Mój pierwszy raz

Dział przeznaczony głównie dla pilotów, latających w sieci VATSIM (zawiera również informacje przydatne wszystkim wirtualnym pilotom, takie jak, np. czytanie map, opis procedur SID/STAR).

Moderator: RzEmYk

Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

patryk.s@wp.pl pisze:Inaczej nie zrobiłbym Traffic Patternu no chyba że wykorzystując GPS`a FS`owego. RWY zobaczylem bedąc w odległości kilkuset stóp.
Merytorycznie mój ulubiony fragment.
Awatar użytkownika
noker
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 175
Rejestracja: pt 30 mar, 2007 07:31
Skąd jesteś: Puławy City

Post autor: noker »

patryk.s@wp.pl pisze: może i zmienił na IFR ale nic mi o tym nie powiedział.
http://stats.vatsim.net/flightplan_deta ... P&arr=LHBP

na to wygląda
#Z390#i5 9600#64GB@3200MHz#MSI GTX1660 OC#Win10#MSFS#
polandcargo.pl
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

noker pisze:na to wygląda
Właśnie, że nie wygląda, bo plan nieruszany przez kontrolera.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
patryk.s@wp.pl
Cadet
Cadet
Posty: 5
Rejestracja: pt 29 sty, 2010 12:47
Skąd jesteś: EGLL

Post autor: patryk.s@wp.pl »

@hroom uczyłem się latać traffic pattern tak, żeby pas mieć cały czas w polu widzenia, skręcać na base leg gdy RWY mam 45* za sobą. A jak tego nie widzę za szybą, to wtedy GPS zostaje żeby się zorientować gdzie jestem (najszybciej, wiem o istnieniu pomocy nawigacyjnych i potrafię je wykorzystywać) . Uwierz mi ćwiczyłem to offline wiele razy zanim spróbowałem online. dalej nie rozumiem czym spowodowana była złośliwość Twojego zaproszenia do Chile... ale skończmy.

a propos planu nieszczęsnego: z tego co zauważyłem IFR się domyślnie tam wrzuca, ja wypełniałem go kilka ładnych razy bo miałem problem z połączeniem się a nie pomyślałem żeby zapisać. Pewnie nie zmieniłem na VFR. mój błąd.
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Jest taka świecka tradycja, proponująca aby najpierw stać na lotniskach i cierpliwie słuchać, a później dopiero zaczynać latać. Nie sądzę, aby kontrolerzy mówili niezrozumiale - po prostu jesteś nieobyty z frazeologią.

Kolejnym błędem jest próba wykonywania kręgów przy braku VMC w nieznanym miejscu. Może warunki były, jednak nie widziałeś pasa - to absolutnie wyklucza wykonywanie kręgu. Przeanalizowałeś METAR?

VFR-y można wektorować jak każdy inny traffic, ale zachowując RMVA. Kontroler był dla Ciebie bardzo łaskawy.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
r.a.f
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: ndz 24 sie, 2008 18:34
Skąd jesteś: EPZG/EPPO

Post autor: r.a.f »

A cóż to jest RMVA, z ciekawości zapytam ? :)
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Radar Minimum Vector Altitude
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

a nie powinno być MRVA ?
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

MRVA, literówka.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
PK

Post autor: PK »

Ustalanie wektorów na podstawie obrazu z GPSa nazywamy na VS samowektorowaniem. Nie bierz tego zbytnio do siebie ale samowektorowanie zamiast wykonywania opublikowanych procedur, to chyba najdłużej utrzymująca się u newbies "FS-dewiacja" przenoszona z offline na VS. W realu cos takiego miewa miejsce jeśli pilot nie ma innego wyjścia albo ma ale jest absolutnie pewien pozytywnej separacji - pionowej (w tym odpowiedniego przewyższenia nad przeszkodami) i poziomej. Na VS w czasie UNI (i nie tylko) to się dzieje nagminnie choć piloci mają inne wyjście i bardzo często ignorują separację (ile wątków o konfliktach z tego tytułu było na forach).

Tracisz kontakt wzrokowy z pasem w trakcie kręgu VFR, to przechodzisz na IFR i lecisz na IAF. Przy utracie kontaktu wzrokowego z pasem w czasie podejścia IFR z okrążenia wykonujesz MA. Jak się nie da zrobić kręgu z pełnym kontaktem wzrokowym z pasem, to prawie na pewno oznacza brak VMC.

Piotr
Awatar użytkownika
danielkornuta
Cadet
Cadet
Posty: 28
Rejestracja: sob 21 lut, 2009 20:18
Skąd jesteś: EPRG

Post autor: danielkornuta »

Ostatnio odbyłem pierwszy lot online na razie za pośrednictwem gamespy. Serwery na których latam od kilku dni mają live ATC na dosyć wysokim poziomie a i użytkownicy są naprawdę w porządku!. Mam nadzieję na nabycie tam doświadczenia gdyż trema i brak doświadczenia z żywymi kontrolerami robi swoje:). Możliwe że za parę miesięcy spotkamy się na VATSIM:)
Pozdrawiam i życzę miłego weekendu.
mirage9
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 170
Rejestracja: ndz 25 maja, 2008 16:56
Skąd jesteś: Irlandia

Pytania poczatkujacego

Post autor: mirage9 »

Witam.Mam kilka watpliwosci do wyjasnienia.
Otoz dzis polatalem sobie na Vatsim na EPKK.
Moj 1 lot i jednoczesnie mam kilka pytan.
1.Jesli dostalem ze mam oczekiwac w punkcie Z to ile tam moge byc.Znaczy wedlug mapy 1min?A co jesli bede dluzej?
2.Czy w SQ moge wylaczyc sciaganie pogody?
3.Czy jest mozliwosc ustawienia czasu zgodnego z siecia VATSIM.
Wielkie dzieki za odpowiedzi.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

1. Aż kontroler to odwoła. Gdzie masz tą minutę? Na której mapie?
2. A masz inny program meteo?
3. Tak.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mirage9
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 170
Rejestracja: ndz 25 maja, 2008 16:56
Skąd jesteś: Irlandia

Post autor: mirage9 »

Dzieki Rzemyk za odpowiedzi.
1.Mapki biore z http://www.pl-vacc.org/files/maps/EPKK/ ... -RWY25.pdf
Rozumiem ze LZ oznacza tutaj poczekalnie.I tam pisze 1min.
2.Uzywam ASE+REX
3.A do tego jest jakis program czy moge to jakos sprawdzic/lub bezposrednio z SQ lub FSUIPC.
PK

Post autor: PK »

mirage9 pisze:1.Mapki biore z http://www.pl-vacc.org/files/maps/EPKK/ ... -RWY25.pdf
Rozumiem ze LZ oznacza tutaj poczekalnie.I tam pisze 1min.
Kompletnie wszystko pomieszałeś:
- LZ oznacza lokalizer, a ta mapa dotyczy podejścia instrumentalnego gdy w ILS nie działa ścieżka pionowa (o ile pamiętam, bo pl-vacc.org akurat nie działa). 1 min na tej mapie, to jest czas lotu w jednym kierunku w holdingu opartym o KRW.
- Jak dostałeś oczekiwanie w Z, to oznacza że wykonywałeś lot VFR. Punkt Z jest opisany na mapach VFR, a oczekiwanie tam oznacza latanie w kółku i czas jednego okrążenia nie jest wyznaczony. Jak lecisz VFR, to procedury instrumentalne Cie nie obowiązują. Jak lecisz IFR, to Cię obowiązują ale nikt nie skieruje Cię na oczekiwanie w Z.

Piotr
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

1. A nie leciałeś VFR?
LZ w tym wypadku, to oznaczenie LocaliZera. A punkt Zulu, to punkt VFR. Dwa całkiem różne tematy.
AIP Polska > AD2 > EPKK > 7-3-1
Czas 1 minuty, to czas "legu" w holdingu. Racetrack jest nieco inaczej opisany w tym wypadku.
viewtopic.php?t=6931
viewtopic.php?t=380

2. To możesz wyłączyć ściąganie pogody w SB, ale musisz w ASE jako źródło pogody wybrać Vatsim.

3. viewtopic.php?t=5049
viewtopic.php?t=3013
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mirage9
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 170
Rejestracja: ndz 25 maja, 2008 16:56
Skąd jesteś: Irlandia

Post autor: mirage9 »

Dzieki wielkie za pomoc panowie.Tak latalem VFR -kregi.
Szczerze mowiac nie wiedzialem ze to tam zulu ale bylem w tym samym rejonie samolotem wiec nie bylo problemow.
Pytanie teraz czy jak daleko punkt Zulu jest od lotniska lub czy jest jakis sposob na jego poprawne okreslenie.Czy poprostu mam sie posluzyc mapa?
PK

Post autor: PK »

Punkty VFR są poza współrzędnymi z reguły także opisane charakterystycznym punktem na ziemi. Takich danych szukasz w e-AIP VFR Polska albo w opisach tekstowych lotnisk (AD2). Dla Zulu w Krakowie opis jest - "Zabierzów - na północ od czaszy radaru" (EPKK AD2.22.3.3). W FSie pewno czaszy radaru nie ma dlatego trzeba korzystać ze scenerii VFR oznaczającej te punkty na ziemi (jak jest teraz dostępna - nie wiem).

Piotr
Kirow
Jet 1st Officer
Jet 1st Officer
Posty: 275
Rejestracja: wt 06 maja, 2008 08:20
Skąd jesteś: EPWR

Post autor: Kirow »

mirage9 pisze:Dzieki wielkie za pomoc panowie.Tak latalem VFR -kregi.
Szczerze mowiac nie wiedzialem ze to tam zulu ale bylem w tym samym rejonie samolotem wiec nie bylo problemow.
Pytanie teraz czy jak daleko punkt Zulu jest od lotniska lub czy jest jakis sposob na jego poprawne okreslenie.Czy poprostu mam sie posluzyc mapa?
To pod moją kontrolą kręciłeś wczoraj kręgi :) Na początek przed lotem VFR zawsze trzeba mieć mapkę VFR okolicy. W takiej sytuacji jak wczoraj, jeśli lecisz w kręgu, a do pasa zbliża się jakiś większy samolot to muszę Ciebie jako wolniejszego "przytrzymać" chwilę tak, aby tamten zdążył wylądować. Jeśli w tej sytuacji nie znasz punktów VFR, to ja tak naprawdę nie mam co z Tobą zrobić, bo jako TWR nie mogę cię np. wektorować (czyli kazać Ci lecieć gdzieś określonym kursem). Jak widzę, punkt Z wyszedł trochę fuksem ;)
Jeszcze odnośnie naszej wczorajszej komunikacji - zgłaszanie pozycji w kręgu jest potrzebne z tego powodu, że w realu TWR nie ma radaru i często nie widzi VFRa. Dlatego jeśli dostajesz "zgłoś pozycję z wiatrem" to readbackujesz np. "zgłoszę z wiatrem" i potem po wykonaniu drugiego zakrętu zgłaszasz "SP123 z wiatrem". Wtedy formalnie wiem gdzie jesteś i dostajesz kolejne instrukcje.

P.S. W sumie - jeśli to był Twój pierwszy raz to i tak całkiem nieźle. Na drugi lot wydrukuj mapę i będzie super :)
Pozdrawiam
Boguś
----------------------------------------
"I will use Google before asking dumb questions." - Bart
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Punkty vfr w portacji charakterystycznych kominów dla FSa są dostępne na stronce pl-vacc. Nie wiem jak teraz wygląda sprawa z dostępnością stronki.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
mirage9
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 170
Rejestracja: ndz 25 maja, 2008 16:56
Skąd jesteś: Irlandia

Post autor: mirage9 »

Kirow wielkie dzieki za kontrole.
Punkt Z wiedzialem mniej wiecej z reala bo kiedys mialem taka sytuacje ale to bylo inne lotnisko i panstwo.
Mapki nie mialem bo nie korzystalem z AIP-Polska tylko z pl-vacc.org.
Jesli bede mial czas dzis to zaloguje sie na Vatsim z pelnym uzbrojeniem tym razem.

BTW:Czy ktos moze mi powiedziec jako kolowac po tej plycie lotniska.To znaczy od standa do drogi A bo u mnie na scenerii nie widac drogi(zoltej linij).Zdjecie ponizej.
Obrazek
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Mapki VFR są dostępne na AIPie. No i VFR nie znaczy "więcej mogę, mniej muszę", a wręcz przeciwnie. Do VFR trzeba się przygotować tak samo, a może i bardziej niż do IFRu.

A kołowanie najlepiej metodą "mniej więcej"... Twy A leży między tymi zjazdami na standy. Trzeba zerknąć na mapkę płyty i będziesz mniej więcej wiedział jak kołować.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Vesper
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 196
Rejestracja: czw 31 lip, 2008 10:22
Skąd jesteś: Kraśnik/EPLR

Post autor: Vesper »

No i stało się, wczoraj udało mi się zrobić pierwszy lot na VATSIM. Uczucia po tym ma mieszane ale po koleji... EPKT-EPRZ trasa MOKOS T709 JED L981 PIGAT DCT RZE leciałem King Air 350 (SP-LKR) . Start z pasa 27 i wznoszenie na FL110, potem dostałem dct JED, na kilka mil od JED, dct RZE i potem już ILS x 27 w Rzeszowie. Z planem lotu miałem kilka problemów ale jakoś przez to przebrnąłem. No i na koniec dziękuję (oraz przepraszam z moję głupie błędy) Kontrolera który obsługiwał ok 20:00 Kraków Zniżanie, za jego cierpliwość i wyrozumiałość (bo nie wywalił mnie :lol: ).
Nie powiem żebym był jakoś super zadowolony z lotu, popełniłem kilka podstawowych błedów, które będę musiał poprawić ;) .
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

Zbliżanie
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Awatar użytkownika
BostonPlayer
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: ndz 05 wrz, 2010 15:31
Skąd jesteś: EPML

Loty nad lotniskowe - kręgi

Post autor: BostonPlayer »

Na wejściu witam wszystkich serdecznie :)
Chciałbym zacząć latać na Vatsim. A konkretnie zacząć od kręgów nad EPBC i tu kilka pytań.
-Czy na Babicach odbywają się loty nad lotniskowe (kręgi) pod kontrolą ATC?
-Czy jest gdzieś schemat rozmów (oczywiście w języku polskim) lotu po kręgach pilota z kontrolerem ?
-Co jest wymagane oprócz umiejętności statu, lądowań, utrzymywania pułapu/prędkości do lotu po kręgach ?

Może niektóre pytania są banalne, ale nie chce pakować się na vatsim bez wiedzy. Jeśli pytania się powtórzyły to przepraszam.
Awatar użytkownika
tidit
Jet Captain
Jet Captain
Posty: 744
Rejestracja: czw 16 gru, 2004 17:05
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: tidit »

Jak na pierwszy raz odradzałbym kręgi na Babicach. Krąg tam wygląda zupełnie inaczej, niż normalnie, do tego jest tam dość ciasno, jeśli chodzi o granice różnych przestrzeni.

Tutaj masz przykładową korespondecję w locie VFR. Jest ona nieco zmodyfikowana, aby wpasować się w realia Vatsimu. Aczkolwiek jest bardzo zbliżona do realnej korespondencji. W lotach po kręgu pod nadzorem ogranicza się ona do zgłaszania pozycji z wiatrem i prostej, ew. zgłoszenia gotowości do odlotu i oczywiście potwierdzania usłyszanych poleceń.

Co do wymagań to to co napisałeś, a ponadto znajomość samolotu, na którym będziesz owe kręgi wykonywał, znajomość rejonu w jakim znajduje się lotnisko i ew. procedur jakie na danym lotnisku obowiązują (jak np. ten nieszczęsny krąg na Babicach).
Awatar użytkownika
BostonPlayer
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: ndz 05 wrz, 2010 15:31
Skąd jesteś: EPML

Post autor: BostonPlayer »

Dziękuję za odpowiedz na wszystkie pytania.
A jakie lotnisko polecasz do kręgów ? EPML było by dobre, ale tam chyba nie ma kontroli.
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

Należy pamiętać, że zarówno EPBC jak i EPML t lotniska niekontrolowane. Nie wiem jak w Mielcu, ale w Babicach możesz (czasem) liczyć na Babice Informacja. Nie jest to jednak kontrola w takim rozumieniu jak na lotniskach kontrolowanych. Często zostaje tylko UNICOM.
Mapki na AIP Polska i AIP Polska VFR.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
Aaben
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 236
Rejestracja: czw 22 maja, 2008 18:39
Skąd jesteś: EPBC

Post autor: Aaben »

http://www.pl-vacc.org/pol3/files.php?d=4 -> "Zasady wykonywania lotów VFR w FIR Warszawa "
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Awatar użytkownika
hroom
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 82
Rejestracja: czw 05 cze, 2008 07:18
Skąd jesteś: EPLL

Post autor: hroom »

BostonPlayer pisze:A jakie lotnisko polecasz do kręgów ? EPML było by dobre, ale tam chyba nie ma kontroli.
Konrad polecam ci Balice na pierwszy raz. Bo:
- krąg jest łatwy do wykonania - prostokątny,
- krąg jest niski (AGL) ze względu na wys. n.p.m. samego lotniska,
- Balice to lotnisko kontrolowane,
- w Krakowie często jest kontrola na poziomie TWR/APP
- nie ma BARDZO dużego ruchu, ale jakiś jest i można się nauczyć kilku innych kwestii poza "z wiatrem" i "na prostej"

Na minus: wieczorem kręgi kręcisz tylko z 25 więc wiatr musi być w limitach dla twojego samolotu.

Obowiązkowa pozycja do zainstalowania to tzw "kominy" VFR.
Awatar użytkownika
BostonPlayer
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: ndz 05 wrz, 2010 15:31
Skąd jesteś: EPML

Post autor: BostonPlayer »

Na weekendzie wykonam kręgi na EPKK.
Te kominy to gdzie są do pobrania ?
Pozdrawiam, Konrad
Obrazek
Awatar użytkownika
RzEmYk
Moderator
Moderator
Posty: 2742
Rejestracja: pt 18 lut, 2005 01:25
Skąd jesteś: KDA

Post autor: RzEmYk »

http://www.pl-vacc.org/pol3/files.php?d=1 - Wizualizacja punktów VFR dla FIR WARSZAWA
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Awatar użytkownika
CHESTER
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 93
Rejestracja: wt 15 lut, 2005 22:04
Skąd jesteś: EPLR

Post autor: CHESTER »

Obrazek

Popełniłem coś takiego z nudów, może się komuś przyda. Nie mam pojęcia w jakiej to skali coś w okolicach 1:600 000. Jak by ktoś wydrukował i doszedł jaka to skala proszę o info.

DO POBRANIA BMP
Nic nie robić tylko latać, akrobację kręcić wciąż
Być ŻELAZNYM po kres świata, tu w przestworzach jest nasz dom.

http://www.portlotniczy.lublin.pl/
Awatar użytkownika
CHESTER
Light Planes Captain
Light Planes Captain
Posty: 93
Rejestracja: wt 15 lut, 2005 22:04
Skąd jesteś: EPLR

Post autor: CHESTER »

Obrazek

linijka w skali mapy.
Nic nie robić tylko latać, akrobację kręcić wciąż
Być ŻELAZNYM po kres świata, tu w przestworzach jest nasz dom.

http://www.portlotniczy.lublin.pl/
nirvanes
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: wt 07 gru, 2010 14:26
Skąd jesteś: Wrocław

Post autor: nirvanes »

Witam. Jako, że dzisiaj popełniłem swój pierwszy lot online chciałbym jedynie naskrobać parę słów od siebie. Od jakiegoś czasu chodziła za mną myśl by spróbować lotu na VATSIM jednak szczerze powiedziawszy bałem się :D Dzisiaj jednak przezwyciężyłem strach, zalogowałem się na płycie postojowej EPWR i postanowiłem ruszyć w trasę swoim Boeingiem 737 (callsign CJR-23) do EPGD. Kontrolę nad krajem sprawowała w tym czasie EPWW_V_CTR, niestety ze stresu zapomniałem imienia osoby, która to mi cierpliwie pomagała. W tym jednak miejscu chciałbym podziękować jeszcze raz za kontrolę, spokój i opanowanie tejże osobie. Po odpowiednich zezwoleniach wszystko wydawało się iść dobrze do czasu gdy po raz pierwszy zapomniałem potwierdzić swojej wysokości 9500 stóp, później gdy doszło do momentu zniżania miało miejsce nieporozumienie, które w połączeniu z moimi nerwami sprawiło, że parę mil przed lotniskiem leciałem w dalszym ciągu na wysokości FL260 i nikłe były szanse, że coś z tego wyjdzie. Jednak na szczęście zostałem poprowadzony za rączkę, po kolejnych komunikatach o zmianie kursu ustabilizowałem się na kursie pasa 29, dostałem zgodę na lądowanie i jakoś dotarłem do końca. Później już tylko krótkie szwendanie się po płycie lotniska w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca do zaparkowania co w końcu chyba mi nie do końca wyszło jak należy... no ale pasażerowie żyją dalej a nikomu krzywdy na trasie również chyba nie zrobiłem :lol: Dzięki jeszcze raz!
PK
Turboprop Captain
Turboprop Captain
Posty: 151
Rejestracja: ndz 08 sie, 2010 00:05
Skąd jesteś: EPWA

Post autor: PK »

Kontrołakował Aaben. Nieporozumienie, to była drobna komedia sytuacyjna. On dał zniżanie nie w tym okienku co trzeba czyli do innego pilota. Ty odczytałeś przeto on nie zauważył swojego błędu i był pewien, że jest OK. Ty uznałeś, że zrobiłeś błąd i zostałeś na przelotowej. Przegapienie wejścia w zasięg radaru i niepełne odczyty, to kwestia otrzaskania. Poza tym nie było widać, że to 1y lot na VS. Gratuluję.

Piotr
nirvanes
Cadet
Cadet
Posty: 12
Rejestracja: wt 07 gru, 2010 14:26
Skąd jesteś: Wrocław

Post autor: nirvanes »

Dziękuję za słowa uznania, jednak wiem, że jeszcze sporo pracy i nauki przede mną. Sytuacja faktycznie była dość komiczna, bo sam już nie wiedziałem co mam robić a najprostsze rozwiązanie, czyli po prostu "dopytanie" się kontroli jakoś przyszło mi do głowy ostatnie heh. Najważniejsze jednak, że pierwszy lot mam za sobą więc stres z każdym kolejnym razem powinien być coraz mniejszy. Nie pozostaje mi nic innego jak jeszcze raz podziękować koledze Aaben'owi i jestem pewny, że jeszcze nie raz się w najbliższej przyszłości zobaczymy na tej trasie :D Pozdrawiam
kojot
Cadet
Cadet
Posty: 4
Rejestracja: śr 06 lut, 2013 20:35
Skąd jesteś: Mazowieckie

Post autor: kojot »

No i na mnie przyszła pora na "ten pierwszy raz" :) Co prawda na ubogo, bo bez kontroli, ale jakiś ruch tam był. W piękne zimowe popołudnie zalogowałem się na płycie EPKK swoją Cessna 152 w celu poćwiczenia kilku kręgów. Warunki idealne, przećwiczenie wszystkiego dzień wcześniej też się przydało. 8-)

Myślałem, że mi dadzą się pobawić w spokoju :) a tu nagle na UNICOMIE zgłasza się Ryanair benek 737. Ooo, myślę sobie, że już po mnie. Pisanie na unicomie i jednoczesne robienie base turn to ryzykowny pomysł. No ale jakimś cudem wszystko się udało i doczłapałem do pasa 25 i opuściłem przez drogę C, aby już po chwili oglądać lądującego potwora z równoległej drogi kołowania :lol:

Ryanair zgłosił opuszczenie pasa, ja wjechałem z powrotem i przeleciałem jeszcze kilka trafficów przed nosem drugiej maszyny. Nawet nieźle wyszło, biorąc pod uwagę przerwę w moim lataniu.

Potem inny newbie KLM się zabierał do startu, w międzyczasie ja sobie elegancko zajechałem na stanowisko 13.

Jednak i dziś trafi mi się pierwszy lot z kontrolą. Znowu kręgi w Krakowie i super kontrola kontrolera Bogusława :) miło się wspomina, wiedząc, że to nie mój samolot spowodował największe zamieszanie 8-)
lockheed200304
Cadet
Cadet
Posty: 23
Rejestracja: czw 28 maja, 2015 18:28
Skąd jesteś: EPKK

Post autor: lockheed200304 »

A więc tak, dzisiaj był mój pierwszy lot z kontrolą, wcześniej jeszcze trzy razy robiłem kręgi nad balicami, ale
niemogłem trafić na kontrolę, zalogowany był Adam Łagoda na EPWW CTR S, któremu bardzo dziękuję za kontrolę i za to, że niebył na mnie zły mimo wielu błędów, które pewnie popełniłem. Postawiłem swojego Zlina Z-142 na stanowisku 13, poprosiłem o test radia, kotroler ocenił na 5, potem zgoda na uruchamianie, kołowanie, start, potem zgłaszam po starcie, potem pozycję z wiatrem, następnie na prostej, dostaję zgodę na lądowanie, swojego Zlina posadziłem bardzo gładko, tak gładko jeszcze tym samolotem nie wylądowałem, zjechałem w charlie, dostałem zezwolenie na kołowanie bravo 4, golf, alfa do stanowiska 17, przykołowałem, zatrzymałem się, pięknie podziękowałem za kontrolę, wielce z siebie zadowolony i szczęśliwy rozłączyłem się z VATSIM. Chciałem jeszcze raz podziękować Adamowi Łagodzie za kontrolę.
ODPOWIEDZ