Strona 10 z 10

: czw 03 sty, 2013 01:13
autor: Zaachar
Panowie.. co możecie mi polecić do kupienia w zakresie cenowym tak 150-300 zł?

Tak jak tutaj kolega pisał wyżej, nie potrzebuję żadnego wodowtrysku, ale też żeby to jakoś chodziło, bo korzystałem z Logitecha, ale już do tego modelu (nie pamiętam nazwy modelu) nie chciałbym wracać, a teraz gram na dosłownie joysticku firmy krzak, więc trzeba coś zakupić. Czekam na wasze propozycje bo może macie kupiliście coś w tej cenie, a na allegro jest tego ogrom jakby nie patrzeć.

: czw 03 sty, 2013 02:13
autor: ad_verbum
Saitek Aviator / Saitek Yoke

: czw 03 sty, 2013 15:15
autor: PZL Belfegor
W tym zakresie cenowym polecane są wymieniony wyżej Aviator, jednak z zaznaczeniem, że powinien być w wersji 1 (2 i 3 są wykastrowane) bądź Thrustmaster T.16000M.

: czw 03 sty, 2013 15:41
autor: Zaachar
Skuszę się na tego Saiteka Aviator, widzę śmigają na allegro po 200 zł, a Yoke jedynie najtańszy widziałem po 400, a to wykracza ponad mój przeznaczony budżet. Dodatkowo w Aviatorze podoba mi się to, że w jakiś sposób tym kręceniem w lewo/prawo będzie mógł mi zastąpić pedały. Dzięki chłopaki!

: czw 03 sty, 2013 17:14
autor: ad_verbum
PZL Belfegor pisze: Aviator, jednak z zaznaczeniem, że powinien być w wersji 1 (2 i 3 są wykastrowane)
Niestety wersja 1 (ta, z dwiema niezależnymi przepustnicami) od dawna nie jest produkowana. Joystick w tej wersji można kupić tylko używany.

: czw 03 sty, 2013 17:18
autor: wojtek_84
tylko używany
I to jest rozwiązanie, które bym polecał. Parę lat temu kupiłem na aukcji Saiteka X52 Pro i jestem do dziś jego szczęśliwym użytkownikiem. Obecnie takie joysticki chodzą na ebayu między 70 a 100 Euro. Przed chwilą X52 (nie-Pro) z dołączonym w zestawie FSXem za 65 Euro.

: czw 03 sty, 2013 17:30
autor: Zaachar
Tutaj na forum również znalazłem temat "sprzedam/kupię/zamienię", więc również tam można spróbować swoich sił. Ktoś może akurat będzie miał jakiegoś joya na sprzedaż i trafi się coś dobrego po niższej cenie.

: śr 23 sty, 2013 00:26
autor: Stifan
Miał ktoś jakieś doświadczenie z tym Thrustmaster T.16000M?

: śr 05 cze, 2013 13:38
autor: kulka1981
Witam

Jestem posiadaczem joya Logitech Extreme 3D.

Od dłuższego czasu noszę się z zamiarem zakupu Saiteka X52 tylko jest mały problem, bo jestem leworęczny.

Czy ktoś z forum używa joya lewą ręka ( jak leży w dłoni, operowanie przepustnicą itd..)

Proszę o opinię

Pozdrawiam

R.

: śr 05 cze, 2013 14:04
autor: wojtek_84
X52 jest zdecydowanie bardziej "praworęczno-ergonomiczny" od Logitecha, którego masz. To nie tylko kwestia podpórki, ale rzeźba całego drążka jest wykonana pod kciuk i palce umieszczone po "praworęcznej" stronie. Po drugiej stronie jest zgrubienie, które powoduje, że joystick jest po prostu "za duży" (a piszę to mając łapę całkiem solidną).

Inaczej z guzikami - moim zdaniem są bardziej uniwersalne niż ten jeden guzik, który w Logitechu jest ewidentnie praworęczny. W Saiteku bez wyginania palców sięgniesz wygodnie do każdego przycisku. Ale jak pisałem wyżej - trzymanie wnętrzem dłoni za zgrubienie, które normalnie nie służy do trzymania wydaje mi się nienaturalne. Przy czym uważam, że to jest kwestia przyzwyczajenia i da się z tym żyć.


Nie da się niestety żyć z przepustnicą w prawej ręce. Po prostu - przepustnicę obsługujesz przede wszystkim kciukiem i palcem wskazującym lewej ręki. Jeśli położysz prawą rękę, to przy odrobinie gimnastyki sięgniesz do grzybka "HAT", który jest z przodu przepustnicy. Pozostałe pokrętła, przyciski i suwak znajdą się obok środka dłoni (suwak w zasadzie będzie przykryty dłonią).

Moim zdaniem - zdecydowane "no, no".


Myślę, że łatwiej nauczyć się latać prawą ręką (ja lewą latam całkiem nieźle, więc nie wiem w czym problem) niż próbować dopasować prawą rękę do przepustnicy Saiteka.

: śr 05 cze, 2013 17:48
autor: Gładki
Zdecydowanie lepszym wyborem będzie Saitek Yoke. Ale jeśli latasz jeszcze w jakiś innych simach, lub lubisz latać starszymi maszynami, bądź śmigłowcami, to lepiej będzie jak kupisz Saitek Cyborg, lub Aviator (Najlepsza była by wersja V1, ale to tylko używki i ciężko dostać) i do tego przepustnicę Saitek Throttle. Sam mam X52 PRO i nie jest to z pewnością sprzęt dla osób leworęcznych.

: śr 05 cze, 2013 19:02
autor: kulka1981
Gładki pisze:Zdecydowanie lepszym wyborem będzie Saitek Yoke.
Dzieki Panowie za info.
Co do Saitek Yoke to mam własnie okazję kupić mało używanego.
Kolega chce mi sprzedać Joya z pedałami za 500zł.
Myślę, że cena chyba ok.

R.

: śr 05 cze, 2013 20:00
autor: RzEmYk
Cena za zestaw w porządku. Poczytaj wątek o tym wolancie, uważaj na pierwsze serie.

Wybór pomiędzy tym a tym: joystick/wolant.

: sob 10 sie, 2013 14:16
autor: marcinmmm
Witam,
chciałbym się u was poradzić co jest lepszym wyborem. Aktualnie posiadam joystick Saitek Cyborg X, niestety często jest coś z nim nie tak i ostatnio całkowicie zszedł w lewo obrót Z. Wydaje mi się że nie da się tego naprawić, ale może ktoś zna sposoby? Mam go już 2 lata. Stwierdziłem, że może trzeba go już zmienić na coś bardziej trwalszego? Myślałem nad Saitek Pro Flight Yoke System i do tego jeszcze pedały albo Saitek X52 Pro Flight System. Czy będą one wytrzymałe tak na co najmniej 4-5 lat? Może ktoś zna coś innego wartego zwrócenia uwagi?

Re: Wybór pomiędzy tym a tym: joystick/wolant.

: ndz 11 sie, 2013 10:46
autor: denon75
Najpierw zdecyduj czy preferujesz Wolant czy Joystick.
Oba wymienione model przez Ciebie są trwałe.
Odnośnie joystick to X52Pro vs X52 kosztuje 50% wiecej, ale nie oferuje w takim samym stopniu więcej funkcjonalności ani trwałości.
Posiadam oba od klilku lat. Latam raczej tylko w weekendy

: pt 20 wrz, 2013 12:36
autor: Babel
Witam. Zamierzam kupić jakiś tani joystick do fsx i znalazłem coś takiego , czy nada się on dla początkującego pilota małych samolotów:)?

: pt 20 wrz, 2013 12:40
autor: wojtek_84
Ma wszystko co powinien mieć. Jakość i trwałość to przy tej cenie inna sprawa (w dużej mierze - to kwestia przypadku).

Tak umieszczona przepustnica jest nieergonomiczna.

: pt 20 wrz, 2013 12:55
autor: Babel
Dzięki Wojtek za szybką odpowiedzieć, mam nadzieje ze ten joystick chociaż przez pół roku będzie działał tak jak powinien, bo myślę ze przez ten czas zdążę uzbierać kasę na jakiś porządny sprzęt. A czy tą przepustnice można przypisać sobie np. do manetki gazu, czy jest ona do czegoś innego?

: pt 20 wrz, 2013 14:59
autor: tidit
Przepustnica to inaczej manetka gazu (w małych samolotach).

: pt 20 wrz, 2013 18:02
autor: Adam73
Używałem go na początku swojej wirtualnej przygody. Ani razu mnie nie zawiódł. Polecam go. :)

: pn 13 sty, 2014 20:58
autor: rawot89
Hej, mam pytanko odnośnie joysticków:) Planuję zakup swojego pierwszego joysticka do FSXa. Póki co nie chcę wydawać fortuny na sprzęt. Chciałbym aby ktoś z Was pomógł mi wybrać w miarę dobry. Który z linku poniżej będzie najlepszy? W cenie mniej więcej do 70zł. Czy warto się zainteresować tym Sidewinderem 1.0 od Microsoftu?

http://allegro.pl/urzadzenia-wskazujace ... _enabled=2

: pn 13 sty, 2014 21:59
autor: Babel
Witam. Jestem posiadaczem Joysticka Gembird JSK 420 już od dłuższego czasu więc co nieco mogę o nim powiedzieć.
Na plus mogę zaliczyć to, że za tą cenę otrzymujemy wszystko co nam jest potrzebne do latania czyli Hat switch, przepustnice, obrotowy uchwyt. Niestety jeśli chodzi o precyzje to ten joy się do nich nie zalicza,(możliwe ze tylko ja trafiłem na taką wersje), przepustnica w moim przypadku działa tylko od 1%mocy do 99% nie da się zrobić żeby było od 0 do 100% nie jest to coś co przeszkadza jakoś znacząco ale mogło by to zostać lepiej wykonane. Dodam ze w prepard3d da się ustawić tą przepustnice tak aby działała od 0 do 100%, niestety w fsx nie udało mi się tego zrobić. Na minus jeszcze ogólna precyzja, joystick posiada zbyt dużo luzów czyli kiedy zrobimy delikatny ruch w lewo lub prawo joystick w ogóle nie reaguje, potrzebny jest trochę większy przechył, oczywiście nie jest to coś co by nam całkowicie utrudniło zabawę, wystarczy polatać na nim kilka godzin,dni i bez problemu można się do tego przyzwyczaić. Możliwe ze po prostu trafiłem na jakąś wadliwą wersje i normalnie problemy o których pisze nie występują, więc warto by było jeszcze poczytać inne opinie o nim. Jeszcze dodam ze na allegro ten Joystick jest dosyć drogi gdyż w morele dostaniemy go za ok. 55zł.

: śr 15 sty, 2014 16:34
autor: rawot89
Dzięki za odpowiedź:) a co sądzicie o innych z podanych przeze mnie joysticków?

saitek x52 czy 52pro lub wolant z przepustnicą?

: czw 01 maja, 2014 15:34
autor: Olaf
Witam.
Mam zamiar nabyć joya lub wolant z przepustnicą do kwoty 500 zł.
Do fsx jak i innych simów.
Czy te narzędzia zajmują dużo miejsca na biurku, od monitora?
Co jest bardziej opłacalne, x52 czy wolant?
Co daje więcej frajdy i precyzji w lataniu?
Jaka jest średnia wytrzymałość tych joysticków i potencjometrów?
Czy trzeba ustawiać osie i czułość ich ruchu [na?] male awionetki i jety?
Czy to tak działa z automatu po podłączeniu?
Jak wygląda sprawa z trymowaniem (możliwe długie loty z ręki)?

Dzięki za info.

: czw 01 maja, 2014 15:55
autor: PZL Belfegor
Co jest bardziej opłacalne x52, czy wolant?
Co daje więcej frajdy i precyzji w lataniu?
Zdecyduj się, czy chcesz kupić dżojstik, czy wolant, bo te pytania nie należą do sensownych - jak ktoś ma zadecydować, co zapewni więcej zabawy Tobie? Jeśli ktoś celuje w samoloty w rzeczywistości wyposażone w wolant, to ten pewnie zapewni lepsze wrażenia. HOTAS będzie bardziej uniwersalny (choć jako kierownica w grach samochodowych nie dorówna wolantowi) i sprawdzi się także we współczesnych samolotach wojskowych i wiropłatach.
Czy te narzędzia zajmują dużo miejsca na biurku, od monitora?
Poszukaj wymiarów produktu albo obejrzyj je na zdjęciach czy filmikach.
Jaka jest średnia wytrzymałość tych joy i potencjometrów?
Dobrych kilka lat. x52 ma hallotrony na głównych osiach, więc problem zużycia sensorów jest pomijalny. Przepustnica, pokrętła i suwak wykorzystują potencjometry i po kilku latach zużycia jest zauważalne.
Czy trzeba ustawiać osie i czułość ich ruchu male awionetki i jety?
Czy to tak działa z automatu po podłączeniu?
Bez zainstalowania sterowników i profilera funkcjonalność będzie ograniczona. FS automatycznie przypisuje osie i przyciski kontrolera, ale ustawienia można (i warto) zmienić.
Jak wygląda sprawa z trymowaniem (możliwe długie loty z ręki)?
Trymuje się przyciskiem (klikanie przyciskami) albo osią (obrót pokrętła, przesunięcie suwaka), zależnie od przypisania.

: czw 01 maja, 2014 15:55
autor: SP-JAW
Co prawda to mój pierwszy post na forum, choć czytam je od dawna, lecz pozwolę sobie zwięźle napisać - otóż odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania są już na forum i to mam wrażenie rozebrane na czynniki pierwsze i bardzo dokładnie opisane, sam szukałem odpowiedzi na te pytania i je znalazłem tu na forum zanim kupiłem wolant Saiteka (475 zł). Nauczony doświadczeniem tu piszących od początku przykrywam przepustnicę, by się nie kurzyła, mam ją non stop przypiętą do biurka, tak jak i sam wolant, który faktycznie zajmuje sporo miejsca ale można na nim postawić np. klawiaturę lub położyć mapy podczas lotu. U mnie na Win7 wolant podłączył się ,,z automatu'', na początek to wystarczy ale poczytaj o FSUIPC.
Trymowanie na wolancie jest bardzo wygodne, z ręki tylko ląduję, startuję i ćwiczę kręgi nadlotniskowe.
Latanie z wolantem da Ci na prawdę sporo frajdy.

: czw 01 maja, 2014 15:57
autor: wojtek_84
1. Nie ma czegoś takiego jak jedynie słuszny joy / wolant. Lubisz joysticki - kup sobie joystick. Lubisz wolanty - kup wolant. Latasz na komputerze, więc niemal wszystkie realne rozważania (siły na sterach, wspomaganie, fly-by-wire), które normalnie są czynnikiem przemawiającym za jednym lub drugim kontrolerem odpadają. Pozostaje Twoja preferencja.

2. Wolant nie ma osi orczyka - więc trzeba jeszcze kupić pedały.

3.
Czy te narzędzia zajmują dużo miejsca na biurku, od monitora?
Zdjęcia produktów pokazują to jasno. Wymiary wolantu (Saitek) to 47x40cm i raczej trzeba postawić na środku biurka. X52 pro to dwie podstawki o wymiarach 16x16 (mierzone cokolwiek na oko). Ale można postawić po obu stronach klawiatury.

4.
Co jest bardziej opłacalne x52, czy wolant?
Co jest bardziej opłacalne - sedan czy kombi?

5.
Co daje więcej frajdy w lataniu?
Co daje więcej frajdy - ferrari czy monster truck?

6.
Co daje więcej frajdy i precyzji w lataniu?
Wolant to wychył po jakieś 2x50 stopni na boki i 10 lub 11cm ruchu do przodu i do tyłu. X52 Pro ma jakieś 2x20-25 stopni w bok i do przodu. Także Wolant ma szansę być bardziej precyzyjny w przechylaniu samolotu i równie precyzyjny w pochylaniu. Moim zdaniem różnica jest pomijalna i zależy tylko od umiejętności.

7.
Jaka jest średnia wytrzymałość tych joy i potencjometrów?
X52 Pro kupiony jako używka lata temu dalej działa bez zarzutu.

8.
Czy trzeba ustawiać osie i czułość ich ruchu male awionetki i jety?
Nie. Czułość osi warto zmieniać tylko w przypadku samolotów akrobacyjnych i bardzo wysokich umiejętności pilota. Dla innych maszyn zmiana nie ma większego sensu.

9.
Czy to tak działa z automatu po podłączeniu?
Saitek X52 nie oferuje wszystkich funkcji z automatu. Ale jako joystick z ok. 30 przyciskami działa bez instalowania niczego.

10.
Jak wygląda sprawa z trymowaniem (możliwe długie loty z ręki)?
Kołem saitek-cessna, przyciskami (można przypisać dowolne) lub dodatkiem real trim. Moim zdaniem przyciski są najwygodniejsze wobec braku sił działających na joystick. Real trim nigdy nie wydawał mi się dość precyzyjny przy drobnych poprawkach. Trymer saiteka uważam za pomyłkę (chyba, żeby latać cały czas bez autopilota - wtedy jest to rewelacyjny sprzęt).

: czw 01 maja, 2014 16:27
autor: PZL Belfegor
2. Wolant nie ma osi orczyka - więc trzeba jeszcze kupić pedały.
Warto, lecz nie trzeba. Ster kierunku można przypisać do innej osi, przycisku albo użyć autoruddera.
Wolant to wychył po jakieś 2x50 stopni na boki i 10 lub 11cm ruchu do przodu i do tyłu. X52 Pro ma jakieś 2x20-25 stopni w bok i do przodu. Także Wolant ma szansę być bardziej precyzyjny w przechylaniu samolotu i równie precyzyjny w pochylaniu. Moim zdaniem różnica jest pomijalna i zależy tylko od umiejętności.
Wolant Saiteka sygnowany logiem Cessny ma większe kąty wychylenia od normalnego (po 90 stopni). Prócz wychyłów fizycznych istotna jest także rozdzielczość osi. W rozważanych kontrolerach jest zupełnie wystarczająca, w x52 to 2048 na głównych osiach, w x52 pro 1024, informacji o wolancie nie znalazłem.

: czw 01 maja, 2014 17:50
autor: wojtek_84
Warto, lecz nie trzeba. Ster kierunku można przypisać do innej osi, przycisku albo użyć autoruddera.
Przycisk dla mnie odpada - potrzeba skalowalnego działania. Inna oś - trudno dobrać jakąś, która będzie działała względnie intuicyjnie. Autorudder... niby można, ale on jedynie koordynuje zakręty, a nie daje tego co można uzyskać orczykiem.
Prócz wychyłów fizycznych istotna jest także rozdzielczość osi. W rozważanych kontrolerach jest zupełnie wystarczająca, w x52 to 2048 na głównych osiach, w x52 pro 1024, informacji o wolancie nie znalazłem.
Przez lata latałem na joysticku o standardowej rozdzielczości - 256 pozycji. I wystarczało mi w zupełności. Przy 20 stopniach w każdą stronę 128 kroków w każdą stronę daje krok co jakieś 0,15 stopnia. Albo co 0,1mm pozycji wierzchołka joysticka. Trzeba mieć wybitną rękę, żeby świadomie przechylić joy o 0,07 stopnia.

: czw 01 maja, 2014 18:02
autor: SP-JAW
Jako że nie posiadam jeszcze pedałów, a latam (uczę się latać) jedynie defalutową Cessną, to dźwignię skoku śmigła przypisałem do steru kierunku i jak dla mnie jest to bardzo wygodne, choć może wpaja mi złe nawyki.
Kołując używam tylko prawej ręki manewrując mocą i sterem kierunku w tym samym momencie, bardzo przyjemnie się tak manewruje jadąc, nieco gorzej w locie (kulka w środku).

: czw 01 maja, 2014 18:29
autor: wojtek_84
Jako że nie posiadam jeszcze pedałów, a latam (uczę się latać) jedynie defalutową Cessną, to dźwignię skoku śmigła przypisałem do steru kierunku i jak dla mnie jest to bardzo wygodne, choć może wpaja mi złe nawyki.
Jest to jakieś rozwiązanie, ale mniej intuicyjne niż pedały lub obrót joya - jak sam zresztą zauważyłeś. W samolotach o zmiennym skoku można to przypisać do mieszanki - dość rzadko się ją zmienia, więc można to zrobić myszką.

: czw 01 maja, 2014 19:39
autor: PZL Belfegor
Przycisk dla mnie odpada - potrzeba skalowalnego działania.
To zależy od programu, niektóre pozwalają na ustawienie przycisku w ten sposób, by wychylenie zależało od czasu jego trzymania. Do lotów wyczynowych czy walki to niekoniecznie lepsze rozwiązanie od maksymalnych wychyleń dostępnych pod przyciskiem, ale do koordynacji zakrętów czy ślizgu wystarcza. Truizmem będzie napisanie, że jest to gorsze od dedykowanego kontrolera.
Przez lata latałem na joysticku o standardowej rozdzielczości - 256 pozycji. I wystarczało mi w zupełności. Przy 20 stopniach w każdą stronę 128 kroków w każdą stronę daje krok co jakieś 0,15 stopnia. Albo co 0,1mm pozycji wierzchołka joysticka. Trzeba mieć wybitną rękę, żeby świadomie przechylić joy o 0,07 stopnia.
Również miałem taki dżojstik i precyzja była niezadowalająca, lecz nie ze względu na samą rozdzielczość, a połączenie marnej jakości potencjometrów i niewielkich kątów wychyłu drążka. Istnieją ośmiobitowe dżojstiki uważane za dobre (Sidewinder Microsoftu) i złe (Wingmany Logitecha), niemniej 256 położeń to dosyć mało i nie kupiłbym już takiego kontrolera. Nie warto popadać w przesadę w drugą stronę, 16384 T.16000M czy x55 raczej nikt nie poczuje, jednak lepiej mieć tu naddatek niż niedostatek. Sprowadzenie zagadnienia do ruchów ręki o ułamki stopnia spłyca problem, gdyż sterowanie dżojstikiem to nie tylko trzymanie go w zadanej pozycji. W sztywnym drążku (typu Cougar z FSSB), gdzie dla użytkownika kąt jest właściwie niedostrzegalny i operuje on raczej siłą, to dopiero byłby mały ułamek stopnia na działkę elementarną. Człowiek nie ma problemów z wykonywaniem skomplikowanych i precyzyjnych ruchów drążkiem, więc pożądaną sytuacją jest taka, w której nie ogranicza go rozdzielczość kontrolera - tutaj przykład z x55 z modyfikacją kołyski:
http://www.pictureshoster.com/files/nio ... gblrvo.jpg

Na dokładność ma też wpływ konstrukcja dżojstika - przykładowo układ magnesów i kołysek w x52 sprawia, że ma on nieliniowy charakter przenoszenia wychylenia na sygnał położenia.
http://cs409420.vk.me/v409420800/4a3/F-jC0xkfAxM.jpg

: czw 01 maja, 2014 20:20
autor: wojtek_84
Przez lata walczyłem na przyciskach, ale wraz z postępem jakości symulacji spadała efektywność tego rozwiązania. Po prostu samoloty zbyt nerwowo reagowały na silne wychylenia steru kierunku.

Z drugiej strony - do eleganckiego kontrowania wiatru bocznego przy lądowaniu mi przyciski wyraźnie nie wystarczają. Może brak wprawy po dekadzie gry z orczykiem na osi pionowej, ale jednak - to erzatz i równie dobrze można cały samolot kontrolować z klawiatury. Stąd dla mnie przy wydatku kilkuset zł na wolant pedały to konieczność.
niemniej 256 położeń to dosyć mało i nie kupiłbym już takiego kontrolera
Nigdy nie byłem fanem rozdzielczości ;) oczywiście - mam świadomość, że wyższa na ogół idzie w parze z wyższej jakości podzespołami i też unikałbym tych joysticków z dolnej półki. Tyle, że moje doświadczenia z nimi są takie, że nawet jeśli włożyć w nie potencjometry 16 bitowe (nie pomnę, który producent się takimi chwali - ale to już linia pro) to nic to nie da, bo głównym "przeciwnikiem" delikatnego pilota jest przypadkowo działająca sprężyna i różne tarcia przy różnych wychyłach.
nieliniowy charakter przenoszenia wychylenia na sygnał położenia
Tu bym nawiązał do jeszcze jednej historii - tam gdzie sięda zmniejszam czułość joysticka (czyli ustawienia FSX na minimum). Oprócz tego moim zdaniem warto przeskalować wartość joysticka na krzywą. FSX domyślnie tego nie oferuje (a tak pięknie to było wykonane w Ił-2 Szturmowik), ale pełna wersja FSUIPC daje taką możliwość, a bez niej można użyć jakiegoś narzędzia do wirtualizacji osi - vJoy i joystick curves.

Ja mam tak ustawiony joystick, że 10% wychylenia daje 2% efektu. 20% - 5%, 30% - 9%... 70% - 35%, 80%-52%, 90% - 75%, 100% - 100%. Dzięki temu drobne korekty wymagają całkiem sporego ruchu, co radykalnie zwiększa czułość w tych zakresach, które są istotne.

: czw 01 maja, 2014 20:57
autor: PZL Belfegor
Do kontroli steru tak zupełnie wystarczą dwa przyciski, tylko klikanie z odpowiednią częstotliwością jest chyba trudniejsze od opanowania drążka ;)

Ja w większości symulatorów lotniczych lubię ustawienie liniowe, nie licząc samego centrum, gdzie delikatnie wypłaszczam charakterystykę. Dzięki temu zakres ruchu sterów jest dosyć przewidywalny, bo zbliżony do liniowego, nie licząc newralgicznych okolic centrum, gdzie występuje zmiana kierunku sił i dlatego czułość tam zmniejszam.

Ustawienie czułości FS-a to tak naprawdę nie ustawienie czułości, a czasu filtrowania - w sytuacji statycznej ustawienie dżojstika odpowiada danemu ustawieniu sterów niezależnie od położenia suwaka. Niestety, w FS-ie nie można dobrać krzywej odpowiedzi, a FSUIPC pozwala jedynie na wybór spośród kilku gotowych. vJoy (ten autorstwa Szaula Ejzikowicza, nie Headsoftu) przychodzi tu z pomocą, a i pozwala na stworzenie jednego kontrolera z kilku (jak PPJoy), co przydaje się w programach które obsługują tylko jedno takie urządzenie peryferyjne (m.in. Orbiter).

Tarcie w dżojstikach jest sporym problemem, warto je okresowo smarować. W x52 jest dosyć nieprzyjemne tarcie suche podstawy stykającej się krawędziowo z talerzykiem i występuje zjawisko stick-slip. x52 Pro ma dwie sprężyny i da się je tak przekręcić, że siły zmieniają się w miarę podobnie przy wychyleniu w każdym kierunku. Rozdzielczość to tylko jeden z parametrów kontrolera, ale mało który producent udostępnia nawet tak podstawowe dane, a i tak teoria nie zastąpi sprawdzenia, jak sprawuje się kontroler.

: czw 01 maja, 2014 21:23
autor: Olaf
Jak po starcie ustawić chce wznoszenie na ~ 400-800ft. To przechylam wolant lub joystick na siebie na tą wartość i puszczam, go do centrum?
Samolot utrzyma to wznoszenie ten dany kąt?

: czw 01 maja, 2014 21:28
autor: PZL Belfegor
Nie. Wolant kontroluje stery, a nie bezpośrednio prędkość pionową (zakładam, że podane wartości miały być prędkością wznoszenia w stopach na minutę). Kąt pochylenia nie ma bezpośredniego związku z prędkością wznoszenia, ale w określonych warunkach można wytrymować samolot tak, by wznosił się z prędkością bliską pożądanej. W niektórych samolotach z FBW i/lub pewnymi trybami pracy autopilota można uzyskać utrzymywanie zadanego pochylenia albo prędkości pionowej po powrocie drążka do neutrum.

: czw 01 maja, 2014 21:34
autor: wojtek_84
Z tym, że dalej - nie ma (a tak rozumiem pytanie) powiązania między wychyleniem joysticka do tyłu, a prędkością wznoszenia. Joystick to tylko wychylenie sterów, które wprawia samolot w ruch. Można osiągnąć zadaną wartość prędkości wznoszenia delikatnym wychyleniem sterów na dłużej lub większym na krócej. Po uzyskaniu zadanej prędkości wznoszenia stery (joystick) w pozycji neutralnej mogą ale nie muszą spowodować utrzymanie tej prędkości. To już zależy od ciągu silnika, oporu, trymowania itd.

: pt 18 lip, 2014 00:56
autor: MarcinK
Witam!
Mam pytanie do użytkowników Saitek x 52 pro:
Czy któryś z szanownych kolegów testował bądź ma w posiadaniu nowy joystick Saitek x 55?
Mam dylemat przed kupnem, gdyż chciałbym zakupić porządny joystick (nie stać mnie na Warthoga) i poszukuję solidnej opinii i rady.
Dziękuję z góry za rady i pozdrawiam.

: pt 15 sty, 2016 07:26
autor: D. Design
Panowie, temat jest dość rzadko aktualizowany stąd pytanie, czy jest coś nowego na rynku jeśli chodzi o sprzęt z osią Z? Niestety wymaganie konieczne, stąd odpada choćby Warthog. X-52 pro wygląda na najlepszą opcję na dany moment?

[edit] Innymi słowy, gdyby Warthog miałby oś Z to byłby ideałem. Z tego co widzę, to "podobne" zestawy to 3 Saiteki - X-52, X-52 Pro i X-55 Rhino. Na X-52 kiedyś latałem i nie powiem, żeby było to jakieś wyjątkowe doświadczenie. X-55 wygląda "efektowniej" ale ta plastikowa nieco wykrzywiona obudowa dołuje... i sugeruje jakość wykonania pozostałych elementów. Warthog natomiast jest świetny ale nie rozumiem, dlaczego nie można było dać osi Z jako opcji (np. z możliwością zablokowania dla "realizmu"). Czy jest może na rynku coś jeszcze innego porównywalnego z przykładami powyżej?

[edit2] Tak teraz myślę, że Warthog ma charakterystyczny kształt dolnej części joysticka - jakby wywalić podstawę to można by przy okrągłej ściance dać serwo i obracając całym joystickiem tworzyć sygnał do osi Z. :P