Mój pierwszy raz
Moderator: RzEmYk
Nie jestem niesamodzielny, cały wieczór spędziłem na szukaniu informacji.
Nigdzie nie pisze "Weather off" jak w SB na przykład.
Chodzi Ci o Clear skies Clears all weather?
Tak miałem ustawione na początku i od tego zaczęły się problemy właśnie. Czy ty masz tak właśnie ustawione?
Sprawdziłem to ustawienie jeszcze raz na wszelki wypadek, ale to nie to niestety bo ta opcja wyłącza całkowicie wszelkie efekty pogodowe. Więc z pogodą online nic wspólnego nie ma.
Nigdzie nie pisze "Weather off" jak w SB na przykład.
Chodzi Ci o Clear skies Clears all weather?
Tak miałem ustawione na początku i od tego zaczęły się problemy właśnie. Czy ty masz tak właśnie ustawione?
Sprawdziłem to ustawienie jeszcze raz na wszelki wypadek, ale to nie to niestety bo ta opcja wyłącza całkowicie wszelkie efekty pogodowe. Więc z pogodą online nic wspólnego nie ma.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Przeglądałeś manuale do ASX?
No i podstawowe pytanie, czy masz FSUIPC dla FSXa? Nie wiem jak z ASX, ale AS6 wymaga go, aby zmieniać pogodę w FS9...
No i podstawowe pytanie, czy masz FSUIPC dla FSXa? Nie wiem jak z ASX, ale AS6 wymaga go, aby zmieniać pogodę w FS9...
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x16GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX3080, W11
Tak.skalarki pisze:Chodzi Ci o Clear skies Clears all weather?
Napewno nie to było przyczyną rozbieżności, jeśli ona wogóle była.skalarki pisze:Tak miałem ustawione na początku i od tego zaczęły się problemy
Sprawdziłem, wczoraj w godzinach popołudniowo-wieczornych na EGGP było ciśnienie 1033.
Zatem SI pokazywał ci dobrze. Twierdzisz , że SB wysyłał komunikat "weather updated...." , czyli nieściąganie pogody przez SB odpada.
Później zrobiłes testy i wszystko było ok.
Wniosek, najprawdopodobniej klawisz B nie zareagował i tyle, czasami sie zdarza.
Proponuje zakończyć dochodzenie w tej sprawie, polatasz, poobserwujesz, biędziesz widział.
I o to właśnie chodzi by pogoda w samym FS była wyczyszczona, kiedy ściągasz ją za pomocą SB.skalarki pisze:Sprawdziłem to ustawienie jeszcze raz na wszelki wypadek, ale to nie to niestety bo ta opcja wyłącza całkowicie wszelkie efekty pogodowe.
Z ASX nie ma to właściwie znaczenia. Jeśli uruchamiasz go jak manual kazał, czyli przed uruchomieniem FSa, w FSie samo przestawi ci sie na "pogoda zdefiniowana przez użytkownika" . Ważne jest właściwie tylko to, żebyś wtedy nie miał włączonego ściągania pogody przez SB.
Przeglądałem, ale do tej pory latałem tylko offline i nie interesowały mnie szczegóły, które wychodzą w konkretnych sytuacjach. Przelecę wszystko jeszcze raz. FSUIPC mam zarejestrowaną wersję ale ASX wymaga FsConnect do poprawnego działania. Dzięki za podpowiedzi.RzEmYk pisze:Przeglądałeś manuale do ASX?
No i podstawowe pytanie, czy masz FSUIPC dla FSXa? Nie wiem jak z ASX, ale AS6 wymaga go, aby zmieniać pogodę w FS9...
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Witajcie.
Pozwolicie, że się dopiszę do tego posta i troszeczkę zmienię ostatni wątek.
Wczoraj, a raczej dzisiaj w nocy dokonałem próby swojego pierwszego lotu on-line z EPKK do EPKT. Klasycznie. Z racji, że jestem newbie podkreślę słowo próba, bo w efekcie nie dokończyłem lotu.
Czytając wcześniejsze wątki rozwiałem swoje wątpliwości co do lotów on-line bez aktywnej kontro. Ustawiłem kanał unicom i informowałem o swoich zamiarach. Niedaleko miejsca BALOS na SB pojawiła się kontrola EPWW CTR i usłyszałem komunikat wzywający jednostkę SP-ARC do ustawienia częstotliwości. Komunikat głosowy powtórzył się dwukrotnie, po czym wywaliło mi program. Pomyślałem, że być może te informacje były skierowane do mnie, bo nie dałem odpowiedzi, choć mój call sign to SP-ARK. Pomny zaistniałej sytuacji zalogowałem się ponownie, sprawdzając czy jest kontro. Nie było, więc powtórzyłem wszystko do momentu hold short przed RWY 25 EPKK, bo w tym momencie znów zauważyłem EPWW CTR i usłyszałem to samo. Zgłosiłem się, podałem pozycję i poprosiłem o zgodę na start. Po kilku minutach wysłałem tą samą prośbę tekstem, bo poprzednia była w formie głosowej. Nadal nic. Nie wiedząc co robić dalej rozłączyłem się.
Przepraszam za przydługawy wpis ale jeszcze tylko kilka linijek.
Zanim odważyłem się na lot on-line postudiowałem materiały z Aviation Home Pl, Vatsim i paru jeszcze miejsc. Nie znalazłem nic o podobnej sytuacji, jaka mi się zdarzyła. Co robić? Bo raczej nie mogę kontynuować lotu bez pozwolenia. Może mnie nie było słychać ale wystawiłem tekst na kanale EPWW CTR. Proszę bardziej zaawansowanych ode mnie o podpowiedź jak się zachować w takiej sytuacji?
Pozwolicie, że się dopiszę do tego posta i troszeczkę zmienię ostatni wątek.
Wczoraj, a raczej dzisiaj w nocy dokonałem próby swojego pierwszego lotu on-line z EPKK do EPKT. Klasycznie. Z racji, że jestem newbie podkreślę słowo próba, bo w efekcie nie dokończyłem lotu.
Czytając wcześniejsze wątki rozwiałem swoje wątpliwości co do lotów on-line bez aktywnej kontro. Ustawiłem kanał unicom i informowałem o swoich zamiarach. Niedaleko miejsca BALOS na SB pojawiła się kontrola EPWW CTR i usłyszałem komunikat wzywający jednostkę SP-ARC do ustawienia częstotliwości. Komunikat głosowy powtórzył się dwukrotnie, po czym wywaliło mi program. Pomyślałem, że być może te informacje były skierowane do mnie, bo nie dałem odpowiedzi, choć mój call sign to SP-ARK. Pomny zaistniałej sytuacji zalogowałem się ponownie, sprawdzając czy jest kontro. Nie było, więc powtórzyłem wszystko do momentu hold short przed RWY 25 EPKK, bo w tym momencie znów zauważyłem EPWW CTR i usłyszałem to samo. Zgłosiłem się, podałem pozycję i poprosiłem o zgodę na start. Po kilku minutach wysłałem tą samą prośbę tekstem, bo poprzednia była w formie głosowej. Nadal nic. Nie wiedząc co robić dalej rozłączyłem się.
Przepraszam za przydługawy wpis ale jeszcze tylko kilka linijek.
Zanim odważyłem się na lot on-line postudiowałem materiały z Aviation Home Pl, Vatsim i paru jeszcze miejsc. Nie znalazłem nic o podobnej sytuacji, jaka mi się zdarzyła. Co robić? Bo raczej nie mogę kontynuować lotu bez pozwolenia. Może mnie nie było słychać ale wystawiłem tekst na kanale EPWW CTR. Proszę bardziej zaawansowanych ode mnie o podpowiedź jak się zachować w takiej sytuacji?
Napiszę wam coś koledzy z własnego doświadczenia, newbie jaki jest każdy wie, ale niekoniecznie newbie musi od razu lecieć, skoro zaczynasz przygodę z vatsimem, najpierw spróbuj opanować perfekto programy pomocnicze, ustawianie transpondera, czytanie metarów, komunikacja voice/txt.
Ja zanim poleciałem zrobiłem sobie kilka razy sesje z ATC na lotnisku, złożyłem plan lotu i prosiłem tylko o kołowanie z jednego końca lotniska na drugi. W tym czasie prowadząc komunikację z kontrolerem poustawiałem sobie odpowiednio czułość microfonu, głośność ATC i samego FSa.
pozdrawiam
newbie z nalotem>100h
Ja zanim poleciałem zrobiłem sobie kilka razy sesje z ATC na lotnisku, złożyłem plan lotu i prosiłem tylko o kołowanie z jednego końca lotniska na drugi. W tym czasie prowadząc komunikację z kontrolerem poustawiałem sobie odpowiednio czułość microfonu, głośność ATC i samego FSa.
pozdrawiam
newbie z nalotem>100h
Napiszę wam coś koledzy z własnego doświadczenia, newbie jaki jest każdy wie, ale niekoniecznie newbie musi od razu lecieć
No tak, to mi przypomina zatrudnianie pracownika, pracodawca chciałby żeby pracownik miał duże doświadczenie, z kolei pracownik nie ma szans uzyskać doświadczenia bo go nikt nie chce zatrudnić bo nie ma doświadczenia. I co dalej.
Nie da się nauczyć jeździć samochodem czytając teorię i tankując paliwo. Nie da się nauczyć obsługi oprogramowania, które napisane jest do pracy online używając go offline albo czytając mauale. Kiedyś musi być ten pierwszy raz żeby wszystko podłączyć i się z tym oswoić.
Ja wczoraj miałem mój pierwszy lot całkowicie bez kontroli. Polecam wybrać trasę całkowicie pustą i bez kontrolerów w pobliżu. Można w ten sposób na UNICOM ją oblecieć i wydusić z siebie wszystkie informacje na głos.
Dzisiaj natomiast poleciałem długą trasę GCLP - EGAE z częściową kontrolą powyżej FL240 i było super, kontroler prowadził mnie aż zniżyłem na FL150 a potem dalej na UNICOM. 3 godziny słuchania komend ATC i pilotów. Na początku nie mogłem nic zrozumieć ale potem po 2 godzinach było o wiele lepiej. Za wszystko możesz zapłacić kartą wiza ale takie doświadczenie - bezzcenne.
Ark - nie załamuj się i nie daj sobie wmówić, że "jaki newbe jest każdy wie"
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Ok. Skalarki, trzymamy sztamę
Krytyki się nie obawiam, byleby była konstruktywna. Uwagi zawodowców są bardzo cenne. Sęk w tym, że ja jeszcze nie wiele zrobiłem on-line, żeby mnie oceniać. Lecz to tylko kwestia czasu.
"jaki newbe jest każdy wie", to jedna z wielu uwag tego tematu i pewnie się będzie powtarzać przy kolejnym newbie, którego zaskakują sytuacje nie opisane w materiałach pomocniczych. Nowy pracownik w końcu się wdraża w nowej firmie i nabiera wprawę i nawyki. Z newbie jest podobnie. Byleby nie popaść w rutynę
Krytyki się nie obawiam, byleby była konstruktywna. Uwagi zawodowców są bardzo cenne. Sęk w tym, że ja jeszcze nie wiele zrobiłem on-line, żeby mnie oceniać. Lecz to tylko kwestia czasu.
"jaki newbe jest każdy wie", to jedna z wielu uwag tego tematu i pewnie się będzie powtarzać przy kolejnym newbie, którego zaskakują sytuacje nie opisane w materiałach pomocniczych. Nowy pracownik w końcu się wdraża w nowej firmie i nabiera wprawę i nawyki. Z newbie jest podobnie. Byleby nie popaść w rutynę
Czytałem, wpis przyjąłem jako poradę, jeszcze raz dzięki. Pozwoliłem sobie zacytować bo brzmi fajnie. Bez urazy.
Przed chwilą jednak ponownie podjąłem próbę, podkreślam próbę z EPKK do EPKT. Pojawił się miły kolega, który pomógł mi ustawić mikrofon. Dzięki jego staraniom usłyszała mnie wieża w Warszawie. Nie żebym krzyczał głośno z Krakowa ale usłyszałem w odpowiedzi read you 5 by 5. Dzięki za pomoc.
Powrócę do magicznego słowa próba. Zanim doleciałem do BALOS pojawił się komunikat o fatal error, taki sam jak wczoraj, (więc to nie kontro mnie rozłączyła), którego jednak nie jestem w stanie przeczytać do końca. Znika po 2 sec. i wywala FS-a To chyba jakiś poważny problem. Jak tak dalej pójdzie, to kontro pomyśli, że symuluję wypadek . Mam FSX, do którego zainstalowałem SP1 i SP2. Mam też SB4. Czy przyczyna może leżeć gdzieś tutaj?
Przed chwilą jednak ponownie podjąłem próbę, podkreślam próbę z EPKK do EPKT. Pojawił się miły kolega, który pomógł mi ustawić mikrofon. Dzięki jego staraniom usłyszała mnie wieża w Warszawie. Nie żebym krzyczał głośno z Krakowa ale usłyszałem w odpowiedzi read you 5 by 5. Dzięki za pomoc.
Powrócę do magicznego słowa próba. Zanim doleciałem do BALOS pojawił się komunikat o fatal error, taki sam jak wczoraj, (więc to nie kontro mnie rozłączyła), którego jednak nie jestem w stanie przeczytać do końca. Znika po 2 sec. i wywala FS-a To chyba jakiś poważny problem. Jak tak dalej pójdzie, to kontro pomyśli, że symuluję wypadek . Mam FSX, do którego zainstalowałem SP1 i SP2. Mam też SB4. Czy przyczyna może leżeć gdzieś tutaj?
Nie ma nic gorszego jak wywalenie fsx podczas lotu. Mi też się to wczoraj przydażyło ale raz a potem było już oki.
Zobacz tutaj może ci coś pomoże viewtopic.php?t=7242
Zrób próbę na innym lotnisku, może to sceneria? Widziałem posty z takimi problemami.
Zobacz tutaj może ci coś pomoże viewtopic.php?t=7242
Zrób próbę na innym lotnisku, może to sceneria? Widziałem posty z takimi problemami.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Witam
Mam zapytanie do Państwa, czy stoi coś na przeszkodzie aby się zalogować do sieci Vatsim, ustawić samolot na jakimś bocznym stanowisku EPWA, nie zgłaszając i nie odbywając żadnego lutu. Chciałbym poobserwować, posłuchać i oswoić się z siecią i kontrolą?
A co wywalania z FS'a mi się to dzisiaj po raz pierwszy przydarzyło jak się zalogowałem na EPGL. Wydaje mi się że to wina SquawBox'a, bo przed jego instalacją takich problemow nie miałem.
Mam zapytanie do Państwa, czy stoi coś na przeszkodzie aby się zalogować do sieci Vatsim, ustawić samolot na jakimś bocznym stanowisku EPWA, nie zgłaszając i nie odbywając żadnego lutu. Chciałbym poobserwować, posłuchać i oswoić się z siecią i kontrolą?
A co wywalania z FS'a mi się to dzisiaj po raz pierwszy przydarzyło jak się zalogowałem na EPGL. Wydaje mi się że to wina SquawBox'a, bo przed jego instalacją takich problemow nie miałem.
Można, zapraszamy, tylko żeby nie sprawdzać radia przy każdym podłączeniu -.- i zalogować się najlepiej na GA.
[Dla pewności, chodzi tu o płytę General Aviation, czyli tam, gdzie stoją "małe" samoloty. - Rz]
[Dla pewności, chodzi tu o płytę General Aviation, czyli tam, gdzie stoją "małe" samoloty. - Rz]
Ostatnio zmieniony czw 08 sty, 2009 18:27 przez Aaben, łącznie zmieniany 1 raz.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Prawdziwym jest przysłowie "do trzech razy sztuka". Udało mi się wreszcie w pełni wykonać mój pierwszy lot z EPKK do EPKT. Z duszą na ramieniu przelatywałem nad magicznym punktem BALOS, na którym do tej pory wywalało mi FS-a. Kilka usprawnień pomogło jednak, by program działał bez zarzutów.
Poszło gładko. Pewnie dla tego, że nie było kontroli. Bez stresu leciałem więc zgodnie z wytyczoną trasą i po ok. 20 min. byłem w Katowicach. Muszę się jednak przyznać do częstego używania unicomu. Dopiero dziś przeczytałem, że nie jest to preferowane. Lepiej późno niż wcale.
Poszło gładko. Pewnie dla tego, że nie było kontroli. Bez stresu leciałem więc zgodnie z wytyczoną trasą i po ok. 20 min. byłem w Katowicach. Muszę się jednak przyznać do częstego używania unicomu. Dopiero dziś przeczytałem, że nie jest to preferowane. Lepiej późno niż wcale.
Adrenalina. Nie trzeba wychodzić z domu, żeby dostać porządną dawkę. Wystarczy mój pierwszy raz.
To nie był pierwszy lot on-line ale pierwsze lądowanie na EPKK pod obstawą kontroli. "Świetnie" się przygotowałem. Przed startem z EPKT ustawiłem potrzebne częstotliwości do dalszej komunikacji. Widziałem aktywne kontrole EPKK APP, EPKK TWR. Ustawiłem je na com 1. Com 2 miałem zarezerwowane dla UNICOM i EPKK ATIS, które dałem jako aktywne. Podczas zbliżania do lotniska, EPKK APP zniknęło. Przestawiłem więc je na stand by. Nie wiem, jakoś zakodowałem sobie w tym momencie, że przeszedłem na com 1. Na 10 NM przed lotniskiem puściłem komunikat o swojej pozycji i spokojnie czekałem na odpowiedź. W między czasie kontroler EPKK TWR zgłosił się na prywatnym czacie z zapytaniem czy dam radę. Poprosiłem o wyrozumiałość. Oj, była potrzebna. Wszystkie komunikaty puszczałem na UNICOM . Usilnie byłem proszony o ustawienie radia ale w ferworze walki nie zauważyłem tego wpisu. Dotarłem do NDB i puściłem kolejne komunikaty uzgodnione z kontrolerem na priv. Oczywiście komunikaty poszły na UNICOM. No cóż. Przynajmniej piloci w ościennych krajach wiedzieli co robię . "Wykonałem" racetrack. Raczej popełniłem. Kontroler chyba już boki zrywał. Napisał, że nie w tą stronę, bo po minucie lotu na wschód zacząłem skręcać w prawo. To jednak była zawrotka 90/270. Dopiero od tego momentu zacząłem racetrack zniżając jednocześnie do 2600 uzgodnione na privie. Na ostatniej prostej kontroler kilkakrotnie poprosił o zgłoszenie stabilizacji. Za każdym razem odpisywałem, że jestem ustabilizowany. Dopiero teraz zaświeciła mi się w głowie czerwona lampka. Przestawiłem więc szybko com 2 na com 1 i ponownie puściłem zgłoszenie stabilizacji. Dostałem pozwolenie na lądowanie. Uff, w ostatniej chwili
Kto powie, że to nie adrenalina tylko głupota, ten pewnie już od dawna lata i nie straszne mu pierwsze razy. Ja jednak się spociłem i długo dochodziłem do siebie.
Dla tych, którzy się przymierzają do swojego pierwszego razu powiem, że warto spróbować. Nie bać się. Przygotujcie się jednak dobrze i starajcie się nie popełniać takich lapsusów jak ja .
To nie był pierwszy lot on-line ale pierwsze lądowanie na EPKK pod obstawą kontroli. "Świetnie" się przygotowałem. Przed startem z EPKT ustawiłem potrzebne częstotliwości do dalszej komunikacji. Widziałem aktywne kontrole EPKK APP, EPKK TWR. Ustawiłem je na com 1. Com 2 miałem zarezerwowane dla UNICOM i EPKK ATIS, które dałem jako aktywne. Podczas zbliżania do lotniska, EPKK APP zniknęło. Przestawiłem więc je na stand by. Nie wiem, jakoś zakodowałem sobie w tym momencie, że przeszedłem na com 1. Na 10 NM przed lotniskiem puściłem komunikat o swojej pozycji i spokojnie czekałem na odpowiedź. W między czasie kontroler EPKK TWR zgłosił się na prywatnym czacie z zapytaniem czy dam radę. Poprosiłem o wyrozumiałość. Oj, była potrzebna. Wszystkie komunikaty puszczałem na UNICOM . Usilnie byłem proszony o ustawienie radia ale w ferworze walki nie zauważyłem tego wpisu. Dotarłem do NDB i puściłem kolejne komunikaty uzgodnione z kontrolerem na priv. Oczywiście komunikaty poszły na UNICOM. No cóż. Przynajmniej piloci w ościennych krajach wiedzieli co robię . "Wykonałem" racetrack. Raczej popełniłem. Kontroler chyba już boki zrywał. Napisał, że nie w tą stronę, bo po minucie lotu na wschód zacząłem skręcać w prawo. To jednak była zawrotka 90/270. Dopiero od tego momentu zacząłem racetrack zniżając jednocześnie do 2600 uzgodnione na privie. Na ostatniej prostej kontroler kilkakrotnie poprosił o zgłoszenie stabilizacji. Za każdym razem odpisywałem, że jestem ustabilizowany. Dopiero teraz zaświeciła mi się w głowie czerwona lampka. Przestawiłem więc szybko com 2 na com 1 i ponownie puściłem zgłoszenie stabilizacji. Dostałem pozwolenie na lądowanie. Uff, w ostatniej chwili
Kto powie, że to nie adrenalina tylko głupota, ten pewnie już od dawna lata i nie straszne mu pierwsze razy. Ja jednak się spociłem i długo dochodziłem do siebie.
Dla tych, którzy się przymierzają do swojego pierwszego razu powiem, że warto spróbować. Nie bać się. Przygotujcie się jednak dobrze i starajcie się nie popełniać takich lapsusów jak ja .
witam
To i ja napiszę o moim "pierwszym razie". Zapewne tak jak wszyscy na początku były długie przygotowania i treningi offline, trenowanie frazeologii i nasłuch czy to w programie VRC czy też online gdzieś na bocznym stanowisku płyty lotniska Trasa epkk-epgd i mój najbardziej ulubiony Maddog . Generalnie powiem że zrobiłem rozpoznanie bojem--i teraz wiem że trzeba jeszcze się poduczyć. 1-szego babola zrobiłem po skierowaniu na JED . Dostałem dir JED i zgłosiłem się do wawa_radar , no i lecę spokojnie ;-). Myślałem że dostanę polecenie przed JED na następny dir--ale nic nie dostałem. Przeleciałem stację vor i na pw wawa_radar pisze czy lecę na LDZ Szybko zmieniłem kurs i dalej / mam nadzieję / że był dobrze. Zgłosiłem gotowość do zniżania i przekazano mnie do epgd_app. Zbliżanie poinformowało o wektorach na ILS pas 29. Zbliżanie podprowadziło mnie na długą prostą i przekazało epg_twr. Zgłosiłem się--a wieża mówi żebym zwolnił bo na pasie ma samolot i zgodę na lądowanie wyda później Pierwszy raz lecę pod pełną kontrolą a tu taki zonk. Ale wszystko dobrze się skończyło. Po wylądowaniu /oczywiście brak mapki lotniska i stanowisk/ podkołowałem na 7 , podziękowałem i się rozłączyłem. Adrenalina jest , ale warto bo to inny wymiar latania. Czy polecę jeszcze raz? Zapewne tak-ale pewnie jeszcze potrenuję offline. Tak jak napisali przedmówcy --warto odrazu z kontrolą przejść na voice --dużo ułatwia.Jak nie zrozumiecie to zawsze można .msg wysłać. Mi najwięcej problemu sprawiło nawiązanie kontaktu z każdą następną stacją/nie bardzo wiedziałem co zaraportować/. Chciałbym podziękować Epkk_twr, Warszawa_radar/ tutaj się zgubiłem /. oraz epgd_app i epgd_twr/tutaj się lekko spociłem/ za wyrozumiałość i spokój. Zapamiętam ten dzień.SAS321
To i ja napiszę o moim "pierwszym razie". Zapewne tak jak wszyscy na początku były długie przygotowania i treningi offline, trenowanie frazeologii i nasłuch czy to w programie VRC czy też online gdzieś na bocznym stanowisku płyty lotniska Trasa epkk-epgd i mój najbardziej ulubiony Maddog . Generalnie powiem że zrobiłem rozpoznanie bojem--i teraz wiem że trzeba jeszcze się poduczyć. 1-szego babola zrobiłem po skierowaniu na JED . Dostałem dir JED i zgłosiłem się do wawa_radar , no i lecę spokojnie ;-). Myślałem że dostanę polecenie przed JED na następny dir--ale nic nie dostałem. Przeleciałem stację vor i na pw wawa_radar pisze czy lecę na LDZ Szybko zmieniłem kurs i dalej / mam nadzieję / że był dobrze. Zgłosiłem gotowość do zniżania i przekazano mnie do epgd_app. Zbliżanie poinformowało o wektorach na ILS pas 29. Zbliżanie podprowadziło mnie na długą prostą i przekazało epg_twr. Zgłosiłem się--a wieża mówi żebym zwolnił bo na pasie ma samolot i zgodę na lądowanie wyda później Pierwszy raz lecę pod pełną kontrolą a tu taki zonk. Ale wszystko dobrze się skończyło. Po wylądowaniu /oczywiście brak mapki lotniska i stanowisk/ podkołowałem na 7 , podziękowałem i się rozłączyłem. Adrenalina jest , ale warto bo to inny wymiar latania. Czy polecę jeszcze raz? Zapewne tak-ale pewnie jeszcze potrenuję offline. Tak jak napisali przedmówcy --warto odrazu z kontrolą przejść na voice --dużo ułatwia.Jak nie zrozumiecie to zawsze można .msg wysłać. Mi najwięcej problemu sprawiło nawiązanie kontaktu z każdą następną stacją/nie bardzo wiedziałem co zaraportować/. Chciałbym podziękować Epkk_twr, Warszawa_radar/ tutaj się zgubiłem /. oraz epgd_app i epgd_twr/tutaj się lekko spociłem/ za wyrozumiałość i spokój. Zapamiętam ten dzień.SAS321
Ostatnio zmieniony śr 21 sty, 2009 13:20 przez castor, łącznie zmieniany 1 raz.
i5 6600K @ 4.5 GHz
Asus Z170 Pro gaming
16GB DDR4
Asus GTX970 Strix
TH Hotas Warthog
CH Pro Pedals + TIR5
Asus Z170 Pro gaming
16GB DDR4
Asus GTX970 Strix
TH Hotas Warthog
CH Pro Pedals + TIR5
Zamiast .msg lepiej po prostu napisać na głównej częstotliwości że się nie zrozumiało. Ja często komunikaty prywatne ignoruje gdy nie mam na nie czasu.
Już kiedyś podawałem przykłady zgłaszania się samolotów na przykładzie EPWA_APP:
po starcie:
http://jev.ziew.pl/112629_dep.mp3
po przekazaniu od kontrolera radarowego (Warszawa Radar) do drugiego kontrolera radarowego (Warszawa Zbliżanie):
http://jev.ziew.pl/112629_arr.mp3
Już kiedyś podawałem przykłady zgłaszania się samolotów na przykładzie EPWA_APP:
po starcie:
http://jev.ziew.pl/112629_dep.mp3
po przekazaniu od kontrolera radarowego (Warszawa Radar) do drugiego kontrolera radarowego (Warszawa Zbliżanie):
http://jev.ziew.pl/112629_arr.mp3
I ja dziękuję, nie było źle. Następnym razem koniecznie sceneria i mapa lotniska.
Pilot który startował był doświadczony, więc udało się bez dużego stresu sytuację rozwiązać bez opóźnień. Następnym razem, słysząc, że zgodę na lądowanie dostaniesz późno, ( a wiesz też, że blisko za tobą nikogo nie ma, bo przed chwilą byłeś na APP), redukuj prędkość bez upominania. Oczywiście, w Gdańsku to wieża powinna automatycznie zaznaczyć, ale w Warszawie zredukowanie, i trzymanie 160kts do 4tej mili jest obowiązkiem. Jak dostajesz dct na JED, to kontynuujesz później po trasie, wszak to Ty układałeś taki plan lotu.
Do usłyszenia.
Pilot który startował był doświadczony, więc udało się bez dużego stresu sytuację rozwiązać bez opóźnień. Następnym razem, słysząc, że zgodę na lądowanie dostaniesz późno, ( a wiesz też, że blisko za tobą nikogo nie ma, bo przed chwilą byłeś na APP), redukuj prędkość bez upominania. Oczywiście, w Gdańsku to wieża powinna automatycznie zaznaczyć, ale w Warszawie zredukowanie, i trzymanie 160kts do 4tej mili jest obowiązkiem. Jak dostajesz dct na JED, to kontynuujesz później po trasie, wszak to Ty układałeś taki plan lotu.
Do usłyszenia.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Teraz czas i na mnie. Magiczny "pierwszy raz", który straszy każdego newbe za każdym razem jak tylko o tym pomyśli. Trasa EPWA-EGGP, start wczoraj o 23:20, wszystko gotowe, mapki, częstotliwości, kontrola na trasie sprawdzona. No to się logujemy, na płycie 3 samoloty w tym jeden przygotowuje się do startu - no kurcze skomplikowało się - pomyślałem, nie jestem sam i kontroler będzie mnie trzymał (w końcu NEWBE). Nic takiego! Na privie poinformowałem kontro, o niekompatybilności mojej FSX-owej scenerii. Potem wszystko fajnie, zgoda na pushaback i kołowanie, hold przed pasem 29. I teraz kontro mnie zaskoczył - bo zamiast tekstu zaczął używać voice, wydając mi polecenia - najpierw zaskoczenie i strach w oczach ale po chwili okazało się ze dzięki temu zamiast gapić się w ekran i czytać co tam jest napisane, zacząłęm wykonywać instrukcje jak automat i szybciej w porównaniu niż jakbym je najpierw czytał. SUPER manewr. Ja oczywiście odpowiadałem textem - zbyt duży stach przed używaniem voice - ale teraz na pewno następny lot będzie tylko z voicem.
Odleciałem - tętno 180, serce waliło jak po biegu na 100! Polecenie wznoszenia i direct na kolejny punkt (teraz już nie wiem co to było) ale wykonałem.
Dalej byłem przygotowany na przełącznie EPWW ale w między czasie kontroler się wylogował, no więc dostałem UNICOM, i spokojnie, bez samolotów w pobliżu 2 godzinki lotu. Niestety do końca już bez kontroli.
Przed zmianą częstotliwości ciepłe słowo od kontro - no i duma z samego siebie - bezcenna!
Wielkie dzięki dla Leszka Stanczykiewicza - wczoraj na EPWA_N_APP (mój callsign BAW6747)
Nie będę pisał o lądowaniu bo nie ma o czym, zachwycony samym sobą, zmęczony późną porą zawaliłem lądowanie. Ale dzisiaj będzie powtórka i mam nadzieję z pełnym sukcesem.
Ale pytania są:
1. Planując trasę lotu w FSCommanderze zrobiłem sobie trasę ale przez pomyłkę zamiast wg. High Alt Plan kliknąłem Navid Plan, przez co jak potem zauważyłem trasa było trochę zygzakowata. Więc pytanie do kontrolera - Czy kontroler sprawdza takie coś i może zasugerować zmianę trasy lotu na trasę wg High Alt Plan?
2. Ponieważ wogóle nie było ruchu na mojej trasie i wokół, zrobiłem sobie direct do puntu już na terenie UK. Czy wolno mi to było zrobić? Tzn. zmienieć trasę lotu samemu będąc w powietrzu? Czy powinienem może wysłać zmieniony plan lotu jeszcze raz?
Odleciałem - tętno 180, serce waliło jak po biegu na 100! Polecenie wznoszenia i direct na kolejny punkt (teraz już nie wiem co to było) ale wykonałem.
Dalej byłem przygotowany na przełącznie EPWW ale w między czasie kontroler się wylogował, no więc dostałem UNICOM, i spokojnie, bez samolotów w pobliżu 2 godzinki lotu. Niestety do końca już bez kontroli.
Przed zmianą częstotliwości ciepłe słowo od kontro - no i duma z samego siebie - bezcenna!
Wielkie dzięki dla Leszka Stanczykiewicza - wczoraj na EPWA_N_APP (mój callsign BAW6747)
Nie będę pisał o lądowaniu bo nie ma o czym, zachwycony samym sobą, zmęczony późną porą zawaliłem lądowanie. Ale dzisiaj będzie powtórka i mam nadzieję z pełnym sukcesem.
Ale pytania są:
1. Planując trasę lotu w FSCommanderze zrobiłem sobie trasę ale przez pomyłkę zamiast wg. High Alt Plan kliknąłem Navid Plan, przez co jak potem zauważyłem trasa było trochę zygzakowata. Więc pytanie do kontrolera - Czy kontroler sprawdza takie coś i może zasugerować zmianę trasy lotu na trasę wg High Alt Plan?
2. Ponieważ wogóle nie było ruchu na mojej trasie i wokół, zrobiłem sobie direct do puntu już na terenie UK. Czy wolno mi to było zrobić? Tzn. zmienieć trasę lotu samemu będąc w powietrzu? Czy powinienem może wysłać zmieniony plan lotu jeszcze raz?
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
http://www.vataware.com/flight.cfm?id=2799936 No nie powiem, faktycznie kreatywna nawigacja ;d
Uwagi:
1. Piszemy pełne nazwisko i imię podczas logowania (obowiązek), także homebase aerodrome (jest miło).
2. Gruby błąd - lot na zachód na poziomie nieparzystym, dziwne że kontrola tego nie poprawiła...
3. 515kts filed, ładnie, ale niestety się nie udało ;d
Odpowiedzi:
ad. 1: Cóż, duża część kontrolerów sprawdza punkt wylotowy z TMA i tyle, ale jak sam zauważyłeś, plan jest bez sensu, a w RVSM konieczne jest latanie po drogach lotniczych. Sprawdź i porównaj np. plan lotu http://www.vataware.com/flight.cfm?id=652956 Poza tym w sobotę o północy nikt się nie będzie bawił w pisanie od nowa trasy...
ad. 2 Planu lotu po wysłaniu i otrzymaniu zgody NIE WOLNO zmieniać, przesyłając go jeszcze raz. Zresztą, co byś zmienił? Siekanie skrótów w poprzek Europy nie ma wiele wspólnego z symulowaniem latania. Po to drogi lotnicze są, żeby się latało bezpiecznie.
Zapraszamy dziś na EPWA po 19LT... Będę na Delivery, chętnie pomogę, pogadam na priv jeżeli czas pozwoli.
Uwagi:
1. Piszemy pełne nazwisko i imię podczas logowania (obowiązek), także homebase aerodrome (jest miło).
2. Gruby błąd - lot na zachód na poziomie nieparzystym, dziwne że kontrola tego nie poprawiła...
3. 515kts filed, ładnie, ale niestety się nie udało ;d
Odpowiedzi:
ad. 1: Cóż, duża część kontrolerów sprawdza punkt wylotowy z TMA i tyle, ale jak sam zauważyłeś, plan jest bez sensu, a w RVSM konieczne jest latanie po drogach lotniczych. Sprawdź i porównaj np. plan lotu http://www.vataware.com/flight.cfm?id=652956 Poza tym w sobotę o północy nikt się nie będzie bawił w pisanie od nowa trasy...
ad. 2 Planu lotu po wysłaniu i otrzymaniu zgody NIE WOLNO zmieniać, przesyłając go jeszcze raz. Zresztą, co byś zmienił? Siekanie skrótów w poprzek Europy nie ma wiele wspólnego z symulowaniem latania. Po to drogi lotnicze są, żeby się latało bezpiecznie.
Zapraszamy dziś na EPWA po 19LT... Będę na Delivery, chętnie pomogę, pogadam na priv jeżeli czas pozwoli.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Chodzi o dane wpisywane w okienku SB4 w momencie logowania? Zawsze mam te dane wpisane. Zresztą są wyświetlane w serv info. Więc chyba jest ok.Aaben pisze: 1. Piszemy pełne nazwisko i imię podczas logowania (obowiązek), także homebase aerodrome (jest miło).
Plan lotu wysłany został z przelotową FL320 ale kontroler zmienił pułap na FL310 dostałem polecenie zmiany z powodu "FL320 jest niedostępny dla tego kierunku"Aaben pisze: 2. Gruby błąd - lot na zachód na poziomie nieparzystym, dziwne że kontrola tego nie poprawiła...
Rozumiem, ale na uwagę kontro, że coś jest nie tak czy sam sobie mogłem zmienić trasę i wysłać ją ponownie? Jeszcze przed startem oczywiście.Aaben pisze:Poza tym w sobotę o północy nikt się nie będzie bawił w pisanie od nowa trasy...
Taką właśnie trasę mam wygenerowaną przez FSComm - tylko ten nieszczęsny Navid Plan zamiast High Alt Plan.Aaben pisze:Sprawdź i porównaj np. plan lotu
Dzięki za wskazówki, wieczorem pojawię się na pewno.
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Się zobaczy, może to kolejny błąd baz danychskalarki pisze: Chodzi o dane wpisywane w okienku SB4 w momencie logowania? Zawsze mam te dane wpisane. Zresztą są wyświetlane w serv info. Więc chyba jest ok.
A to ciekawe.skalarki pisze: Plan lotu wysłany został z przelotową FL320 ale kontroler zmienił pułap na FL310 dostałem polecenie zmiany z powodu "FL320 jest niedostępny dla tego kierunku"
skalarki pisze: Rozumiem, ale na uwagę kontro, że coś jest nie tak czy sam sobie mogłem zmienić trasę i wysłać ją ponownie? Jeszcze przed startem oczywiście.
Tak, jasne - jeżeli powiedziałbyś, że ok, poprawię i zgłoszę się ponownie.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
-
- Light Planes Captain
- Posty: 127
- Rejestracja: pn 26 maja, 2008 17:40
- Skąd jesteś: Bielsko-Biała
Tak. Wczoraj na EPWA_N_APP był Leszek Stanczykiewicz.JeV pisze: Od kontrolera w Warszawie?
Skalarki
www.a320-project.skalarki.co.uk
www.a320-project.skalarki.co.uk
Ja często korzystam z http://vatroute.net/Artur Grabski pisze:Dobrym narzedziem do generewoania tras jest
I jeszcze nigdy mnie nie zawiódł
Witam!
To mój pierwszy post na tym forum, nie ma chyba nic bardziej rzeczowego w temacie wirtualnego latania niż to miejsce. Ciężko w ogóle ocenić to, jaki zasób informacji można tu odnaleźć.
Od około dwóch lat latam "na poważnie" offline, jednocześnie śledząc http://www.aviation.home.pl/, http://www.forum.vatsim.pl/ i oczywiście Aztec Forum. Nie chcecie wiedzieć, ile 12h dni i nocy w pracy na to poświęciłem . Potem oczywiście próby samodzielne, próbowanie nowych zagadnień. I uważam, że jeszcze z rok, to może się gdzieś wybiorę Cessną
Wracając do tematu, co sądzicie o tym, żeby pierwszy raz polecieć za granicą? Często latam offline na trasie RPVM-RPVB. Mocno korci mnie, żeby tam spróbować zrobić pierwszy lot. Odpadłyby takie półśrodki, jak używanie języka polskiego. Mówię oczywiście o voice.
Czy ktoś tak zaczynał?
P.S.
Nie zjedzcie mnie od razu, że narobię wstydu za granicą
P.S. 2
To, co robi Stanisław Drzewiecki, wymaga ciągłego chwalenia i wspierania. Spora część ludzi na forach tylko gada, a on działa. Gratulacje.
Aha, ogromne dzięki za EPGD 2008, EPPO 2009 dla zdaje sie, Matta.
Idę czytać dalej
To mój pierwszy post na tym forum, nie ma chyba nic bardziej rzeczowego w temacie wirtualnego latania niż to miejsce. Ciężko w ogóle ocenić to, jaki zasób informacji można tu odnaleźć.
Od około dwóch lat latam "na poważnie" offline, jednocześnie śledząc http://www.aviation.home.pl/, http://www.forum.vatsim.pl/ i oczywiście Aztec Forum. Nie chcecie wiedzieć, ile 12h dni i nocy w pracy na to poświęciłem . Potem oczywiście próby samodzielne, próbowanie nowych zagadnień. I uważam, że jeszcze z rok, to może się gdzieś wybiorę Cessną
Wracając do tematu, co sądzicie o tym, żeby pierwszy raz polecieć za granicą? Często latam offline na trasie RPVM-RPVB. Mocno korci mnie, żeby tam spróbować zrobić pierwszy lot. Odpadłyby takie półśrodki, jak używanie języka polskiego. Mówię oczywiście o voice.
Czy ktoś tak zaczynał?
P.S.
Nie zjedzcie mnie od razu, że narobię wstydu za granicą
P.S. 2
To, co robi Stanisław Drzewiecki, wymaga ciągłego chwalenia i wspierania. Spora część ludzi na forach tylko gada, a on działa. Gratulacje.
Aha, ogromne dzięki za EPGD 2008, EPPO 2009 dla zdaje sie, Matta.
Idę czytać dalej
Witam
Trasa jaką podałeś może i ok tylko pytanie jak tam z kontrolą
Według mnie - jeśli komunikujesz się sprawnie po angielsku - nie ma znaczenia, czy pierwsze loty zrobisz w Polsce, czy za granicą.
Osobiście pierwszy lot miałem ESMS-EPPO (Malmo - Poznań), więc pół na pół.
Trasa jaką podałeś może i ok tylko pytanie jak tam z kontrolą
Według mnie - jeśli komunikujesz się sprawnie po angielsku - nie ma znaczenia, czy pierwsze loty zrobisz w Polsce, czy za granicą.
Osobiście pierwszy lot miałem ESMS-EPPO (Malmo - Poznań), więc pół na pół.
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Pewno ktoś polskojęzyczny zaczynał od lotu poza Polską ale sens takiego startu zależy od celu i miejsca. Akurat w RP... kontrola i ruch bywa rzadko zatem rozpoczynanie od takiego lotu oznacza chęć oswojenia się z SQ/FSInn bez ruchu wokół i kontro na frekwencji.302_Osh pisze:Wracając do tematu, co sądzicie o tym, żeby pierwszy raz polecieć za granicą? Często latam offline na trasie RPVM-RPVB. Mocno korci mnie, żeby tam spróbować zrobić pierwszy lot. Odpadłyby takie półśrodki, jak używanie języka polskiego. Mówię oczywiście o voice.
Czy ktoś tak zaczynał?
Natomiast podejmowanie pierwszych prób poza krajem jezyka ojczystego jest dobre dla ludzi o mocnych nerwach i świetnej znajomości dialektów angielskiego. 100% dyskusji o popełnianych błędach na VS nie mieści się we frazeologii opisanej w poradnikach i przebiega w języku naturalnym. O wiele szybciej i mniej stresująco dogadasz się z rodakiem (nawet po angielsku!).
Piotr
W RP nie jest tak tragicznie, angielski to ich drugi język po tagalog i Filipińczycy używają go o niebo lepiej i bardzie niż Polacy (chodzi mi oczywiście o ułamek narodu posługującego się angielskim). Z kontrolą jest rzeczywiście raczej słabo. Podglądałem na servinfo.
Mieszkałem tam chwilę i mam sentyment.
Mocniej się zastanowię chyba.
Bo "seven froty fajf" to nie to samo co "seben porty pajp"
Mieszkałem tam chwilę i mam sentyment.
Mocniej się zastanowię chyba.
Bo "seven froty fajf" to nie to samo co "seben porty pajp"
skalarki pisze:Plan lotu wysłany został z przelotową FL320 ale kontroler zmienił pułap na FL310 dostałem polecenie zmiany z powodu "FL320 jest niedostępny dla tego kierunku"Aaben pisze: 2. Gruby błąd - lot na zachód na poziomie nieparzystym, dziwne że kontrola tego nie poprawiła...
Jako, że niezbyt często tu zaglądam i wątek przeoczyłem, chciałbym sprostować, iż z poziomami lotu BAW6747skalarki pisze:Tak. Wczoraj na EPWA_N_APP był Leszek Stanczykiewicz.JeV pisze: Od kontrolera w Warszawie?
było zupełnie odwrotnie. Plan lotu poprawilem z FL310 na FL320.
Pozwolilem sobie sprawdzić w statsach, bo zadziwiło mnie to co kolega 'skalarki' napisał.
Smacznego jaja!
Pozdrawiam.
Leszek Stanczykiewicz.
Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą....
Witam
Dzisiaj odbylem swój pierwszy lot online- choc przy braku kontrolerów to był troche off-line.
Trasa przebiegała od EPPO do EPGD
Chciałbym sie jeszcze poradzic Was odnoscie kilku rzeczy:
- lecac defaultowa cessna 172 w FS2004 moj zyrokompas miał bledy odczytu ktore musialem korygowac przyciskajac "D" jak można to wyeliminowac ?
- ostatnim punktem tasy jest KRT do ktorego lece Inbound 333. Z metaru wywnioskowałem ze Runway in use jest 11. Wobec tego podchodzac od KRT powienienem zejsc nizej i wejsc w traffic pattern na pozycje base i dalej wykonywac juz final i wyladowac? A co w przypadku ladowania na 29. Czy tak samo powinienem wlaczyc sie w traffic patern czy od KRT wykonywac procedure approach ?
Dzisiaj odbylem swój pierwszy lot online- choc przy braku kontrolerów to był troche off-line.
Trasa przebiegała od EPPO do EPGD
Chciałbym sie jeszcze poradzic Was odnoscie kilku rzeczy:
- lecac defaultowa cessna 172 w FS2004 moj zyrokompas miał bledy odczytu ktore musialem korygowac przyciskajac "D" jak można to wyeliminowac ?
- ostatnim punktem tasy jest KRT do ktorego lece Inbound 333. Z metaru wywnioskowałem ze Runway in use jest 11. Wobec tego podchodzac od KRT powienienem zejsc nizej i wejsc w traffic pattern na pozycje base i dalej wykonywac juz final i wyladowac? A co w przypadku ladowania na 29. Czy tak samo powinienem wlaczyc sie w traffic patern czy od KRT wykonywac procedure approach ?
Ostatnio zmieniony czw 16 kwie, 2009 17:36 przez r.a.f, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Z Metaru mogłeś zdecydować, jaki pas jest dla Ciebie bardziej odpowiedni do lądowania pod względem pogodowym.r.a.f pisze:- ostatnim punktem tasy jest KRT do ktorego lece Inbound 333. Z metaru wywnioskowałem ze Runway in use jest 11. Wobec tego podchodzac od KRT powienienem zejsc nizej i wejsc w traffic pattern na pozycje base i dalej wykonywac juz final i wyladowac? A co w przypadku ladowania na 29. Czy tak samo powinienem wlaczyc sie w traffic patern czy od KRT wykonywac procedure approach ?
Jeżeli leciałeś IFR, to powienieneś wykonać jakieś opublikowane podejście, jeżeli to możliwe mogłeś przejść na lot z widocznością i wejść w krąg nadlotniskowy.
W wypadku VFR wejść w krąg.
Galimex pisze:w moim mniemaniu mam 100% racji.
Widocznosc nieograniczona, wiec rozumiem ze moglem albo z okregu wyladowac albo wg procedury.
Jeszcze pytanie o start,tzn. sciagnalem z Vroute trase.
EPPO - CZE - L619 - DRE - N858 - GRU..... Czy w planie lotu nie zaznacza się zmiany poziomu lotu z parzystych na nieparzyste , np. DRE/N0120F0120 ?
Jesli nie trzeba to kiedy sie stosuje teo typu zapisy?
Jeszcze pytanie o start,tzn. sciagnalem z Vroute trase.
EPPO - CZE - L619 - DRE - N858 - GRU..... Czy w planie lotu nie zaznacza się zmiany poziomu lotu z parzystych na nieparzyste , np. DRE/N0120F0120 ?
Jesli nie trzeba to kiedy sie stosuje teo typu zapisy?