[Poradnik] Realizm graficzny i optymalizacja FSX by Georgio
Moderatorzy: PZL Belfegor, RzEmYk
[Poradnik] Realizm graficzny i optymalizacja FSX by Georgio
Konfiguracja FSX i dodatków krok po kroku.
Nie skonfigurowany FSX wiele osób przyprawia o ból głowy. Mała ilość fps i częste CTD (crash to desktop) potrafią niektórych doprowadzić do nerwicy, tudzież depresji. Wielu z was zapewne uznało, iż jest to walka z wiatrakami i poddało się po kilku bezowocnych dniach, lub wydało 11€ na program FSPS - XTREME FSX PC V2, który zrobi za nas praktycznie wszystko automatycznie. Tylko czy jest sens wydawać pieniądze na cos, co przy pomocy tego poradnika możemy zrobić sami?
Ja do platformy FSX podchodziłem trzy razy, zanim zrezygnowałem z FS9. Microsoft wydał nam silnik, ale aby nasza pasja miała sens, wymaga on radykalnego tuningu. Na podstawie własnych doświadczeń i tysięcy godzin, które ludzie poświecili na zagłębianiu się w mózg tej platformy, przedstawię wam sposób instalacji, dobór dodatków , oraz ich konfiguracje począwszy od instalacji systemu. Po niżej opisanych zabiegach FSX będzie wyglądał pięknie i chodził płynnie nawet na wymagających sceneriach. Całość opiera się na dość popularnej już konfiguracji hardware, która pozwoli nam wykorzystać 85% potencjału graficznego Microsoft Flight Simulator X. Cel osiągnąć minimum 25 fps w VC B738 PMDG NGX, na wymagających sceneriach, lecąc w trybie okienkowym. Dla trybu fullscreen wydajność powinna sięgać 33fps.
W tym poradniku nie będę opisywał każdej dokonanej zmiany w cfg, oraz czemu one mają służyć. Dostaniecie prosty i gotowy przepis z którego sam korzystam. Nie gwarantuję 100% satysfakcji na słabszych sprzętowo komputerach. Zapewniam jednak, że fsx na pewno będzie działał o niebo lepiej, a bawiąc się suwaczkami fsx i rozmiarem tekstur w REXie będziecie w stanie uzyskać pożądany efekt....
Poradnik w formacie pdf do pobrania tutaj
Do archiwum dołączono pliki
fsx.cfg (dwie wersje)
UIAutomationCore.dll
stars.dat
paczkę efektów
4Gb patch dla pewności
Ostatnio zmieniony czw 01 sty, 1970 01:00 przez Georgio, łącznie zmieniany 1 raz.
- Damian88888888
- Cadet
- Posty: 37
- Rejestracja: sob 25 cze, 2011 23:21
- Skąd jesteś: Garwolin
Witam
Dwa pytania/uwagi:
1. nie napisano, do czego służy ten "4GB patch"
2. radzę dopisać w poradniku, że należy zachować ostrożność z podmianą fsx.cfg. Jeśli ktoś niezorientowany wrzuci do siebie ten gotowy fsx.cfg, może sobie sporo namieszać. Sugerowałbym to jednak otwarcie obu plików cfg (swojego i tego od Ciebie) w dowolnym programie porównującym zawartość i prześledzenia/zastosowanie ręcznie stosownych zmian/różnic.
Pozdrawiam
Dwa pytania/uwagi:
1. nie napisano, do czego służy ten "4GB patch"
2. radzę dopisać w poradniku, że należy zachować ostrożność z podmianą fsx.cfg. Jeśli ktoś niezorientowany wrzuci do siebie ten gotowy fsx.cfg, może sobie sporo namieszać. Sugerowałbym to jednak otwarcie obu plików cfg (swojego i tego od Ciebie) w dowolnym programie porównującym zawartość i prześledzenia/zastosowanie ręcznie stosownych zmian/różnic.
Pozdrawiam
Bartek
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Regulamin Forum - Proszę przeczytać przed napisaniem posta
Omawiany 4 GB patch ustawia w dowolnym pliku .exe flagę largeaddressaware, dzięki czemu 32-bitowy program może skorzystać z 4 GB (wirtualnej) pamięci. Bez ustawienia tej flagi, program może skorzystać tylko z 2 GB pamięci.
W przypadku SP2/Acc, nie trzeba z tego korzystać, bo odpowiednia flaga została już ustawiona.
W przypadku SP2/Acc, nie trzeba z tego korzystać, bo odpowiednia flaga została już ustawiona.
Zapraszam do opcji Szukaj!
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11
Blaszak: MSI MAG B650 TOMAHAWK, Ryzen 7 7800X3D, DDR5 2x32GB, Arctic Liquid Freezer II 2x120, RTX4080S, W11
Ktoś, kto zabiera się za podmianę jakiegokolwiek pliku na swoim dysku, jest świadomy, a przynajmniej powinien być, że trzeba zrobić kopie bezpieczeństwa podmienianego pliku.konraf pisze: 2. radzę dopisać w poradniku, że należy zachować ostrożność z podmianą fsx.cfg. Jeśli ktoś niezorientowany wrzuci do siebie ten gotowy fsx.cfg, może sobie sporo namieszać.
Dzięki za radę, dla mnie oczywiste, dla innych niekoniecznie. Notka o backupie będzie dopisana wraz z wydaniem wersji PL/EN
Bardzo dobra robota! Poważnie zastanawiam się nad przesiadką na dobre na DX10.
Mam takie pytania:
1. Czy soft SteveFX rozwiązuje problem braku AA w trybie DX10?
2. Czy ktoś testował może produkty Drzewiecki Design w DX10? Czytałem gdzieś, że w VC znikają wszystkie światła na lotniskach.
3. Czy jest możliwość uzyskania jakoś tak głębokiej nocnej czerni tekstur ziemi, jaką można sobie ustawić dzięki ENB w trybie DX9?
Mam takie pytania:
1. Czy soft SteveFX rozwiązuje problem braku AA w trybie DX10?
2. Czy ktoś testował może produkty Drzewiecki Design w DX10? Czytałem gdzieś, że w VC znikają wszystkie światła na lotniskach.
3. Czy jest możliwość uzyskania jakoś tak głębokiej nocnej czerni tekstur ziemi, jaką można sobie ustawić dzięki ENB w trybie DX9?
1. dokładniej opisał to PZL Belfegor (post niżej)
2. Nic nie znika poza tym co już znikało (EPGD światła TWY raz sa raz ich nie ma w zależności od kata patrzenia) Światła na pasach i TWY mogą być lekko przygaszone, gdy zastosowano w nich 3d lights niekompatybilne z DX10.
3. Nie korzystałem na dłuższą metę z ENB wiec nie mogę potwierdzić.
2. Nic nie znika poza tym co już znikało (EPGD światła TWY raz sa raz ich nie ma w zależności od kata patrzenia) Światła na pasach i TWY mogą być lekko przygaszone, gdy zastosowano w nich 3d lights niekompatybilne z DX10.
3. Nie korzystałem na dłuższą metę z ENB wiec nie mogę potwierdzić.
Ostatnio zmieniony wt 05 lis, 2013 13:09 przez Georgio, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
1. Nie, SteveFX nic nie zmienia w kwestii AA. Ustawienia multisamplingu można wpisać do fsx.cfg nie posiadając tego narzędzia i efekt będzie ten sam.
http://stevesfsxanalysis.wordpress.com/ ... ialiasing/
W trybie DX10 nie ma problemu "braku antialiasingu" - problemem jest zastosowanie supersamplingu (z multisamlingiem i FXAA nie ma problemu, SMAA można wstrzyknąć choćby za pomocą SweetFX). Na kartach Nvidii można to osiągnąć wykorzystując bug w sterownikach, ustawienie SGSS elementów przezroczystych wykorzystywane jest dla całej sceny. Rezultat wygląda bardzo dobrze, jednak wiąże się to z wyraźnym spadkiem wydajności, gdy w pobliżu jest dużo elementów przezroczystych (drzewa, chmury).
http://stevesfsxanalysis.wordpress.com/ ... ialiasing/
W trybie DX10 nie ma problemu "braku antialiasingu" - problemem jest zastosowanie supersamplingu (z multisamlingiem i FXAA nie ma problemu, SMAA można wstrzyknąć choćby za pomocą SweetFX). Na kartach Nvidii można to osiągnąć wykorzystując bug w sterownikach, ustawienie SGSS elementów przezroczystych wykorzystywane jest dla całej sceny. Rezultat wygląda bardzo dobrze, jednak wiąże się to z wyraźnym spadkiem wydajności, gdy w pobliżu jest dużo elementów przezroczystych (drzewa, chmury).
Witam.
Nie bardzo rozumiem ustawienia dotyczące wielkości tekstur. W poradniku opisane jest że ustawienie w REX chmur 4096x4096 i jednocześnie w fsx.cfg ogranicznika 1024 (czyli domyślnego) umożliwi uzyskanie w fsx chmur o wysokiej rozdzielczości przy niewielkim wpływie na wydajność. Czy jedno nie wyklucza drugiego.
U siebie mam zarówno chmury jaki i wpis w fsx.cfg na 2048 (taki kompromis wydajności i wyglądu).
Nie bardzo rozumiem ustawienia dotyczące wielkości tekstur. W poradniku opisane jest że ustawienie w REX chmur 4096x4096 i jednocześnie w fsx.cfg ogranicznika 1024 (czyli domyślnego) umożliwi uzyskanie w fsx chmur o wysokiej rozdzielczości przy niewielkim wpływie na wydajność. Czy jedno nie wyklucza drugiego.
U siebie mam zarówno chmury jaki i wpis w fsx.cfg na 2048 (taki kompromis wydajności i wyglądu).
Pisałem o wątpliwościach z teksturami na blogu http://calypteaviation.com/2013/11/fsx- ... a-polecam/
i w równoległym temacie na forum pl-vacc: http://forum.pl-vacc.org/viewtopic.php?p=359917#p359917
i w równoległym temacie na forum pl-vacc: http://forum.pl-vacc.org/viewtopic.php?p=359917#p359917
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Przedstawiony scenariusz nie ma sensu, lecz ustawienie nie jest takie oczywiste. Limit w fsx.cfg dotyczy jedynie tekstur z mipmapami. W przykładowej sytuacji, gdy parametr to 1024, a chmury i tekstury kokpitu mają rozdzielczość 4096^2, jednak te pierwsze mają mipmapy, a drugie nie, w mniejszej rozdzielczości narysowane zostaną chmury, podczas gdy kokpit zachowa ostrość.
Rozwiązanie podane przez Dymitra sprawdzi się na przykład w Cessnie 208 Carenado. Tekstury kokpitu mają 2048^2. Ale nie mają Mip Maps. Więc ustawiając limit Texture_max_load na 1024 lub mniej - dalej będziemy widzieć kokpit w najwyższej jakości, a odciążymy system na innych obszarach.
Jeśli jednak tekstury będą miały Mip Maps to zostajemy z tym co sobie ustawiliśmy w fsx.cfg.
Jeśli jednak tekstury będą miały Mip Maps to zostajemy z tym co sobie ustawiliśmy w fsx.cfg.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Niestety u mnie np. w EPPO momentami znikają wszystkie światła.Georgio pisze: 2. Nic nie znika poza tym co już znikało (EPGD światła TWY raz sa raz ich nie ma w zależności od kata patrzenia) Światła na pasach i TWY mogą być lekko przygaszone, gdy zastosowano w nich 3d lights niekompatybilne z DX10.
Czy wrzucałeś może plik EPPO_LightField.bgl do folderu Scenery lotniska?
Ja póki co wrzuciłem ten gotowy autora, ale niestety nie wyeliminowało to problemu.
Na LOWW w ogóle nie mam oświetlenia, niezależnie od kąta patrzenia.
Dodam tylko, że DX10 Compatible Lights mam włączone.
Mam pytanie co do trybu w jakim się gra. Od dawna nie grałem na full screen tylko zawsze na okienkowym. Z tego co tutaj widzę to przy full screen jest więcej fps. Czy to prawda? Spróbowałem zagrać na full ekranie i mam problem. Obraz na full ekran nie jest wyskalowany na 100% (są czarne pasy po bokach, na górze i na dole). Do tego rozdzielczość drastycznie spada. Na starym, mniejszym monitorze tego problemu nie było. Mam możliwość grania w Full HD, ale gram w 1280x720, aby fps były większe.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Poznania nie sprawdzałem, natomiast LOWW v2 flytampy nielicząc trawy wokół pasów, nie sprawia problemów. Oświetlenie pasa jest kompletne, nie znika, nie miga. Tak samo TWY, z tą różnicą, że światła są "przygaszone", ale nadal widoczne. Wygląda to na pewno bardziej realistycznie od lotniska świecącego jak choinka na 24 grudnia.Niestety u mnie np. w EPPO momentami znikają wszystkie światła.
Czy wrzucałeś może plik EPPO_LightField.bgl do folderu Scenery lotniska?
Ja póki co wrzuciłem ten gotowy autora, ale niestety nie wyeliminowało to problemu.
U niektórych na fullscreen jest więcej fps. U mnie też tak było gdy używałem Radeona HD6850. Obecnie na GTX760 w oknie i na full screenie wartości są identyczne.Z tego co tutaj widzę to przy full screen jest więcej fps. Czy to prawda?
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Też posiadam LOWW v2. Faktycznie oświetlenie TWY jest - bardzo subtelne. Natomiast RWY jest całkowicie pozbawiony świateł u mnie. Nie mam pojęcia co może być powodem.Georgio pisze:Poznania nie sprawdzałem, natomiast LOWW v2 flytampy nielicząc trawy wokół pasów, nie sprawia problemów. Oświetlenie pasa jest kompletne, nie znika, nie miga. Tak samo TWY, z tą różnicą, że światła są "przygaszone", ale nadal widoczne. Wygląda to na pewno bardziej realistycznie od lotniska świecącego jak choinka na 24 grudnia.Niestety u mnie np. w EPPO momentami znikają wszystkie światła.
Czy wrzucałeś może plik EPPO_LightField.bgl do folderu Scenery lotniska?
Ja póki co wrzuciłem ten gotowy autora, ale niestety nie wyeliminowało to problemu.
Jakieś pomysły?
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Systemowa rozdzielczość ma znaczenie tylko przy używaniu FS-a w trybie okienkowym (wtedy FS-owe ustawienie rozdzielczości jest ignorowane).
Nie chodzi o windowsowe skalowanie DPI, tylko wyświetlanego obrazu - pewnie z poziomu monitora, skoro przy innym nie było tego problemu.w opcjach sterowników skalowanie na 100%, bo inaczej obraz byłby nieostry
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Jaki samolot, jak nim sterujesz, jaka jest pogoda? W fsx.cfg zapisane są ustawienia realizmu - to może być pożądane działanie, a nie bug.
viewtopic.php?p=97234
viewtopic.php?p=97234
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Pakiet Adobe AI zawiera plany lotów oraz samoloty zebrane i udostępniane bez zgody twórców, dlatego nie znajduje się w żadnych oficjalnych kanałach dystrybucji. To ta szara strefa, gdzie dozwolone jest udostępnianie znajomym, więc nagle wszyscy stają się znajomymi.
viewtopic.php?t=6977
viewtopic.php?t=8055
viewtopic.php?t=9406
viewtopic.php?t=6977
viewtopic.php?t=8055
viewtopic.php?t=9406
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Spadku wydajności nie zauważyłem, natomiast zdążają sie błędy w wyświetlaniu elementów przezroczystych, ale pakiet zdecydowanie warty polecenia, choćby ze względu na ruch military. Kwestie licencyjne pominę. Ktoś to wydał, a że w internecie nic nie giniePZL Belfegor pisze:(...)prócz spowodowanego tym spadku wydajności mogą pojawić się błędy z wyświetlaniem elementów przezroczystych i cieni samolotów.
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Na tym forum argument "ktoś to wydał" nie zadziała, bo tak samo "ktoś" mógłby "wydać" kompilację płatnych samolotów. Autor darmowego dodatku też może sobie zastrzec, że jego dzieło nie może być przepakowywane, udostępniane bez jego zgody i tak dalej. Pominięcie kwestii licencyjnych, choć jakże wygodne, jest w stosunku do niego nie fair - niech rozważający pobranie zna proweniencję dodatku i związane z tym problemy, z którymi nawet największe serwisy mają zgryz.
http://forum.avsim.net/topic/270107-skai-traffic/
http://forum.avsim.net/topic/251082-ska ... it-kosher/
http://forum.avsim.net/topic/5875-i-pro ... ffic-pack/
http://forum.avsim.net/topic/270107-skai-traffic/
http://forum.avsim.net/topic/251082-ska ... it-kosher/
http://forum.avsim.net/topic/5875-i-pro ... ffic-pack/
-
- Moderator
- Posty: 2849
- Rejestracja: sob 19 lut, 2005 14:55
- Skąd jesteś: Warszawa
Proponuję zrobić test na jakimś mocno obciążającym lotnisku. Np. stojąc na pasie 08 na LOWI, jeśli posiadasz scenerię Aerosoftu. Większej ilości FPS także nie odnotowałem, ale wyraźnie i odczuwalnie zwiększyła się płynność.
Drugą kolejną korzyścią to brak zacinania się na moment symulatora, a działo się to często w trybie DX9 np. w momencie przyziemienia na skomplikowanym lotnisku.
Ja dzięki takim korzyściom przeszedłem na tryb DX10 bezpowrotnie i przecierpię nawet znikające światełka (!!! mimo fixera SteeveFX !!!)
ENB zastąpiłem SweetFX co także przyniosło korzyści
Drugą kolejną korzyścią to brak zacinania się na moment symulatora, a działo się to często w trybie DX9 np. w momencie przyziemienia na skomplikowanym lotnisku.
Ja dzięki takim korzyściom przeszedłem na tryb DX10 bezpowrotnie i przecierpię nawet znikające światełka (!!! mimo fixera SteeveFX !!!)
ENB zastąpiłem SweetFX co także przyniosło korzyści