Garść porad dla początkujących.

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Garść porad dla początkujących.

Post autor: RzEmYk »

Witam,
mam dla początkujących garść porad, polecam poczytać :)

1. Plan lotu...
W Europie panuje zredukowany podział wysokości pomiędzy FL290 a FL410, nazywa się to RVSM.
W większości krajów Europy panuje podział W - E, oznacza to, że na zachód latamy na poziomach parzystych (4000ft, 6000ft, FL080, FL100), a na wschód - na nieparzystych (5000ft, FL090, FL110), nazywa się to Hemispheric Rule.

Jednak we Francji, Hiszpani, Portugali i we Włoszech podział jest dla odmiany N - S, czyli lecąc na północ należy lecieć na parzystym poziomie, a na południe - na nieparzystym.
Lecąc przez te kraje należy to uwzględniać w planie lotu i tak na przykład trasa EPWA - LMML (Warszawa Okęcie - Malta Luqa) z vroute wygląda tak:
DEDOL UN744 TUSIN UM984 PUBEG UM725 SOR UM742 GZO
Jednak nie ma w nim uwzględnionej zmiany poziomu przelotowego, po kliknięciu na Waypoint otrzymamy listę punktów, oraz FIRów do których wlatujemy.
Nas interesują ta część:
XOLTA N4242.2 E01544.9 UM725
MOLUX LIBB N4118.4 E01448.4 UM725
SOR LIRR N4035.0 E01420.1 UM742
Zmieniamy więc plan na:
DEDOL UN744 TUSIN UM984 PUBEG UM725 MOLUX/N0450F350 UM725 SOR UM742 GZO
Nad punktem MOLUX wlatujemy nad obszar Włoch, więc należy tak zaprogramować FMC, lub ręcznie się wznieść, aby tym punktem wznieść się na poziom nieparzysty.
Dlaczego wznieść? Podczas lotu zużywamy paliwo, samolot robi się coraz lżejszy, więc rośnie optymalny poziom przelotowy.
Oznaczenie MOLUX/N0450F0350 oznacza, że nad puntem MOLUX będziemy lecieć z prędkością 450kt TAS na FL350.

2. Logowanie na płycie...
Podczas zalogowania na płycie proponuję nacisnąć Ctrl+S (widok z góry), rozglądnąć się w VC, lub w widoku zewnętrznym i upewnić się, że nie stoicie na uprzednio zajętym stanowisku. W takim przypadku proponuję zmienić stanowisko na sąsiednie.
Cytuję PK - "Przed pierwszym logowaniem wyłącz w swoim FSie opcje: "crash detection" i "pause on task switch" i odinstaluj programiki powodujące powtarzanie podejścia (w tym nie używaj powtórki video z lądowania dopóki jesteś zalogowany)".

3. Uruchamianie i wypychanie to dwie różne rzeczy...
Na stronie www.aviation.home.pl jest opisana zgoda na wypychanie i uruchamianie.
Może się jednak okazać, że dostaniecie wcześniej zgodę na uruchamianie silników na stanowisku, co też należy uczynić. Dopiero później dostaniecie zgodę na wypychanie, a następnie kołowanie, więc wypychacie już z włączonymi silnikami i po wypchnięciu zgłaszacie gotowość do kołowania.

4. Prawidłowe wypychanie...
Wypychanie polega na wypchnięciu samolotu w tył do drogi kołowania i obrót maszyny w odpowiednią stronę.
Obrazek
Prawidłowe wypychanie można przeprowadzić za pomocą:
a) FSa i Shift+P (samo wycofanie); Shift+P+1, Shift+P+2 (wycofanie i obrót),
b) FSCopilot (dowolne ustawianie wycofania);
c) inny program lub gauges.
Niepoprawne jest wycofanie za drogę kołowania, czy wycofanie na wprost, a później kołowanie i nawrócenie na stanowisku.
Polecenie "pushback facing south", czy "zgoda na wypychanie nosem na południe" oznaczają konieczność odpowiedniego ustawienia nosa samolotu podczas wypychania, w tym wypadku na południe.

4. Kołowanie...
Zalecane jest nieprzekraczanie prędkości 20kt podczas kołowania, jednak też nie należy kołować za wolno, gdyż w ten sposób spowodujemy korek na drodze kołowania.

5. Wjazd na pas...
Po zgodzie na zajęcie pasa, podczas jego zajmowania włączamy transponder w tryb Charlie (squawk mode C).
Możesz go włączyć również przy Holding point (punkcie oczekiwania) do pasa, czym oznajmiasz gotowość do startu.

6. Zgoda na start...
Jak tylko dostaniemy zgodę na start z pasa, należy jak najszybciej zrobić readback i zacząć się rozpędzać, aby zwolnić pas dla następnego samolotu.
Z czasem dojdziecie do tego, że już po usłyszeniu zgody na start z pasa zaczniecie się rozpędzać a międzyczasie będziecie wykonywać readback, co znacznie ułatwi pracę kontrolera.

7. Polecenie after departure...
Polecenie "after departure contact Approach", czyli "Po starcie skontakt ze zbliżaniem" oznacza, że częstotliwość Approach (Zbliżania) ustawiacie na standby, ale zostajecie na częstotliwości Tower (Wieży). Dopiero po starcie z pasa przełączacie na następną częstotliwość.
Ma na celu możliwość wydania polecenia przerwania startu przez Tower (Wieżę) w jakimś krytycznym przypadku.

8. Wznoszenie przez TA i zniżanie przez TL...
Co to jest Transition Altitude i Transition Level dowiecie się tutaj.
W Polsce TA wynosi 6500 ft, a TL wynosi FL080, jednak w innych krajach jest inaczej. O TA i TL możemy się dowiedzieć przeglądając i czytając mapki lotnisk.
Dodatkowo, jeśli ciśnienie spadnie poniżej 995 hPa Transition Level zmienia się na FL090!

Startując z danego lotniska ustawiamy lokalne ciśnienie QNH, mijając TA zmieniamy ciśnienie na wysokościomierzu na ciśnienie standardowe, czyli 1013,2 hPa = 29.92 inHg, dokonujemy to kręcąc pokrętłem koło wysokościomierza barometrycznego (a nie przez naciśnięcie klawisza B). Lot wykonujemy z ustawionym ciśnieniem standardowym.
Podczas zniżania po minięciu TL znów przestawiamy wysokościomierz na ciśnienie lokalne QNH i z takim lądujemy.
Jeśli uważnie czytaliście, to pewnie zauważyliście, że nie napisałem FL070 (lub 7000ft) w punkcie pierwszym, zapytacie dlaczego?
Dlatego, że niezalecany jest lot w Transition Layer (warstwa pomiędzy TA i TL). Jeśli w danej warstwie znajdą się dwa samoloty, jeden z ciśnieniem lokalnym, a drugi z ciśnieniem standardowym, to przy pewnym ciśnieniu, mogą się znaleźć na tej samej wysokości, jak to się może skończyć, nie trzeba chyba dopowiadać.

9. Opuszczanie pasa po lądowaniu...
Jeśli kontroler nie powiedział inaczej pas należy opuścić jak najszybciej jest to możliwe, aby umożliwić lądowanie samolotowi za Wami.
Kontroler może nakazać opuszczenie pasa przez określoną drogę (vacate via taxiway...; opuść pas drogą...), należy wtedy tak zaplanować lądowanie, żeby nie wlec się przez cały pas z niską prędkością, lecz na przykład wcześnie wyłączyć autobrake, lub po prostu usiąść później na pasie.
Nie należy też się zatrzymywać na pasie, żeby później przyśpieszyć i kołować po pasie, przez takie zachowanie następna maszyna może zostać zmuszona do odejścia na drugi krąg.
Polecenie expedite vacating runway (przyśpiesz opuszczanie pasa) oznacza polecenie przyśpieszenia opuszczenia pasa.

10. Po zjezdzie z pasa...
Po zjezdzie z pasa wyłączamy transponder, czyli przestawiamy w tryb standby (squawk standby).
Ostatnio zmieniony pt 30 lis, 2012 22:05 przez RzEmYk, łącznie zmieniany 7 razy.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
JeV
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 447
Rejestracja: pt 06 lut, 2004 17:33
Skąd jesteś: z vaccu

Re: Garść porad dla początkujących...

Post autor: JeV »

RzEmYk pisze:Witam,
mam dla początkujących garść porad, polecam poczytać :)

1. Plan lotu...
W Europie panuje zredukowany podział wysokości RVSM W - E, oznacza to, że na zachód latamy na poziomach parzystych (4000ft, 6000ft, FL080, FL100), a na wschód - na nieparzystych (5000ft, FL090, FL110).
Hemispheric rule to się nazywa. RVSM to zredukowana separacja pomiędzy FL290 i 410
4. Prawidłowe wypychanie...
Można wykorzystać również SLEW (byle z rozsądkiem)
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez JeV, łącznie zmieniany 1 raz.
PK

Re: Garść porad dla początkujących...

Post autor: PK »

JeV pisze:Hemispheric rule to się nazywa. RVSM to zredukowana separacja pomiędzy FL290 i 410
A mylone jest dlatego, że RVSM rozciąga tę zasadę także powyżej FL290. Stąd opis tej zasady jest prawie zawsze dołączany do opisu RVSM.

Piotr
Dodałbym jeszcze - przed pierwszym logowaniem wyłącz w swoim FSie opcje: "crash detection" i "pause on task switch" i odinstaluj programiki powodujące powtarzanie podejścia (w tym nie używaj powtórki video z lądowania dopóki jesteś zalogowany).
Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

Re: Garść porad dla początkujących.

Post autor: wegi »

RzEmYk pisze:Witam,

5. Wjazd na pas...
Po zgodzie na zajęcie pasa, podczas jego zajmowania włączamy transponder w tryb Charlie (squawk mode C).
Możesz go włączyć również przy Holding point (punkcie oczekiwania) do pasa, czym oznajmiasz gotowość do startu.
Imho głupota, że zapalenie sq C sygnalizuje gotowosc do startu - nikt na to nie patrzy. Na dobra sprawe nie wazne kiedy ten transponder wlaczysz, wazne ze masz swiecic w mode C po starcie. Tak samo nic do tego wiezy czy pilot ma przed startem ten mode C czy nie, czesc transponderow w trybie auto wlacza mode C z automatu w powietrzu a przelacza na stby na ziemi.
zapraszam ->http://www.vlatanie.blog.pl/ - aktualizacja 6.03.2011
ODPOWIEDZ