Podejście z widocznością po zmierzchu
Moderator: RzEmYk
Podejście z widocznością po zmierzchu
Witam!
Po "Polish Independent Day Flyin 2011" nurtuje mnie to zagadnienie.
A więc, tego dnia w Krakowie wiało od wschodu (EPKK 111700Z 06008KT CAVOK 00/M03 Q1035), pas w użyciu 07.
Dostaję wektory na wysokości 3'000ft, jestem w okolicach "downwind" - pas na wyciągnięcie ręki. Proszę _APP o podejście z widocznością - dostaję zgodę - mam zglosić się na "final". Wszystko poszło gładko, ale później sobie tak myślałem:
- rozpocząłem zniżanie do 1'700ft zaraz po zgodzie od ATC na podejście z widocznością, no właśnie z widocznością pasa a nie terenu (już było po zmierzchu),
- Dlaczego na taką? Tyle wynosi MDH przy "Circle to Land" z ILS 25,
- na Balicach "po zmroku zabronione są podejścia z widocznością" (cytat z pl-vacc).
Chciałem zapytać:
- Czy macie jakieś doświadczenia w tym temacie?
- Czy zniżacie dopiero na Final, trzymając ostatnią wysokość wskazaną przez ATC?
- Jaka jest bezpieczna wysokość, przed zniżaniem na Final? (moim zdaniem będzie to MSA)
- Czy są jakieś regulacje (poza lokalnymi danego lotniska lub linii lotniczych), które zabraniają/zezwalają na tego typu podejście? (pamiętam, jak w zeszłym roku wracając z wakacji B738 lądowaliśmy na "jedenastce" o 2am na EPWR - z tego co obserwowałem, nie wyglądało to na podejście NDB (łezka), tylko z widocznością).
Cytat pilota z "pprune" : "Night time visual approaches are a recipe for disaster"
Trochę szukałem na internecie informacji na ten temat, podaję kilka linków.
1) http://www.skybrary.aero/index.php/Nigh ... Approaches
2) http://www.pprune.org/archive/index.php/t-441930.html
3) http://www.smartcockpit.com/data/pdfs/f ... proach.pdf
Po "Polish Independent Day Flyin 2011" nurtuje mnie to zagadnienie.
A więc, tego dnia w Krakowie wiało od wschodu (EPKK 111700Z 06008KT CAVOK 00/M03 Q1035), pas w użyciu 07.
Dostaję wektory na wysokości 3'000ft, jestem w okolicach "downwind" - pas na wyciągnięcie ręki. Proszę _APP o podejście z widocznością - dostaję zgodę - mam zglosić się na "final". Wszystko poszło gładko, ale później sobie tak myślałem:
- rozpocząłem zniżanie do 1'700ft zaraz po zgodzie od ATC na podejście z widocznością, no właśnie z widocznością pasa a nie terenu (już było po zmierzchu),
- Dlaczego na taką? Tyle wynosi MDH przy "Circle to Land" z ILS 25,
- na Balicach "po zmroku zabronione są podejścia z widocznością" (cytat z pl-vacc).
Chciałem zapytać:
- Czy macie jakieś doświadczenia w tym temacie?
- Czy zniżacie dopiero na Final, trzymając ostatnią wysokość wskazaną przez ATC?
- Jaka jest bezpieczna wysokość, przed zniżaniem na Final? (moim zdaniem będzie to MSA)
- Czy są jakieś regulacje (poza lokalnymi danego lotniska lub linii lotniczych), które zabraniają/zezwalają na tego typu podejście? (pamiętam, jak w zeszłym roku wracając z wakacji B738 lądowaliśmy na "jedenastce" o 2am na EPWR - z tego co obserwowałem, nie wyglądało to na podejście NDB (łezka), tylko z widocznością).
Cytat pilota z "pprune" : "Night time visual approaches are a recipe for disaster"
Trochę szukałem na internecie informacji na ten temat, podaję kilka linków.
1) http://www.skybrary.aero/index.php/Nigh ... Approaches
2) http://www.pprune.org/archive/index.php/t-441930.html
3) http://www.smartcockpit.com/data/pdfs/f ... proach.pdf
Według mnie jak widzisz pas to schodzisz jak nie to przechodzisz . Generalnie powinieneś widzieć światła pasa lecz w FS różnie to bywa czasem się pojawią mile przed pasem i weź tu człowieku ląduj .
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Moim zdaniem było wsio OK.
- Zgoda na podejście z widocznością z kręgu oznacza także zgodę na dostosowanie profilu pionowego do sytuacji.
- Rzeczywiście OCA dla CTL jest sensownym limitem dolnym przed prostą.
- Bez e-AIP nie sprawdzimy czy zakaz nocnych z widocznością jeszcze obowiązuje. To jest w pierwszym kwicie pisanym o lotnisku i tego nie ma na pl-vacc.org. Ale pewno obowiązuje, bo przyczyna pozostała. VSkontro-purysta powinien spytać jaką masz godzinę w FS i wydać zgodę jeśli miałeś dzień. Ale jak mniemam zgodę dostałeś od zbliżania, miał dużo innej roboty i założył, że jak prosisz o visual, to pewno ten dzień masz.
Zrobiłbym dokładnie tak samo.
Piotr
- Zgoda na podejście z widocznością z kręgu oznacza także zgodę na dostosowanie profilu pionowego do sytuacji.
- Rzeczywiście OCA dla CTL jest sensownym limitem dolnym przed prostą.
- Bez e-AIP nie sprawdzimy czy zakaz nocnych z widocznością jeszcze obowiązuje. To jest w pierwszym kwicie pisanym o lotnisku i tego nie ma na pl-vacc.org. Ale pewno obowiązuje, bo przyczyna pozostała. VSkontro-purysta powinien spytać jaką masz godzinę w FS i wydać zgodę jeśli miałeś dzień. Ale jak mniemam zgodę dostałeś od zbliżania, miał dużo innej roboty i założył, że jak prosisz o visual, to pewno ten dzień masz.
Zrobiłbym dokładnie tak samo.
Piotr
Nie ma czegoś takiego, że kontroler
Na VATSIM powinieneś mieć zawsze aktualny czas. Dlaczego? A jak nie będzie radaru? Godzina w realu bedzie 5.30Z ty bedziesz miał ustawioną 12 w południe i akurat będziesz mijał punkt w którym musisz się zgłosić i podać swoją pozycje i następny punkt razem z godziną o której dolecisz do tego punktu to co zrobisz?powinien spytać jaką masz godzinę w FS
This, the mojave desert is the final resting place of thousands of unemployed aircraft. For the old ones, the best future they can look forward to is reincarnation as a coke can. - Bruce Dickinson
Wystarczy sobie zrobić synchronizację minut. FSRealTime ma możliwość ustawienia sobie offsetu.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Bez polskiego e-AIP (w tej wersji, która była w sieci) sprawdzimy dokładnie tak samo jak sprawdzaliśmy kiedy ta wersja była w sieci na EAD.Bez e-AIP nie sprawdzimy czy zakaz nocnych z widocznością jeszcze obowiązuje
Od zachodu do wschodu słońca - zakaz podejść z widocznością na RWY 07
W godzinach 2100 - 0500 (2000 - 0400) UTC TWR nie wydaje zezwoleń na wykonywanie podejść z widocznością na RWY 25.
Wojtek - dzięki - pewno jeszcze długo tak pozostanie.
Budyniek - dostając zgodę na podejście z widocznością nadal kontynuowałeś IFR ze wszystkimi szykanami podanymi na mapkach. Prawny zakaz nocnych wizuali zależy od lotniska. Może być rozciągnięty przez SOPy.
Piotr
Tomek1158 - nie wiesz, o czym piszesz.
Budyniek - dostając zgodę na podejście z widocznością nadal kontynuowałeś IFR ze wszystkimi szykanami podanymi na mapkach. Prawny zakaz nocnych wizuali zależy od lotniska. Może być rozciągnięty przez SOPy.
Piotr
Tomek1158 - nie wiesz, o czym piszesz.
Np. tu - http://www.bl.mw.mil.pl/news.php?id=185 - porównaj MDA(H) z OCA(H). MSA jest zazwyczaj wyższe, bo obejmuje przeszkody z dużo większego obszaru niż obszar CTLa.
Piotr
Piotr
CTL ma limity odległościowe od progu(-ów) pasa(-ów) - http://forum.pl-vacc.org/viewtopic.php?p=306398#p306398.budyniek pisze:Czy minima [MDH(A)] do podejścia Circling (CTL) obowiązują na odległość, z jakiej widać jeszcze pas czy jest jakaś określona odległość (np. DME od ILS, VOR) - tak żeby się nie rozbić o jakąś górkę po zmroku.
OCA/MDA - viewtopic.php?p=104154#104154.
A samo CTL posiada osobne minima OCA(H) (i VIS) na mapach podejścia.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Jak napisał Rzemyk, podejście z widocznością traktować jak fazę CTL ze wszystkimi konsekwencjami. Zrobiłeś dokładnie to samo, co ja bym zrobił (z dokładnością do terminów - korzystam z lokalnych map i stosuję OCA).
Zupełnie odrębną sprawą jest zgoda na takie podejście bez ustalenia Twojej godziny. Dawniej - gdy nie było instrumentalnego na Balice od zachodu - kontro pilnowali przy wschodnim wietrze odpytania o stan FSa. Teraz to trochę zanikło.
Piotr
Zupełnie odrębną sprawą jest zgoda na takie podejście bez ustalenia Twojej godziny. Dawniej - gdy nie było instrumentalnego na Balice od zachodu - kontro pilnowali przy wschodnim wietrze odpytania o stan FSa. Teraz to trochę zanikło.
Piotr