autopilot a prędkość przy zniżaniu

Dział dla początkujących pilotów. Uwaga - przed zadaniem pytania sprawdź (SZUKAJ) czy dany temat nie był już poruszany.

Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk

moral
Cadet
Cadet
Posty: 24
Rejestracja: czw 19 maja, 2005 15:49
Skąd jesteś: Poland

autopilot a prędkość przy zniżaniu

Post autor: moral »

Witam

samolot: Boening 737-700 (pmdg)

Mam pytanie odnośnie działania autopilota przy zniżaniu, dokładnie chodzi mi o prędkość
mamy np. poziom FL310 i schodzimy do FL200 VS - 1800 predkość ustawiona na MCP np. 300 IAS i podczas schodzenia predkość ta zwiększa się, czy ja muszę jeszcze to jakoś kontrolować tzn. air brakes włączyć ja mam?, czy to powinno byś samo ustawiane przez autopilota?. Jak to jest w fs a jak to się ma do realiów.
Pozdrawiam,
Rafał
PZL Belfegor
Moderator
Moderator
Posty: 2849
Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: PZL Belfegor »

A temat o PMDG poczytałeś? Poradnik na Aztecu? Nie wspominając o manualach do samolotu?
Autopilot sam nie użyje spoilerów, musisz sam to zrobić (czy Drag Required coś Ci mówi?).
Dodatkowo sam ustawiasz VS i SPD... czemu nie użyjesz LVL change lub VNAV?
Snajper

Post autor: Snajper »

Bo ten typ tak ma... ;)
Klik,czytaj tutaj ;)
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Ostatnio miałem okazję przebywać podczas zniżania w kokpicie 737 (co prawda to był -400). VS piloci włączali albo 800 albo 1200, nie więcej. Tak dla ciekawości.
Obrazek
Awatar użytkownika
adams
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 99
Rejestracja: wt 10 lut, 2004 18:46
Skąd jesteś: Katowice

Post autor: adams »

Gdy zaczynam schodzenie to redukuję ciąg, w przeciwnym razie samolot będzie się rozpędzał aż opór powietrza zrównoważy ciąg+grawitację. Może się zdarzyć, że przekroczy prędkość dopuszczalną.
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Post autor: Gwidon »

VS piloci włączali albo 800 albo 1200, nie więcej. Tak dla ciekawości.
Tak dla ciekawości to chyba tylko w Erze :lol:
Poważniej - zejścia w realu na 737 często-gęsto z descend rate -3000 ft/m . Takie delikatne zejście (800-1200) kosztuje sporo paliwo (odpowiednio wcześnie trzeba zejść z przelotowej) i musiało być wymuszone wyłącznie sytuacją ruchową. To nie jest standardowy profil zejścia dla 737. Także to co kolega pisze proszę potraktujcie jako ciekawostkę a nie jako zasadę (sic!).

Zwalniamy oczywiście spoilersami, w końcowej fazie można nawet wywaleniem podwozie. Nie można natomiast (!!!) używać spoilersów przy wywalonych już klapach.

Pozdrawiam Świątecznie
Gwidon
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez Gwidon, łącznie zmieniany 1 raz.
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Oczywiście, piszę to jako ciekawostkę. To było zejście do Frankfurtu.
Pozdrawiam
Obrazek
Awatar użytkownika
adams
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 99
Rejestracja: wt 10 lut, 2004 18:46
Skąd jesteś: Katowice

Post autor: adams »

Nad Katowicami ostatnio często latają do Krakowa i lecą niemal płasko. Są mniej więcej na wysokości <2000 m. Przy odległości około 60 km do Balic na pewno nie schodzą 3000 ft/min.
Te, które wystartowały w Krakowie, przelatują może troszkę wyżej.
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Post autor: Gwidon »

Kolega Bogdan chce zabłysnąć, czy tak tylko sobie popisuje.
Proszę przeczytać jeszcze raz pierwszy post, a w szczególności fragment :
Mam pytanie odnośnie działania autopilota przy zniżaniu, dokładnie chodzi mi o prędkość
mamy np. poziom FL310 i schodzimy do FL200 VS - 1800 predkość ustawiona na MCP
Jak kolega widzi, odpowiedż moja dotyczyła desc rate przy zejściu z przelotowego (tuż po ToD), a nie końcowej fazy zniżania i początkowej fazy podejścia już w obszarze TMA.
Przy podejściu na Balice od Pyrzowice rzadko, która maszyna jest na FL310 (tnąc Pyrzowice) i schodzi na Balice na złamanie karku z -3000ft/min.

Czy mam koledze również napisać, że podczas końcowej fazy podejścia również nie schodzimy z -3000ft/min ???

Powiedzmy generalnie : dla róźnych faz lotu występują różne "rozsądne" profile zniżania.
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
Awatar użytkownika
Bober
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 289
Rejestracja: śr 03 lis, 2004 18:36
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: Bober »

Gwidon pisze:Kolega Bogdan chce zabłysnąć, czy tak tylko sobie popisuje.

Czy mam koledze również napisać, że podczas końcowej fazy podejścia również nie schodzimy z -3000ft/min ???
A po co te nerwy i ton jak z zebrania partyjnej młodzieżówki. Mimo wszystko to jest zabawa i troszkę luzu i dystansu bardzo wskazane ;)
pozdrawiam noworocznie!
bober
W7 Home,ASUS P5KC,Intel Core2 Quad Q9450 2,66 GHz,6 GB RAM,AMD R7 200 Series,
narodowy-socjalizm? Nie , dzięki
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Post autor: ciemny21 »

Taa.... taka 'agresja' i właśnie chęć popisania się ( poprzez wytknięcie innym błędów ) są najgorsze :] Aż niemiło się takie posty czyta, ale co zrobić. Nie można przecież napisać, że pytanie było inne itp, tylko trzeba odrazu się spytać ( baa jeszcze gdyby to było pytanie ) czy ktoś nie umie czytać, albo najlepiej wysłać go do lekarza...prawda ?[']
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Walić, walić i jeszcze raz walić

Post autor: Gwidon »

Trzeba. Wam Matołki nigdy nie za mało przywalić :lol:
A nie pomyśleliście tak od drugiej strony - ile to razy Konraf z uporem, pokorą i poświeceniem godnym lepszej sprawy odsyła Was do linków z elementarną wiedzą ? Żebyście choć od siebie 5 gram chęci wykrzesali co by poznać lepiej (ale sami !!!) to Wasze, podobno ukochane hobby... Nie, to za trudne, najlepiej się odąć i stwierdzić, że odpowiadający jest agresywny i niekulturalny. Jest, to fakt.

Co do zebrań tzw. aktywu - ile to wiosen kolega Bober liczy, że tak doskonale pamięcią sięga ? ;)

PS. Konraf, wiem, że "przeginam", w razie czego czyń swoją powinność. Czas umierać 8-) :lol:
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

No offence ;)

Post autor: ciemny21 »

Gwidon pisze:A nie pomyśleliście tak od drugiej strony - ile to razy Konraf z uporem, pokorą i poświeceniem godnym lepszej sprawy odsyła Was do linków z elementarną wiedzą ?
Myślę, że każdy nie raz o tym pomyślał ;) I chwała mu za to co robi !
Zdecydowanie się zgadzam, ale zauważ też, że problem ' nie korzystania z szukaj ' dotyczy tylko nowych użytkowników ... a potem jakoś każdy się uczy i nie ma takich problemów.
Rozumiem też twoje poirytowanie, ale bez przesady ;). Nie chcesz, nie odpowiadaj.
Pozdrawiam
Gwidon
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 149
Rejestracja: pn 19 lip, 2004 12:32
Skąd jesteś: Adamów

Rgr

Post autor: Gwidon »

Marcin napisał :
Myślę, że każdy nie raz o tym pomyślał I chwała mu za to co robi !
Zdecydowanie się zgadzam, ale zauważ też, że problem ' nie korzystania z szukaj ' dotyczy tylko nowych użytkowników ... a potem jakoś każdy się uczy i nie ma takich problemów.
Rozumiem też twoje poirytowanie, ale bez przesady . Nie chcesz, nie odpowiadaj.
I trudno... nie przyznać Ci racji.
Poczytałem Twoje posty i zrozumiałem, jak bardzo z określeniem "Matołek" pomyliłem się wobec Twojej osoby. Przepraszam.

Pozdrawiam
Gwidon
"...dobrze ze od 5 lat nie mam telewizora bo bym chyba sie zesral chinskim pudrem z gniewu i rozpaczy..." by Vert
Awatar użytkownika
Bober
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 289
Rejestracja: śr 03 lis, 2004 18:36
Skąd jesteś: EPKK

Re: Walić, walić i jeszcze raz walić

Post autor: Bober »

Gwidon pisze:
Co do zebrań tzw. aktywu - ile to wiosen kolega Bober liczy, że tak doskonale pamięcią sięga ? ;)
Bober liczy 45 wiosen i ma syna w wieku wielu z Was,a chciał tylko troszkę "uspokoic temat". Ale już się nie wtrącam.Sorry!
W7 Home,ASUS P5KC,Intel Core2 Quad Q9450 2,66 GHz,6 GB RAM,AMD R7 200 Series,
narodowy-socjalizm? Nie , dzięki
ciemny21
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 273
Rejestracja: wt 18 paź, 2005 17:57
Skąd jesteś: Gdańsk

Re: Walić, walić i jeszcze raz walić

Post autor: ciemny21 »

Bober pisze:Bober liczy 45 wiosen i ma syna w wieku wielu z Was,a chciał tylko troszkę "uspokoic temat". Ale już się nie wtrącam.Sorry!
Temat już uspokojony... :) No, ale jak to ? Trzeba się wtrącać ... pozytywnie oczywiście
Artur S.
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 287
Rejestracja: wt 17 lut, 2004 14:13
Skąd jesteś: WAW

Re: Walić, walić i jeszcze raz walić

Post autor: Artur S. »

Bober pisze:Bober liczy 45 wiosen i ma syna w wieku wielu z Was,a chciał tylko troszkę "uspokoic temat". Ale już się nie wtrącam.Sorry!
Hurra! Znowu ktos starszy ode mnie :)
Pzdr - Artur S.
p.s. jak off topic to off topic - część wątku i tak pewnie pójdzie pod nóż :twisted:
AZT017 (WAW)

Core i7 6700K, ASUS MAXIMUS VIII RANGER, 16GB/2666MHz, MSI GTX970, OS Win7/64bit, SSD Crucial 250GB, FS2004
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Re: Walić, walić i jeszcze raz walić

Post autor: konraf »

Artur S. pisze: p.s. jak off topic to off topic - część wątku i tak pewnie pójdzie pod nóż :twisted:
Jakby nie szła, to na forum byście mieli śmietnik.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
zbyszek
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 133
Rejestracja: ndz 26 wrz, 2004 21:13
Skąd jesteś: EPBA

Post autor: zbyszek »

V speed przy schodzeniu?
Jeżeli kontrola nie wymyśla, i nie jest to podejście awaryjne procedura jest bardzo prosta:
W przybliżeniu rozpoczęcie zniżania w odległości 3 x FL / feet / : 1000 = / nm / + 20 nm
3 x 33.000 fett = 99.0 nm + 20 nm = 119 nm
Na FL 330 mamy około 290 kias, dobieramy v speed tak by na FL 100 mieć 240-245 kias,
teraz wszysko zależy od rodzaju maszyny, jej aktualnego ciężaru, oraz warunków atmosferycznych, dla 737 do FL 280 możemy "rozpędzić" maszynę do 320 -325 kias,
średnio załadowana z 15% fuel będzie elegancko schodziła i "przyśpieszała" z v speed 1800 fpm, potem należy tracić kias - ok 5 kias na 1000 feet wysokości, stopniowo zmniejszając v speed aż do 900 - 1200 fpm na FL 100, dalej końcowa procedura podejścia: redukcja kias,
klapy, podwozie, i tylko w wyjątkowych sytuacjach spoilery - powtarzam w w wyjątkowych, dopiero po przyziemieniu,
spoilery analogicznie jak podwozie mocno zwiększają opór i hamują, ale z hamulcami nie mają nic wspólnego,
jeszcze jedno: kias nie jest klasyczną predkością, jest to w uproszczeniu wywierane ciśnienie powietrza na maszynę / ja po swojemu nazywam kias siłą nośną /
ODPOWIEDZ