Strona główna arrow Recenzje arrow Sceneria Warsaw Photo Scenery (Simdesign)
Sceneria Warsaw Photo Scenery (Simdesign) Drukuj Wyślij znajomemu
Redaktor: konraf   
05.01.2007.

Polskich, płatnych i profesjonalnie wydanych dodatków do Flight Simulator jest jak na lekarstwo. W zasadzie powiedzieć można, że obecnie na rynku dostępne są dwa takie produkty, oba wydane przez firmę Simdesign. Pierwszym z nich jest sceneria VFR Poland North-West (recenzowana na łamach Aztec.pl). Drugim jest nowy produkt: Warsaw Photo Scenery.

Czym jest Warsaw Photo Scenery?
Otóż jest to fotograficznej jakości sceneria Warszawy. Tylko i wyłącznie miasta Warszawy. Nie ma tu więc lotniska Warszawa Okęcie EPWA.

O instalacji produktu nie ma się co rozwodzić. Do dyspozycji miałem wersję pudełkową (ale dostępna jest również wersja download).
Podczas instalacji możemy wybrać jakie tekstury mają zostać zainstalowane (możemy więc zrezygnować np. z instalacji tekstur zimowych). Po instalacji na dysku będziemy mieć około 300 MB mniej miejsca.
Sceneria przeznaczona jest dla FS2004 oraz dla FSX (recenzja bazuje na wersji zainstalowanej na FS2004).
Pokrywa obszar 1300 kilometrów kwadratowych. Pełen zasięg scenerii widać na poniższym screenie.

Przy tworzeniu produktu użyto zdjęć lotniczych, na podstawie których wykonano tekstury w rozdzielczości 4,8m/pixel.
Sceneria zawiera wszystkie rodzaje tekstur: wiosenne, letnie, jesienne, zimowe i nocne.
Oprócz tego otrzymujemy 30 metrowy model wysokościowy terenu (tzw. mesh) oraz obiekty 3D odwzorowujące znane warszawskie budynki. W momencie pisania tego materiału dostępny jest mały update do scenerii, dodający do niej obiekty autogenu w postaci drzew/roślinności. Ściągnąć go można ze strony internetowej Simdesign. Tyle ze spraw technicznych. Przejdźmy do oceny czysto merytorycznej (screeny znajdują się na samym końcu materiału).

Jeśli ktoś oczekuje, że po instalacji WPS (Warsaw Photo Scenery) zobaczy Warszawę wyglądającą tak, jak w rzeczywistości, zawiedzie się.
Dlaczego? Otóż to co wyróżnia foto-scenerie to to, iż są to w zasadzie płaskie scenerie (nie mówię tu o foto-sceneriach terenów górskich, gdzie oprócz samych tekstur ważną rolę odgrywa siatka wysokościowa/mesh).

Jak wspomniałem, tekstury w WPS oparte są o zdjęcia lotnicze. Co nam to daje? Ano to, że przy locie na dużej wysokości powstaje złudzenie latania nad obszarem zabudowanym.
Obiektywnie mówiąc, duża wysokość w przypadku WPS oznacza pułap ponad 4000 stóp. W okolicach 2000-3000 stóp jest całkiem nieźle (rzekłbym, że dobrze) ale już widać wyraźnie, że lecimy nad płaską teksturą. Cóż, taki to już urok tego typu produktów i albo się to lubi, albo nienawidzi.
Sytuację w przypadku WPS ratują zawarte w produkcie obiekty 3D charakterystyczne dla Warszawy (np. Pałac Kultury, Hotel Mariott, Most Siekierkowski, itp. ; uzupełnieniem WPS może być darmowy produkt VFR Poland 3D Landmarks, dostępny na stronie internetowej firmy Simdesign).

Generalnie, tekstury jakie widzimy w WPS są dużo lepszej jakości niż te, użyte przy VFR Poland North-West. Genialnie wręcz wyglądają tekstury nocne. Bardzo ładne tekstury otaczają pasy lotniska Okęcie EPWA.
Przyloty i odloty na i z EPWA to z WPS duża frajda. Sceneria mimo swojej płaskości uatrakcyjnia widoki. Foto tekstura ma jeszcze tą zaletę, że generalnie ma znikomy wpływ na płynność działania symulatora (a jeśli już wpływa negatywnie, to nie tak, jak np. sceneria z dużą liczbą budynków/obiektów 3D).

Dla porównania, polecam zerknąć do recenzji takich dodatków jak The Islands of Malta czy Budapest 2007 (oba recenzowane  na łamach Aztec.pl; zapraszam do działu Recenzje).
The Islands of Malta to ciut inny produkt, bo sceneria kilku wysp, plus miasta, plus lotniska LMML. Niemniej (pomijając kwestie dopracowania, czy niedopracowania scenerii) widać od razu, że umieszczenie na niewielkim obszarze (w okolicy lotniska LMML) wielu, bardzo złożonych budynków (zabudowa miasta; rozbudowane nabrzeża portowe, itp.), bardzo negatywnie wpływa na płynność działania symulatora, który dostaje sporej czkawki podczas przelotów nad takim obszarem.

Możnaby więc mieć pretensje do firmy Simdesign, że nie umieściła tego typu budynków w scenerii WPS. Gdyby jednak takie budynki się pojawiły, wielu użytkowników scenerii miałoby twórcom produktu za złe, że budynki znacznie obniżają płynność działania FS'a i znając życie (taka sytuacja miała miejsce w przypadku The Islands of Malta) od razu pojawiłby się patch, usuwający część obiektów.

Budapest 2007 z kolei to produkt bardzo podobny do WPS. Mamy w nim scenerie (również foto) Budapestu, z kilkoma najważniejszymi budynkami miasta i znikomym autogenem. Samo miasto poziomem wykonania tekstur nie odbiega od tego, jakie zaoferowano nam w WPS. Jest to ta sama lub zbliżona klasa produktów (sceneria Budapest to druga odsłona tej scenerii, więc twórca miał już za sobą jakiś bagaż doświadczeń).
Jednak w Budapest 2007 otrzymujemy również cudownie wykonane lotnisko LHBP.
Tu - jak mawiają - jest pies pogrzebany. WPS to samo miasto. Ładnie wykonane miasto z najważniejszymi budynkami 3D ale cały czas samo miasto. Krajobraz szpeci nieco stara (ale darmowa) sceneria EPWA (którą większość czytelników prawdopodobnie posiada). Porzekadło głosi, iż dżentelmeni o pieniądzach nie rozmawiają ale warto zauważyć, że ceny przytaczanych wyżej produktów są zbliżone do ceny WPS. W przypadku Budapest 2007 otrzymujemy scenerię obszarowo podobną do WPS ale z lotniskiem LHBP. Śmiem więc twierdzić, że gdyby dodatek Warsaw Photo Scenery zawierał w sobie nową scenerię EPWA, byłby to niezaprzeczalnie hit.

Słowo o wymaganiach sprzętowych. O oficjalnych wymaganiach sprzętowych nie ma co wspominać, bo zwykle są zaniżone (wystarczy spojrzeć na minimalne wymagania Flight Simulator X). Ciężko mi też obecnie porównać działanie WPS z np. scenerią VFR Region North-West, gdyż od czasu, gdy VFR Poland N-W recenzowałem, zmieniła się konfiguracja mojego komputera, a i sam VFR Poland N-W nie przypadł mi na tyle do gustu, żeby instalować ten dodatek na potrzeby niniejszej recenzji.

Niemniej na komputerze wyposażonym w procesor AMD 64 3500+, 1 GB RAM DDR 400Mhz pamięci, kartę nVidia 7600GT 256 MB, dysk WD Caviar SATAII 8 MB cache, sceneria działa bez najmniejszych spowolnień. Owszem, od czasu do czasu zdarza się doładowanie tekstur (jak to przy każdej scenerii) czy też chwilowy kłopot z wyostrzeniem tekstur jednak są to "mankamenty" dużo mnie uciążliwe, niż to miało miejsce w przypadku VFR Poland N-W.

Reasumując uważam, że Warsaw Photo Scenery to udany produkt. Stoi na sporo wyższym poziomie, niż VFR Poland N-W. Bardzo brakuje nowej scenerii lotniska EPWA ale pozostaje mieć nadzieję, że firma Simdesign pokusi się o wydanie scenerii lotniska, ładnie komponującej się ze scenerią WPS, a wtedy będą to obowiązkowe (i co ważne wysokiej jakości) produkty dla każdego fana wirtualnego latania.

Zapraszam do zapoznania się z kilkoma screenami z Warsaw Photo Scenery (FS2004 + MyWorld 2004 + Ultimate Terrain Europe). Na każdym włączona była informacja o wysokości, na jakiej screena zrobiono, a pięć ostatnich zdjęć ma dodatkowo wysokość podaną w nazwie screena.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

05.01.2007

Autor: konraf

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright@2000-2017 konraf & RedScorpion. Wszelkie prawa zastrzeżone.