Strona główna arrow Recenzje arrow Sceneria Budapest 2007 (Aerosoft)
Sceneria Budapest 2007 (Aerosoft) Drukuj Wyślij znajomemu
Redaktor: konraf   
16.12.2006.

Budapest 2007 to nazwa nowego produktu, który wyszedł spod ręki Andras Kozma.
Poprzednia wersja scenerii LHBP (również wyprodukowanej przez Andras Kozma, a wydanej najpierw przez firmę Lago, a potem Aerosoft) cieszyła się dużym powodzeniem, co nie dziwi, ponieważ sceneria była doskonałej jakości. Czy tak samo będzie w przypadku Budapest 2007? Przekonamy się w dalszej części recenzji.

Na początku słów kilka o instalacji. Instalator ma aż 300 MB. Po instalacji, która przebiega bez najmniejszych problemów, dysk twardy komputera staje się uboższy o około 450 MB. Oprócz samej scenerii otrzymujemy manual w wersji pdf, a w nim aktualne mapy LHBP.

Obecnie sprzedawana wersja Budapest 2007 przeznaczona jest dla FS2004 ale producent zapewnia, że w momencie pojawienia się wersji dla FSX, posiadacze wersji dla FS2004 ściągnąć będą mogli za darmo wersję dla FSX (nowy, pełny instalator, a nie update dla wersji FS2004). W chwili pisania tego materiału dostępny był już update 1.02 dla produktu.

Czym więc jest Budapest 2007. Otóż jest to sceneria lotniska LHBP, Ferihegy International Airport oraz samego miasta Budapeszt, pokrytego fotorealistycznymi teksturami i rozbudowanym autogenem.
Lotnisko Ferihegy jest najważniejszym portem lotniczym Węgier. W roku 2005 lotnisko obsłużyło ponad 8 milionów pasażerów. Lotnisko jest na tyle duże, że przyjąć może samoloty B747, a prawdopodobnie również A380. LHBP oferuje połączenia z większością dużych lotnisk europejskich. Swoją bazę na LHBP mają linie Malev Hungarian Airlines.
Nad lotniskiem góruje imponująca wieża kontroli lotów (podparta na dwóch kolumnach; wiernie oddana w scenerii).

Co oferuje nam, wirtualnym pilotom sceneria Budapest 2007? Otóż są to:

- bardzo dokładnie zaprojektowane drogi kołowania i płyta lotniska (pokryte doskonałej jakości teksturami; widać tu spękania betonu, plamy oleju/benzyny, itp.),
- pełna kompatybilność z ruchem AI,
- tekstury letnie, wiosenne, jesienne (różnią się nieznacznie barwą tekstur) i zimowe
- tekstury nocne,
- mesh okolicy Budapesztu,
- fotorealityczne tekstury pokrywające obszar Budapesztu wraz z autogenem,
- duża ilość animowanych samochodów i autobusów poruszających się po płycie lotniska,
- bardzo dobrze wykonane oświetlenie nocne lotniska.
- wiernie oddane wszystkie budynki na lotnisku.

Pierwsze co rzuca się w oczy po instalacji Budapest 2007 to dużo lepszej jakości (w porównaniu do poprzedniej wersji scenerii) tekstury dróg kołowania, płyty lotniska oraz samych pasów. Podobnej klasy tekstury spotkać można w takich dodatkach jak Mega Airports Frankfurt, czy FlyTampa Vienna LOWW. Tekstury te to jakość sama w sobie. Jak wspomniałem już wyżej, widać tu wszelkie niedoskonałości materiału, czyli spękania, ubytki, plamy.

Drogi kołowania posiadają niezbędne oznaczenia (tabliczki, napisy na drogach).

Stanowiska postojowe również posiadają stosowne oznaczenia oraz działający system wspomagający dokowanie (wskaźniki dokowania).

Wszystkie budynki lotniska doczekały się nowych, dużo dokładniejszych tekstur. Jednym słowem, jest na co popatrzeć za dnia.

Nocą nasze wrażenia potęgują efekty oświetlania lotniska.

Reasumując port lotniczy to majstersztyk. Już poprzednią wersję scenerii LHBP uważałem za jeden z lepszych dodatków do FS2004. Budapest 2007 idzie o krok dalej.

Miasto Budapeszt pokryte zostało foto-teksturami. Tu ciężko mi powiedzieć, czy jest jakaś wyraźna różnica między nową wersją, a poprzednią. Być może lekko zmodyfikowano barwy tekstur, aby uczynić je bardziej realistycznymi.

Ponadto starałem się doszukać jakiejś informacji na temat wielkości obszaru pokrytego tymi teksturami. Niestety bezskutecznie. Podejrzewam, że obszar jest identyczny do tego, jaki oferowano w poprzedniej wersji scenerii. Poniższy screen mniej więcej obrazuje zakres scenerii.

Nie zmienia to faktu, że po starcie z LHBP, aż szkoda wylatywać poza obszar scenerii. Wyraźnie widać, gdzie kończy się foto-tekstura, znad której żal wylatywać.

Na zakończenie słowo o wymaganiach sprzętowych. Według producenta wystarczy procesor klasy Pentium 2 GHz, 512 RAM, karta graficzna z 64 MB RAM. Cóż, nie od dziś wiadomo, że podawane przez producentów wymagania nijak się mają do rzeczywistości.

Na komputerze wyposażonym w procesor AMD 64 3000+@3500+ (około 2.3Ghz), kartę graficzną 7600GS 256 MB, 1 GB RAM DDR 400 i świeżo zdefragmentowany dysk (co ma niebagatelne znacznie dla płynności działania całego FS2004) sceneria pracowała poprawnie.
Klatkowanie nie odbiegało od tego, oferowanego przez takie dodatki jak Mega Scenery Frankfurt czy FlyTampa Wiedeń. Podczas testów dwukrotnie leciałem do LHBP on-line (VATSIM). Przy około 8 samolotach na płycie i dwóch na podejściu, nie miałem najmniejszych problemów z działaniem scenerii. Sceneria działa dużo lepiej, niż np. produkt The Islands of Malta (sprzedawany przez Aerosoft, a recenzowany na łamach Aztec.pl), gdzie samo lotnisko LMML jest dużo mniejsze niż LHBP.

Sceneria Budapest 2007 kosztuje - na dzień pisania tego materiału - około 20 Euro (Mega Airport Vienna i Mega Airport Frankfurt kosztują po około 25 Euro). Według mnie sceneria warta jest swojej ceny.
Przyjemność z latania na tak dopracowane lotnisko jest ogromna. Jeśli więc macie na zbyciu 20 Euro i często latacie do LHBP, kupcie Budapest 2007. Warto.

16.12.06

Autor: konraf

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright@2000-2017 konraf & RedScorpion. Wszelkie prawa zastrzeżone.