Podejście z widocznością po zmierzchu

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Podejście z widocznością po zmierzchu

Post autor: budyniek »

Witam!
Po "Polish Independent Day Flyin 2011" nurtuje mnie to zagadnienie.

A więc, tego dnia w Krakowie wiało od wschodu (EPKK 111700Z 06008KT CAVOK 00/M03 Q1035), pas w użyciu 07.
Dostaję wektory na wysokości 3'000ft, jestem w okolicach "downwind" - pas na wyciągnięcie ręki. Proszę _APP o podejście z widocznością - dostaję zgodę - mam zglosić się na "final". Wszystko poszło gładko, ale później sobie tak myślałem:

- rozpocząłem zniżanie do 1'700ft zaraz po zgodzie od ATC na podejście z widocznością, no właśnie z widocznością pasa a nie terenu (już było po zmierzchu),
- Dlaczego na taką? Tyle wynosi MDH przy "Circle to Land" z ILS 25,
- na Balicach "po zmroku zabronione są podejścia z widocznością" (cytat z pl-vacc).

Chciałem zapytać:
- Czy macie jakieś doświadczenia w tym temacie?
- Czy zniżacie dopiero na Final, trzymając ostatnią wysokość wskazaną przez ATC?
- Jaka jest bezpieczna wysokość, przed zniżaniem na Final? (moim zdaniem będzie to MSA)
- Czy są jakieś regulacje (poza lokalnymi danego lotniska lub linii lotniczych), które zabraniają/zezwalają na tego typu podejście? (pamiętam, jak w zeszłym roku wracając z wakacji B738 lądowaliśmy na "jedenastce" o 2am na EPWR - z tego co obserwowałem, nie wyglądało to na podejście NDB (łezka), tylko z widocznością).

Cytat pilota z "pprune" : "Night time visual approaches are a recipe for disaster"

Trochę szukałem na internecie informacji na ten temat, podaję kilka linków.
1) http://www.skybrary.aero/index.php/Nigh ... Approaches
2) http://www.pprune.org/archive/index.php/t-441930.html
3) http://www.smartcockpit.com/data/pdfs/f ... proach.pdf
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Według mnie jak widzisz pas to schodzisz jak nie to przechodzisz :D. Generalnie powinieneś widzieć światła pasa lecz w FS różnie to bywa czasem się pojawią mile przed pasem i weź tu człowieku ląduj :D.
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Moim zdaniem było wsio OK.

- Zgoda na podejście z widocznością z kręgu oznacza także zgodę na dostosowanie profilu pionowego do sytuacji.
- Rzeczywiście OCA dla CTL jest sensownym limitem dolnym przed prostą.
- Bez e-AIP nie sprawdzimy czy zakaz nocnych z widocznością jeszcze obowiązuje. To jest w pierwszym kwicie pisanym o lotnisku i tego nie ma na pl-vacc.org. Ale pewno obowiązuje, bo przyczyna pozostała. VSkontro-purysta powinien spytać jaką masz godzinę w FS i wydać zgodę jeśli miałeś dzień. Ale jak mniemam zgodę dostałeś od zbliżania, miał dużo innej roboty i założył, że jak prosisz o visual, to pewno ten dzień masz.

Zrobiłbym dokładnie tak samo.

Piotr
Tomek1158
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 292
Rejestracja: wt 26 kwie, 2011 11:02
Skąd jesteś: EGCN

Post autor: Tomek1158 »

Nie ma czegoś takiego, że kontroler
powinien spytać jaką masz godzinę w FS
Na VATSIM powinieneś mieć zawsze aktualny czas. Dlaczego? A jak nie będzie radaru? Godzina w realu bedzie 5.30Z ty bedziesz miał ustawioną 12 w południe i akurat będziesz mijał punkt w którym musisz się zgłosić i podać swoją pozycje i następny punkt razem z godziną o której dolecisz do tego punktu to co zrobisz?
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Wystarczy sobie zrobić synchronizację minut. FSRealTime ma możliwość ustawienia sobie offsetu.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
wojtek_84
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 932
Rejestracja: pn 10 maja, 2010 16:09
Skąd jesteś: EPKT

Post autor: wojtek_84 »

Bez e-AIP nie sprawdzimy czy zakaz nocnych z widocznością jeszcze obowiązuje
Bez polskiego e-AIP (w tej wersji, która była w sieci) sprawdzimy dokładnie tak samo jak sprawdzaliśmy kiedy ta wersja była w sieci :D na EAD.
Od zachodu do wschodu słońca - zakaz podejść z widocznością na RWY 07
W godzinach 2100 - 0500 (2000 - 0400) UTC TWR nie wydaje zezwoleń na wykonywanie podejść z widocznością na RWY 25.
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Tomek1158 pisze:Według mnie jak widzisz pas to schodzisz..
Jak pisałem w poście - pas widzisz, ale terenu już nie.

Temat nie dotyczy EPKK, to był tylko przykład do ilustracji.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Wojtek - dzięki - pewno jeszcze długo tak pozostanie.

Budyniek - dostając zgodę na podejście z widocznością nadal kontynuowałeś IFR ze wszystkimi szykanami podanymi na mapkach. Prawny zakaz nocnych wizuali zależy od lotniska. Może być rozciągnięty przez SOPy.

Piotr
Tomek1158 - nie wiesz, o czym piszesz.
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

Czy minima [MDH(A)] do podejścia Circling (CTL) obowiązują na odległość, z jakiej widać jeszcze pas czy jest jakaś określona odległość (np. DME od ILS, VOR) - tak żeby się nie rozbić o jakąś górkę po zmroku. MSA jest z pewnością najlepsze, bo daje bezpieczeństwo bodajże na 25nm.
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Np. tu - http://www.bl.mw.mil.pl/news.php?id=185 - porównaj MDA(H) z OCA(H). MSA jest zazwyczaj wyższe, bo obejmuje przeszkody z dużo większego obszaru niż obszar CTLa.

Piotr
Awatar użytkownika
budyniek
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 303
Rejestracja: wt 14 lut, 2006 11:46
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: budyniek »

OCH(A) <= MDH(A), zatem trzymając się MDH(A) dla podejścia z okrążeniem i mając pas w zasięgu wzroku jesteśmy bezpieczni - chyba, że są jakieś dodatkowe ograniczenia lotniska, np. dla EPKK "no circling" 083~254.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

budyniek pisze:Czy minima [MDH(A)] do podejścia Circling (CTL) obowiązują na odległość, z jakiej widać jeszcze pas czy jest jakaś określona odległość (np. DME od ILS, VOR) - tak żeby się nie rozbić o jakąś górkę po zmroku.
CTL ma limity odległościowe od progu(-ów) pasa(-ów) - http://forum.pl-vacc.org/viewtopic.php?p=306398#p306398.
OCA/MDA - viewtopic.php?p=104154#104154.
A samo CTL posiada osobne minima OCA(H) (i VIS) na mapach podejścia.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Jak napisał Rzemyk, podejście z widocznością traktować jak fazę CTL ze wszystkimi konsekwencjami. Zrobiłeś dokładnie to samo, co ja bym zrobił (z dokładnością do terminów - korzystam z lokalnych map i stosuję OCA).

Zupełnie odrębną sprawą jest zgoda na takie podejście bez ustalenia Twojej godziny. Dawniej - gdy nie było instrumentalnego na Balice od zachodu - kontro pilnowali przy wschodnim wietrze odpytania o stan FSa. Teraz to trochę zanikło.

Piotr
ODPOWIEDZ