TCAS !!! Co zgłosić?

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
Voyteck
Cadet
Cadet
Posty: 19
Rejestracja: ndz 01 paź, 2006 18:46
Skąd jesteś: JED (115.600)

TCAS !!! Co zgłosić?

Post autor: Voyteck »

Witam, nie znalazłem odpowiedzi, więc pytam. Miałem wczoraj taką sytuację. Nad Niemcami Bremen CTR nie poinformował mnie, że mam traffic i TCAS dał znać. Zacząłem wznosić. Samolot przeleciał mi przed nosem. CTR przeprosił mnie, że mnie nie poinformował. Moje pytanie jest takie: Co powinienem zgłosić, gdy TCAS mnie ostrzega i co, gdy zaczynam lecieć wg TCAS?

Pozdrawiam,
Wojtek
Awatar użytkownika
konraf
Administrator
Administrator
Posty: 2755
Rejestracja: czw 05 lut, 2004 09:41
Skąd jesteś: EPPO

Post autor: konraf »

Mogłeś zniżyć/wznieść się, aby uniknąć kolizji i po fakcie powiedziec np. Bremen CTR, SP-XXX altitude change due to TCAS alert.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Awatar użytkownika
Voyteck
Cadet
Cadet
Posty: 19
Rejestracja: ndz 01 paź, 2006 18:46
Skąd jesteś: JED (115.600)

Post autor: Voyteck »

Aha... Dzięki. No właśnie zacząłem wznosić, bo tak kazał TCAS, ale myślałem, że to się w jakiś specjalny sposób zgłasza.

Akurat leciałem jako KLM1369, nie SP-*** :P

Dzięki za odp.
Pozdrawiam! Wszystkiego dobrego w Nowym Roku dla wszystkich!
PK

Post autor: PK »

Zgłaszasz (o ile masz na to czas) "TCAS alert" i jeśli wykonujesz polecenie TCASu, to mówisz co robisz np. "descending" (takie komunikaty mają najwyższy priorytet). Po zakończeniu sytuacji zgłaszasz "clear od conflict".

Piotr
Awatar użytkownika
Voyteck
Cadet
Cadet
Posty: 19
Rejestracja: ndz 01 paź, 2006 18:46
Skąd jesteś: JED (115.600)

Post autor: Voyteck »

Dzięki, pozdrawiam!
Awatar użytkownika
wegi
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 338
Rejestracja: sob 23 lip, 2005 17:31
Skąd jesteś: EPBY

Post autor: wegi »

Prawidłowa frazeologia w takim wypadku to:
a) gdy występuje koniecznosc wykonania RA (reaction advisory) jak najszybciej poinformowac atc (w miare mozliwosci nawet podczas wykonywania RA): “TCAS Climb” lub “TCAS Descent”.
b) po wykonaniu RA i gdy usłyszymy "cleared of traffic" należy zglosic “Returning to xxxxxft/FL xxx”.
c) Gdy instrukcje ATC są sprzeczne z RA TCAS należy natychmiast użyc zwrotu "Unable to Comply; TCAS (Resolution) Advisory"

Akurat tzw. "TCAS phraseology" jest istotną kwestią i powinno dokladac sie wszelkich staran, aby uzywac poprawnej frazeologii.

I tu uwaga:
a)RA jest to tylko i wyłącznie sytuacją, w której TCAS nakazuje nam wykonanie danej czynności w celu uniknięcia kolizji.
b)Jeżeli tcas informuje nas jedynie używając (zgodnie ze standartem TCAS II) "traffic, traffic!" i podświetlając samolot na żółto, jest to tylko i wyłącznie tzw. TA (traffic advisory). W takim wypadku nie informujemy ATC a jedynie obserwujemy sytuacje i ją analizujemy (możemy również zastosowac pewne kroki np. odpowiednio zwiększając/zmniejszając v/s, prędkośc, chyba, że atc nakaże inaczej). W momencie wystąpienia TA nie ma jeszcze bezpośredniego zagrożenia kolizją.
zapraszam ->http://www.vlatanie.blog.pl/ - aktualizacja 6.03.2011
ODPOWIEDZ