Loty nad biegunem?

Wydarzenia, spotkania, imprezy, szkolenia.

Moderator: PZL Belfegor

Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Loty nad biegunem?

Post autor: tidit »

Tak jak w temacie. Czy samoloty pasażerskie mogą latać na biegunami i czy się to praktykuje? Czy może jest to zabronione? I kto ewentualnie zapewnia kontrolę nad biegunami? Chodzi mi zarówno o real world jak i realia VS/FS
Awatar użytkownika
slysy
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 123
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 19:11
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slysy »

W realu jest to jak najbardziej praktykowane...
Obrazek
Sebastian

Post autor: Sebastian »

slysy pisze:W realu jest to jak najbardziej praktykowane...
Kiedyś widziałem taki program telewizyjny o przygodach pasażerów na lotniskach. W każdym razie, pokazywano otwarcie pierwszego połączenia jakiejś lini lotniczej z Los Angeles do stolicy Chin. Trasa przebiegała właśnie przez biegun północny.

A kto zapewnia kontrolę? Być może na biegunie północnym Rejkyavik Center - ale pewien nie jestem. :)

Pozdrawiam,
Sebastian
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Heh byle by nie Święty Mikołaj :P

A jak się sprawa przed stawia na Vatsim?
Awatar użytkownika
slysy
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 123
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 19:11
Skąd jesteś: Warszawa

Post autor: slysy »

Kontrole od strony Europejskiej sprawuje Szwecja
Obrazek
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

A'propos: FS nie odwzorowuje krzywizny Ziemi, prawda? Przy lotach z EU np. do US direct GPS, wyraźnie w okolicach Grenlandii samolot skręca w lewo (troche mało realistyczne...)
Obrazek
ags
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 233
Rejestracja: wt 18 maja, 2004 22:21
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: ags »

Poza tym z lotami nad biegunami w FSie trzeba uważać, bo... istnieje pewna niewidoczna ściana, której nie da się przekroczyć. Nie znam/pamięam dokładnych miejsc występowania, pamietam tylko że na tyle uprzykrzyła mi życie, że nie ryzykuję już więcej.
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Post autor: JeV »

a poza tym częste loty nad biegunem zwiększają ryzyko zachorowania na raka ;)
PK

Post autor: PK »

Z tą "ścianą" i "skręcaniem" jest tak:

- w trybie slew samolot porusza się z ustalonym HDG, a okolicach biegunów HDG zero wcale nie oznacza ruchu wzdłuż południka i to tworzy wrażenie ściany;
- podobnie w trybie zwykłego lotu jeśłi będziemy lecieć stale z kursem zero, to dolecimy nad biegun magnetyczy (północna Kanada), a nie na biegun geograficzny - znowu wrażenie ściany;
- wyświetlacz GPSu jest zorientowany wg kierunków magnetycznych dlatego w okolicach bieguna magnetycznego lot po "prostej" czyli po kole wielkim może wyglądać na GPS nawet jak elipsa, a wskaźnik kursu "wariuje" co wygląda jakby samolot skręcał; w sensie magnetycznym jest to skręcanie (czasem gwałtowne - przelatując nad biegunem magnetycznym zmieniamy kurs z zera na 180) w sensie geograficznym jest to takie samo skręcanie na kole wielkim jak wszędzie indziej.

Piotr
Awatar użytkownika
D. Design
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 1297
Rejestracja: pt 29 kwie, 2005 07:42
Skąd jesteś: Warszawa EPGO

Post autor: D. Design »

Niby tak, ale zauważyłem, że nad biegunem (lecąc direct gps) skręca nie tylko wskaźnik kierunku (co w ten sposób można wytłumaczyć) ale cały samolot. Tzn jest wyraźnie zauważalny przechył maszyny.
Druga rzecz - projektując lotnisko w AFCADzie, blisko bieguna, o pasach 36 i 18, ścieżka podejścia ILS pasa 36 nie jest w FS widoczna. Dlaczego - nie wiadomo. Sprawdzałem 4 razy. Pas 18 działa normalnie.
pozdr
Obrazek
ODPOWIEDZ