Jak prawidłowo poprosić o pomoc w rozwiązaniu problemu

Dział zawiera Regulamin forum obowiązujący użytkowników forum Aztec.pl oraz inne ważne informacje dla użytkowników forum. Tu prosimy zgłaszać problemy z działaniem forum, uwagi, sugestie.

Moderatorzy: PZL Belfegor, konraf, RzEmYk

Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Jak prawidłowo poprosić o pomoc w rozwiązaniu problemu

Post autor: RzEmYk »

W związku z ponawiającymi się prośbami o pomoc z nieprawidłowo działającym komputerem albo programami, lecz niezawierającymi nawet minimum niezbędnych informacji, prezentuję pewien zakres danych, które należy umieszczać w takich postach.

Pierwszą czynnością jest przejrzenie forum.
Należy poszukać odpowiedniego wątku, sprawdzić czy problem nie został omawiany wcześniej i czy nie została już udzielona odpowiedź. Jeśli odpowiedź nie została podana lub problem nieco różni się od głównego wątku, należy dołączać się do takiego wątku. Nie ma konieczności tworzenia co chwilę nowych wątków.
Na forum można szukać materiałów za pomocą wbudowanej opcji szukaj albo za pomocą google wpisując frazę zakończoną sekcją "site:", patrz: viewtopic.php?t=5190.

Drugą rzeczą jest przygotowanie sobie rozpiski, która zawierać będzie dane o sprzęcie i oprogramowaniu:
Sprzęt:
a) konfiguracja sprzętowa
Należy podać pełną konfigurację sprzętową z pełnymi oznaczeniami wszystkich podzespołów łącznie z informacją o ewentualnym podkręcaniu. Przykładowo:
płyta główna: Gigabyte GA-P67A-UD5-B3
procesor: Intel Core i5 2500K 3,30 GHz BOX (niepodkręcany)
pamięć: GoodRam DDR3 2X 2GB 1333MHz CL9 (niepodkręcane)
karta graficzna: HIS Radeon 6850 1GB (niepodkręcana)
zasilacz: Chieftec (CTG-500-80P) 500W
karta dźwiękowa: zintegrowana z płytą główną
sterowniki do podzespołów: wgrane z płyty instalacyjnej w wersji 1.0.1

b) opcjonalne akcesoria
Należy wymienić dodatkowe akcesoria podpięte do komputera, których dotyczy problem, bądź które mogą przyczyniać się do powstawania problemu. Przykładowo:
joystick: Saitek Aviator AV-01
wolant: CH Yoke
pedały: CH ProPedals
sterowniki: wgrane z płyty instalacyjnej w wersji 1.5.3
sposób podłączenia do komputer: bezpośrednio czy przez zasilany lub niezasilany hub USB (lub inne złącze)

Należy opisać istniejący problem oraz przeprowadzone próby rozwiązania problemu. Przykładowo: karta graficzna wyświetla artefakty graficzne jak na załączonych obrazkach. Próbowałem wgrać sterowniki w wersji 150.2 oraz 163.9, jednak sytuacja nie uległa zmianie.

Oprogramowanie:
a) system operacyjny
Należy napisać dokładną wersję systemu operacyjnego, np. Windows XP Home SP3 PL 32-bit, Windows 7 Home Premium SP1 PL 64-bit. Należy dodać, czy jest zainstalowany Service Pack, czy są wgrane poprawki z Windows Update.
Należy napisać czy w używanym Windows Vista/7 jest włączony UAC.

b) symulator
Należy wymienić dokładną wersję symulatora, czy są wgrane patche do symulatora, np. FS2004 (FS9) z patchem FS9.1, FSX SP2, FSX Acceleration, FSX Gold, X-Plane 9.
Należy napisać czy zostało wgrane (nieoficjalne) spolszczenie.
Należy podać ścieżkę do katalogu, w którym został zainstalowany FS, np. "E:\Flight Simulator X\".
Należy podać czy była modyfikowany FS9.cfg lub FSX.cfg, czy próba jego skasowania pomogła rozwiązać problem.
Należy również zamieścić zrzut ekranu ukazujący zaistniałą sytuację, bądź wycinek ekranu ukazujący okienko błędu.
W przypadku problemów z FSX koniecznie należy podać, czy używa się DX10 Preview i efektu bloom, ewentualnie shaderów 3.0 i ENBSeries, itp.

c) dodatkowe oprogramowanie do symulatora
Należy wymienić, czy posiada się jakiś dodatek, który uruchamia się poza symulatorem, jak na przykład ActiveSky, REX, czy FlightSim Commander, pełna bądź darmowa wersja FSUIPC.

d) główny dodatek
Należy wymienić jaki dodatek przypuszczalnie powoduje problemy oraz jego wersja. Przykładowo:
Sceneria Aerosoft EDDF w wersji 1.0 posiada błędne oznaczenia dróg kołowania.
Jeżeli został ściągnięty z sieci, należy podać dokładną nazwę i serwis, z którego został pobrany.

e) pozostałe dodatki
Należy podać jakie dodatki i w jakich wersjach są zainstalowane, np. UTE z patchem 1.12 z dodatkiem UT EE, FSUIPC 3.982.


Posty, które nie będą zawierać podstawowych informacji o konfiguracji sprzętowo - programowej mogą zostać usunięte.
Forum nie jest grą w zgadywanie co autor miał na myśli. Jeśli chcesz pomocy, to wysil się trochę podczas pisania swojej prośby.

Na koniec checklista do uzupełniania:
I Sprzęt
płyta główna:
procesor:
pamięć:
karta graficzna:
zasilacz:
karta dźwiękowa:
peryferia:

II Oprogramowanie
system operacyjny:
symulator (nazwa i wersja):
dodatkowe oprogramowanie do symulatora:
zainstalowane dodatki:

III Opis problemu
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
ODPOWIEDZ