Loty nad biegunem?
Moderator: PZL Belfegor
Loty nad biegunem?
Tak jak w temacie. Czy samoloty pasażerskie mogą latać na biegunami i czy się to praktykuje? Czy może jest to zabronione? I kto ewentualnie zapewnia kontrolę nad biegunami? Chodzi mi zarówno o real world jak i realia VS/FS
Kiedyś widziałem taki program telewizyjny o przygodach pasażerów na lotniskach. W każdym razie, pokazywano otwarcie pierwszego połączenia jakiejś lini lotniczej z Los Angeles do stolicy Chin. Trasa przebiegała właśnie przez biegun północny.slysy pisze:W realu jest to jak najbardziej praktykowane...
A kto zapewnia kontrolę? Być może na biegunie północnym Rejkyavik Center - ale pewien nie jestem.
Pozdrawiam,
Sebastian
Z tą "ścianą" i "skręcaniem" jest tak:
- w trybie slew samolot porusza się z ustalonym HDG, a okolicach biegunów HDG zero wcale nie oznacza ruchu wzdłuż południka i to tworzy wrażenie ściany;
- podobnie w trybie zwykłego lotu jeśłi będziemy lecieć stale z kursem zero, to dolecimy nad biegun magnetyczy (północna Kanada), a nie na biegun geograficzny - znowu wrażenie ściany;
- wyświetlacz GPSu jest zorientowany wg kierunków magnetycznych dlatego w okolicach bieguna magnetycznego lot po "prostej" czyli po kole wielkim może wyglądać na GPS nawet jak elipsa, a wskaźnik kursu "wariuje" co wygląda jakby samolot skręcał; w sensie magnetycznym jest to skręcanie (czasem gwałtowne - przelatując nad biegunem magnetycznym zmieniamy kurs z zera na 180) w sensie geograficznym jest to takie samo skręcanie na kole wielkim jak wszędzie indziej.
Piotr
- w trybie slew samolot porusza się z ustalonym HDG, a okolicach biegunów HDG zero wcale nie oznacza ruchu wzdłuż południka i to tworzy wrażenie ściany;
- podobnie w trybie zwykłego lotu jeśłi będziemy lecieć stale z kursem zero, to dolecimy nad biegun magnetyczy (północna Kanada), a nie na biegun geograficzny - znowu wrażenie ściany;
- wyświetlacz GPSu jest zorientowany wg kierunków magnetycznych dlatego w okolicach bieguna magnetycznego lot po "prostej" czyli po kole wielkim może wyglądać na GPS nawet jak elipsa, a wskaźnik kursu "wariuje" co wygląda jakby samolot skręcał; w sensie magnetycznym jest to skręcanie (czasem gwałtowne - przelatując nad biegunem magnetycznym zmieniamy kurs z zera na 180) w sensie geograficznym jest to takie samo skręcanie na kole wielkim jak wszędzie indziej.
Piotr
Niby tak, ale zauważyłem, że nad biegunem (lecąc direct gps) skręca nie tylko wskaźnik kierunku (co w ten sposób można wytłumaczyć) ale cały samolot. Tzn jest wyraźnie zauważalny przechył maszyny.
Druga rzecz - projektując lotnisko w AFCADzie, blisko bieguna, o pasach 36 i 18, ścieżka podejścia ILS pasa 36 nie jest w FS widoczna. Dlaczego - nie wiadomo. Sprawdzałem 4 razy. Pas 18 działa normalnie.
pozdr
Druga rzecz - projektując lotnisko w AFCADzie, blisko bieguna, o pasach 36 i 18, ścieżka podejścia ILS pasa 36 nie jest w FS widoczna. Dlaczego - nie wiadomo. Sprawdzałem 4 razy. Pas 18 działa normalnie.
pozdr