILS i kursu pasa startowego,
- ustawianie częstotliwości ADF.

Urządzenie posiada dwa sześciopozycyjne wyświetlacze LED, wysokiej klasy dwuosiowy enkoder fimy Alps zapewniający dokładność i wygodę obsługi oraz przełącznik On/Off. Panel działa z FS2004 i FSX.

  

O możliwości wykorzystania poszczególnych funkcji napiszę w dalszej części materiału.

Wraz z panelem otrzymałem jedynie kabel USB. Instrukcję oraz sterownik/program konfiguracyjny ściągnąć można ze strony firmy FSCockpit. Programik umożliwia m.in. ustawienie jasności wyświetlaczy. Można w nim ponadto wybrać, czy panel pracować ma jako panel kapitana, czy drugiego pilota. Kapitan będzie ustawiał zawsze VOR 1, drugi pilot VOR 2.

Panel wykonany jest bardzo precyzyjnie. Jest masywny i posiada stabilną podstawę (w mojej wersji podstawa nie posiadała na spodzie żadnych gumek zapobiegających przesuwaniu się panelu). Całość malowana jest proszkowo. Pokrętło regulacji działa precyzyjnie. Wykonanie jest porównywalne do panelu radia Saiteka (przy czym pokrętło w panelu FSCockpit działa zdecydowanie lepiej, niż w testowany przeze mnie egzemplarzu panelu Saiteka). Pokrętło ma dwa pierścienie (jeden do ustawień wartości całkowitych, drugi do dziesiętnych).

   

Cała kolejność uruchamiania panelu i FS opisana jest w instrukcji (którą można sobie za darmo ściągnąć ze strony producenta), więc nie będę się w tą procedurę zagłębiał. Po uruchomieniu programu konfiguracyjnego radzę od razu nieco zmniejszyć jasność wyświetlaczy, gdyż świecą naprawdę mocno. W przypadku testowanego przeze mnie egzemplarza ustawienie jasności nie było do końca dopracowane. Gdy suwak był ustawiony na trzy "ząbki" od najciemniejszego ustawienia, każdy ruch w lewo (dalsze ściemnienie) powodował wyłączenie się (całkowite ściemnienie) wyświetlaczy. Jasność ustawia się osobno dla wyświetlaczy cyfrowych, podświetlenia panelu oraz zielonych diodek informujących o włączeniu konkretnej funkcji.

Z uwagi na to, iż panel zbudowany był z myślą o Airbusach, jego działanie podporządkowane jest funkcjonalności panelu radia w Airbusach. Jeśli w programie konfiguracyjnym wybierzemy, że obsługujemy stronę kapitana, nie będzie możliwości zmiany VOR 2. Chcąc zmieniać i VOR 1 i VOR 2, należałoby więc zaopatrzyć się w dwa takie panele i jeden ustawić jako panel kapitana, drugi jako drugiego pilota.
Zaznaczyć jednak trzeba, że w Airbus VOR powinno się ustawiać w MCDU, w nie na panelu radia (z panelu korzystać się powinno jedynie w przypadku awarii MCDU).

   

Bardzo podobnie działa ustawienie ILS. Po ustawieniu częstotliwości ILS na kilka sekund zmienia się drugi wyświetlacz i pokazuje kurs ILS (który możemy zmienić). Tak samo jak VOR, ILS w Airbus ustawiać się powinno w MCDU, więc funkcjonalność ustawiania ILS jest tutaj wątpliwa. Co więcej, w prawdziwym Airbus przyciski VOR i ILS na panelu radia posiadają specjalne osłonki zabezpieczające przed przypadkowym włączeniem VOR i ILS.

Generalnie (biorąc pod uwagę jedynie moje wirtualne doświadczenie lotnicze) testowany panel radia przydaje się (w przypadku Airbus) jedynie do zmian COM.
Panel testowałem z samolotem Wilco Publishing A320 oraz CaptainSim 757. W przypadku Airbus ustawienia COM działały poprawnie.
W CS B757 VOR nie działały. Samolot B757 ustawienia VOR ma w FMC, więc ustawienie częstotliwości VOR na panelu radia nie przenosiły się do FMC. Kręcąc pokrętłami panelu FSCockpit ustawionymi na VOR, zmieniała się jedynie częstotliwość ILS na panelu radia samolotu.

W przypadku panelu radia Saiteka były do dyspozycji aż 4 wyświetlacze i dwa pokrętła wyboru funkcji. Dzięki temu można było swobodnie ustawiać COM 1 i 2, VOR 1 i 2.
Urządzenie Saiteka było więc swego rodzajem połączeniem dwóch paneli radia, a przez to było bardzo uniwersalne i praktyczne.
Panel radia firmy FSCockipt jest w mojej opini nieco innym typem urządzenia. Odzwierciedlać ma (i odzwierciedla) wygląd prawdziwego panelu radia w samolotach Airbus (praktycznie w całej serii od A318, poprzez A321, aż do A340). Chcąc latać "as real" panelu powinno się używać tylko do zmian COM.
Niestety nie miałem możliwości przetestowania panelu na innych samolotach i ciężko mi powiedzieć, jak panel działałby np. w PMDG 737, czy Flight1 ATR 72. Samoloty te mają na swoich panelach radia ustawienia COM, VOR, więc prawdopodobnie dałoby się bez problemu korzystać z ustawień COM 1 i 2, VOR 1 (lub VOR 2 w zależności od tego, co wybierzemy w programie konfiguracyjnym), ADF. Ten brak możliwości ustawienia VOR 1 i 2 jest tutaj największa bolączką i stawia pod znakiem zapytania uniwersalność urządzenia. 

Tutaj znajduje się link do krótkiego filmu pokazującego działanie panelu radia.

Nie powiedziałem na razie nic o cenie, ani o możliwościach zakupu panelu. Panel można kupić albo w sklepie Simmarket.com albo bezpośrednio w firmie FSCockpit (płacąc poprzez Paypal, bądź przelewem). Cena panelu to 750 zł.
Panel radia Saiteka można nabyć za około 400 zł.

Reasumując, panel FSCockpit to produkt profesjonalnie wykonany, działający tak, jak działać powinien panel radia w samolocie Airbus, acz niestety w mojej opinii nie nadający się dla "przeciętnego" wirtualnego pilota. Po pierwsze z uwagi na opisane wyżej kwestie funkcjonalne. Po drugie z uwagi na cenę. Kogo panel może zainteresować? Na pewno budowniczych domowych kokpitów, dla których liczy się precyzja, jakość wykonania i jak najwierniejsze odzwierciedlenie prawdziwych urządzeń samolotu, a tych cech panelowi FSCockpit nie brakuje.

 

konraf

05.12.2010

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright@2000-2017 konraf & RedScorpion. Wszelkie prawa zastrzeżone.