Kilka pytań początkującego - wer. 2

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Co do świateł to chyba będę musiał wyłączyć kary za nie w FSPax, ale flapy to muszę sobie zostawić aby wejść w nawyk korzystania z nich, bo przed chwilą w locie z Mińska Mazowieckiego do Warszawy zapomniałem ich ustawić i niestety nie wzniosłem się w ogóle w powietrze:)
A czymże leciałeś, że bez klap się nie udało?

Sęk w tym, że kary za klapy w FSPax są absurdalne - wymusza je w samolotach, które regularnie startują bez klap. A w formie "przypomnienia" wystarczy działanie samolotu.
to muszę sobie zostawić aby wejść w nawyk korzystania z nich
Akurat FS Pax specjalnie nie pomaga w wyrabianiu dobrych nawyków :/ raczej promuje takie "małpie" wykonywanie najprostszej procedury (czasami bezsensownej). Nieprzypadkiem w checklistach są w wielu miejscach polecenia "ustaw odpowiednio", a nie "włącz". To na przykład dotyczy świateł, których używa się różnie zależnie od pogody, przewoźnika, kraju, odległości od lotniska, wykonywanych manewrów (niektóre linie gaszą światła dopiero po osiągnięciu poziomu lotu i przy każdej zmianie FL też je włączają).
Jest może możliwość zablokowania całkowicie drzwi, aby przez przypadek ich nie otworzyć podczas lotu za pomocą SHIFT+E
Jest. Zmień sobie w menu Controls Shift+E na jakąś bardziej egzotyczną kombinację.
bądź z poziomu kabiny
Nie ma.
skończyło się na tym że dostałem -2000 pkt za ten lot
Co pokazuje właśnie absurdy FS Paxa. W samolocie z kabiną ciśnieniową lecącym na dużej wysokości nie da się otworzyć drzwi ze względu na różnicę ciśnień. W każdym innym - otwarcie drzwi nie będzie zagrożeniem jeśli zostaną zamknięte z powrotem. Także ta śmieszna funkcja FS Paxa, która ma może sens dla ograniczenia startów z otwartymi drzwiami, w przypadku Twojej awarii jest po prostu głupia.
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

wojtek_84 pisze:A czymże leciałeś, że bez klap się nie udało?
Cessna CT206H, po prostu była ona obciążona na maxa 4 pasażerów + co-pilot. Często zdarza się tak ze jest tak przeciążona na tył, że upada na ogon. Wracając do tego lotu, kiedy już udało mi się wystartować za drugim razem lot z Mińska Mazowieckiego do Warszawy to musiałem cały czas lecieć na 3 poziomie flap bo inaczej nie dało się wznieść wyżej, gdy tylko przełączyłem na drugi poziom odrazu zaczynałem się zniżać i byłem zmuszony lecieć 100kts. Co jest dla mnie trochę dziwne bo skoro była przeciążona na tył to powinna samowolnie unosić się ku górze po osiągnięciu prędkości nośnej.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Cessna CT206H, po prostu była ona obciążona na maxa 4 pasażerów + co-pilot
W Mińsku Maz. przy MTOW powinieneś kilka razy wystartować bez klap na pasie jaki tam jest ;) Przyczyna problemu musiała być jakaś inna.
Wracając do tego lotu, kiedy już udało mi się wystartować za drugim razem lot z Mińska Mazowieckiego do Warszawy to musiałem cały czas lecieć na 3 poziomie flap bo inaczej nie dało się wznieść wyżej, gdy tylko przełączyłem na drugi poziom odrazu zaczynałem się zniżać i byłem zmuszony lecieć 100kts
Jak wyżej - coś robiłeś bardzo źle. W tym samolocie przy MTOW powinieneś wznieść się przy 20 stopniowych klapach po osiągnięciu 64 węzłów. Potrzeba na to co najmniej 300 metrów pasa.

Jaką miałeś masę startową? Jakie obroty i ciśnienie ładowania? Jaką mieszankę? Próbowałeś tego startu tak jak należy - przy klapach 10 lub 20 stopni?
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

Tutaj mam screen z raportu z FSpax z tego wynika ze przy starcie miałem 3605lbs, zwróc uwagę na średnią prędkość jest zdecydowanie za niska, gdyż jego przelotowa to 165kts.
Mieszanki nie używałem, znaczy od samego startu do lądowania miałem na 100%, gdyż uznałem ze nie ma sensu zmniejszać przy wysokości 2000ft:) jedynie trochę zmniejszyłem obroty na 90% na wysokości ok. 2000ft(o ile niebieska to są obroty a nie kąt nachylenia łopatek). A co do tego wznoszenia to miałem praktycznie non stop ster maksymalnie do siebie ze już nie dało się mocniej go pociągnąć.
Obrazek

EDIT: Chyba ze jednak cos było uszkodzone bo po locie miałem 1% uszkodzenia, ale w fspax na tym małym obrazku samolotu nie było nic na czerwono tylko pisało ze 1%. Bo w poprzednim locie miałem tak przeciążony tył ze uderzyłem sternikiem o ziemie:) wiec możliwe ze fspax nie zarejestrował uszkodzenia na tyle mocno aby pokazać dokładne miejsce uszkodzenia, a w rzeczywistości były one poważniejsze.
Ostatnio zmieniony ndz 08 wrz, 2013 14:17 przez Babel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Tak jak pisałem - coś nie tak - wygląda właśnie tak jak byś leciał z wysuniętymi klapami i ograniczoną mocą. Jakie masz ustawienia silnika do tego lotu? MP i obroty?
A co do tego wznoszenia to miałem praktycznie non stop ster maksymalnie do siebie ze już nie dało się mocniej go pociągnąć.
You're doing it wrong ;)

Może spróbuj tak klasycznie zgodnie z instrukcją - rozpędzić na pasie, wystartować, schować klapy, osiągnąć 90w. i zacząć powoli wznosić z niewielkim kątem natarcia. Oczywiście start przy mocy startowej, a wznoszenie przy mocy do wznoszenia. Powinny być w manualu do samolotu.
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

Mógłbyś przybliżyć o co chodzi z ustawieniem silnika, bo nie wiem czy chodzi o jakieś zaawansowane zmiany czy o moc przy starcie.
Dodam ze Realizm mam na maxa, uszkodzenia i przeciążenia wszystko włączone, auto mixture odznaczone(chociaż jeszcze nie wiem o co dokładnie chodzi z tą mikstura, korzystam z tego jesli przy danej wysokości na ustawieniu 100% silnika nie osiągam pełnej mocy wtedy zmniejszam mikstrurę do uzyskana pełnej mocy realnej.)
wojtek_84 pisze:Tak jak pisałem - coś nie tak - wygląda właśnie tak jak byś leciał z wysuniętymi klapami i ograniczoną mocą. Jakie masz ustawienia silnika do tego lotu? MP i obroty?
Może spróbuj tak klasycznie zgodnie z instrukcją - rozpędzić na pasie, wystartować, schować klapy, osiągnąć 90w. i zacząć powoli wznosić z niewielkim kątem natarcia. Oczywiście start przy mocy startowej, a wznoszenie przy mocy do wznoszenia. Powinny być w manualu do samolotu.
Znaczy ja ten ster nie miałem na maxa dlatego ze tak robię zazwyczaj czy coś, tylko kiedy osiągnąłem ok. 60kts zacząłem ciągnąć powoli ster do siebie samolot nie wznosił się wiec cały czas podciągałem go aż do maksimum, kiedy już udało się wznieść jakakolwiek próba popchnięcia steru lekko do przodu kończyła się opadaniem samolotu zmniejszenie kątu klap jeszcze bardziej pogarszało sprawę, jedyne co pomogło to ustawienie niebieskiej manetki na 90%, niestety bardzo minimalnie nadal musiałem mieć ustawione klapy na 20stopni.
Ostatnio zmieniony ndz 08 wrz, 2013 14:30 przez Babel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Przeleć to jeszcze raz i odpowiedz na zadane wcześniej pytania - jakie były obroty, jakie ciśnienie ładowania, jaka mieszanka. Ewentualnie - jak samolot był wytrymowany.
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

wojtek_84 pisze:Przeleć to jeszcze raz i odpowiedz na zadane wcześniej pytania - jakie były obroty, jakie ciśnienie ładowania, jaka mieszanka. Ewentualnie - jak samolot był wytrymowany.
Mieszanka 100% Obroty 100% Ciśnienie ładowania nie pamiętam, ale zawsze jak startuje to ustawiam na 50% mocy silnika i zwiększam powoli aż do 100%. Trymowania nie ruszałem.
Ostatnio zmieniony ndz 08 wrz, 2013 18:08 przez Babel, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Coś się nie zgadza ;) dlatego właśnie proszę o podanie wartości, a nie "90%" czy "100%".
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Znasz taki wykres?
http://sifter.org/~simon/journal/ims/20 ... rcurve.gif (podziałka tu poglądowa)
Jak się wleczesz (tu w dodatku z wysuniętymi klapami) , to by utrzymać prędkość i wysokość potrzebujesz więcej mocy niż lecąc z większą prędkością.
Chyba nieznacznie przekraczasz MTOW (chyba, bo nie wiadomo dokładnie jakim FS-owym samolotem lecisz - odwołuję się do wartości z tej instrukcji). Warto by podać jeszcze położenie środka ciężkości i warunki atmosferyczne.
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

wojtek_84 pisze:Przeleć to jeszcze raz i odpowiedz na zadane wcześniej pytania - jakie były obroty, jakie ciśnienie ładowania, jaka mieszanka. Ewentualnie - jak samolot był wytrymowany.
Zrobiłem ten lot jeszcze raz z tym ze teraz nagrałem to frapsem, film trwa 12 min zaczynam od całkowicie wygaszonej cessny i kończę na lądowaniu i także całą wygaszam, wszystko z paxami przy maksymalnym obciążeniu. Jak się skończy uploadowac dam znać.

Link do filmu(youtube)
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Będzie tekst ociekający irytacją...

Filmik jest moim nieskromnym zdaniem, najlepszym dowodem na to, że używanie FS Paxa jest przeciwskuteczne jako element nauki.

Jako, że widzę, że dawanie wędki nie pomaga - tym razem łopatologicznie. OTWÓRZ PRZEPUSTNICĘ!!! Do oporu! Do końca! Na Full!

Ten nieszczęsny wskaźnik ciśnienia ładowania to nie jest ozdoba, ani budzik, który ma dzwonić kiedy zapomnimy kliknąć w FS Paxa. Ten wskaźnik jest po to, żeby pokazać pilotowi czy silnik pracuje jak się należy, czy jedzie sobie na pół gwizdka. Ty jedziesz na pół gwizdka na 30". Kiedy powinno być koło 39", co robi różnicę diametralną. Za to FS Pax nie karze więc nie trzeba.

Przypominając to co napisałeś:
Co do świateł to chyba będę musiał wyłączyć kary za nie w FSPax, ale flapy to muszę sobie zostawić aby wejść w nawyk korzystania z nich, bo przed chwilą w locie z Mińska Mazowieckiego do Warszawy zapomniałem ich ustawić i niestety nie wzniosłem się w ogóle w powietrze
FS Pax nie sprawdzi czy dobrze leciałeś. Wystawi jedynie arbitralne oceny na podstawie idiotycznie dobranych kryteriów.

Ocenę możesz wystawić sobie sam po locie. Wystarczy, że przejrzysz checklistę i instrukcję na spokojnie i sprawdzisz czego zapomniałeś. Jeśli interesują Cię manewry - jest Flight Logger:
http://calypteaviation.com/2012/11/blac ... rewelacja/
i możesz sobie w Google Earth obejrzeć trasę, zakręty i wysokość.

Jak Ci się spodoba - ok. Jeśli coś jest nie tak - to nie ok ;) Ale to jak jest musi wynikać z porównania instrukcji i checklisty z lotem. Wtedy jasne będzie dlaczego 30 cali (słupka rtęci) ciśnienia ładowania nie pozwala Ci kulturalnie startować.

Irytacja wynika z tego, że uważam znajomość ciśnienia ładowania w wykonanym locie za informację równie kluczową jak wiedzę o tym jak szybko i jak wysoko samolot leciał... Ciebie ten parametr najwyraźniej jak dotąd nie zainteresował...

Manual (prawdziwy - mam nadzieję, że Carenado ma podobnie) mówi wyraźnie. Do startu - 39 cali, 2450-2500 obrotów na minutę i mieszanka tak wyregulowana, żeby silnik zasysał 34 galony na godzinę. Na to wszystko są odpowiednie budziki w kabinie i trzeba na nie patrzyć znacznie uważniej niż na konsolę świateł czy okienko ATC.
Babel
Cadet
Cadet
Posty: 15
Rejestracja: wt 03 wrz, 2013 21:05
Skąd jesteś: EPGO

Post autor: Babel »

Dzięki Wojtek za rady, teraz dopiero tak naprawdę widzę jak bardzo mało wiem o lataniu. Jedyne co pozostaje to zostawić latanie na kilka dni i usiąść porządnie do jakiś materiałów szkoleniowych:).
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Jedyne co pozostaje to zostawić latanie na kilka dni i usiąść porządnie do jakiś materiałów szkoleniowych:).
Latania nie zostawiaj. Po prostu - zacznij od czegoś prostego w czasie latania. Na przykład od zrozumienia po co są wszystkie wskaźniki w samolocie. T206H jest niezła na początek. Małe obciążenie + instrukcja w dłoni + loty pomiędzy fajnymi lotniskami. I wszystko opanujesz.
Awatar użytkownika
Biały
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 70
Rejestracja: wt 28 lis, 2006 13:40
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Biały »

Słuchajcie, czy są jakieś konkretne procedury dotyczące startu z lotnisk na dużej wysokości jako przykład podam SEQM? Leciałem ostatnio z MSLP do SEQM. Wsio grało, lądowanie tankowanie (dokładnie wyliczone paliwo na powrót) i drobny zonk. Przez rozrzedzone powietrze moc silników mojego 737-300 naprawdę porządnie spadła. Start, ledwo przekroczone V1 i rotacja bo kończył się pas. Potem walka by nie przeciągnąć samolotu i odpowiednio wyrobić się żeby nie przywalić w górę. Wyszło, ale może są jakieś konkretne procedury startu z lotnisk na dużych wysokościach. Wiem o rozrzedzonym powietrzu i osiągach, ale start nie jest łatwy i przyjemny.
Obrazek
GA-Z170X-Gaming7-EU*I7-6700K*Corsair DDR4 3000MHz 2x8GB*Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming PP 8GB*SSD 240GB*3xHDD 2TB,1TB,500GB*EVGA GS650W Gold*E2607*LaCie526
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Wszystko liczy się podczas briefingu. Maksymalne masy, prędkości, itd.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Biały
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 70
Rejestracja: wt 28 lis, 2006 13:40
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Biały »

Ok, w takim razie coś musiałem namieszać... Trzeba będzie powtórzyć lot.
Obrazek
GA-Z170X-Gaming7-EU*I7-6700K*Corsair DDR4 3000MHz 2x8GB*Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming PP 8GB*SSD 240GB*3xHDD 2TB,1TB,500GB*EVGA GS650W Gold*E2607*LaCie526
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Biały pisze:Ok, w takim razie coś musiałem namieszać... Trzeba będzie powtórzyć lot.
Tylu szczegółów FS nie symuluje ale akurat problemy wysokości lotniska odlotu całkiem nieźle.

Piotr
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Witam, chciałbym się od was dowiedzieć pewnej informacji koledzy jak to jest w prawdziwym lotnictwie-loty samolotami pasażerskimi. Chodzi mi o latanie z FMC. Jeśli chodzi o start i SID to wiem że przed startem uzyskuje informację jaką procedurę wykonywać od kontrolera, ale: 1.kiedy pilot włącza autopilota, do jakiego momentu sam prowadzi maszynę po starcie?
2.Gdy już osiągnął poziom przelotowy, to o ile nie dostanie pilot innych poleceń leci cały czas trasą z FMC? Czy melduje każde minięcie punktu nawigacyjnego?
3. Co po zbliżeniu się do T/D? Samolot np. B737 zacznie zniżać automatycznie, rozumiem że przy zbliżaniu do T/D pilot o tym informuje kontrolę i samolot zniża do wysokośći zaprogramowancyh w FMC. Czy kontrola wydaję polecenie typu, zniżaj wg FMC, nie ma ruchu przed tobą, wykonuj procedurę dolotową.
Chodzi mi o to jak często korzysta się z procedury zaprogramowanej trasy, a jak często to kontrola naprowadza samoloty. I ostatnie, jak często piloci wyręczają się autopilotem, do jakiego momentu pozwalają by to autopilot prowadził maszynę, czy lądują w większości sami oczywiście zakładając dobrą widoczność, czy nawet przy dobrych warunkach korzystają z ILS i autopilota.?
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

1. W zależności od samolotu, SOP, pilota. Albo zaraz po starcie albo na wznoszeniu albo po minięciu FL100 - różne zachowania widziałem na filmach z kokpitu.
2. Tak. Nie.
3. W zasadzie nie, bo żeby zniżać w modzie VNAV trzeba zmniejszyć wysokość na MCP. Poza tym, pilot zgłasza gotowość do zniżania, ale to kontroler decyduje do jakiej wysokości może zniżać.
Gdy nie ma ruchu/jest nieduży/średni, to kontroler wektoruje do podejścia - szkoda czasu, paliwa, pieniędzy na pełną procedurę. Przy dużym ruchu procedura pozwala łatwiej separować samoloty.
Podejścia często są wykonywane "z ręki", tak jak zdecydowana większość lądowań. Zdarzają się lądowania na autopilocie przy dobrej pogodzie jako element ćwiczeń, czy też obowiązkowej praktyki.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Hej mam pytanie:) Jestem bardzo początkujący i chciałem się poradzić bardziej obeznanych z grą pilotów. Póki co mam FSX bez żadnych dodatków. Włączyłem sobie oryginalnego FSX'owego 737-800 (zawartego w grze) i mam problem, ponieważ mogę naciskać myszką tylko niektóre przyciski w kokpicie (a nie tak jak na filmach z PMDG). Stąd moje pytanie - czy trzeba coś zmienić w opcjach aby wszystkie przełączniki stały się aktywne czy może po prostu Boeing 737 oryginalnie dołączony do gry jest taki ubogi? Bardzo proszę o pomoc.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Domyślne samoloty są ubogie. Płatne mają znacznie więcej funkcji.
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Dzięki za odpowiedź, w takim razie faktycznie porównując to co widziałem na YT i to co zastałem w kokpicie oryginalnego 737 to niebo a ziemia. A gdzie najlepiej kupić 737 od PMDG? Żeby to sprawnie i szybko poszło?
Awatar użytkownika
Adam73
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 174
Rejestracja: pt 11 lip, 2008 21:18
Skąd jesteś: POZnan*

Post autor: Adam73 »

rawot89 pisze:Hej mam pytanie:) Jestem bardzo początkujący
Obawiam się, że sobie nie poradzisz z 737 od PMDG. Może zacznij od czegoś "lżejszego"
Windows 10 HE 64Bit, Gigabyte Z390 Gaming X, Intel I7-9700K, Ram: 16GB, GeForce RTX270, 2xSSD, 1xM2
Awatar użytkownika
Biały
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 70
Rejestracja: wt 28 lis, 2006 13:40
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: Biały »

rawot89 pisze:Dzięki za odpowiedź, w takim razie faktycznie porównując to co widziałem na YT i to co zastałem w kokpicie oryginalnego 737 to niebo a ziemia.
Warto się jeszcze zastanowić nad 737NG od iFly. Masz pełen pakiet 737NG od 600 po BBJ3. Poczytaj, porównaj, i kup co uznasz za lepsze dla siebie. Później już tylko studiowanie manuali, sporo nauki i nowy wymiar latania.

Dobrym pomysłem jest też dla Ciebie jakaś mniejsza maszyna na początek jak napisał Adam73.
Obrazek
GA-Z170X-Gaming7-EU*I7-6700K*Corsair DDR4 3000MHz 2x8GB*Gigabyte GTX1080 Xtreme Gaming PP 8GB*SSD 240GB*3xHDD 2TB,1TB,500GB*EVGA GS650W Gold*E2607*LaCie526
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Dzięki bardzo za odpowiedzi:) Fajnie, że są ludzie którzy chcą pomóc komuś kto dopiero zaczyna:) Wezmę się w takim razie na początku za coś mniejszego. Tylko czy jest sens w ogóle uczyć się na samolotach zawartych oryginalnie w FSX? Czy może są jakieś darmowe wersje w internecie? Nie wiem czy w płatne samoloty od razu warto inwestować...
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Poszukaj trochę, na domyślnej Cessnie można się dużo nauczyć: viewtopic.php?p=101131&highlight=#101131
Odradzam wcześnie inwestować w złożone dodatki, wprawdzie to może wciągnąć jeśli ktoś za cel postawi sobie rozgryzienie wszystkiego, ale może i szybko zrazić. Jeśli już, to zainteresuj się dobrze odwzorowanymi samolotami służącymi właśnie do szkolenia: viewtopic.php?p=116012#116012
Od czasu napisania tamtych postów ukazała się C172 A2A, którą też warto rozważyć.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Tylko czy jest sens w ogóle uczyć się na samolotach zawartych oryginalnie w FSX? Czy może są jakieś darmowe wersje w internecie?
Darmowe w internecie i dostępne domyślnie w FSX mają na ogół podobną wartość dla początkującego (są oczywiście wybitne wyjątki, ale akurat tych bym nie polecał początkującym).

Trzy teksty, które napisałem z myślą o początkujących:
http://calypteaviation.com/2011/07/nauk ... go-zaczac/
http://calypteaviation.com/2012/10/zwie ... i-ucz-sie/
http://calypteaviation.com/2013/09/stor ... wigacyjne/

Od razu zaznaczę - mnie C172 na początku nie pociągała - przeszedłem jedynie FSXowe szkolenie na tym samolocie, a zaraz potem przesiadłem się na Barona.

Ale szkoła FSX to jest idealny początek. Przejdź wszystkie lekcje, zalicz checkride, a potem przejdź do lekcji opisujących użycie instrumentów radionawigacyjnych (choć na tym etapie można moim zdaniem szkolić się już samodzielnie z lepszymi efektami). Jednak podstawowe szkolenie w FSX trudno przebić.
Fear
Cadet
Cadet
Posty: 22
Rejestracja: pt 11 sty, 2013 20:00
Skąd jesteś: Lubin/ EPLU

Post autor: Fear »

W pierwszym tekście podanym przez Wojtka wspomina on o darmowej Cessnie 152 od Just flight. Tu masz link do tego samolotu.

Samolot bardzo przyjemny w pilotażu i w sam raz do nauki.
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Dziękuję Wam wszystkim za odpowiedzi:) rozwiały one wszystkie moje wątpliwości i od jutra zaczynam naukę;) Mam jeszcze ostatnie pytanie - obecnie gram na pożyczonym od kolegi FSX. Szukałem kopii dla siebie i znalazłem dwie wersje - tańszą wersję Gold za ok 80zł i droższą wersję Deluxe za ok 160zł. Czy opłaca się kupować Deluxe czy wystarczy wersja Gold (tańsza)?
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Zwykle wybór pomiędzy wersjami zależy od tego, co chcesz robić. Różnice między nimi znajdziesz tutaj: viewtopic.php?t=10441
Ale skoro wersja gold jest tańsza, to wybór jest oczywisty ;) Przed każdym zakupem warto poszukać, co oferuje produkt.
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Dziękuję bardzo za odpowiedź:) Chciałbym jeszcze zapytać o ostatnią rzecz na temat sterowania. Nie posiadam niestety joysticka, słyszałem natomiast, że w takim przypadku najlepiej sterować myszką. Stąd moje pytanie - gdzie w opcjach można ustawić takie sterowanie? Z tego co rozumiem będzie można wtedy kierować wolantem za pomocą myszki a nie strzałek co jest bardzo niewygodne...
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Wystarczy ctrl+y albo prawoklik i opcja mouse yoke. Jako, że myszka obsłuży dwie osie, można włączyć autorudder - albo z menu, albo skrótem ctrl+shift+u.
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Nie warto nawet minuty spędzać przy FSX sterując myszką. Joystick można kupić w popularnych marketach elektronicznych za jakieś 40-50zł. Wydatek obowiązkowy.
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Dżojstik jest wskazany, ale stwierdzenie, że myszka jest na nic to gruba przesada. Na początek nie warto kupować drogiego sprzętu, bo a nuż symulatory się szybko znudzą. Z bardzo budżetowymi kontrolerami jednak lepiej uważać - urządzenie mniej niż 4-osiowe nie pozwoli na dłużej oderwać się od klawiatury przez niemożność przypisania podstawowych sterownic do osi.
rawot89
Cadet
Cadet
Posty: 8
Rejestracja: sob 26 paź, 2013 21:43
Skąd jesteś: Kraków

Post autor: rawot89 »

Dzięki za odpowiedź, faktycznie pomyślę nad joystickiem:)
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Witam kolegów, pytanie moje dotyczy braku w fsie niektórych radiolatarni czy pomocy nawigacyjnych np. w Gdańsku GZD, jak to zaktualizować?
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Ściągnij aktualną scenerię, wstaw sam, albo poszukaj globalnej aktualizacji.
viewtopic.php?t=10332
adiks7
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 178
Rejestracja: czw 04 lis, 2010 13:56
Skąd jesteś: Mińsk EPMM

Post autor: adiks7 »

Tzn, samemu trzeba tworzyć w którymś z tych programów? Czy można gdzieś znaleźć gotowe pliki do wgrania w FSX? Jeśli samemu, który z tych programów jest najłatwiejszy w obsłudze? Rozumiem, że chodzi o AFCADY? Nigdy nie grzebałem i nie edytowałem plików FSa więc nie wiem czy sobie poradzę, a chciałbym korzystać z pomocy które mam na mapach, a kktórych nie mam w Fsie.
Latam również wszelkimi modelami RC, od małych po te największe, a od niedawna jeszcze większymi tym razem już w kabinie
www.rcklub.jun.pl
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

Zapoznaj się z podlinkowanym wątkiem, tam jest odnośnik do globalnej aktualizacji radiopomocy. Pojedyncze stacje można znaleźć, przykładowo VOR BYZ: http://forum.pl-vacc.org/viewtopic.php?p=359157#p359157
Jeśli chce się to zrobić samemu, korzystanie z dodatkowych edytorów AFCAD-ów nie jest koniecznością, można użyć wyłącznie zawartości SDK: http://mutleyshangar.com/features/jda/wp.htm
ODPOWIEDZ