TL - przypomnienie
Moderator: RzEmYk
TL - przypomnienie
przypominam że od 1047hpa w FIR Warszawa TL050, prognozy zapowiadaja skok w okolice tej wartosci wiec prosze zwracac uwage
Dość powszechnie mówi się to, co mówią obowiązujące regulacje.
Pewna dyskusje, chyba na pl.rec.lotnictwo dotyczyła sytuacji, w której inne TL ustalane jest np. dla Gdańska a inne dla Warszawy - odsyłam zainteresowanych.
Jedyne o czym trzeba będzie pamiętać to fakt, że pokonanie różnicy pomiędzy wysokością 5000ft a poziomem FL60 zajmie nieco więcej czasu . Z punktu widzenia separacji nic złego się nie dzieje a o to w końcu chodzi.
Pozdrawiam,
Marek
Innej zmiany AIP nie dopuszcza (w odniesieniu do CTR/TMA co ma przełożenie na procedury stosowane "on-line"). Poza strefami kontrolowanymi TA 6500ft, TL FL075 (FL080 dla QNH<=978 hPa).AIP. ENR. 1-7-2
3.2. Dla wszystkich stref kontrolowanych lotnisk (CTR) i rejonów
kontrolowanych lotnisk (TMA) w FIR Warszawa ustala się bezwzględną
wysokość przejściową równą 1500 m, natomiast poziom przejściowy
równy FL 060. Zmiana poziomu przejściowego na FL 070 dla wszystkich
lotnisk następuje wtedy, gdy QNH wynosi 978 hPa lub mniej.
Pewna dyskusje, chyba na pl.rec.lotnictwo dotyczyła sytuacji, w której inne TL ustalane jest np. dla Gdańska a inne dla Warszawy - odsyłam zainteresowanych.
Jedyne o czym trzeba będzie pamiętać to fakt, że pokonanie różnicy pomiędzy wysokością 5000ft a poziomem FL60 zajmie nieco więcej czasu . Z punktu widzenia separacji nic złego się nie dzieje a o to w końcu chodzi.
Pozdrawiam,
Marek
Dziś jest odwrotnie. W Szczecinie QNH 977 - czyli błąd w nastawieniu wysokościomierza pow. TA to ponad 1000ft. Jeśli zapomnimy o przestawieniu na 1013 i pozostawimy QNH niezmienione, to polecimy na wysokości, którą inne samoloty będą identyfikowały jako cały jeden poziom wyżej. Dla przykładu - jeśli wysokościomierz z ciśnieniem ustawionym na 980 wskazuje 29000, to po przestawieniu ciśnienia na 1013 będzie wskazywał 30000. Zatem zapominalski pilot lecący na wschód będzie leciał dokładnie tam gdzie skrupulatni piloci lecący na zachód.
Pamiętajcie o ciśnieniu. Checklisty w łapki.
Piotr
PS. Odwrotna sytuacja też jest wesoła. Jeśli nie zmienisz 1013 na lokalne QNH (rzędu 980), to odczytując np. 2500ft lecisz naprawdę na 1500ft. A jeśli robisz podejście VOR/DME pasa 15 lub 29 i widoczność jest ograniczona, to zejdziesz do 1400ft, a naprawdę zaliczysz ziemię.
Pamiętajcie o ciśnieniu. Checklisty w łapki.
Piotr
PS. Odwrotna sytuacja też jest wesoła. Jeśli nie zmienisz 1013 na lokalne QNH (rzędu 980), to odczytując np. 2500ft lecisz naprawdę na 1500ft. A jeśli robisz podejście VOR/DME pasa 15 lub 29 i widoczność jest ograniczona, to zejdziesz do 1400ft, a naprawdę zaliczysz ziemię.
[lataco na forum polish-vatsim]przy spadku cisnienia podnosimy TL,przy wzroście obniżamy.
Wartościami progowymi są tu 979 hPa [FL70] i 1047 [FL50].
W drugim przypadku,po przestawieniu altimetra z STD dla FL60 na QNH
dla 1047 hPa jesteś 7000 ft MSL,zatem 6630 ft masz do gleby w pionie
na EPWA.Przy TA 5000 ft grubość warstwy rośnie do 2000 ft.I na co to
komu,skoro separacja to 1000 ft?A i problem ze zrzuceniem wysokości
na krótkim dystansie pozostaje otwarty...
Ponieważ jednak prawodawca narzucił wymóg,iż ..."grubość warstwy
przejściowj nie może być mniejsza niz zero",a nie okreslił jej maksymal-
nej grubości,dlatego obniżenie TL nie pociaga za soba konieczności zmiany
wysokości przejściowej,bowiem wymóg generalny o separacji w pionie
1000 ft jest spełniony z naddatkiem.
źle zrozumiałem czytając kiedyś - pardon