[FSX] Mapa - informacje o lotnisku

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

[FSX] Mapa - informacje o lotnisku

Post autor: gregorio »

Jestem nowicjuszem, który pomału pogłębia swoją wiedzę na temat wirtualnego latania.
Każda chwila spędzona przed symulatorem to nowe doswiadczenia.
Ostatnio zacząłem uczyć się lądowania według ILS. Znalazłem poradnik autorstwa naszego admina"Microsoft Flight Simulator X". Postanowiłem wykonac lot Z Warszawy do Malmo według wskazanego tam opisu. Na stronie 32 są wwskazówki, żeby odsłuchać wiadomości ATIS. Wprawdzie według poradnika aktywnym pasem jest pas nr 33 a według odsłuchu pas 29 to jednak nie wiem jaki jest kurs pasa. W poradniku jest informacja, że na mapie (mapa okęcia) mozemy odczytać a raczej sprawdzić kurs pasa i ciśnienie ale nie mam zielonego pojęcia jak do tej mapy się dostać. Jedyna mapa to mapa całej trasy natomiast nie wiem gdzie znaleźć mapę lotniska i uzyskać informację na temat kursu pasa i ciśnienia. Bardzo proszę o pomoc.
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez gregorio, łącznie zmieniany 1 raz.
gregorio
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Są podejścia wg ILS, a nie lądowania wg ILS.
Poczytaj viewtopic.php?p=10059#10059 oraz przy okazji http://www.aviation.home.pl/old/, bo z poradnik, to za mało.
A mapa, to ta mapka z FSa, np.:
Obrazek
Albo klasyczne mapki:
http://pl-vacc.org/pol3/files.php?d=maps
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

Chodzi mi o to:

Obrazek
gregorio
tomcat
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 300
Rejestracja: ndz 29 paź, 2006 12:07
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: tomcat »

Kliknij na lotnisko parę razy szybko...
gregorio
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 113
Rejestracja: ndz 01 sie, 2010 09:33
Skąd jesteś: Krakow

Post autor: gregorio »

W którym miejscu na lotnisku?
gregorio
tomcat
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 300
Rejestracja: ndz 29 paź, 2006 12:07
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: tomcat »

Na pas, dwa kliknięcia, precyzyjnie.
robs85
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: ndz 21 wrz, 2014 09:24
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: robs85 »

Witam,
Gdzie mogę znaleźć dokłdne mapy lotnisk europejskich? Czy są jakieś programy czy strony z takimi mapami? Wiem że jeśli chodzi o polskie lotniska to można je znaleźć na www.pl-vacc.org ale nie wiem gdzie mogę znaleźć wiecej lotnisk europejskich..
Misiok
Cadet
Cadet
Posty: 31
Rejestracja: pn 09 gru, 2013 13:57
Skąd jesteś: Świętochłowice

Post autor: Misiok »

Najłatwiej wpisać w wyszukiwarce Google: kod ICAO lotniska + charts
robs85
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: ndz 21 wrz, 2014 09:24
Skąd jesteś: Szczecin

Post autor: robs85 »

Misiok pisze:Najłatwiej wpisać w wyszukiwarce Google: kod ICAO lotniska + charts
Super! Wielkie dzięki! Niby taka prosta sprawa:)
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

http://www.ead.eurocontrol.int/publicus ... u/login.do

Zarejestruj się (za darmo) i będziesz miał dostęp do AIP niemal wszystkich krajów europejskich. Tam znajdziesz mapy lotnisk i inne dokumenty.
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Nie chce zakładać nowego tematu, czy na mapach przy podejściu VOR, powinna być podana wysokość decyzji widoczności pasa do jakiej mam zniżać i wyglądać pasa, a jeśli go nie zobaczę to odejść na drugi krąg? Czy to w instrukcji samolotu dl a każdego oddzielnie, ale to raczej odpada.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

A można było zerknąć na mapę i zobaczyć co tam jest...
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Właśnie zerknąłem i nie widzę dlatego napisałem na forum, jak nie chcesz pomóc to nie odpisuj, a jak chcesz pomóc to napisz w którym miejscu na mapie to jest, jak jest oznaczone itp.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

jak nie chcesz pomóc to nie odpisuj
Nie lubię pomagać. Wiadomo ;)

Szczególnie nie lubię pomagać kiedy pytanie "czy na mapie podana jest" zmienia się w "wytłumaczcie mi bardzo dokładnie co oznaczają te wszystkie kreski i cyferki, i skróty na mapie, bo ich tyle, że niesposób ogarnąć".
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

No to nie pisz w dziale dla początkujących, bo po coś ten dział stworzyli, by zadawać takie pytania, posty sobie nabijasz czy co.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Na takie pytania można samemu znaleźć odpowiedź. Bo chodzi oczywiście o mapy lotnicze, a nie tą śmieszną mapkę z FSa.
http://www.aztec.pl/index.php?option=co ... &Itemid=39
https://www.google.pl/search?q=jak+czyt ... y+lotnicze
https://www.google.pl/search?q=how+to+r ... ion+charts
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

A to łobuzy. Zamiast wytworzyć kilkustronicowy esej o parametrach podejść z przykładami gdzie je znaleźć na mapach Wojtek chce zerkać na mapę, na której tego nie znajdujesz. Rzemyk wpuszcza w koszty właścicieli forum kopiując kultowy link z kluczowego wątku dla "działu dla początkujących" - viewtopic.php?p=57624#57624 - jakby dla takiego kopiowania ten dział został stworzony.

Przeca odpowiedź jest prosta: "na mapach przy podejściu VOR" NIE POWINNA "być podana wysokość decyzji".

Piotr
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

PK pisze:Przeca odpowiedź jest prosta: "na mapach przy podejściu VOR" NIE POWINNA "być podana wysokość decyzji".
To już dopowiem dlaczego "nie powinna" - bo w podejściach nieprecyzyjnych nie ma wysokości decyzji, jest minimalna wysokość zniżania (względna i bezwzględna)*.

* tak, to są tagi/słowa kluczowe, które można wpisać w wyszukiwarki ;)
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Przeca odpowiedź jest prosta: "na mapach przy podejściu VOR" NIE POWINNA "być podana wysokość decyzji".
Odpowiedź prosta, acz gdzieś między niewyczerpującą a niepoprawną. Na mapach podejść VOR także można spotkać się z podaną DA, na przykład na tej mapce Jeppesena.
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http ... =0&ndsp=52
Link do dyskusji na ten temat: http://www.pprune.org/archive/index.php/t-441886.html
NON-PRECISION APPROACH MINIMUMS AND CHART PROFILE VIEW
According to the EU-OPS requirements, all non-precision approaches shall be flown using the continuous descent final approach (CDFA) technique with decision altitude (height), and the missed approach shall be executed when reaching the DA(H) or the missed approach point (MAP), whichever occurs first. The lateral part of the missed approach procedure must be flown via the MAP unless stated otherwise in the procedure. Normally only CDFA minimums are shown. These are identified by the use of a DA(H). Jeppesen does not include an add-on when publishing a DA(H) for a CDFA non-precision approach. Non-CDFA minimums
are shown in exceptional cases and identified by an MDA(H).
Ostatnio zmieniony wt 07 paź, 2014 20:47 przez PZL Belfegor, łącznie zmieniany 1 raz.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Na forum pprune.org wzorowo pomagają.

Piotr
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Wojtek chce zerkać na mapę, na której tego nie znajdujesz
Bo Wojtek jest złośliwy i zachęca do nauczenia się czegoś innego niż ktoś szuka :twisted:
ODPOWIEDZ