Witam, nie znalazłem odpowiedzi, więc pytam. Miałem wczoraj taką sytuację. Nad Niemcami Bremen CTR nie poinformował mnie, że mam traffic i TCAS dał znać. Zacząłem wznosić. Samolot przeleciał mi przed nosem. CTR przeprosił mnie, że mnie nie poinformował. Moje pytanie jest takie: Co powinienem zgłosić, gdy TCAS mnie ostrzega i co, gdy zaczynam lecieć wg TCAS?
Pozdrawiam,
Wojtek
TCAS !!! Co zgłosić?
Moderator: RzEmYk
Mogłeś zniżyć/wznieść się, aby uniknąć kolizji i po fakcie powiedziec np. Bremen CTR, SP-XXX altitude change due to TCAS alert.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Prawidłowa frazeologia w takim wypadku to:
a) gdy występuje koniecznosc wykonania RA (reaction advisory) jak najszybciej poinformowac atc (w miare mozliwosci nawet podczas wykonywania RA): “TCAS Climb” lub “TCAS Descent”.
b) po wykonaniu RA i gdy usłyszymy "cleared of traffic" należy zglosic “Returning to xxxxxft/FL xxx”.
c) Gdy instrukcje ATC są sprzeczne z RA TCAS należy natychmiast użyc zwrotu "Unable to Comply; TCAS (Resolution) Advisory"
Akurat tzw. "TCAS phraseology" jest istotną kwestią i powinno dokladac sie wszelkich staran, aby uzywac poprawnej frazeologii.
I tu uwaga:
a)RA jest to tylko i wyłącznie sytuacją, w której TCAS nakazuje nam wykonanie danej czynności w celu uniknięcia kolizji.
b)Jeżeli tcas informuje nas jedynie używając (zgodnie ze standartem TCAS II) "traffic, traffic!" i podświetlając samolot na żółto, jest to tylko i wyłącznie tzw. TA (traffic advisory). W takim wypadku nie informujemy ATC a jedynie obserwujemy sytuacje i ją analizujemy (możemy również zastosowac pewne kroki np. odpowiednio zwiększając/zmniejszając v/s, prędkośc, chyba, że atc nakaże inaczej). W momencie wystąpienia TA nie ma jeszcze bezpośredniego zagrożenia kolizją.
a) gdy występuje koniecznosc wykonania RA (reaction advisory) jak najszybciej poinformowac atc (w miare mozliwosci nawet podczas wykonywania RA): “TCAS Climb” lub “TCAS Descent”.
b) po wykonaniu RA i gdy usłyszymy "cleared of traffic" należy zglosic “Returning to xxxxxft/FL xxx”.
c) Gdy instrukcje ATC są sprzeczne z RA TCAS należy natychmiast użyc zwrotu "Unable to Comply; TCAS (Resolution) Advisory"
Akurat tzw. "TCAS phraseology" jest istotną kwestią i powinno dokladac sie wszelkich staran, aby uzywac poprawnej frazeologii.
I tu uwaga:
a)RA jest to tylko i wyłącznie sytuacją, w której TCAS nakazuje nam wykonanie danej czynności w celu uniknięcia kolizji.
b)Jeżeli tcas informuje nas jedynie używając (zgodnie ze standartem TCAS II) "traffic, traffic!" i podświetlając samolot na żółto, jest to tylko i wyłącznie tzw. TA (traffic advisory). W takim wypadku nie informujemy ATC a jedynie obserwujemy sytuacje i ją analizujemy (możemy również zastosowac pewne kroki np. odpowiednio zwiększając/zmniejszając v/s, prędkośc, chyba, że atc nakaże inaczej). W momencie wystąpienia TA nie ma jeszcze bezpośredniego zagrożenia kolizją.
zapraszam ->http://www.vlatanie.blog.pl/ - aktualizacja 6.03.2011