Strona główna arrow Recenzje arrow Inne - Poradnik optymalizacji Flight Simulator X
Inne - Poradnik optymalizacji Flight Simulator X Drukuj Wyślij znajomemu
Redaktor: konraf   
13.10.2006.

FSX ujrzał światło dzienne, a wraz z nim pojawiły się pytania jak ustawić poszczególne opcje graficzne FSX. Biorąc pod uwagę fakt, iż wymagania systemowe nowego Flight Simulator nie są małe, chcąc cieszyć się płynnością grafiki, dobranie optymalnych ustawień jest bardzo ważne.

Poniżej postaram się przedstawić i krótko omówić poszczególne ustawienia graficzne oraz podać kilka sztuczek mogących usprawnić działanie FSX.

Zaprezentowane ustawienia dobrane zostały pod następującą konfigurację sprzętową: procesor AMD 64 3000+@3500+ S939, pamięć 1 GB RAM DDR400, karta graficzna nVidia Asus 6600GT 128 MB. Na innej konfiguracji opcje te mogą się nie sprawdzić. Posiadacze silniejszych komputerów mogą rzecz jasna wybrać nieco wyższe ustawienia graficzne. Poniższe ustawienia proszę więc traktować jako poglądowe i w moim odczuciu optymalne dla powyższej konfiguracji. Na końcu materiału podane są korekty ustawień związane z pojawieniem sie SP1 i SP2 do FSX.

Zaczynamy więc od zakładki Graphics.

Pierwszy suwak na tej zakładce pozwala nam ustawić limit wyświetlanych klatek na sekundę. O ile w przypadku FS2004 zalecane było ustawienie limitu na 25-30 fps, o tyle w FSX taki limit przynosi różne efekty, w zależności od klasy posiadanego komputera. Wydaje się, że dla komputerów ze średniej półki lepiej jest zostawić ustawienie na Unlimited. Dla szybkich komputerów, lepiej jest nałożyć blokadę na 20-25 klatek. Do opcji tej należy więc podchodzić bardzo indywidualnie.
Rozdzielczość ekranu, sposób filtrowania oraz anti-aliasing nie wymagają komentarza (filtering im wyższy tym ładniejszy obraz ale też większy - negatywny - wpływ na fps; włączenie anti-aliasing również daje ładniejszy, czytaj mniej postrzępiony obraz ale negatywnie wpływa na fps).
Kolejny suwak to Global texture resolution. Ustawienie to ma wpływ na wszystkie tekstury w FSX. Jeśli zmniejszymy ustawienie z np. Very High na High, to pogorszeniu ulegnie nie tyko jakość tekstur terenu ale nawet jakość tekstur w Virtual Cocpit w samolotach. Zalecam ustawić na Very High.
Lens flare to opcja znana z FS2004 i nie wymaga komentarza. Jej włączenie nie ma specjalnego wpływu na fps.
Light bloom to nowa opcja dodająca do grafiki specyficzną poświatę, np. od oświetlenia pasów. Opcja ta jest bardzo efektowna ale niestety negatywnie wpływa na płynność grafiki. Zalecane jest jej wyłączenie.
Advanced Animations to opcja dodająca np. efekt uginania się skrzydeł samolotów. Jej włączenie nie powoduje specjalnych spowolnień wyświetlanej grafiki.

Przechodzimy do zakładki Aircraft.

Default cockpit view umożliwia wybór domyślnego panelu w samolocie (2D lub 3D, czyli Virtual Cockpit).
Show Cockpit ToolTips to włączenie "chmurek" pomocy w panelach samolotów.
High resolution 3D virtual cockpit nie wymaga komentarza.
2-D panel transparency to opcja umożliwiająca włączenie przeźroczystości panelu 2D.
Pozostałe trzy opcje nie wymagają w zasadzie omawiania. Bardzo ładnie prezentuje się opcja Aicraft Cast Shadow on itself. Jej włączenie powoduje, iż na samolocie pojawiają się cienie (aktywne cienie). Jeśli więc samolot ma wspornik skrzydeł (np. Cessna 172), to rzuca on cień na samolot. Cień przesuwa się po kadłubie wraz ze zmianą kąta padania światła. Opcja ta znacząco spowalnia działanie symulatora. Zalecam jej wyłączenie.

Kolejna zakładka to zakładka Scenery.

W zakładce tej znajdują się najistotniejsze ustawienia graficzne FSX.

Level of detail radius zwiększa lub zmniejsza zasięg w jakim pojawiają się detale terenu. Czyli jeśli w oddali (na linii horyzontu) są góry, a suwak ustawimy na LOW, to gór tych nie zobaczymy. Wyjdą one po prostu poza "zasięg" ustawienia. Ustawienie to ma nieznaczny wpływ na płynność grafiki. Zalecam ustawienie na Medium.
Mesh complexity i Mesh resolution to opcje pozwalające ustawić szczegółowość/złożoność mesh terenu. Im większe complexity, tym ładniej/realniej oddany teren otrzymamy. Podobnie działa resolution. Im większa, tym lepiej oddany teren otrzymamy. Niestety obie te funkcje mają duży wpływ na ilość wyświetlanych klatek na sekundę i przesuwanie suwaków maksymalnie w prawo nie jest zalecane.
Texture resolution to opcja pozwalająca ustawić rozdzielczość tekstur terenu. Im większa rozdzielczość, tym ładniejsze tekstury ale jednocześnie mniej fps. Z moich testów wynika, ze ustawienie na 2m daje dobre efekty.
Opcja Water effects wymaga małego wyjaśnienia. Mamy do wyboru opcje Low, Medium i High w opcjach 1x i 2x. Oczywiście przepięknie wygląda High 2x ale takie ustawienie bardzo obciąża grafikę i ilość fps drastycznie spada. Poniżej Low 2x nie ma sensu schodzić, gdyż efekty wody stają się nijakie, a różnica w ilości fps nie jest duża.
Scenery Complexity to po prostu złożoność scenerii. Im wyższe Complexity, tym więcej będziemy mieć np. obiektów na lotniskach. Ustawienie powyżej Dense  powoduje niestety znaczne spadki fps.
Autogen density odpowiada z kolei za ilość obiektów autogenu, czyli budynków, drzew, pojazdów i innego tego typu obiektów. Opcja ta ma ogromny wpływ na płynność grafiki. Na załączonym screenie ustawioną mam tą opcję na Normal ale zastosowany mam pewien trick.
Otóż do pliku FSX.cfg (znajduje się on w katalogu C:\Documents and Settings\Nazwa Użytkownika\Dane aplikacji\Microsoft\FSX) dodać należy, do sekcji [Terrain] dwie linie:

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL=4500
TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL=3000

Wartości 4500 i 3000 to ustawienia standardowe. Przesunięcie suwaka Autogen density maksymalnie w prawo ustawi obie wartości na 4500 i 3000. Nie jestem w stanie podać precyzyjnego wyjaśnienia tych opcji ale odpowiadają one za ilość obiektów (odpowiednio drzew i budynków) przypadających na pewien obszar. Zaleca się zmianę tych wartości na niższe, np. 1400 i 700. W takim przypadku, przy suwaku Autogen Density przesuniętym maksymalnie w prawo, górna granica ilości obiektów wyniesie 1400 i 700 (zamiast 4500 i 3000). Ruch suwaka w lewo spowoduje odpowiednie zmniejszenie wartości 1400 i 700.
Opcja Ground scenery shadows wyjaśnienia nie wymaga ale jej włączenie ma negatywny wpływ na płynność grafiki. Zalecam jej wyłączenie.
Special effect detail to ustawienie poziomu detali efektów specjalnych, takich jak np. dym, kurz. Ustawienie na Medium uważam za bezpieczne.

Zakładka Weather.

Opcje w tej zakładce są w zasadzie takie same jak w FS2004. Chmury zawsze miały negatywny wpływ na ilość wyświetlanych klatek, więc zalecam ustawić Cloud draw distance na 60 mil, a Cloud coverage density na Low. Z uwagi na efekt wizualny zalecam wybrać Detailed Clouds. Grupę ustawień Simulation Settings pomijam, gdyż nie mają ona wpływu na płynność działania symulatora.

Zakładka Traffic.

Ruch AI w FSX potrafi zniweczyć wszelkie starania o uzyskanie płynności grafiki. Osobiście, co widać na screenie, mam ruch AI niemal całkowicie wyłączony (w FS2004 latam głównie on-line, a i FSX do tego typu latania będę wykorzystywał, więc ruch AI nie jest mi potrzebny). Pozostawiłem sobie włączony jedynie ruch obiektów/pojazdów na lotniskach oraz minimalny ruch pojazdów na drogach. Poszczególnych opcji z tej zakładki nie trzeba wyjaśniać.

Na koniec dwie modyfikacje pliku FSX.cfg, mogące poprawić płynność wyświetlanej grafiki. Pierwszą z modyfikacji jest zapis znany z FS2004, a mianowicie:

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=xxx

Linia ta znajduje się w sekcji [Display]. Jeśli jej nie ma, trzeba ją dopisać.
Standardowo wartość xxx wynosi 30. Można tutaj poeksperymentować i ustawić własną wartość. U mnie wartość tą ustawiłem na 240 (uwaga: patrz na zapiski dotyczące pojawienie się SP1 i SP2).

Drugą modyfikacją pliku FSX.cfg jest zapis w sekcji [Main]

FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=xx (linię tą należy dodać do ww. sekcji)

Linia ta przybierać może wartość od 0 do 1. Ze zdobytych przeze mnie informacji wynika, że wartość ta odpowiada za czas, jaki procesor komputera przeznaczy na "obróbkę" scenerii. Im większa wartość, tym więcej czasu pracy procesora przypadnie na generowanie scenerii, a tym samym spadnie ilość fps. Wartością rekomendowaną jest 0.33 (zero kropka trzy trzy).

Na zagranicznych forach znaleźć już można modyfikacje plików autogenu, chmur, tekstur terenu (np. zmiana rozdzielczości tekstur z 1024x1024 na 512x512; sztuczkę tą zastosowałem i dzięki niej mam mniej więcej 5 klatek na sekundę więcej; przy powyższych ustawieniach, przy locie Cessna 172 uzyskuje około 25-35 klatek na sekundę, z tendencją do skoków w dół do ok. 10 fps i w górę do ok. 40 fps; na ziemi niestety jest gorzej i uzyskuje średnio 10 klatek na pustych lotniskach).
Z czasem pojawi się zapewne więcej udoskonaleń, a w naszych komputerach zagoszczą nowsze procesory i karty graficzne, które pozwolą w pełni cieszyć się FSX, bez konieczności radykalnego minimalizowania parametrów graficznych.
Póki co, dla większości z nas zabawa z FSX oznacza konieczność "dłubania" w plikach konfiguracyjnych i szukania optymalnych ustawień.

13.10.06

Autor: Bartosz Rutkowski


Aktualizacja z dnia 23.05.2007 (po wydaniu SP1 oraz późniejszego SP2)

Wraz z pojawieniem się Service Pack 1 dla FSX sporo się zmieniło w zakresie wydajności symulatora. Poniżej postaram się - na podstawie screenów z ustawieniami zamieszczonymi powyżej - krótko omówić niektóre zmiany w ustawieniach, jakich dokonałem po zainstalowaniu SP1.

Zacznę od zakładki Graphics.

Wykorzystując zmodyfikowane Light Bloom (na Avsim.com: fsx_bloom_enhancement.zip) można pokusić się o włączenie tej funkcji. Wpływa ona nieco na ilość fps lecz z SP1 nie jest to tak potężny wpływ. Przy podejściu na lotnisko LIRF, z włączoną opcją Light Bloom mam średnio 15-18 klatek. Po wyłączeniu Light Bloom ilość klatek skacze do około 35-40. Powiecie, że różnica spora. Owszem ale w FSX te 15 klatek generuje bardzo płynny obraz. Trudno powiedzieć, czy licznik fps w FSX działa inaczej, niż w FS2004 ale faktem jest, że w FS2004, przy 15 klatkach wyraźnie widać "szarpanie". W FSX nawet 12-13 klatek wydaje się być płynne. Co ciekawe, opcja Light Bloom obniża ilość wyświetlanych klatek nie tylko podczas nocnych podejść. W dzień, mimo, że oświetlenie pasów jest wyłączone, daje się zauważyć spadki fps z Light Bloom włączonym.

Lens flare można zostawić włączone (choć osobiście mam tą opcję wyłączoną).

Przejdźmy do zakładki Aircraft.

Tu zalecam wyłączenie Aircraft casts shadow on itself.

Zakładka Scenery.

Tutaj zaszło chyba najwięcej zmian w SP1. Obecnie sugeruję ustawić:
- Level of detail radius na Large,
- Mesh complexity tak samo, czyli na 80,
- Mesh resolution na 38 m (można pobawić się z ustawieniem na 10 czy 19 m)
- Texture resolution bez zmian,
- Water effects, bez zmian. Co dają poszczególne poziomy ustawienia wody, widać na poniższym zestawieniu:


kliknij w celu powiększenia

- Scenery complexity na Dense,
- Autogen density na Normal (przy Dense już widać spadek fps),
- Ground Scenery shadows (radzę wyłączyć),
- Special effects detail: można dać na High.

Na zakładce Weather nic się nie zmieniło.

Ustawienie zakładki Traffic są bardzo indywidualne. Osobiście nie korzystam z ruchu AI off-line, więc wszystkie opcje mam praktycznie na zero, tak jak na odpowiednim screenie wyżej. Ruch AI jest jednym z czynników, które w największym stopniu mogą wpłynąć na ilość fps.

W pierwotnej wersji poradnika opisałem kilka sztuczek, których zastosowanie mogło zwiększyć ilość fps. Wraz z SP1 stosowanie wielu z nich traci sens. Dotyczy to:
TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL=
TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL=
FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=xx (tu jednak warto potestować różne ustawienia z przedziału 0.01-0.99, wychodząc od np. 0.33; parametr ten ma duży wpływ na wyostrzanie tekstur; jeśli problemy z wyostrzaniem nie występują, można zmniejszyć tą wartość, co pozytywnie wpłynąć może na ilość fps; u siebie nie zauważyłem najmniejszych zmian przy zmianach tej opcji.).

Warto jedynie skorzystać z linii:
TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=xxx
Zaleca się ustawienie xxx na 70-80. Według niektórych źródeł, wartość ta zależeć powinna od ilości pamięci na posiadanej karcie graficznej, jednak większość źródeł podaje, że opcja ta działa inaczej, niż w przypadku FS2004, gdzie zalecało się ustawić ten parametr na 300-400.

Warto też schować menu FS'a. Nawet latając w oknie, można nacisnąć i chwilkę przytrzymać klawisz ALT. Menu zniknie.

Wraz z SP1 doszły nowe sztuczki. Ich spis znaleźć można np. tutaj.
Ich stosowanie radzę dobrze przemyśleć, gdyż opcje te dotyczą bardzo specyficznych problemów i generalnie większości użytkowników FSX się one nie przydadzą.

Nadal w mocy pozostają porady dotyczące pomniejszenia tekstur. Swego czasu na pewnej stronie ściągnąć można było pliczki .bat, umożliwiające hurtową zmianę wybranych tekstur (chmur, autogenu, drzew). Niestety od jakiegoś czasu na stronie tej pliki te nie są już dostępne. Być może uda się je Wam gdzieś wyszperać. Polecam, bo warto.

Zapraszam na nasze forum dyskusyjne, gdzie w tym temacie opisałem polecane dodatki do FSX, tutaj znajduje się małe FAQ dla FSX, tutaj zamieszczać będziemy dodatki do FSX dotyczące Polski.

Na koniec kilka screenów z FSX z SP1, wzbogaconym o dodatek Cloud9 Xclass Europe (dzięki niemu znikają niektóre, pustynne tekstury wokół lotnisk) oraz Taburet FSX Vector Europe (ten dodatek niestety dość mocno wpływa na ilość fps, szczególnie przy lotach nad dużymi miastami jako, iż dodaje dość gęstą sieć dróg).

Komputer testowy należy raczej do leciwych: AMD 64 3500+ (2.2 GHz), 2 GB RAM DDR400, Galaxy Zalman 7600GS. Posiadacze komputerów z procesorem Intel Core2Duo powinni być z SP1 zadowoleni tym bardziej, że SP1 wprowadza obsługę dwóch rdzeni.

 
EPKK

 
EPWA

 
LIRF

 
LOWI I LOWW


LOWW

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
Copyright@2000-2017 konraf & RedScorpion. Wszelkie prawa zastrzeżone.