Podstawowe pytania o latanie na VATSIM
Moderator: RzEmYk
Podstawowe pytania o latanie na VATSIM
Mam problem, bo chcę polatać na VATSIM, nabić trochę godzin, może póżniej zalogować się w jakiejś wirtualnej linii lotniczej... Jednakże zupełnie nie wiem od czego zacząć (i to od podstaw)... Chciałbym, żeby ktoś kto lata w tej sieci (pewnie znaczna część forum) wytłumaczył mi dokładnie kilka rzeczy:
1. Jakie programy muszę ściągnąć żeby móc latać w sieci?
2. Jak od podstaw zrobić Flight Plan - oczywiście na VATSIM?
3. Czy trzeba być podłączonym do FSowego multiplayera?
4. Jak "przelać" Flight Plan z VATSIM do FSa, i co zrobić żeby latając w FSie "nabijały" mi się godziny w VATSIM?
Aha, napomnę jeszcze, że zdążyłem już się tam zarejestrować więc jeden problem z głowy
Wiem, że te pytania to pewnie podstawa latania w sieci, ale w końcu od czegoś trzeba zacząć...
Z góry dziękuję,
Rafał
1. Jakie programy muszę ściągnąć żeby móc latać w sieci?
2. Jak od podstaw zrobić Flight Plan - oczywiście na VATSIM?
3. Czy trzeba być podłączonym do FSowego multiplayera?
4. Jak "przelać" Flight Plan z VATSIM do FSa, i co zrobić żeby latając w FSie "nabijały" mi się godziny w VATSIM?
Aha, napomnę jeszcze, że zdążyłem już się tam zarejestrować więc jeden problem z głowy
Wiem, że te pytania to pewnie podstawa latania w sieci, ale w końcu od czegoś trzeba zacząć...
Z góry dziękuję,
Rafał
- thomas858
- Light Planes Captain
- Posty: 50
- Rejestracja: ndz 29 maja, 2011 20:43
- Skąd jesteś: Żabno/EPKK
http://www.pl-vacc.org/pol3/pilots.php? ... t&show=all
http://aviation.home.pl/old/
viewforum.php?f=13 .
http://aviation.home.pl/old/
viewforum.php?f=13 .
Płyta: K73SV-TY058V
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
Hmm... wszystko zależy czy traktujesz latanie online jako przybliżenie się do rzeczywistości czy jako exp w jakiejś tandetnej grze sieciowej. Wylatane godziny są tutaj marnym wyznacznikiem jakichkolwiek umiejętności.
Jeśli faktycznie interesuje Cię latanie w sensie pilotowania wirtualnego samolotu mam propozycję - zdobądź przyzwoicie wydany mały samolot klasy powiedzmy Cessny 172. Siądź z dobrym piwem przed komputerem, poczytaj od dechy do dechy na przykład ten blog http://www.aviate.pl/. Potem zaopatrz się w wiedzę teoretyczną związaną z lataniem na VATSIM i spróbuj swoich sił. Daje to o wiele większą frajdę niż włączenie po starcie autopilota w wielkim odrzutowcu, "młócenie" nalotu [czyli godzin] i spędzanie a raczej marnowanie czasu przed komputerem, który "leci" za Ciebie. Takie jest moje zdanie, więc to skromnie pozwolę sobie podpowiedzieć.
P.S. Wspominasz o podstawach - myślę, że idąc tym tropem zdobędziesz potrzebną wiedzę i z latania online będzie przyjemność - czego szczerze życzę.
Jeśli faktycznie interesuje Cię latanie w sensie pilotowania wirtualnego samolotu mam propozycję - zdobądź przyzwoicie wydany mały samolot klasy powiedzmy Cessny 172. Siądź z dobrym piwem przed komputerem, poczytaj od dechy do dechy na przykład ten blog http://www.aviate.pl/. Potem zaopatrz się w wiedzę teoretyczną związaną z lataniem na VATSIM i spróbuj swoich sił. Daje to o wiele większą frajdę niż włączenie po starcie autopilota w wielkim odrzutowcu, "młócenie" nalotu [czyli godzin] i spędzanie a raczej marnowanie czasu przed komputerem, który "leci" za Ciebie. Takie jest moje zdanie, więc to skromnie pozwolę sobie podpowiedzieć.
P.S. Wspominasz o podstawach - myślę, że idąc tym tropem zdobędziesz potrzebną wiedzę i z latania online będzie przyjemność - czego szczerze życzę.
Re: Podstawowe pytania o latanie na VATSIM
ad.1. i 3. - W realnym lotnictwie, a na VS w szczególności cechą konieczną u pilota jest umiejętność zdobywania informacji. Odpowiedź na te pytania jest w setkach miejsc na sieci w dowolnym języku. Na tym forum temat przekopano wszerz i wzdłuż. Przeczytaj i zastosuj.Rafał pisze:1. Jakie programy muszę ściągnąć żeby móc latać w sieci?
2. Jak od podstaw zrobić Flight Plan - oczywiście na VATSIM?
3. Czy trzeba być podłączonym do FSowego multiplayera?
4. Jak "przelać" Flight Plan z VATSIM do FSa, i co zrobić żeby latając w FSie "nabijały" mi się godziny w VATSIM?
ad. 2. - Zasady tworzenia poprawnych planów są opisane w materiałach podlinkowanych wyżej. To jest dziecinnie proste ino trzeba wziąć do łapki aktualne mapy. Przeczytaj i zastosuj.
ad. 4. - Co znaczy "przelać" FP z VS do FSa? Na VS tak jak w realu nie da się wykonać lotu przez naciśnięcie jakiegoś guziczka jak jest możliwe w FSie. VS nie jest miejscem dla "gry w FSa". FS na VS jest narzędziem do zabawy wykorzystywanym częściowo (np. jego mapa, GPS, parę akcji wywoływanych klawiszkami właściwie są do wyrzucenia). Przy pomocy vroute możesz ustawić FP w GPSie ale akcja najczęściej traci sens przy pierwszej instrukcji kontroli różnej od "continue as filed".
A jeśli chodzi o "nabijanie nalotu", to po jakiś 20 porządnych lotach na VS będziesz w stanie zaglądając do statystyk bezbłędnie ocenić kto latał, a kto "nabijał".
Piotr
Pozwolę sobie zauważyć, że tym stwierdzeniem masz 95 % Vatsimowej społeczności, za ludzi którzy marnują czas przed komputerem i "młócą" nalot. Takie jest moje skromne zdanie o Twojej powyższej wypowiedzi.Daje to o wiele większą frajdę niż włączenie po starcie autopilota w wielkim odrzutowcu, "młócenie" nalotu [czyli godzin] i spędzanie a raczej marnowanie czasu przed komputerem, który "leci" za Ciebie. Takie jest moje zdanie, więc to skromnie pozwolę sobie podpowiedzieć.
Re: Podstawowe pytania o latanie na VATSIM
Podam moim zdaniem minimum [oczywiście istnieją inne alternatywy]:
1. Squawkbox [połączenie z siecią vatsim] + FSMetar [pobieranie aktualnych warunków pogodowych]
2. Skorzystaj z gotowców - program vroute okaże się pomocny.
3. Program Squawkbox sam połączy multiplayera FS'a z vatsimem.
4. Program vroute, z którego pobierzesz plan lotu ma funkcję "export" i pozwala pobrać pliki z planem lotu zarówno do FS jak i do Squawkbox. Pliki te po prostu otwierasz we wspomnianych programach.
P.S. Zupełnie inną historią są aktualne bazy punktów nawigacyjnych, procedur itp. jednak nie wiem na jaki samolot/dodatek się zdecydujesz, więc to osobna sprawa.
1. Squawkbox [połączenie z siecią vatsim] + FSMetar [pobieranie aktualnych warunków pogodowych]
2. Skorzystaj z gotowców - program vroute okaże się pomocny.
3. Program Squawkbox sam połączy multiplayera FS'a z vatsimem.
4. Program vroute, z którego pobierzesz plan lotu ma funkcję "export" i pozwala pobrać pliki z planem lotu zarówno do FS jak i do Squawkbox. Pliki te po prostu otwierasz we wspomnianych programach.
P.S. Zupełnie inną historią są aktualne bazy punktów nawigacyjnych, procedur itp. jednak nie wiem na jaki samolot/dodatek się zdecydujesz, więc to osobna sprawa.
Ostatnio zmieniony czw 29 mar, 2012 18:41 przez Scepon, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie zrozumiałeś Scepona - nie chodzi o tych co włączają a/p i FMC po ustabilizowaniu wznoszenia ale tych, co po tym włączeniu liczą, że jak w FSie resztę da się osiągnąć paroma kliknięciami. Takich moim zdaniem jest gdzieś 1/3. "Marnowanie czasu" w ich przypadku polega na nie wykorzystywaniu szansy jaką daje Vatsim do zabawy choć trochę zbliżonej do reala. W zamian próbują się trzymać konwencji gry manualnej a la FS.Szybowiec pisze:Pozwolę sobie zauważyć, że tym stwierdzeniem masz 95 % Vatsimowej społeczności, za ludzi którzy marnują czas przed komputerem i "młócą" nalot. Takie jest moje skromne zdanie o Twojej powyższej wypowiedzi.Daje to o wiele większą frajdę niż włączenie po starcie autopilota w wielkim odrzutowcu, "młócenie" nalotu [czyli godzin] i spędzanie a raczej marnowanie czasu przed komputerem, który "leci" za Ciebie. Takie jest moje zdanie, więc to skromnie pozwolę sobie podpowiedzieć.
Scepon chciał namówić Rafała, by nie zaczynał od tej 1/3.
Piotr
Witam
Żeby wszystko było jasne:
Bardzo długo latam już off-line. Chce spróbować w trybie on–line. Wczoraj się zarejestrowałem i po raz pierwszy połączyłem z siecią. Chociaż dużo razy czytałem większość postów i informacji dotyczących wejścia na VATSIm to dalej jestem z tego zielony. Dlatego też proszę o pomoc.
Wczoraj stałem na EPKT gdzieś z dala na uboczu przyglądając się całej sieci. Oczywiście SQbox na STBY.
W Callsign wpisałem Newie. Jeśli chciałbym wykonać pierwszy lot, to gdzie albo w którym miejscu mam wpisać mój identyfikator.
Czy ja sam go wybieram? Gdzie i kiedy go wpisać?
Jak postąpić w przypadku transpordera? Kto nadaje numer i kiedy?
Dziś znowu wieczorem postoje na EPKT i poobserwuje. Może się przełamie jeśli nie będzie dużego ruchu to tylko poproszę o Check Radio.
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy stojąc na płycie (ale tylko do obserwacji środowiska VATSIM) mogę przełączyć transponder na MODE C i poprosić kontro o mój status (czy mnie widzi)?
Ogólnie chciałbym sprawdzić sprzęt.
I jak jest z kręgiem nadlotniskowym? Polecacie na pierwszy raz krąg czy np. trasę z EPKK do EPKT?
Wiem że są to tylko zapewne głupie pytania dla WAS doświadczonych ale wole się pytać niż denerwować kontro albo popełnić banalne błędy.
Pozdrawiam
Jakub
Żeby wszystko było jasne:
Bardzo długo latam już off-line. Chce spróbować w trybie on–line. Wczoraj się zarejestrowałem i po raz pierwszy połączyłem z siecią. Chociaż dużo razy czytałem większość postów i informacji dotyczących wejścia na VATSIm to dalej jestem z tego zielony. Dlatego też proszę o pomoc.
Wczoraj stałem na EPKT gdzieś z dala na uboczu przyglądając się całej sieci. Oczywiście SQbox na STBY.
W Callsign wpisałem Newie. Jeśli chciałbym wykonać pierwszy lot, to gdzie albo w którym miejscu mam wpisać mój identyfikator.
Czy ja sam go wybieram? Gdzie i kiedy go wpisać?
Jak postąpić w przypadku transpordera? Kto nadaje numer i kiedy?
Dziś znowu wieczorem postoje na EPKT i poobserwuje. Może się przełamie jeśli nie będzie dużego ruchu to tylko poproszę o Check Radio.
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy stojąc na płycie (ale tylko do obserwacji środowiska VATSIM) mogę przełączyć transponder na MODE C i poprosić kontro o mój status (czy mnie widzi)?
Ogólnie chciałbym sprawdzić sprzęt.
I jak jest z kręgiem nadlotniskowym? Polecacie na pierwszy raz krąg czy np. trasę z EPKK do EPKT?
Wiem że są to tylko zapewne głupie pytania dla WAS doświadczonych ale wole się pytać niż denerwować kontro albo popełnić banalne błędy.
Pozdrawiam
Jakub
Ostatnio zmieniony pt 13 kwie, 2012 18:01 przez peccet, łącznie zmieniany 1 raz.
- Callsign, to callsign. Tam gdzie wpisałeś NEWBIE, tam wpisujesz znak pod jakim chcesz być wywoływany i widziany. Byle coś lotniczego.
- Kod transpondera dostajesz od kontroli, a gdy jej nie ma klient sam Ci ustawi 2000 albo 2200 albo sam to robisz (mało ważne).
- Oczywiście możesz i powinieneś poprosić kontro o sprawdzenie czy umiesz przełączyć się na C. Absolutnie słuszny pomysł. Prawie żaden newbie takiej próby przed pierwszym lotem nie robi, a większość ma potem problem z włączeniem C.
- Kręgi, potem Pyrzowice-Balice.
Piotr
- Kod transpondera dostajesz od kontroli, a gdy jej nie ma klient sam Ci ustawi 2000 albo 2200 albo sam to robisz (mało ważne).
- Oczywiście możesz i powinieneś poprosić kontro o sprawdzenie czy umiesz przełączyć się na C. Absolutnie słuszny pomysł. Prawie żaden newbie takiej próby przed pierwszym lotem nie robi, a większość ma potem problem z włączeniem C.
- Kręgi, potem Pyrzowice-Balice.
Piotr
No dobrze, załóżmy że właśnie jestem gotowy do wykonania pierwszego lotu: kręgów nadlotniskowych. Odpalam FS, SXbox, mapy i diagram przygotowane, muszę uzupełnić plan lotu.
Tu mogę mieć problemy. Cały czas mówimy o kręgach nad lotniskowych.
Jak powinienem wypełnić plan lotu i w jaki sposób dać znać kontro o moich zamiarach?
Plan lotu ma między innymi:
- wysokość lotu,
- skąd – dokąd,
- callsign (wpisuję Newbie),
- rubryki do wypełnienia czas.
Z tym czasem też nie za bardzo rozumie. Po za tym jest tam rubryka z której wybiera się „rodzaj ?”: transpordera. Jaki typ mam wybrać?
Czy dla kręgów nad lotniskowych różni się od normalnego lotu?
Ogólnie porozumienie z konto powinienem dać sobie rade. Jest bardzo dużo informacji i przykładów w internecie.
Cały czas dążę do prawidłowego skonfigurowania systemu VATSIM.
Dodam że obecnie posługuje się laptopem z platformą Xp i FS2004 (tylko dla zapoznania się z siecią VATSIM i jej regułami).
Docelowo mój pierwszy lot zostanie wykonany na komputerze stacjonarnym (większa moc obliczeniowa), na którym muszę wszystko jeszcze zainstalować i skonfigurować.
Podczas postoju na płycie w jaki sposób przełączać transporter z STBY na mode C?
Z tego co się zorientowałem to można przełączyć go na poziomie samolotu lub z poziomu squabox. Czy dobrze myślę?
Tu mogę mieć problemy. Cały czas mówimy o kręgach nad lotniskowych.
Jak powinienem wypełnić plan lotu i w jaki sposób dać znać kontro o moich zamiarach?
Plan lotu ma między innymi:
- wysokość lotu,
- skąd – dokąd,
- callsign (wpisuję Newbie),
- rubryki do wypełnienia czas.
Z tym czasem też nie za bardzo rozumie. Po za tym jest tam rubryka z której wybiera się „rodzaj ?”: transpordera. Jaki typ mam wybrać?
Czy dla kręgów nad lotniskowych różni się od normalnego lotu?
Ogólnie porozumienie z konto powinienem dać sobie rade. Jest bardzo dużo informacji i przykładów w internecie.
Cały czas dążę do prawidłowego skonfigurowania systemu VATSIM.
Dodam że obecnie posługuje się laptopem z platformą Xp i FS2004 (tylko dla zapoznania się z siecią VATSIM i jej regułami).
Docelowo mój pierwszy lot zostanie wykonany na komputerze stacjonarnym (większa moc obliczeniowa), na którym muszę wszystko jeszcze zainstalować i skonfigurować.
Podczas postoju na płycie w jaki sposób przełączać transporter z STBY na mode C?
Z tego co się zorientowałem to można przełączyć go na poziomie samolotu lub z poziomu squabox. Czy dobrze myślę?
Ostatnio zmieniony pt 13 kwie, 2012 18:04 przez peccet, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozwolę sobie zauważyć, że kręgi nadlotniskowe są lotami z widzialnością i powinniśmy ustawić transponder na 7000 [jeśli nie ma kontroli]. Jeśli się mylę proszę poprawić [a może to tylko literówka Kolegi PK].PK pisze: ...a gdy jej nie ma klient sam Ci ustawi 2000 albo 2200 albo sam to robisz (mało ważne).
Szykuje się do pierwszego lotu on-line. Mam zamiar wykonać kręgi nad lotniskowe nad EPKT.
Co do kręgów, to mam pytanie: czy kontro poda wysokość przelotową dla lotu nad lotniskowego czy wykonujemy go standardowo nie przekraczając 1000 ft.
Z opisu ogólnego wynika że po stracie wznosimy się do wysokości 500 ft, zakręt w prawo i wznoszenie do wysokości 800-1000 ft. Zakręt, lot z wiatrem, zakręt zniżanie zakręt i lądowanie. Wszystko oczywiście z porozumieniu z kontrolerem.
Powyżej oczywiście podałem bardzo ogólny opis działań.
Możecie koledzy udzielić, kilku porad, wskazówek i dobrych rad tak aby tych błędów było jak najmniej?
Co do kręgów, to mam pytanie: czy kontro poda wysokość przelotową dla lotu nad lotniskowego czy wykonujemy go standardowo nie przekraczając 1000 ft.
Z opisu ogólnego wynika że po stracie wznosimy się do wysokości 500 ft, zakręt w prawo i wznoszenie do wysokości 800-1000 ft. Zakręt, lot z wiatrem, zakręt zniżanie zakręt i lądowanie. Wszystko oczywiście z porozumieniu z kontrolerem.
Powyżej oczywiście podałem bardzo ogólny opis działań.
Możecie koledzy udzielić, kilku porad, wskazówek i dobrych rad tak aby tych błędów było jak najmniej?
Ostatnio zmieniony pn 16 kwie, 2012 18:57 przez peccet, łącznie zmieniany 1 raz.
Wysokość, nie poziom. Tak, to robi różnicę.
Ponadto opisujesz wysokość ponad terenem (AGL), a nie nad uśrednionym poziomem morza (AMSL). Tak, to też ma znaczenie.
Wysokość dostaniesz od kontrolera, najczęściej będzie to 1500 - 1800 ft AMSL. Na powno poniżej pionowej granicy CTRu.
http://www.aviation.home.pl/old/vfr/krag.html
http://www.aviation.home.pl/old/
Ponadto opisujesz wysokość ponad terenem (AGL), a nie nad uśrednionym poziomem morza (AMSL). Tak, to też ma znaczenie.
Wysokość dostaniesz od kontrolera, najczęściej będzie to 1500 - 1800 ft AMSL. Na powno poniżej pionowej granicy CTRu.
http://www.aviation.home.pl/old/vfr/krag.html
http://www.aviation.home.pl/old/
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
IMH:
Granica pionowa ogranicza w pionie. Granica pozioma w poziomie.
Przekraczając autem granicę kraju przekraczasz granicę poziomą.
PS Zapowiada się wyśmienita dyskusja. ;p
Granica pionowa ogranicza w pionie. Granica pozioma w poziomie.
Przekraczając autem granicę kraju przekraczasz granicę poziomą.
PS Zapowiada się wyśmienita dyskusja. ;p
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Używając zwrotu 'poniżej' wiadomo, że chodzi o owe ograniczenie wysokościowe, a więc bezspornie i co najważniejsze - jednoznacznie - można napisać:
Kod: Zaznacz cały
poniżej granicy CTRu.
-
- Jet 1st Officer
- Posty: 283
- Rejestracja: pt 25 cze, 2010 11:32
- Skąd jesteś: Maastricht
Tak czy owak,
wykonałem pierwszy raz pod nadzorem kontro lot nadlotniskowy.
Problem pojawił się podczas lądowania. Kontro zapytał się o pełne lądowanie.
A jak powinienem dać znać kontro o dalszym locie ?
Ogólnie kontro stwierdził że kręgi były ok ale moja frazeologia została daleko z tyłu, szczególnie podczas ostatniego zgłoszenia po prostej do pasa oraz o zgodzie do lądowania
wykonałem pierwszy raz pod nadzorem kontro lot nadlotniskowy.
Problem pojawił się podczas lądowania. Kontro zapytał się o pełne lądowanie.
A jak powinienem dać znać kontro o dalszym locie ?
Ogólnie kontro stwierdził że kręgi były ok ale moja frazeologia została daleko z tyłu, szczególnie podczas ostatniego zgłoszenia po prostej do pasa oraz o zgodzie do lądowania
To kwestia oblatania i osłuchania. Wszystko z czasem i z doświadczeniem będzie wychodziło coraz lepiej. Nikt nie jest alfą i omegą, żeby od pierwszego lotu wypaść na piątkę. Ważne, że pierwszy lot pod kontrolą masz za sobą.peccet pisze:Ogólnie kontro stwierdził że kręgi były ok ale moja frazeologia została daleko z tyłu, szczególnie podczas ostatniego zgłoszenia po prostej do pasa oraz o zgodzie do lądowania
Witam.
Chciałbym kiedyś wykonać pierwszy lot na vatsim. Z wielu porad jakie czytałem, dowiedziałem się że warto na początek wybrać do latania jakiś mały lekki samolot np cessna. Ale mam takie pytanie. Jak zrealizować lot cessną według ułożonego planu lotu od punktu do punktu, jeśli owa cessna nie posiada FMC i aktualnych punktów nawigacyjnych, a te będące w FSX są nieaktualne? Mam w posiadaniu Boeinga z FMC i aktualną bazą AIRAC więc tu programuje plan lotu i wszystko ok ale na początku nie chciałbym latać tego typu maszyną żebym nie musiał krzyczeć przez radio "Przepraszam wszystkich ale zmuszony jestem lądować w szczerym polu bo wszystko się dzieje za szybko i nie nadążam". Wiem że jest też vasFMC ale czy on działa z takimi maszynami jak Cessna czy B Baron???. Będę wdzięczny za odpowiedź i z góry przepraszam jeśli wyjście jest proste a ja błądze gdzieś w przestworzach.
Pozdrawiam
Piotr
Chciałbym kiedyś wykonać pierwszy lot na vatsim. Z wielu porad jakie czytałem, dowiedziałem się że warto na początek wybrać do latania jakiś mały lekki samolot np cessna. Ale mam takie pytanie. Jak zrealizować lot cessną według ułożonego planu lotu od punktu do punktu, jeśli owa cessna nie posiada FMC i aktualnych punktów nawigacyjnych, a te będące w FSX są nieaktualne? Mam w posiadaniu Boeinga z FMC i aktualną bazą AIRAC więc tu programuje plan lotu i wszystko ok ale na początku nie chciałbym latać tego typu maszyną żebym nie musiał krzyczeć przez radio "Przepraszam wszystkich ale zmuszony jestem lądować w szczerym polu bo wszystko się dzieje za szybko i nie nadążam". Wiem że jest też vasFMC ale czy on działa z takimi maszynami jak Cessna czy B Baron???. Będę wdzięczny za odpowiedź i z góry przepraszam jeśli wyjście jest proste a ja błądze gdzieś w przestworzach.
Pozdrawiam
Piotr
Wyjście jest bardzo proste. Zacznij od opanowania symulatora, a za Vatsim bierz się dopiero kiedy będziesz bardzo dobrze znał symulator i co najmniej przyzwoicie - procedury i zasady.Będę wdzięczny za odpowiedź i z góry przepraszam jeśli wyjście jest proste a ja błądze gdzieś w przestworzach
http://www.pl-vacc.org/pol3/pilots.php?d=checklist
FMC nie zastępuje pilota - to tylko narzędzie nawigacyjne.
A co kolega ma na myśli mówiąc "opanować" symulator i go znać? Bo to można rozumieć na wiele sposobów więc odpowiedź chyba nietrafiona. Nie pisałem że chce latać online za chwile lecz gdy będę na to gotowy i spełnie pewne warunki, dlatego za checkliste dla nowych pilotów dziękuję bo się z nią zapoznałem. A co to jest FMC i do czego służy zdążyłem się dowiedzieć i troche z nim zapoznać. Moje pytanie było inne, ale dzięki że w ogóle chciało Ci się odpowiedzieć.
Przecież sam napisałeś:
Piotr
Masz problem z nawigacją - dokładnie z "nadążaniem" - inną niż przez FMC. Dopóki nie opanujesz praktycznie nawigacji IFR przyrządami klasycznymi, dopóty zabawa na Vatsimie skończy się mało przyjemnie.pitt79 pisze:Mam w posiadaniu Boeinga z FMC i aktualną bazą AIRAC więc tu programuje plan lotu i wszystko ok ale na początku nie chciałbym latać tego typu maszyną żebym nie musiał krzyczeć przez radio "Przepraszam wszystkich ale zmuszony jestem lądować w szczerym polu bo wszystko się dzieje za szybko i nie nadążam".
Piotr
- thomas858
- Light Planes Captain
- Posty: 50
- Rejestracja: ndz 29 maja, 2011 20:43
- Skąd jesteś: Żabno/EPKK
Wykonaj sobie lot, powiedzmy EPKK - EPWA, może być Cesną. Tutaj http://www.pl-vacc.org/pol3/airports.php masz mapy SID, STAR, a także górnych i dolnych dróg lotniczych nad naszym krajem. Naucz się wykonywać te procedury bez FMC i autopilota. FMC zostaw na potem.
Płyta: K73SV-TY058V
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
Aha, no to teraz widze że się troche nie zrozumieliśmy. Z tych materiałów do których linka dostałem powyżej i które znam bo czytałem i pewnie jeszcze nie raz poczytam, dowiedziałem się żeby nie wybierać szybkich maszyn na początek. Cytuje "W pierwszych lotach będziesz odczuwał dramatyczny brak czasu na sprawne i skuteczne wykonywanie czynności w czasie lotu. Daj go sobie więcej wybierając powolny samolot. Najlepiej coś z kategorii A, czyli mała Cessna lub podobny."
Mnie nie chodzi o to żeby zaprogramować FMC i niech sobie sam leci. Wiem na czym polega nawigacja VOR NDB i jak używać radio, korzystać z ADF. Tylko ta uboga Cessna nie widzi tych punktów nawigacyjnych co FMC więc jak polecieć od punktu A do Z przez wszystkie po kolei, zaplanowane w planie lotu? Do jakiegoś czasu latając offline korzystałem tylko z tych dostępnych w mapie FSX czyli bardzo ubogie. Później zaopatrzyłem się w samolot z FMC i najnowszy AIRAC i wtedy zobaczyłem jak bardzo to się różni. Może teraz będzie bardziej zrozumiałe to o co mi chodzi lub może ja poprostu czegoś nie rozumiem więc jak tak jest to piszcie żebym nie kręcił się w kółko. Dzięki
Mnie nie chodzi o to żeby zaprogramować FMC i niech sobie sam leci. Wiem na czym polega nawigacja VOR NDB i jak używać radio, korzystać z ADF. Tylko ta uboga Cessna nie widzi tych punktów nawigacyjnych co FMC więc jak polecieć od punktu A do Z przez wszystkie po kolei, zaplanowane w planie lotu? Do jakiegoś czasu latając offline korzystałem tylko z tych dostępnych w mapie FSX czyli bardzo ubogie. Później zaopatrzyłem się w samolot z FMC i najnowszy AIRAC i wtedy zobaczyłem jak bardzo to się różni. Może teraz będzie bardziej zrozumiałe to o co mi chodzi lub może ja poprostu czegoś nie rozumiem więc jak tak jest to piszcie żebym nie kręcił się w kółko. Dzięki
Przykro mi ale nie rozumiesz. Zamiast A i Z podaj jakąś trasę po drogach lotniczych w Polsce albo wskaż punkt, którego "Cessna nie widzi".pitt79 pisze:(...) Wiem na czym polega nawigacja VOR NDB i jak używać radio, korzystać z ADF. Tylko ta uboga Cessna nie widzi tych punktów nawigacyjnych co FMC więc jak polecieć od punktu A do Z przez wszystkie po kolei, zaplanowane w planie lotu?
(...)
Może teraz będzie bardziej zrozumiałe to o co mi chodzi lub może ja poprostu czegoś nie rozumiem więc jak tak jest to piszcie żebym nie kręcił się w kółko. Dzięki
Piotr
- thomas858
- Light Planes Captain
- Posty: 50
- Rejestracja: ndz 29 maja, 2011 20:43
- Skąd jesteś: Żabno/EPKK
Prawda, mój błąd. To niech sobie leci gdzieś indziej, chodzi mi o to żeby wiedział co znaczą te kreski, kropki i strzałki na ND jak już tak bardzo chce używać FMC.TMA Warszawa jest jedynym miejsce w Polsce gdzie procedury odlotowe i dolotowe są RNAV czyli nie-instrumentalne.
Płyta: K73SV-TY058V
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
Chipset: Intel HM65
Pamięć: 4096 MB DDR3 1333 MHz
Dysk: 750 GB SATA 5400 obr./min
Karta: NVIDIA GeForce GT 540M 1024 MB
S.O: Windows 7 HP 64.
No właśnie to jest to na co zwracałem uwagę. "Uboga Cessna" nie widzi w jednym zdaniu, "Wiem na czym polega nawigacja VOR NDB" w drugim. Z pierwszego wynika, że nie wiesz na czym polega nawigacja wg VOR i NDB. Bo gdybyś wiedział to widział byś punkty nawigacyjne i nie oczekiwał, że uboga lub bogata Cessna je za Ciebie zobaczy. Spróbuj do "problemu" podejść po kolei - czyli najpierw nauka latania (zwykłe loty VFR), potem radionawigacja według mapy (żeby zrozumieć na czym polega nawigowanie), a dopiero potem online. Nieważne czy online polecisz VFR czy IFR z FMC, czy IFR nawigując za pomocą radionawigacji. Ważne, żebyś rozumiał co się dzieje.Tylko ta uboga Cessna nie widzi tych punktów nawigacyjnych co FMC więc jak polecieć od punktu A do Z przez wszystkie po kolei, zaplanowane w planie lotu?
OK to żeby nie mącić zbyt bardzo w prostowaniu tego o co mi chodziło to zapytam inaczej. Przykładowo do przygotowania planu lotu wspomagam się jakimś programem typu RouteFinder etc. Sprawdzam sobie czy punkty wylotowe i wlotowe są w miare sensowne bo tu też można czasem cuda zobaczyć. Co jeśli mój plan lotu prowadzi przez punkt nawigacyjny którego poprostu nie ma na mapie w FSie. Jak mam dolecieć do fix-a którego na mapie FS nie ma? W najnowszej bazie AIRAC pewnie jest ale nie w mapie FS
1. Wyłącz mapę FSa i GPS - na zawsze.pitt79 pisze:OK to żeby nie mącić zbyt bardzo w prostowaniu tego o co mi chodziło to zapytam inaczej. Przykładowo do przygotowania planu lotu wspomagam się jakimś programem typu RouteFinder etc. Sprawdzam sobie czy punkty wylotowe i wlotowe są w miare sensowne bo tu też można czasem cuda zobaczyć. Co jeśli mój plan lotu prowadzi przez punkt nawigacyjny którego poprostu nie ma na mapie w FSie. Jak mam dolecieć do fix-a którego na mapie FS nie ma? W najnowszej bazie AIRAC pewnie jest ale nie w mapie FS
2. Zapomnij o FMC - na razie.
3. Weź trasę z Balic na Rębiechowo. Weź real mapy i zaplanuj nawigacyjnie lot z użyciem tylko instrumentów widocznych w kokpicie. Potrafisz - OK. Nie potrafisz - szkoła Roda, rozdziały o nawigacji VOR aż uda Ci się zaplanować.
4, Jak już zaplanujesz, opiszesz nam jak dolecieć do punktu BAGAP.
5. Dopiero na końcu przypomnij sobie o FMC, zainstaluj vasFMC w jakimkolwiek modelu ze standardowym a/p. Weź SIDa warszawskiego i zastanów się czym się różni w nim dolot do EVINA od dolotu do BAGAP w poprzednim przykładzie.
Piotr
Do tego co napisał PK dodam jeszcze:
Zapomnij o wspomaganiu się programami. Układaj trasę sam co najmniej do momentu kiedy będziesz robił to bez żadnych problemów na każdej trasie.
Krótko mówiąc - zacznij od opanowania podstaw - naucz się znajdować w przestrzeni przy pomocy podstawowych przyrządów nawigacyjnych, a potem dopiero baw się komputerami, które mają pomóc pilotowi (pomóc, nie zastąpić go).
Zapomnij o wspomaganiu się programami. Układaj trasę sam co najmniej do momentu kiedy będziesz robił to bez żadnych problemów na każdej trasie.
Odwołując się do tego co napisałeś wcześniej - naucz się nawigacji VOR/DME. W Polsce dla zdecydowanej większości punktów ona wystarcza.Co jeśli mój plan lotu prowadzi przez punkt nawigacyjny którego poprostu nie ma na mapie w FSie. Jak mam dolecieć do fix-a którego na mapie FS nie ma? W najnowszej bazie AIRAC pewnie jest ale nie w mapie FS
Krótko mówiąc - zacznij od opanowania podstaw - naucz się znajdować w przestrzeni przy pomocy podstawowych przyrządów nawigacyjnych, a potem dopiero baw się komputerami, które mają pomóc pilotowi (pomóc, nie zastąpić go).
To powiedzmy wsio do bólu. Nie ma nic złego w wykonywaniu wszystkiego za pomocą FMC. Ale jest ZMORĄ Vatsimu przeświadczenie, że inaczej się nie da. Ponad połowa newbies przychodzi z takim niedokształtem. Offline wystarczy planerem załadować GPS, przełączyć prztyczek i jedyne co Cię może czekać, to wektor albo przechwycenie ILSa. A na Vatsimie możesz dostać procedurkę, której nie masz w FMC/GPS ale jest opublikowana i co wtedy? Nie da się bez FMC? Trzeba wiedzieć kiedy się da i umieć wykonać i wiedzieć kiedy się nie da i jak z tego wybrnąć. Zabawa w symulację reala nie ma sensu jeśli brak czegoś w FMC jest równoważne emergency.wojtek_84 pisze:Krótko mówiąc - zacznij od opanowania podstaw - naucz się znajdować w przestrzeni przy pomocy podstawowych przyrządów nawigacyjnych, a potem dopiero baw się komputerami, które mają pomóc pilotowi (pomóc, nie zastąpić go).
Piotr